November 8, 2002
Ogrebeast wrote: Se till att han får vård snabbt som faan! Jag har arbetat mycket extra inom psykiatrin och träffat många personer som är schizofrena eller borderline. Kan tala om för er som inte vet det att borderline kallar man de som är på gränsen till "vansinne" och de har ofta en personlighetsstörning. Är han så ung som 15 år så är det raska puckar som gäller eftersom han utvecklar sitt jag som mest nu.
Att din morsa är psykolog ska du se som en jätteresurs. Berätta allt för henne så att din kompis får vård snabbt. Sån't här är ABSOLUT inget man ska ta lätt på. Vissa schizo och borderliners blir aldrig friska pga att de inte fått rätt behandling i tid.
Jag har sett alltför många sorgliga fall för att ta lätt på detta!
Kändes som om jag tyckte d va värt att fetstila din text, mkt bra.
Du som jobbat med sånna här personer, vad får dem för behandling och hur lång tid tar det innan dem blir friska? Det lär ju ta ett tag kan jag tänka mig!
February 21, 2003
Blue_Moon_ wrote: Du som jobbat med sånna här personer, vad får dem för behandling och hur lång tid tar det innan dem blir friska? Det lär ju ta ett tag kan jag tänka mig!
Varierar ju från person till person hur mottagliga de är för behandling och hur sjuka de är. Angående behandlingar schizofrena får finns det olika angreppssätt. Men man brukar i regel använda olika kombinationer av neoroleptika (antipsykosmedicin) och psykoterapi.
För att slippa skriva en mindre uppsats här så postar jag en länk jag tycker beskriver väldigt bra grunderna för vad schizofreni är och vad behandlingen går ut på.
http://www.lejring.com/spegel2.....larkiv.htm
January 17, 2002
Det finns 3 alternativ att välja här:
Strunta i det och läs om hans självmord i tidningen imorgon.
Ta tag i honom och slå honom tills han går med på att sluta vara schitzo.
Prata med din morsa
Välj det vettigaste....
Varför oroar du dig över att berätta hans namn för din morsa? Spelar juh ingen roll... Du räddar honom bara i längden!
Har aldrig mött en schitzofren förut, skulle vara ganska roligt faktiskt... Då slipper man ha så många kompisar! Alla i en liksom!
Men seriöst, välj ett alternativ. Eller be honom få solen att gå ner eller upp eller vadsom hels med ljus. Då han upptäcker att han inte kan bryter han ihop och allt går upp för honom.
EDIT: Om solen reagerar på hans kommando, säg till honom att resa till umeå och smälta bort det resterande av snön här...
January 17, 2002
Förresten tror jag inte att han är schitzofren, han hittar bara på allt för att stänga ute omvärlden som verkar ha gått hårt åt honom... Som ett ägg som han kan gömma sig i.
Som sagt så vet inte schitzofrena att dom är det, han håller på att bygga upp en drömvärld som han kan leva i så han kan slippa allt annat som han inte tycker om.
Vad psykologerna kommer att göra e att riva den världen, slita ut honom och plantera om....
Tog Psykologi A till åk2...
August 21, 2001
Ogrebeast wrote: Se till att han får vård snabbt som faan! Jag har arbetat mycket extra inom psykiatrin och träffat många personer som är schizofrena eller borderline. Kan tala om för er som inte vet det att borderline kallar man de som är på gränsen till "vansinne" och de har ofta en personlighetsstörning. Är han så ung som 15 år så är det raska puckar som gäller eftersom han utvecklar sitt jag som mest nu.
Att din morsa är psykolog ska du se som en jätteresurs. Berätta allt för henne så att din kompis får vård snabbt. Sån't här är ABSOLUT inget man ska ta lätt på. Vissa schizo och borderliners blir aldrig friska pga att de inte fått rätt behandling i tid.
Jag har sett alltför många sorgliga fall för att ta lätt på detta!
Här e en till som jobbat extra inom psyket.. Och håller med Oggie ovan till fullo. Schizo kan mycket väl utvecklas redan i 15 årsåldern, och det är skynda skynda med hjälp som behövs. Visserligen så tror jag att detta inte kan hållas hemligt speciellt länge till.. utan detta kommer uppdagas av sig själv. Men för killens egen skull, så är det bättre att han får hjälp, innan han hittar på nått dumt eller extrem pinsamt på skolan tex.. Borderline är förvisso ganska ovanligt hos killar och ter sig inte riktigt så om jag inte minns fel.. även om de kan vara spritt språngande galna de oxå.. Men de brukar inte ha sååå mycket vanföreställningar som schizzar. Nädu, snacka med din mor, inte bara för att hon är psykolog, utan också för att hon är vuxen.. Detta är ett lass som du inte ska bära själv som femtonåring..
Snacka med någon! Killen kommer att förstå, kanske inte nu, men förhoppningsvis senare, att du gjorde det för hans skull.
Du kan också, om du har en bra skolsköterska, snacka med henne/honom.
Där gäller tystnadsplikten, och det behöver aldrig komma fram att det är du..
Men vad du än gör, snacka med någon!!!!
/Garfz
June 28, 2001
Coolt sätt att utrycka det på =)
det verkar endå rätt nice o leva i sin egna lilla värld, typ folk sprängs i bitar runt omkring än och man bara *la la laala* rosor är röda, himlen är blååå
btw, jag missade raden det stog att dom kände varandra, trodde det stog att det var en i klassen.
July 27, 2002
Mind wrote: [qoute]Vad psykologerna kommer att göra e att riva den världen, slita ut honom och plantera om.... [/qoute]
Coolt sätt att utrycka det på =)
det verkar endå rätt nice o leva i sin egna lilla värld, typ folk sprängs i bitar runt omkring än och man bara *la la laala* rosor är röda, himlen är blååå
btw, jag missade raden det stog att dom kände varandra, trodde det stog att det var en i klassen.
du e förlåten 🙁
February 21, 2003
Garfzez wrote: [quote=Ogrebeast]Se till att han får vård snabbt som faan! Jag har arbetat mycket extra inom psykiatrin och träffat många personer som är schizofrena eller borderline. Kan tala om för er som inte vet det att borderline kallar man de som är på gränsen till "vansinne" och de har ofta en personlighetsstörning. Är han så ung som 15 år så är det raska puckar som gäller eftersom han utvecklar sitt jag som mest nu.
Borderline är förvisso ganska ovanligt hos killar och ter sig inte riktigt så om jag inte minns fel.. även om de kan vara spritt språngande galna de oxå.. Men de brukar inte ha sååå mycket vanföreställningar som schizzar.
Bra att du påpekade det. Uttryckte mig lite luddigt och kunde lätt feltolkas.
Förtydligande:
Jag menar alltså inte att borderline och schizofreni är samma sak, för det är det absolut inte. Jag menar att jag träffat dels personer som är schizos och dels personer som är borderline. Det som är den gemensamma nämnaren dock är att båda typerna kan anta helt olika beteenden. Och precis som Garfzez säger så är det väldigt ovanligt hos killar. Kanske ingen id'e att här förklara närmare vad borderline innebär, utan snarare bara konstatera att killen behöver hjälp snabbt.
May 9, 2001
Han är nog inte riktigt schitzofren. Han verkar lida av, vad kallas det nu igen, dubbla personligheter.
Detta kan uppträda om han upplevt något väääldigt traumatiskt, vilket han verkar ha gjort eftersom han rabblar en massa konstiga saker.
Hans föräldrar har nog "hjärntvättat" honom på något brutalt sätt.
Såg ett program för länge sedan om en kvinna som hade en hemsk barndom och led av multippla personligheter.
Hon hade 8 olika personligheter. Rätt sällsynt men detta var ett extremfall.
February 21, 2003
rsastin wrote: Han är nog inte riktigt schitzofren. Han verkar lida av, vad kallas det nu igen, dubbla personligheter.
Detta kan uppträda om han upplevt något väääldigt traumatiskt, vilket han verkar ha gjort eftersom han rabblar en massa konstiga saker.
Hans föräldrar har nog "hjärntvättat" honom på något brutalt sätt.
Naturligtvis omöjligt för oss att svara på. Vi vet ju inte vad som pågår i hans huvud och har ju inte några fler specifika fakta att gå på. Finns ju flera kriterier som krävs för att man ska diagnosticeras som schizofren. Krävs ju som alla vet en psykolog, eller t o m psykiater för att han ska få rätt diagnos och behandling. Det är bara vi som spekulerar, vilket inte var trådens syfte kanske.
November 4, 2001
rsastin wrote: Han är nog inte riktigt schitzofren. Han verkar lida av, vad kallas det nu igen, dubbla personligheter.
Hans föräldrar har nog "hjärntvättat" honom på något brutalt sätt.Såg ett program för länge sedan om en kvinna som hade en hemsk barndom och led av multippla personligheter.
Jag såg också henne, en av hennes personligheter var ju typ 4 år... Hon hade ju varit med om sexuella övergrepp ett flertal gånger men nu hade hon en man.
De var kul när hon gick till manikyrtjejen och fixade naglarna, sen när hon kom hem klagade hennes andra personlighet över färgen 🙂
March 4, 2002
Tack för alla svar,
På måndag kommer jag och några andra att gå till kuratorn och berätta det här för henne. Så får vi se vart det leder. Jag tycker verkligen jättesynd om honom. Jag frågade honom vad han om hans/min kompis alltid springer iväg och pratar om. Då sa han att han hör en röst och att dom pratar om den. Vad den säger typ. Men alltså jag vill gärna veta vad han kan lida av. Han är inte deprimerad öppet. Men han gömmer sig inte för att berätta vad som har hänt. Jag frågade t.ex. om hans förra klass var bra, då sa han att han blev mobbad där. Men jag har läst en hel det om Schizofreni men det var en hel del av sympthomen jag verkligen inte känner igen. Till exempel att man bara vill vara ensam och typ att när man säger en mening bara ska avbryta den i mitt i meningen och säga nåt annat. Dock är det en hel del som stämmer väldigt bra överens (att man har tagit någon annans roll och att ett stort intresse för det ockulta). Jag vill att denna tråd ska vara levande så dra er inte från att skriva nåt mer, det hjälper oerhört mycket.
Tack för alla svar.
June 28, 2001
Hans föräldrar har nog "hjärntvättat" honom på något brutalt sätt.Såg ett program för länge sedan om en kvinna som hade en hemsk barndom och led av multippla personligheter.
var det hon som var med på ophera ?
isådanna fal, mkt intresant avsnitt.
August 16, 2002
min riktiga farsa (som jag inte träffat på 12 år) utveklade schizofreni o satt på beckomberga ett par år innan det lades ner... iaf, när han satt där så skrev han 4 böcker som alla blivit utgivna, fast under ett annat namn... asså de e typ skitskumma böcker om typ hur människan e dömd till en massa shit sen hon e född... riktiga tegelstenar på typ 900 sidor styck..
sen så hade han fotografiskt minne kommer jag ihåg.. de va så JÄVLA läskigt... o i slutet innan han fick besöksförbud eller whatever så va han skitskum, o snackade om fett me skumma grejer... hur typ världsaltet påverkade olika saker o shit... sen så va han fett paranoid också...
men men... lite offtopic här men de e verkligen inget att skämta om om någon har schizofreni...
June 17, 2002
keffing wrote: min riktiga farsa (som jag inte träffat på 12 år) utveklade schizofreni o satt på beckomberga ett par år innan det lades ner... iaf, när han satt där så skrev han 4 böcker som alla blivit utgivna, fast under ett annat namn... asså de e typ skitskumma böcker om typ hur människan e dömd till en massa shit sen hon e född... riktiga tegelstenar på typ 900 sidor styck..
sen så hade han fotografiskt minne kommer jag ihåg.. de va så JÄVLA läskigt... o i slutet innan han fick besöksförbud eller whatever så va han skitskum, o snackade om fett me skumma grejer... hur typ världsaltet påverkade olika saker o shit... sen så va han fett paranoid också...
men men... lite offtopic här men de e verkligen inget att skämta om om någon har schizofreni...
Du har inte tänkt på att ta kontakt med din far igen??? 12år utan far sin... hemskt ju... Eller han kanske e död?? isf ursäkta mig...
August 16, 2002
ThaMole wrote: [quote=keffing]min riktiga farsa (som jag inte träffat på 12 år) utveklade schizofreni o satt på beckomberga ett par år innan det lades ner... iaf, när han satt där så skrev han 4 böcker som alla blivit utgivna, fast under ett annat namn... asså de e typ skitskumma böcker om typ hur människan e dömd till en massa shit sen hon e född... riktiga tegelstenar på typ 900 sidor styck..
Du har inte tänkt på att ta kontakt med din far igen??? 12år utan far sin... hemskt ju... Eller han kanske e död?? isf ursäkta mig...
nej ffs... han lever har jag hört från min morsa, men att söka upp... typ inte... känns liksom inte att jag har nått att säga honom... kanske i framtiden... skrev btw fel, de e 11 år o inte 12...
2 Guest(s)