January 20, 2002
ilg@dd wrote: [quote=Cezar][quote=ilg@dd][quote=Cezar]Byt till öppen kona ist för luftburken 🙂
Det ska minska på bränsleförbrukningen vid lugn körnings sägs det.
Det låter kanon, om han vill slita ut motorn i förtid vill säga...
Jo lite mer slits det men bara man ser till att ha avskärmning så den inte andas in partiklar runt om motorn så ska det inte vara någon fara.
Precis, sen kan man ju låta bli att starta motorn..
Att köra utan luftfilter är som att skriva under på att man inte vill att motorn ska gå speciellt länge..
Det är kanske en bra lösning på "strippen", men knappast till vardags..
Ett riktigt luftfilter är A och O på en motor, oavsett typ.
Ja, den drar ju in mer luft.
Ökar ca 4-8hk beroende på motor sen är det mest för ljudets skull :).
Sen också... Dem luftburkar som redan sitter i är nog att rekomendera just för att dem är speciellt tillvärkade för just den motorn och väldigt noga testade och drar in exakt den mängd luft som dem ska göra. Om Audi kan göra bilar med 400hk i så borde dem väll kunna göra luftburkar och luftfilter :).
October 31, 2003
Pojo wrote: Tror inte det är så mycket som är fel, utan snarare inte så liten bil och en blyfot. när den börjar dra över 1l/mil så kan du börja åtgärda saker. Men du körde 73 mil på 68 l = 0,93l/mil vilket får anses normalt för den bilen tycker jag då man inte vet exakt hur du kör.
Men att byta olja och filter och stift kan man göra endå med lite tur så hjälper det lite.
Det är helt rätt Pojo, jag ringde just en kompis som har haft en exakt likadan och den drog "strax under litern"
February 12, 2002
Cezar wrote: [quote=Illogical_Squirrel][quote=Cezar] The Crow
Jag är stolt över dig att du köpte en Audi!! Mycket trevliga bilar!
Har för mig att Audi är en folkvagn med nytt skalman? Eller är det jag som lyssnar för mycket på farsan 😉 ?
Jo dem tillvärkas ju av VAG och inom den kategorin finns:
-Audi
-Skoda
-Seat
-Passat
Tror det inte är några mer då Audi har lite mer kvalitê.
Audi har för den delen också dyrast delar...
Lamborgini ägs av audi.
MrWeizel wrote: Tja du är ju iaf märkestrogen som fasen!
Först 924an och nu en 90 1,8s 😉
Jaja... 😛 😛 Men både Porsche och Audi gör bra bilar. Men nu min porsche som sagt inte var renrasig så var den ändå mer porsche än 912 914.. 😛 Dessutosm hade jag ju som sagt 944 motor. Men nu var det inte det vi skulle diskutera,,,,,, igen. 😉
Ingen som reagerat över att det var en del motorolja inne hos mitt luftfilter? Ska det vara det eller? Den såg inte skitig ut.
December 11, 2002
skiroy wrote: [quote=Joni^]om jag kör med vingen bak, fyfan då ligger jag säker på 2,5l/mil. Fast det gör jag bara på banan :bgrin:
Bara på bana?
Och det ska jag tro på...pyttsan! 😉
Varför ska jag köra runt med massa downforce och större bränsleförbrukning på vanlig väg? Jag vill inte bli förknippad med någon pizzaräser ju :cy:
October 31, 2003
-=*ThE_cRoW*=- wrote:
Jaja... 😛 😛 Men både Porsche och Audi gör bra bilar. Men nu min porsche som sagt inte var renrasig så var den ändå mer porsche än 912 914.. 😛 Dessutosm hade jag ju som sagt 944 motor. Men nu var det inte det vi skulle diskutera,,,,,, igen. 😉Ingen som reagerat över att det var en del motorolja inne hos mitt luftfilter? Ska det vara det eller? Den såg inte skitig ut.
Hade du varit orginal freak så är det väl 1.8an som sitter i 924 😀
Vet inte vad det är för filter, Merc hade luftfilter i stål med olja men sånt är det inte va? Annars har någon varit överaktiv med att olja filtret(jo man kan göra det) Eller så är det nåt fel på din bil.
Gueno wrote: [quote=ilg@dd]Min -82 Volvo 240 ligger strax under 1l/milen..
Z3:an ligger runt 0,79 sträcket hela tiden. 🙂
Jag tror att du har för tung fot eller så är det något som går tungt.
Annars är 1,0-1,2 ganska vanligt på 240 vid blandad men mest småvägskörning...
Tror inte att jag har någon som helst blyfot nu för tiden..Snarare att jag ligger i riskzonen för felparkeringsböter när jag är ute och kör..
Har en variant av "cruisecontrol" på den, nämligen skrammel och oljud som aktiveras och varnar över 100km/h..
Men den brukar gå i alla väder, och det räcker för mej.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 12, 2002
MoparPower wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-] Jaja... 😛 😛 Men både Porsche och Audi gör bra bilar. Men nu min porsche som sagt inte var renrasig så var den ändå mer porsche än 912 914.. 😛 Dessutosm hade jag ju som sagt 944 motor. Men nu var det inte det vi skulle diskutera,,,,,, igen. 😉
Ingen som reagerat över att det var en del motorolja inne hos mitt luftfilter? Ska det vara det eller? Den såg inte skitig ut.
Hade du varit orginal freak så är det väl 1.8an som sitter i 924 😀
Vet inte vad det är för filter, Merc hade luftfilter i stål med olja men sånt är det inte va? Annars har någon varit överaktiv med att olja filtret(jo man kan göra det) Eller så är det nåt fel på din bil.
Ne, 924an har en trimmad 2.0 liters "audi" motor som orginal.. 😛 Fast den var en sambyggnation. Dessutom har den utsetts till en av världens tåligaste motorer. 😛 Ska försöka leta fram en testkörning ja har sett så ska du få se.
Nja, filtret var i gummi, men det gamla hade en plattstålring/(ram) med samma bredd som filtret nästan innanför sig. Det nya saknade "stålram".
Vart skulle oljan komma ifrån om ja har fel på min bil? :cy:
Ja har iaf bytt filter nu å jag tyckte mig känna att den gick lite annars, men kan väl vara fantasi också.. 😉 Ska byta tändstift och kolla luft å bromsar imorrn innan jag åker till PITEÅ så får vi se va den drar den vägen numera. 🙂
February 12, 2002
Den drar just under 0.9 efter filter bytet. =/ Kände på fälgarna idag efter långkörning, dock lite stadskörning innan jag stannade av, å de där framme var bägge två lite jumna. Det regnade dock idag å de var nära på helt torra bägge framfälgarna, är det normalt? Det är plåtfälgar...
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Så det kan inte bli så av normat stadskörande å alla de inbromsningar man gör?`Är det normalt att bägge ligger på?
Klart som fasen att trummor/skivor/fälgar blir mer eller mindre varma när du använder bilen..
Det utvecklas ju en hel del friktionsvärme vid varje inbromsning..
Att det är lite barm är inte något som tyder på att det är något fel.
Skulle däremot skivorna vara rödglödgade, då har du problem..
(Har faktiskt råkat ut för det på "vinterbilen" jag hade ett tag)
😎
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 26, 2002
Oljan vid luftfiltret kommer från vevhusventilationen, det sitter ett filter inuti ventilkåpan som ibland blir fullt med olja och då "puttar" den ut lite olja i insuget, är det mycket olja i insuget får man ta av ventilkåpan och rengöra filtret, tyvärr går det inte att dela filtret från kåpan så man får försöka tvätta det på plats, det kan även hjälpa att blåsa med tryckluft in i ventilkåpan så att man blåser tillbaka oljan in i motorn.
May 11, 2005
herregud bilen är från 91 va hade du förväntat dig, 0,9 ska du vara nöjd med.
min saab drar runt litern milen å desto mer i stadskörning.
och killen som hade en bil som drog 1dl milen va e de för jävla bil?
jävligt billigt i drift isåfall,,, 30mil 3liter så ja skulle komma ner till sthlm för 30kr då. den vill ja ha 😀
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Toker du gör ju verkligen skäl för ditt namn. 😛
Den hackar lite också har ja märkt nu, eller som inte hackande utan det känns som den hickar.
Om fördelarlockat är sprucket kan det orsaka misständning?
Svar: JA.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)