Min kompis är Schizofren|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Min kompis är Schizofren
Lukas
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1132
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 29, 2003 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Asså först vill jag bara klargöra att det här är VERKLIGEN inget att skratta åt, jag har mått piss hela dan.

Ja, en i min klass (han är bara 15 år) som bland annat har blivit extremt mobbad i sin förra klass och har sett sin mamma blivit misshandlad mitt framför ögonen på sig.

Han tror att han är nån slags gud som har skapat oss. Typ solgud eller nåt och han säger att han har tappat minnet, han säger att hans mamma är 2000 år och att hon har visat bilder på honom när han var liten och var en gud. Han säger att solen kommer gå under snart. Han ritar jämt massa konstiga gubbar med ringar eller nåt. Han säger att varje människa har en ring, som ett element, typ Sol, Vatten och annat. Han säger typ att vi bor på ett dåligt solsystem och att vi är typ soldater eller nåt. Han har typ varit med och mycket hemsk i livet och så. Men det är lite läskigt och man tror nästan lite på det själv. Jag tror att jag kommer bli sjuk typ om jag lyssnar på det där. Han har inte berättat det för någon än sin bästa kompis, och han har berättat det för mig. Han trodde på det och så. Jag vet inte vad jag ska göra för att om jag skulle säga det till nån så skulle han typ sluta vara kompis med typ den ända kompis han har. Asså det här får mig verkligen att må piss. Jag får inte berätta det för nån och det fick inte min kompis heller.

Han säger att han har typ svå olika jag, ett ont och ett gått. Och när min kompis varit ensam med honom så har han typ somnat mitt i allt och sedan vaknat upp och kallat sig för något annat namn och så. Han säger att han har sett zombies och min kompis har träffat hans båda jag. När han träffa det goda så sprang han bara iväg, och när han träffa det onda var när han sa att han hette något annat namn. Men han säger att han kommer ihåg nya saker hela tiden. För att han typ har blivit hjärntvättad eller nåt, och min kompis sa att han hade haft en konstig dröm och då sa han att han kom ihåg det nu. Men min kompis hade bara hittat på att han hade haft den drömmen.

JAG VET INTE VAD JAG SKA GÖRA NÅGON KOMMER BLI SÅRAD VILKET SOM. MIN MAMMA ÄR PSYKOLOG SÅ JAG TÄNKTE FRÅGA HENNE, Men man vet ju inte om hon kommer tvinga mig att säga vem det är. Schizofreni utvecklas vanligast i typ 20-25 års åldern så jag tvivlar lite.

Men asså han är 1000000% seriöst så säg inte han skämtar eller nåt, jag mår piss.

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
324364
April 29, 2003 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Prata med din mamma och säg vem det är, det där är en sjukdom. Om han inte får vård snabbt kan det gå över styr totalt. Så rädda din polare å säg som det är! Du kommer inte ångra det.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
324367
April 29, 2003 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är inte ditt problem.. Vilken typ av solgud är han? Egyptsisk eller Sydamerikansk? Fråga vem vi ska strida mot tack 🙂

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
324375
April 29, 2003 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Det är inte ditt problem.. Vilken typ av solgud är han? Egyptsisk eller Sydamerikansk? Fråga vem vi ska strida mot tack 🙂

vad häftigt! man skulle kunna starta värsta rollspelet! Lajva liksom, fast superseriöst hoho.

Marqz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 283
324383
April 29, 2003 - 5:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Blue_Moon_ wrote: [quote=HELIX]Det är inte ditt problem.. Vilken typ av solgud är han? Egyptsisk eller Sydamerikansk? Fråga vem vi ska strida mot tack 🙂

vad häftigt! man skulle kunna starta värsta rollspelet! Lajva liksom, fast superseriöst hoho.

Nämen skärp er! Det är ju allvar för fan. :arg:

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
324404
April 29, 2003 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

prata med din mamma och fråga henne om råd... hon har ju tystnadsplikt iom att hon är psykiatriker så hon får inte sprida sånt vidare, dessutom tror ja inte ens mamma gör det om man säger till henne att inte göra det... det är rätt skrämmande med schizofrena personer och dom MÅSTE FÅ VÅRD OMGÅENDE!!

The Evil Bug
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 124
324434
April 29, 2003 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Läskigt, men prata med din moder.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
324441
April 29, 2003 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Trist o höra. Snacka med din mamma tycker jag.

Crowglow
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
324445
April 29, 2003 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har hört att schizofrena inte vet om själva att dom är det, som din kompis verkar göra

affe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 354
324503
April 29, 2003 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

En f.d kompis till min mamma blev också lite rubbad, men det var först i 19årsåldern. Han hade typ varit den smartaste killen i stan, men sen gick han överstyr och trodde att han var gud och massa annat.

det slutade med att han hoppade framför tåget, men överlevde. han saknar dock kropp nedanför midjan, och han har hela tiden maskiner runt honom som håller honom vid liv.

säg till nån innan det blir försent. man vill ju inte att nåt sånt ska hända ens kompis.

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
324508
April 29, 2003 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Som alla har sagt ovan... Snacka med mor din... Det e allvarligt...

Hmm... Sånt ska man inte hålla inne... Du går ju i skolan eller hur.. Gå till sjuksyster på skolan o snacka om honom.. hon har tystnadsplikt lika så din mor som psykiatriker...
Han måste få hjälp...

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
324538
April 29, 2003 - 8:08 pm
sp_Permalink sp_Print

im sorry what, varför mår du piss ?

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
324540
April 29, 2003 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind, empati, medkänsla. Han kanske tycker synd om sin kompis.
Snacka med din mor, om hon är en bra psykiatriker vet hon vad som behövs göras.

Han kanske spelar tokig, riktigt seriöst, så att folk ska reagera. Ett rop på hjälp helt enkelt.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
324545
April 29, 2003 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: im sorry what, varför mår du piss ?

vafan säger du?
han mår väl piss för hans kompis skull! hur skulle du känna om du hade en kompis som hade sett sin mamma blivit misshandlat och..
im sorry men det var lite onödigt o fråga! 😡

m00pid00
Member
Medlem
Forum Posts: 2866
324574
April 29, 2003 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Ledsen för både din och din polares skull. Jag skulle sagt till din morsa för om han inte skämtar så blir han väl (jag säger inte att han kommer bli) självmordsbenägen som affe sa. Hoppas verkligen att det löser sig Lukascool!

Tragiskt 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁

LunaSpice
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 387
324580
April 29, 2003 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Han kan mkt väl lida av nånting som heter post-traumatisk stress vilket innebär att man lider men av någonting en viss tid efter det har hänt. Detta kan ta veckor, mån eller år. Beror helt på individen och hur mkt stöd den får plus hur allvarlig händelsen varit.

Du säger att han varit med om mkt under sitt liv. Post-traumatisk stress kan utveckla vanföreställningar och i vissa fall psykiska sjukdomar också.

Jag läser till läkare och föreslår starkt att du berättar allt för din mor. Som psykolog så kan hon mkt mer om människans kognitiva del än vad jag kan. Hoppas det går bra...

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
324607
April 29, 2003 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Iallafall så verkar han ha ett jävligt coolt beteende.. Men snacka med någon psykiatriker som du inte känner så kanske det är enklare eller nåt...

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
324610
April 29, 2003 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du tror din mamma skulle tvinga dig kan du gå till henne medans hon är på jobbet och prata med henne då, då kan hon inte be dig säga saker du inte vill och så, det har med lagar tystnadsplikter osv att göra.

Risken är att hon precis som alla andra kommer förstå hur allvarligt det är för polaren din, och bli rädd över vad han kan göra mot sig själv osv och tjata på dig tills du berättar.
Snacka med din polare...

Om man säger så här, ta det som affe skrev, om det blir så mister du garanterat en kompis.

Om han hamnar hos psykolog och får behandling kommer han tacka dig när han blir frisk.

det låter ju "hyfsat" allvarligt så...

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
324645
April 29, 2003 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Det verkar som att du får samma tips av allihopa; Pratta med mamma.
Jag ska ge dig ett annat tips som kan vara bra också. Du har säkert en kurator på skolan? Det kan säkert vara värt ett försök. De har ju också tystnadsplikt.

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
324650
April 29, 2003 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Se till att han får vård snabbt som faan! Jag har arbetat mycket extra inom psykiatrin och träffat många personer som är schizofrena eller borderline. Kan tala om för er som inte vet det att borderline kallar man de som är på gränsen till "vansinne" och de har ofta en personlighetsstörning. Är han så ung som 15 år så är det raska puckar som gäller eftersom han utvecklar sitt jag som mest nu.

Att din morsa är psykolog ska du se som en jätteresurs. Berätta allt för henne så att din kompis får vård snabbt. Sån't här är ABSOLUT inget man ska ta lätt på. Vissa schizo och borderliners blir aldrig friska pga att de inte fått rätt behandling i tid.

Jag har sett alltför många sorgliga fall för att ta lätt på detta!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 87
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL