Min bil före och efter.|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Min bil före och efter.
Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
999599
January 6, 2006 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: Sådär går det när man inte åker 4x4 (SAAB) 😉

Nu fattar jag faen ingenting... :-k

Ruskis
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 201
Member Since:
September 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
999629
January 6, 2006 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Har själv en Saab turbo,o dom e inge kul o ratta.Nä,tacka vet jag min gamla BMW 530,V8 med 218 pållar.DE var grejer de 🙂

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
Member Since:
February 16, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
999640
January 6, 2006 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

ajdå, vänster back på en 93:A, sitter det inte massa styr-el bös där... dock tycker jag att den är vackrare nu och hamnar där alla saabar borde stå.. på skroten, i en press för att sedan smältas ner eller rosta bort..
hoppas du klarade dig bra bara..

PaCk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
Member Since:
May 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
999658
January 6, 2006 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Been there done that :/

http://home.no/ricket/toyota/1.....8_1845.JPG

Small av vägen in i en stolpe, palla inte fixa det, 2 månader senare ännu en stolpe, får fortfarande höra det, ser inte så allvarligt ut på bilen. Dock så gick stolpen i backen första gången och andra gången så tryckte jag sönder framvagnen.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
999672
January 6, 2006 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Har snurrat runt på underkylt jag också, men höll mig på vägen och bilen klarade sig helt.
Helt otrolig tur, vägen är smalare än bilen är lång!

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
Member Since:
October 27, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
999676
January 6, 2006 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 - Mjo, synd på så, till synes, hel bil. Men det är nog värre än vad man kan se, hjulupphängningen, motorn inkl. växellåda lät inte riktigt som den skulle, baken är riktigit tilltryckt och så är hela bilen med största sannolik sned. Men det är klart, det går ju att rikta upp och banka plåt, byta massa delar, men det verkar som att det skulle kosta mer (tid+delar) än att bara skrota. Det får de avgöra.

dhellmyrs, det lät inget vidare det heller...

Tindy, sant.

festisMER, med tanke på att jag likaväl kunde ha legat i källaren på ett sjukhus just nu är bilens skador sekundära. Jag är bara glad att jag inte satt i min förra bil, en liten golf...

obelix, mjo tack.

Ruskis, det är skillnad på Saab turbo och Saab turbo, min bil var riktigt go, gjorde precis som den skulle när den skulle göra det o.s.v. En riktigt skön bil för de pengarna... Men när man har lika bra grepp som en tvål i en tvålskål så hjälper inget.

JN, där sitter en liten el-central ja, men det verkar ha klarat sig. Ingen kommentar kring ditt omogna uttalande om saabar. Jag klarade mig väl bra under omständigheterna.

PaCk, trist :/

EDIT: Ang. vart det small: Borås, R40, på Olovsbergsbron ...I den långa kurvan fick jag ställ, styrde för gäves emot och gick emot mittenavdelaren ungefär där Göteborgsvägen korsar under R40 - snurrar och åker i full fart, över de två körbanorna, bakåt in i räcket ungefär där det sveagatan slutar...
Man kännde sig lagom kaxig på väg mot räcket, ganska respektingivande fallhöjd om räcket skulle ge vika. Just i sekunden innan smällen blev jag overkligt lugn, tänkte att det var kört och accepterade det... (Inte riktigt så som jag trodde att jag skulle reagera i en sån sits)
Men det blev inget med det, det blev bara en fet smäll och huvudet kastades in i B-stolpen eller rutan... Nästa sak jag minns är att jag står tokigt på vägen med bilen, slänger i 1an, slår på varningsblinkers och kör ut i moddsträngen undan den bakomvarande trafiken. Såhär i efterhand kan man ju bli lite förbannad på att inte en enda ****** stannade.

Sry för uppsatsen, det bara blev så. :]

Ruskis
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 201
Member Since:
September 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
999685
January 6, 2006 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Ruskis, det är skillnad på Saab turbo och Saab turbo, min bil var riktigt go, gjorde precis som den skulle när den skulle göra det o.s.v. En riktigt skön bil för de pengarna... Men när man har lika bra grepp som en tvål i en tvålskål så hjälper inget.

Jo det är sant,men min är en 900SE Turbo 95a,så där skiljer faktist inte så himla mycket.Men,det är förstås en smaksak.Men att saab skulle vara en skitbil som endel vill göra gällande bevisar bara hur lite dom förstår sig på bilar.Dom har ställt sig i ledet,där det är populärt att klanka på saab.Töntigt frågar du mig,,,

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
999692
January 6, 2006 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaha okej, trodde att det mest var plåtjobb och att några styrboxar o dyl hade rubbats, inte att hela motorn fick en däng, det förklarar ju en del...

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
Member Since:
October 27, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
999694
January 6, 2006 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Ruskis wrote: Jo det är sant,men min är en 900SE Turbo 95a,så där skiljer faktist inte så himla mycket.Men,det är förstås en smaksak.Men att saab skulle vara en skitbil som endel vill göra gällande bevisar bara hur lite dom förstår sig på bilar.Dom har ställt sig i ledet,där det är populärt att klanka på saab.Töntigt frågar du mig,,,

Nja, "nya" 9-3an (SS) är ju byggd från grunden, men visst finns det säkert några släktdrag.
True... True...

csm101 wrote: Jaha okej, trodde att det mest var plåtjobb och att några styrboxar o dyl hade rubbats, inte att hela motorn fick en däng, det förklarar ju en del...

Je, det ser nog lindrigare ut än vad det är... och hur det kändes. Den gjorde sitt jobb iaf, knycklades ihop och minskade smällen för mig.

Ruskis
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 201
Member Since:
September 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
999704
January 6, 2006 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Oups,,,missade att det var en SS..!skiljer lite mer då förstås.Snygg design på dom!Hoppas det löser sig på bästa sätt för dig!

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
999705
January 6, 2006 - 11:00 pm
sp_Permalink sp_Print

tur att du inte satt i en gammal renault femma då 😀 hehe

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
Member Since:
February 16, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
999733
January 7, 2006 - 12:00 am
sp_Permalink sp_Print

Ingen kommentar kring ditt omogna uttalande om saabar. Jag klarade mig väl bra under omständigheterna.

jag är THN-bo, ingen blir profet i sin egen hemstad. Jag har aldrig gillat saab inte att köra eller att titta på och jag har kört allt mellan en röten 99:A som var redo för skroten till en 9-5 aero och en trimmad 9-3:a (-03:a)

så det är inget omoget i mina kommentarer om saab utan en personlig reflektion. 🙂 kul å höra att du klara dig bra, "känner" en kille som just krockade i sin 9000, jävla smäll ont i nacke å rygg men läkaren säger att det förmodligen kommer å gå över som tur är.

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
999750
January 7, 2006 - 12:27 am
sp_Permalink sp_Print

Fick känna på halkan förra året och smälde med bilen in i en betongsarg.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
999840
January 7, 2006 - 9:47 am
sp_Permalink sp_Print

Åker Saab 9000 numera, fungerar alldeles utmärkt.. Går att hålla kvar på vägen även fast den inte är fyrhjulsdriven eller har 3-400 hästar under huven.. Faktiskt en av de trevligare vinterbilar jag haft.
wink
Jag tror nog att det är andra faktorer som avgör huruvida man kör åt helsicke eller inte.
Så här på vintern kan ju en provbromsning vara på sin plats om man känner att väglaget är lite lurigt, det fick man lära sej när jag tog körkortet iaf.
Och sen att hastigheten anpassas efter väglag och förarerfarenhet torde vara självklart. Att skylla på att bilen saknar fyrhjulsdrift om man trillar i diket är ju bara patetiskt, då hör man med stor sannolikhet inte hemma bakom ratten.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
Member Since:
October 27, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
999841
January 7, 2006 - 10:04 am
sp_Permalink sp_Print

Ruskis - tack ska du ha.

csm101 - ja fy f** :]

JN - Jeje, smaken är som baken, vissa gillar bra bilar andra gör det inte. 😉

BarateaU - aj då, hur gick det?

ilg@dd - Jag tror väl inte att det var något minsta menat till mig, men...

Den vägen har jag pendlat på i mer ett år, är precis i slutet på resan, åker 20-25 min innan jag kommer dit. Jag brukar även hålla koll på temperaturen hela vägen och att det brukar vara halt just där (bro, byggnader, berg i närheten o.s.v. (perfekta förhållanden för såpgata), men nu var det extremt (och bara där), inte mycket att göra åt. Hade det varit så på en raksträcka hade det med största sannolikhet inte hänt något, men när vägen svänger och är spårig (i asfalten) händer det saker.

Ang. 4x4, får bara hoppas att personen i fråga inte får lära sig hur fel han har genom att skickas av vägen...

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
999845
January 7, 2006 - 10:20 am
sp_Permalink sp_Print

Håller med PaiN när han säger att 4x4 inte hjälper ett dyft när det är blixthalka man snackar om.
Vad gör det om fyra hjul spinner och saknar grepp än om bara två gör det?

Men i övriga vinterförhållanden med is o dyl så håller jag med, då är AWD bättre.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
999846
January 7, 2006 - 10:27 am
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Håller med PaiN när han säger att 4x4 inte hjälper ett dyft när det är blixthalka man snackar om.
Vad gör det om fyra hjul spinner och saknar grepp än om bara två gör det?

Men i övriga vinterförhållanden med is o dyl så håller jag med, då är AWD bättre.

Nog kommer väl iofs en fyrhjulsdriven iväg lättare om det är halt..Problemen brukar uppstå när "coolingen" med fyrhjulsdrift behöver sakta in eller stanna..
Många inbillar sej att det blir kortare bromssträcka med en fyrhjulsdriven bil och kör därför tuffare/fortare av någon outgrundlig anledning..
Fick in en Mitsubishi L200 med rejält smällad sida så sent som i onsdags just på grund av att dom glider i sidled lika bra som vilken fram/bakhjulsdriven bil som helst..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
999848
January 7, 2006 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=csm101]Håller med PaiN när han säger att 4x4 inte hjälper ett dyft när det är blixthalka man snackar om.
Vad gör det om fyra hjul spinner och saknar grepp än om bara två gör det?

Men i övriga vinterförhållanden med is o dyl så håller jag med, då är AWD bättre.

Nog kommer väl iofs en fyrhjulsdriven iväg lättare om det är halt..Problemen brukar uppstå när "coolingen" med fyrhjulsdrift behöver sakta in eller stanna..
Många inbillar sej att det blir kortare bromssträcka med en fyrhjulsdriven bil och kör därför tuffare/fortare av någon outgrundlig anledning..
Fick in en Mitsubishi L200 med rejält smällad sida så sent som i onsdags just på grund av att dom glider i sidled lika bra som vilken fram/bakhjulsdriven bil som helst..

Håller med, enda skillnaden mellan AWD och FWD/RWD är ju att det istället för två hjul är fyra som sköter framfarandet.
Däremot antalet bromsar i olika bilmodeller är ju densamma 😛 Detta tror jag faktiskt att många inte tänker på när de tänker sig att en AWD stannar fortare...

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
Member Since:
October 27, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1006247
January 21, 2006 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

- Uppdatering på ämnet -

Igår hämtade jag ut min nya bil! Det blev en exakt likadan som jag hade innan (en svart Saab 9-3 SS Vector 2,0t -03), fast med automat, 3000mil mindre och ESP (ist. för TCS, som jag hade på gamla).
Fick behålla de gamla snödäcken, men de ska bytas mot helt nya senast på tisdag.

...och vad gick hela olycksaffären på? Faktiskt inte så mycket (4-siffrigt belopp), lyckligtvis.

Känns skönt att allt pappersarbete och efterspelet gått såpass smidigt och bra, är lättare att hantera andra saker då... t.ex. att nacken inte är som den ska.

När vi endå är inne på ämnet
Här om dagen fick jag mig ett litet garv och fundering när jag såg mitt kontoutrag; Vägverket hade satt in 666 kr på mitt konto (satan i gatan paw rihktight!).
Jag fattade vad det var (vägskatt som betalats tillbaks p.g.a. avställning/skrotning), men att det blev just den siffran, exakt på öret... Scary 😛

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1006327
January 22, 2006 - 12:57 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har nitat 2 stolpar med min Volvo 740.
Första skylten lade sig ner , inte en repa på kofångaren, andra gången bonka jag in i en lyktstolpe, stolpen vek sig på mitten och min reggplåt sprack.

Vad försöker jag säga ? Volvo 740 är en jävla pansarvagn.

Pain, jag tycker inte bilen ser skrotfärdig ut, fronten har lossnat och en rejäl buckla där bak bara.
Måste väl vara billigare för försäkringsbolaget att laga en fixa en ny.

Btw var den trimmad ? försäkringen kan bli ogilltig av en sådan bagatell oavsett orsak till olyckan.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 342
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL