October 27, 2001
I förrgår morses på väg till jobbet fick jag känna på blixthalka och vad som kan hända om man har otur...
Låter väl bilderna tala först:
Före
Efter: 1, 2 & 3
Var som tur va helt själv på vägen och allt som gick sönder var bilen. Betongavdelaren i mitten hälsade jag på med fronten, spann runt och stanande mot sidoräcket med baken.
Innan någon änns får tanken; nej, jag buskörde inte, vägen blev helt plötsligt rena såpgatan och det var omöjligt att styra upp det.
December 30, 2003
stackars saab
Fick oxå känna på blixthalka på E20 förre veckan, Låg i 85 med en vw Lt35 (ganska stor lätt lastbil) med 78 slöa disel åsnor under huven.
Helt plötsligt när jag skulle upp i 90 så började ABD lampan blinka ( Den blinkar den den aktiverar diffspärren) :cy: hjulspinn med en lättlastbil på 2,8T + några hundra kg i packning, som gör 0-100 på 43 sek i 90 km/h :cy: Då blev jag sk*t nödig då 😕
September 28, 2002
October 27, 2001
Ruskis wrote: Skall du sälja alu-fälgarna? 😀
Får se vad försäkringsbolaget säger, men om jag får plocka dem så lär de användas till vinterdäck på nästa bil.
Json_81 wrote: Tråkigt.
Hoppas det går bra med försäkringsbolaget och att nacken fixar sig.
Je, hope so, thanks.
March 5, 2005
Skit i bilen, det viktiga är att du inte blev alvalrigt skadad. Sen är jag själv förtjust i SAAB men när ska mongos i styrelsen fatta att det behövs 4x4 system !?
Nu ska man börja tillverka Saab 9-5 Aero BioPower och den ger vid etanoldrift 310 hästkrafter och 440 Nm !!! Med bara framhjulsdrift !!! Alla som har kört en framshjulsdriven bil med mer än 200hk vet hur svårt det är att få all effekt i backen, plus att ratten börjar leva eget liv vid stora gaspådrag. Sorgligt att dom inte fattar.
August 11, 2005
Tur att du klarade dig undan utan farligare skador.
Angående fälgarna, jag antar att ni syftade på dem som är på första bilden då. Och det försäkringsbolaget gör är att de typ "köper" din bil för en summa i det skick som den är i vid olyckstillfället. Dva, hade du inte alu-fälgarna på vid olyckstillfället (vlket du inte hade) så räknas de inte heller med i deras kalkyler = gör vad du vill med fälgarna.
Vore rätt dumt om de beslutar sig för att skrota den, är ju en del plåtjobb och detaljer som ska dit som inte kommer kosta mer än bilen :S
Men men, tack för försäkring 😛
Edit: körde själv en bil med drygt 270 hk o enbart framhjulsdrift, visserligen slet sig ratten lite men det tycker jag var en del av tjusningen med det hela. Fast förlust av effekt ner i backen kände jag dock inte, pigg som en kanin på amfetamin :P... Fast de nyare modellerna av bilen i fråga har inte denna "effekt" vid gaspådrag.
February 4, 2003
På min bil pajade bromsarna i förra veckan. Var ju lagom kul och köra typ 80 km / h och märka att man inte hade några bromsar.
Det sorgliga är ju att den hade besiktats en vecka innna och gick igenom.
Fick helt enkelt använda handbromsen lite lite gran, och fortsätta köra rakt fram. Satte på varningsblinkers. Men vågade inte dra fullt. Till slut närmade man sig en rondell. Drog handbromsen lite mer, men kände att det var på gränsen. Slog i motorbromsen med, var ju ganska höga varv vill jag tala om, känns inte som bilen gillade det riktigt. Var fullt med bilar i rondellen.
Hade fortarande ganska hög fart så körde ut mot kanten av vägen och gled längs en snödriva, förlorade ganska mycket fart där. Tyvärr närmade sig en lyktstolpe. Blev för mycket för mig, och fick inte nå grepp alls med däcken, och den närmade sig för fort. Rakt in i den.
Halvförsäkriongen svider ju nu. Men hände inte mycket med bilen faktiskt. Hade ytterst lite fart faktiskt när det small, inte mer än kanske 10km/h. Gav inga utslag på mätaren i alla fall. Så lite lackskador, nån buckla. Ingen handbroms. Och så startar inte bilen nu, eftersom den bara stått och inte använts. Suck.
Jaja. Kunde gå bra mycket värre.... Halkan är förrädisk, speciellt utan bromsar.
March 1, 2004
Redzo wrote: Skit i bilen, det viktiga är att du inte blev alvalrigt skadad.
Är det inte så att om man blir alvarligt skadad, så skiter man fullständigt i bilen men om man inte blir alvarligt skadad eller kanske bara nån liten fjutt skada, så bryr man sig om bilen? Jag kanske har fel, men så skulle nog jag tänka.
Jag menar bilar kan vara ganska dyra så det är sällan man skiter i bilen.
December 30, 2003
Redzo wrote: Skit i bilen, det viktiga är att du inte blev alvalrigt skadad. Sen är jag själv förtjust i SAAB men när ska mongos i styrelsen fatta att det behövs 4x4 system !?
Nu ska man börja tillverka Saab 9-5 Aero BioPower och den ger vid etanoldrift 310 hästkrafter och 440 Nm !!! Med bara framhjulsdrift !!! Alla som har kört en framshjulsdriven bil med mer än 200hk vet hur svårt det är att få all effekt i backen, plus att ratten börjar leva eget liv vid stora gaspådrag. Sorgligt att dom inte fattar.
tufft med fwd :P, kör oftast en chippad 9-3 aero 🙂 Riktigt roligt 😀 Fast på vintern, Nej! Då blir det mammas 4x4 passat fsi 🙂
January 12, 2004
PaiN wrote: Jag skadade iaf inga vitala delar... Ett hårt slag i huvdet, nacken är inte riktigt som den ska och så känns det lite där bältet satt o.s.v.
Hade väl tur i oturen... Kunde gått mycket värre...
:cy:
skönt att höra att det gick så pass bra med dig.
det är bra att du skriver om detta här.
March 5, 2005
festisMER wrote: [quote=Redzo]Skit i bilen, det viktiga är att du inte blev alvalrigt skadad.
Är det inte så att om man blir alvarligt skadad, så skiter man fullständigt i bilen men om man inte blir alvarligt skadad eller kanske bara nån liten fjutt skada, så bryr man sig om bilen? Jag kanske har fel, men så skulle nog jag tänka.
Jag menar bilar kan vara ganska dyra så det är sällan man skiter i bilen.
Hm han var försäkrad. Och lever man och är inte alvarligt skadad kan man alltid köpa en ny bil. Försök köpa nya ben, eller en mjälte !! Allting materielt går att ersätta. Dock inte liv och lem !
1 Guest(s)