September 28, 2002
May 7, 2004
Been there done that :/
http://home.no/ricket/toyota/1.....8_1845.JPG
Small av vägen in i en stolpe, palla inte fixa det, 2 månader senare ännu en stolpe, får fortfarande höra det, ser inte så allvarligt ut på bilen. Dock så gick stolpen i backen första gången och andra gången så tryckte jag sönder framvagnen.
October 27, 2001
csm101 - Mjo, synd på så, till synes, hel bil. Men det är nog värre än vad man kan se, hjulupphängningen, motorn inkl. växellåda lät inte riktigt som den skulle, baken är riktigit tilltryckt och så är hela bilen med största sannolik sned. Men det är klart, det går ju att rikta upp och banka plåt, byta massa delar, men det verkar som att det skulle kosta mer (tid+delar) än att bara skrota. Det får de avgöra.
dhellmyrs, det lät inget vidare det heller...
Tindy, sant.
festisMER, med tanke på att jag likaväl kunde ha legat i källaren på ett sjukhus just nu är bilens skador sekundära. Jag är bara glad att jag inte satt i min förra bil, en liten golf...
obelix, mjo tack.
Ruskis, det är skillnad på Saab turbo och Saab turbo, min bil var riktigt go, gjorde precis som den skulle när den skulle göra det o.s.v. En riktigt skön bil för de pengarna... Men när man har lika bra grepp som en tvål i en tvålskål så hjälper inget.
JN, där sitter en liten el-central ja, men det verkar ha klarat sig. Ingen kommentar kring ditt omogna uttalande om saabar. Jag klarade mig väl bra under omständigheterna.
PaCk, trist :/
EDIT: Ang. vart det small: Borås, R40, på Olovsbergsbron ...I den långa kurvan fick jag ställ, styrde för gäves emot och gick emot mittenavdelaren ungefär där Göteborgsvägen korsar under R40 - snurrar och åker i full fart, över de två körbanorna, bakåt in i räcket ungefär där det sveagatan slutar...
Man kännde sig lagom kaxig på väg mot räcket, ganska respektingivande fallhöjd om räcket skulle ge vika. Just i sekunden innan smällen blev jag overkligt lugn, tänkte att det var kört och accepterade det... (Inte riktigt så som jag trodde att jag skulle reagera i en sån sits)
Men det blev inget med det, det blev bara en fet smäll och huvudet kastades in i B-stolpen eller rutan... Nästa sak jag minns är att jag står tokigt på vägen med bilen, slänger i 1an, slår på varningsblinkers och kör ut i moddsträngen undan den bakomvarande trafiken. Såhär i efterhand kan man ju bli lite förbannad på att inte en enda ****** stannade.
Sry för uppsatsen, det bara blev så. :]
September 28, 2002
Ruskis, det är skillnad på Saab turbo och Saab turbo, min bil var riktigt go, gjorde precis som den skulle när den skulle göra det o.s.v. En riktigt skön bil för de pengarna... Men när man har lika bra grepp som en tvål i en tvålskål så hjälper inget.
Jo det är sant,men min är en 900SE Turbo 95a,så där skiljer faktist inte så himla mycket.Men,det är förstås en smaksak.Men att saab skulle vara en skitbil som endel vill göra gällande bevisar bara hur lite dom förstår sig på bilar.Dom har ställt sig i ledet,där det är populärt att klanka på saab.Töntigt frågar du mig,,,
October 27, 2001
Ruskis wrote: Jo det är sant,men min är en 900SE Turbo 95a,så där skiljer faktist inte så himla mycket.Men,det är förstås en smaksak.Men att saab skulle vara en skitbil som endel vill göra gällande bevisar bara hur lite dom förstår sig på bilar.Dom har ställt sig i ledet,där det är populärt att klanka på saab.Töntigt frågar du mig,,,
Nja, "nya" 9-3an (SS) är ju byggd från grunden, men visst finns det säkert några släktdrag.
True... True...
csm101 wrote: Jaha okej, trodde att det mest var plåtjobb och att några styrboxar o dyl hade rubbats, inte att hela motorn fick en däng, det förklarar ju en del...
Je, det ser nog lindrigare ut än vad det är... och hur det kändes. Den gjorde sitt jobb iaf, knycklades ihop och minskade smällen för mig.
September 28, 2002
February 16, 2005
Ingen kommentar kring ditt omogna uttalande om saabar. Jag klarade mig väl bra under omständigheterna.
jag är THN-bo, ingen blir profet i sin egen hemstad. Jag har aldrig gillat saab inte att köra eller att titta på och jag har kört allt mellan en röten 99:A som var redo för skroten till en 9-5 aero och en trimmad 9-3:a (-03:a)
så det är inget omoget i mina kommentarer om saab utan en personlig reflektion. 🙂 kul å höra att du klara dig bra, "känner" en kille som just krockade i sin 9000, jävla smäll ont i nacke å rygg men läkaren säger att det förmodligen kommer å gå över som tur är.
Åker Saab 9000 numera, fungerar alldeles utmärkt.. Går att hålla kvar på vägen även fast den inte är fyrhjulsdriven eller har 3-400 hästar under huven.. Faktiskt en av de trevligare vinterbilar jag haft.
Jag tror nog att det är andra faktorer som avgör huruvida man kör åt helsicke eller inte.
Så här på vintern kan ju en provbromsning vara på sin plats om man känner att väglaget är lite lurigt, det fick man lära sej när jag tog körkortet iaf.
Och sen att hastigheten anpassas efter väglag och förarerfarenhet torde vara självklart. Att skylla på att bilen saknar fyrhjulsdrift om man trillar i diket är ju bara patetiskt, då hör man med stor sannolikhet inte hemma bakom ratten.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 27, 2001
Ruskis - tack ska du ha.
csm101 - ja fy f** :]
JN - Jeje, smaken är som baken, vissa gillar bra bilar andra gör det inte. 😉
BarateaU - aj då, hur gick det?
ilg@dd - Jag tror väl inte att det var något minsta menat till mig, men...
Den vägen har jag pendlat på i mer ett år, är precis i slutet på resan, åker 20-25 min innan jag kommer dit. Jag brukar även hålla koll på temperaturen hela vägen och att det brukar vara halt just där (bro, byggnader, berg i närheten o.s.v. (perfekta förhållanden för såpgata), men nu var det extremt (och bara där), inte mycket att göra åt. Hade det varit så på en raksträcka hade det med största sannolikhet inte hänt något, men när vägen svänger och är spårig (i asfalten) händer det saker.
Ang. 4x4, får bara hoppas att personen i fråga inte får lära sig hur fel han har genom att skickas av vägen...
csm101 wrote: Håller med PaiN när han säger att 4x4 inte hjälper ett dyft när det är blixthalka man snackar om.
Vad gör det om fyra hjul spinner och saknar grepp än om bara två gör det?Men i övriga vinterförhållanden med is o dyl så håller jag med, då är AWD bättre.
Nog kommer väl iofs en fyrhjulsdriven iväg lättare om det är halt..Problemen brukar uppstå när "coolingen" med fyrhjulsdrift behöver sakta in eller stanna..
Många inbillar sej att det blir kortare bromssträcka med en fyrhjulsdriven bil och kör därför tuffare/fortare av någon outgrundlig anledning..
Fick in en Mitsubishi L200 med rejält smällad sida så sent som i onsdags just på grund av att dom glider i sidled lika bra som vilken fram/bakhjulsdriven bil som helst..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 11, 2005
ilg@dd wrote: [quote=csm101]Håller med PaiN när han säger att 4x4 inte hjälper ett dyft när det är blixthalka man snackar om.
Vad gör det om fyra hjul spinner och saknar grepp än om bara två gör det?Men i övriga vinterförhållanden med is o dyl så håller jag med, då är AWD bättre.
Nog kommer väl iofs en fyrhjulsdriven iväg lättare om det är halt..Problemen brukar uppstå när "coolingen" med fyrhjulsdrift behöver sakta in eller stanna..
Många inbillar sej att det blir kortare bromssträcka med en fyrhjulsdriven bil och kör därför tuffare/fortare av någon outgrundlig anledning..
Fick in en Mitsubishi L200 med rejält smällad sida så sent som i onsdags just på grund av att dom glider i sidled lika bra som vilken fram/bakhjulsdriven bil som helst..
Håller med, enda skillnaden mellan AWD och FWD/RWD är ju att det istället för två hjul är fyra som sköter framfarandet.
Däremot antalet bromsar i olika bilmodeller är ju densamma 😛 Detta tror jag faktiskt att många inte tänker på när de tänker sig att en AWD stannar fortare...
October 27, 2001
- Uppdatering på ämnet -
Igår hämtade jag ut min nya bil! Det blev en exakt likadan som jag hade innan (en svart Saab 9-3 SS Vector 2,0t -03), fast med automat, 3000mil mindre och ESP (ist. för TCS, som jag hade på gamla).
Fick behålla de gamla snödäcken, men de ska bytas mot helt nya senast på tisdag.
...och vad gick hela olycksaffären på? Faktiskt inte så mycket (4-siffrigt belopp), lyckligtvis.
Känns skönt att allt pappersarbete och efterspelet gått såpass smidigt och bra, är lättare att hantera andra saker då... t.ex. att nacken inte är som den ska.
När vi endå är inne på ämnet
Här om dagen fick jag mig ett litet garv och fundering när jag såg mitt kontoutrag; Vägverket hade satt in 666 kr på mitt konto (satan i gatan paw rihktight!).
Jag fattade vad det var (vägskatt som betalats tillbaks p.g.a. avställning/skrotning), men att det blev just den siffran, exakt på öret... Scary 😛
June 28, 2001
Jag har nitat 2 stolpar med min Volvo 740.
Första skylten lade sig ner , inte en repa på kofångaren, andra gången bonka jag in i en lyktstolpe, stolpen vek sig på mitten och min reggplåt sprack.
Vad försöker jag säga ? Volvo 740 är en jävla pansarvagn.
Pain, jag tycker inte bilen ser skrotfärdig ut, fronten har lossnat och en rejäl buckla där bak bara.
Måste väl vara billigare för försäkringsbolaget att laga en fixa en ny.
Btw var den trimmad ? försäkringen kan bli ogilltig av en sådan bagatell oavsett orsak till olyckan.
3 Guest(s)