Min bil före och efter.|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Min bil före och efter.
The Dragon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 938
sp_UserOfflineSmall Offline
1006328
January 22, 2006 - 1:07 am
sp_Permalink sp_Print

Jag var också med i en olycka för ca 2 år sedan hade haft körkort i ca två månader. Bor ute på landet så det är rätt långa sträckor man får köra. Hade flyttat från familjehemmet nån månad tidigare och skulle frakta de sista sakerna upp till stan 9 mils färdväg. Packade in två dubbla 15" gjorda i 22mm MDF skivor (kan informera er om att de väger rätt bra. En förvaringshylla, ett litet bord nån låda och min gamla dator (P3 på 700Mhz från Gateway=skit). Iallafall så lastade jag in dessa i backluckan på min Volvo 740 kombi utan ABS bromsar, Anti spinn och den är dessutom backhjulsdriven. Jaja iväg kör jag det är ca 5-10 minusgrader ute och vägbanan är torr. När jag kört ca 2-3 mil har det ännu inte vart någe halt då kommer kurvan. Det är en rätt skarp kurva så jag drar ner hastigheten till 50 och kör in i kurvan. Kurvan ser ut att vara helt torr men ack så fel jag hade. I slutet av kurvan just där jag börjar rätta ut så ökar jag lite på gasen för komma upp i hastighet igen. Får sladd och åker över på vänster sida av vägen längs med ett 1.5 m djupt dike. Lyckas att få upp bilen på vägen igen men den sladdar fortfarande så istället för ett dike så rusar jag fram i 70 Km/h längs med en åker mot en träddunge. lyckas med kanske 2m marginal undvika träden och rusar nu istället rakt mott andra sidan i en 45 gradig vinkel. Rakt ner i det tidigare nämda diket i 70 Km/h fronten åker ner före och stannar ögonblickligen när den nuddar bottnen på diket. Alla som kan lite fysik vet vad som händer om ett föremål som rör sig frammåt stannas snabbt. Den försöker forsätta framåt och när fronten inte kan komma framåt så måste backdelen göra det. Altså backdelen med alla sakerna åker upp i luften och där står jag på nosen med två stora högtalare och en del andra saker ovanför mig. Jag tänker att nu är det kört där jag står och ballanserar på nosen i vad som kändes som flera sekunder. Sen börjar jag att falla snett framåt och hamnar på rygg men det finns fortfarande en del energi kvar i bilen så den snurrar ytterligare ett varv till och där ligger sitter jag upp och ner med händerna kramaktigt tryckandes mot taket. Jag andas ut och knäpper loss mig och sparkar upp dörren som fastnat i marken. Tar mig mig ur billen och går chockad men oskadd mott vägen där en bil som kom strax efter mig stannat. Kollade tillbaka på bilen och såg hur den såg ut. Då blev jag typ alldeles knäsvagg visste inte hur i h*elvete jag kunat klara mig bilen var typ totaldemolerad. Alla bakrutor var trasiga och taket var typ intrykt 10-20 cm fronten var ihoptryckt en 20 cm och hjulen var vikta det ena låg några meter ifrån bilen och motorhuven hade också lossnat.
Fick åka med ambulans till närmaste vårdcentral där jag får vänta i 1.5 j*vla timme sen så får jag gå därifrån efter de konstaterat att jag var oskadd. Där står jag mitt ute i ingenstans i 10 minusgrader och det har dessutom börjat snöa ordentligt medans jag väntade på VC:n nästa buss går om 1 timme och jag är minst 4 mil till närmaste hem. Som tur är får jag lift rätt snart av en jag kände som av en händelse åkte förbi.

Jag var inte lite trött och skakig efter den dagen. Fast jag var j*vligt iriterad dels på att min ny införskaffade bil var totaldemolerad och på kommunens vårdpolitik att man efter en bilolycka ska få vänta så länge på undersökning och dessutom utskickad i 10 minusgrader utan att kunna ta sig hem.
Otroligt nog så klarade sig alla sakerna jag hade i backluckan även datorn det var bara några små repor av glassplittret på högtalara lådorna.

Uräkta novellen men det man måstte berätta måste man berätta ordentligt för att få ut helheten

Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
1006385
January 22, 2006 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

Mind, hehe, stabil bil. 😛
Pansarvagnar är kanske bra i lägre farter, men när det finns mer rörselseengergi att tillgå föredrar jag att bilen tar upp det mesta av det. Det gjorde min. Men det ser lindrigare ut än vad det kändes som och vad det hade blivit om jag hade kört en mindre krocksäker bil.
Som sagt, det ser ju inte så farligt ut, men alla balkar som går in mot hytten framifrån och bakifrån som ska dämpa smällen är nog rätt så modifierade. Motorn sitter nog inte riktigt rakt heller och chassit sägs vara skevt. Alltså ett mindre evighetsarbete för att återställa den.

Nix, jag hade inte hunnit göra det än och nu tror jag att jag avstår trim på min nya bil.

The Dragon, det där lät inget vidare, men du klarade dig? För när jag var på sjukhuset efter olyckan (med långa väntetider, as usual) så kände jag inte så mycket, kunde bara ana en liten sträckning i nacken. Men efter någon dag eller två så kändes det att man utsats för lite smällar... Var det så för dig med eller hade du lite extra vakt? 😉

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
1006407
January 22, 2006 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

Ah, illa.. Den ser ju helt okej ut, på med en ny plastbumper och tuta och köra.. Synd att alla bilar ska vara så jäkla säkra 😉

Men man ska göra som Mind och Draken, köra 740 😀 Finare bil finns inte..

The Dragon
Kommer du hit ofta?
Medlem
1006679
January 22, 2006 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: The Dragon, det där lät inget vidare, men du klarade dig? För när jag var på sjukhuset efter olyckan (med långa väntetider, as usual) så kände jag inte så mycket, kunde bara ana en liten sträckning i nacken. Men efter någon dag eller två så kändes det att man utsats för lite smällar... Var det så för dig med eller hade du lite extra vakt? 😉

Nopp kände inte ett dugg förutom ilskan att jag inte längre hade en bill och förstår lättnad att det gick så bra som det gick, och förstås den bitande kylan från att stå och lifta i 10 min.

Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71

[-Pale-]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 513
1006727
January 22, 2006 - 11:17 pm
sp_Permalink sp_Print

The Dragon wrote: [quote=PaiN]The Dragon, det där lät inget vidare, men du klarade dig? För när jag var på sjukhuset efter olyckan (med långa väntetider, as usual) så kände jag inte så mycket, kunde bara ana en liten sträckning i nacken. Men efter någon dag eller två så kändes det att man utsats för lite smällar... Var det så för dig med eller hade du lite extra vakt? 😉

Nopp kände inte ett dugg förutom ilskan att jag inte längre hade en bill och förstår lättnad att det gick så bra som det gick, och förstås den bitande kylan från att stå och lifta i 10 min.

Tror du hade fått "sjuk taxi" om du frågat i kassan.
Det har iaf jag fått ett antal gånger från sjukan. Då kostar det bara 50kr vart du än ska. Eskilstuna - uppsala 50kr är inte illa 😉

[Iceboy]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1035
1006736
January 22, 2006 - 11:28 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: - Uppdatering på ämnet -

Igår hämtade jag ut min nya bil! Det blev en exakt likadan som jag hade innan (en svart Saab 9-3 SS Vector 2,0t -03), fast med automat, 3000mil mindre och ESP (ist. för TCS, som jag hade på gamla).
Fick behålla de gamla snödäcken, men de ska bytas mot helt nya senast på tisdag.

...och vad gick hela olycksaffären på? Faktiskt inte så mycket (4-siffrigt belopp), lyckligtvis.

Känns skönt att allt pappersarbete och efterspelet gått såpass smidigt och bra, är lättare att hantera andra saker då... t.ex. att nacken inte är som den ska.

När vi endå är inne på ämnet
Här om dagen fick jag mig ett litet garv och fundering när jag såg mitt kontoutrag; Vägverket hade satt in 666 kr på mitt konto (satan i gatan paw rihktight!).
Jag fattade vad det var (vägskatt som betalats tillbaks p.g.a. avställning/skrotning), men att det blev just den siffran, exakt på öret... Scary 😛

Ja de må jag ju säga att det gick snabbt! Vad är de för försäkringsbolag du hade att göra med då?

Smällde en bil precis i början på november och dom håller på än idag att förhandlar om detta. Icke Folksam fler gånger för min del iallafall.

The Dragon
Kommer du hit ofta?
Medlem
1006756
January 23, 2006 - 12:40 am
sp_Permalink sp_Print

[-Pale- wrote: ][quote=The Dragon][quote=PaiN]The Dragon, det där lät inget vidare, men du klarade dig? För när jag var på sjukhuset efter olyckan (med långa väntetider, as usual) så kände jag inte så mycket, kunde bara ana en liten sträckning i nacken. Men efter någon dag eller två så kändes det att man utsats för lite smällar... Var det så för dig med eller hade du lite extra vakt? 😉

Tror du hade fått "sjuk taxi" om du frågat i kassan.
Det har iaf jag fått ett antal gånger från sjukan. Då kostar det bara 50kr vart du än ska. Eskilstuna - uppsala 50kr är inte illa 😉

Hade typ inte ett rött öre på mig de glömde jag kvar i bilen. Ingen som tog nått dock. Bärgningsbilen kom rätt snabbt och hämta den så jag fick hämta upp alla saker samma kväll på lokala Volvo verkstan.

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
1006809
January 23, 2006 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

[Iceboy wrote: ] Ja de må jag ju säga att det gick snabbt! Vad är de för försäkringsbolag du hade att göra med då?

Smällde en bil precis i början på november och dom håller på än idag att förhandlar om detta. Icke Folksam fler gånger för min del iallafall.

Jag hade den försäkrad hos Saab (de har ett samarbete med IF, om jag minns rätt). Något som kanske påskyndade ärendet var att all kontakt sköttes av en bilhandlare. (Bilen transporterades dit och de hade en likadan bil på väg in (den jag senare köpte, efter kritiskt granskande :P), så jag tänkte att det var lika bra att han skötte allt det där, då jag varken hade ork eller lust.)

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
1006874
January 23, 2006 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: Ruskis - tack ska du ha.

csm101 - ja fy f** :]

JN - Jeje, smaken är som baken, vissa gillar bra bilar andra gör det inte. 😉

BarateaU - aj då, hur gick det?

ilg@dd - Jag tror väl inte att det var något minsta menat till mig, men...

Den vägen har jag pendlat på i mer ett år, är precis i slutet på resan, åker 20-25 min innan jag kommer dit. Jag brukar även hålla koll på temperaturen hela vägen och att det brukar vara halt just där (bro, byggnader, berg i närheten o.s.v. (perfekta förhållanden för såpgata), men nu var det extremt (och bara där), inte mycket att göra åt. Hade det varit så på en raksträcka hade det med största sannolikhet inte hänt något, men när vägen svänger och är spårig (i asfalten) händer det saker.

Ang. 4x4, får bara hoppas att personen i fråga inte får lära sig hur fel han har genom att skickas av vägen...

Jora kladade mig helskillnad, lite skärrad eller vad man säger men inte en skråma på mig själv.
Dock är bilen historia.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 381
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL