September 14, 2001
Jekyll 3000 wrote: [quote=Dreamspace]Fin men slö! 😉 Lite chip o grejer så har du en riktigt kul bil, men i orginalutförande så hänger dom inte ens en orginal 200hk Saab 9000Turbo.
Skulle jag köpa mej en bil i det utförandet så vet jag faktiskt inte vilken av Mitsu Evon eller Subarun jag skulle välja. Mitsun har inte så snygg lack på de jag sett.
Med tanke på säsongen just nu så var det där ett kraftigt uttalande=)
När jag skrev det där var det barmark här! 😛 Sen så blir det oftast inget gasa på vintern ändå. Däcken biter inget bättre att bromsa eller styra med fast man har 4hjulsdrift. Visst i en acceleration skulle en 4wd spöa det mesta, men man ska hinna få stopp på skiten ifall nåt hinder dyker upp. Finns ju ingen som har nöje att att varit snabbast på vintern när de ligger i en 1:a med lock, 6 feet ner. 😉
December 24, 2002
Dreamspace wrote: [quote=Jekyll 3000][quote=Dreamspace]Fin men slö! 😉 Lite chip o grejer så har du en riktigt kul bil, men i orginalutförande så hänger dom inte ens en orginal 200hk Saab 9000Turbo.
Skulle jag köpa mej en bil i det utförandet så vet jag faktiskt inte vilken av Mitsu Evon eller Subarun jag skulle välja. Mitsun har inte så snygg lack på de jag sett.
Med tanke på säsongen just nu så var det där ett kraftigt uttalande=)
När jag skrev det där var det barmark här! 😛 Sen så blir det oftast inget gasa på vintern ändå. Däcken biter inget bättre att bromsa eller styra med fast man har 4hjulsdrift. Visst i en acceleration skulle en 4wd spöa det mesta, men man ska hinna få stopp på skiten ifall nåt hinder dyker upp. Finns ju ingen som har nöje att att varit snabbast på vintern när de ligger i en 1:a med lock, 6 feet ner. 😉
nja.. har en A4 2,8 Quattro (numera chippad till 220HK)
Med fyrhjuldriften kan man få feta sladdar.. MEN det är oxå väldigt mkt lättare (enligt mig) att komma ur en sladd.. bara att gasa sig ur o använda ratten rätt.. morsan har en A4 1,8T utan Quattro.. den sladdar och då får du koppla ur o försöka hålla undan.. inte alls lika lätt..
och när jag har ESP inkopplat (anti kul systemet som räddar mkt liv) så är det i princip omöjligt att få några störra slängar med bilen...
Men med bromsförmågan har du helt rätt.. men där finns ju ABS som inte alltid har fördelar.. DVS det blir ju längre bromssträcka.. men då kan styra..
September 14, 2001
jonte_power wrote: [quote=Dreamspace][quote=Jekyll 3000][quote=Dreamspace]Fin men slö! 😉 Lite chip o grejer så har du en riktigt kul bil, men i orginalutförande så hänger dom inte ens en orginal 200hk Saab 9000Turbo.
Skulle jag köpa mej en bil i det utförandet så vet jag faktiskt inte vilken av Mitsu Evon eller Subarun jag skulle välja. Mitsun har inte så snygg lack på de jag sett.
Med tanke på säsongen just nu så var det där ett kraftigt uttalande=)
När jag skrev det där var det barmark här! 😛 Sen så blir det oftast inget gasa på vintern ändå. Däcken biter inget bättre att bromsa eller styra med fast man har 4hjulsdrift. Visst i en acceleration skulle en 4wd spöa det mesta, men man ska hinna få stopp på skiten ifall nåt hinder dyker upp. Finns ju ingen som har nöje att att varit snabbast på vintern när de ligger i en 1:a med lock, 6 feet ner. 😉
nja.. har en A4 2,8 Quattro (numera chippad till 220HK)
Med fyrhjuldriften kan man få feta sladdar.. MEN det är oxå väldigt mkt lättare (enligt mig) att komma ur en sladd.. bara att gasa sig ur o använda ratten rätt.. morsan har en A4 1,8T utan Quattro.. den sladdar och då får du koppla ur o försöka hålla undan.. inte alls lika lätt..
och när jag har ESP inkopplat (anti kul systemet som räddar mkt liv) så är det i princip omöjligt att få några störra slängar med bilen...
Men med bromsförmågan har du helt rätt.. men där finns ju ABS som inte alltid har fördelar.. DVS det blir ju längre bromssträcka.. men då kan styra..
Nu gjorde du dej lite dum....
Oavsett 4hjulsdrift, antispinn antisladd mm så har du ju aldrig bättre sidogrepp eller bromsförmåga än vad däcken + underlag medger. Måste du göra en häftig sidorörelse på halt underlag så påverkas ju däcken av rattrörelsen, inte av bromsar eller gaspådrag. Gör du en häftig sidomanöver och så mycket som tänker på bromsen så är det totalkört, finns inga ABS eller andra kontrollenheter som kan fixa en häftig sidorörelse. Likadant finns det inga kontrollenheter som kan förlänga avståndet till hindret du är på väg att mosa rakt in i. Det är helt upp till hastighet/däck samt bromsteknik om du klarar det. Har väl däcken släppt ordentligt så är det ruskigt svårt att få grepp igen.
EDIT: Måste fråga... Är inte din mors bil framhjulsdriven? Hade för mej att audi var det numera... En framhjulsdriven bil gasar man oxå rätt, kopplar du med en sån resulterar det oftast med snurr . En bakhjuls däremot ska man ju koppla ur på.
May 23, 2002
jonte_power wrote: morsan har en A4 1,8T utan Quattro.. den sladdar och då får du koppla ur o försöka hålla undan.. inte alls lika lätt..
Det är där de flesta gör fel, får man sladd med en framhjulsdriven bil så är det bara att gasa och styra åt det håll man ska....
April 18, 2003
jonte_power wrote: men där finns ju ABS som inte alltid har fördelar.. DVS det blir ju längre bromssträcka.. men då kan styra..
För alla normala förare så får du alltid kortare bromssträcka med ABS än utan frånsett på grusväg där man har mätt upp något kortare sträcka med låsta hjul än med ABS inkopplat, men det är rena extremfall med rätt sorts rullgrus osv. I alla andra väglag så stannar folk i gemen snabbare med ABS. Du ska vara rent överjävligt känslig i tofflan om du ens ska komma i närheten av känsligheten i det systemet. Sen kan man ju som du säger ofta styra sej ur en situation om man inte har låsta hjul.
Dreamspace wrote: Finns ju ingen som har nöje att att varit snabbast på vintern när de ligger i en 1:a med lock, 6 feet ner. 😉
Du menar till skillnad från på sommaren då? 😉
Ja just det, om jag inte minns galet så är över hälften av alla A4:or och förmodligen A6:or som säljs idag fyrhjulsdrivna, Quattro.
April 18, 2003
[Gamepredator wrote: Sulan]
Det är där de flesta gör fel, får man sladd med en framhjulsdriven bil så är det bara att gasa och styra åt det håll man ska....
Menar du bakhjulssladd så kan jag hålla med till viss del. Men som regel så är det väldigt svårt att få bakhjulssladd med en framhjulsdriven bil, oftast så släpper det i framänden först och då brukar det sällan vara läge att gasa sej ur situationen om man inte har rallydubbat och mkt pulver 🙂
Så gott som alltid brukar det krävas att man provocerar fram en baksladd genom att släppa gasen mitt i kurvan osv, och även då måste man ligga farligt nära gränsen för att åka av. Inte alls lika lätt som på en bakhjulsdriven bil där man kan sladda (leka) även fast man har marginalerna på sin sida.
May 23, 2002
Jekyll 3000 wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan]
Det är där de flesta gör fel, får man sladd med en framhjulsdriven bil så är det bara att gasa och styra åt det håll man ska....
Menar du bakhjulssladd så kan jag hålla med till viss del. Men som regel så är det väldigt svårt att få bakhjulssladd med en framhjulsdriven bil, oftast så släpper det i framänden först och då brukar det sällan vara läge att gasa sej ur situationen om man inte har rallydubbat och mkt pulver 🙂
Så gott som alltid brukar det krävas att man provocerar fram en baksladd genom att släppa gasen mitt i kurvan osv, och även då måste man ligga farligt nära gränsen för att åka av. Inte alls lika lätt som på en bakhjulsdriven bil där man kan sladda (leka) även fast man har marginalerna på sin sida.
Visst, vintertid är det svårt att sladda med en vanlig framhjulsdriven bil. Däremot så är det ganska lätt att ta en kurva med hög fart på grus och sen gasa sig ur, då har man oftast betydligt högre utgångshastighet än med en bakhjulsdriven bil. Kolla på rally/rallycross/folkrace, framhjulsdrivet är snabbast efter fyrkrafs...
September 14, 2001
Jekyll 3000 wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan]
Det är där de flesta gör fel, får man sladd med en framhjulsdriven bil så är det bara att gasa och styra åt det håll man ska....
Menar du bakhjulssladd så kan jag hålla med till viss del. Men som regel så är det väldigt svårt att få bakhjulssladd med en framhjulsdriven bil, oftast så släpper det i framänden först och då brukar det sällan vara läge att gasa sej ur situationen om man inte har rallydubbat och mkt pulver 🙂
Så gott som alltid brukar det krävas att man provocerar fram en baksladd genom att släppa gasen mitt i kurvan osv, och även då måste man ligga farligt nära gränsen för att åka av. Inte alls lika lätt som på en bakhjulsdriven bil där man kan sladda (leka) även fast man har marginalerna på sin sida.
"Leker" du med en framhjuls så vänsterbromsar du så du behöver inte alls ligga på gränsen. Jag körde bakhjulsdrivet i många år innan jag skiftade till framhjulsdrivet, var rent förjävligt att skola om, men det går bra mycket snabbare på sträckorna med framhjuls. Tror man kan säga att det krävs lite bättre förare för att kontrollera en FWD, men på köpet så åker du snabbare.
jekyll 3000: Sant, man är inget nöjdare på sommaren. Men nu var det vinterns raceråkandes vara eller inte vara som jag diskuterade. På sommarn har du ju oändligt mycket bättre chans att göra undanmanöver eller hur 😉
June 28, 2001
[Gamepredator wrote: Sulan][quote=jonte_power]morsan har en A4 1,8T utan Quattro.. den sladdar och då får du koppla ur o försöka hålla undan.. inte alls lika lätt..
Det är där de flesta gör fel, får man sladd med en framhjulsdriven bil så är det bara att gasa och styra åt det håll man ska....
att ingen har berättat det för mig tidigare, visserligen kör jag ju bakhjulsdrivet men det är ju bra att veta sådanthär.
Edit: vad nu, ni säger att framhjulsdrift är bättre !?
personligen tycker jag det är läbbigt som fan att gasa med framhjulsdrift i svängar medans med bakhjulsdrift så tycker jag inte det gör nånting om det släpper, det låter bara och är roligare.
January 20, 2002
Mind wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan][quote=jonte_power]morsan har en A4 1,8T utan Quattro.. den sladdar och då får du koppla ur o försöka hålla undan.. inte alls lika lätt..
Det är där de flesta gör fel, får man sladd med en framhjulsdriven bil så är det bara att gasa och styra åt det håll man ska....
att ingen har berättat det för mig tidigare, visserligen kör jag ju bakhjulsdrivet men det är ju bra att veta sådanthär.
Edit: vad nu, ni säger att framhjulsdrift är bättre !?
personligen tycker jag det är läbbigt som fan att gasa med framhjulsdrift i svängar medans med bakhjulsdrift så tycker jag inte det gör nånting om det släpper, det låter bara och är roligare.
Ja. framhjulsdrift är inte det lättaste att kontrollera ifall man får understyr i en kurva. 4wd däremot är det "bara" att gasa. Blir lite mer kontrollerat och högre fart.
April 18, 2003
Mind wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan][quote=jonte_power]morsan har en A4 1,8T utan Quattro.. den sladdar och då får du koppla ur o försöka hålla undan.. inte alls lika lätt..
Det är där de flesta gör fel, får man sladd med en framhjulsdriven bil så är det bara att gasa och styra åt det håll man ska....
att ingen har berättat det för mig tidigare, visserligen kör jag ju bakhjulsdrivet men det är ju bra att veta sådanthär.
Edit: vad nu, ni säger att framhjulsdrift är bättre !?
personligen tycker jag det är läbbigt som fan att gasa med framhjulsdrift i svängar medans med bakhjulsdrift så tycker jag inte det gör nånting om det släpper, det låter bara och är roligare.
Tor du måste hålla isär begreppen här Mind, en bakhjulssladd med en framhjulsdriven bil kan man gasa sej ur, tappar man greppet i framvagnen, vilket är absolut vanligast, så är det effektivaste sättet att släppa gasen eller rent av frikoppla så man får tillbaka greppet igen. Man måste som regel provocera fram en bakhjulssladd med en framhjulsdriven bil, annars tappar den så gott som alltid greppet fram först, i synnerhet om du följer vägverkets rekomendationer om att ha dom bästa däcken bak.
Cezar: vill ju inte låta elak men har du aldrig kört en framhjulsdriven bil? Det räcker ju att släppa lite lätt på gasen så får man tillbaka greppet omgående om man inte kört för fort in i kurvan vill säga, men då kan man inget göra med en bakhjulsdriven bil heller.
Jag tycker att det inte finns nått säkrare på halka än framhjulsdrift, man känner på en gång när det är halt, man får sällan eller aldrig sladd samt om det börjar slira så vill det mest bara gå rätt fram, lätt att känna och kontrollera. Givetvis är 4wd bra om man klarar av det och är van, men det är lätt att bli lurad på hur halt det är med dom.
October 22, 2002
Jekyll 3000 wrote:
Jag tycker att det inte finns nått säkrare på halka än framhjulsdrift, man känner på en gång när det är halt, man får sällan eller aldrig sladd samt om det börjar slira så vill det mest bara gå rätt fram, lätt att känna och kontrollera. Givetvis är 4wd bra om man klarar av det och är van, men det är lätt att bli lurad på hur halt det är med dom.
Går att känna hur halt det är med 4wd också. Om jag anar att det är halt så provbromsar man lite. Sen så kan man prova att accelerera lite häftigt och se om det släpper också. Fast oftast så ser jag om det är halt eller inte. Kan bero på att man i princip inte gör något annat än att plöja massa väg nätterna i enda.
December 11, 2002
Jekyll 3000 wrote: [quote=Mind][quote=[Gamepredator] Sulan][quote=jonte_power]morsan har en A4 1,8T utan Quattro.. den sladdar och då får du koppla ur o försöka hålla undan.. inte alls lika lätt..
Det är där de flesta gör fel, får man sladd med en framhjulsdriven bil så är det bara att gasa och styra åt det håll man ska....
att ingen har berättat det för mig tidigare, visserligen kör jag ju bakhjulsdrivet men det är ju bra att veta sådanthär.
Edit: vad nu, ni säger att framhjulsdrift är bättre !?
personligen tycker jag det är läbbigt som fan att gasa med framhjulsdrift i svängar medans med bakhjulsdrift så tycker jag inte det gör nånting om det släpper, det låter bara och är roligare.
Tor du måste hålla isär begreppen här Mind, en bakhjulssladd med en framhjulsdriven bil kan man gasa sej ur, tappar man greppet i framvagnen, vilket är absolut vanligast, så är det effektivaste sättet att släppa gasen eller rent av frikoppla så man får tillbaka greppet igen. Man måste som regel provocera fram en bakhjulssladd med en framhjulsdriven bil, annars tappar den så gott som alltid greppet fram först, i synnerhet om du följer vägverkets rekomendationer om att ha dom bästa däcken bak.
Cezar: vill ju inte låta elak men har du aldrig kört en framhjulsdriven bil? Det räcker ju att släppa lite lätt på gasen så får man tillbaka greppet omgående om man inte kört för fort in i kurvan vill säga, men då kan man inget göra med en bakhjulsdriven bil heller.
Jag tycker att det inte finns nått säkrare på halka än framhjulsdrift, man känner på en gång när det är halt, man får sällan eller aldrig sladd samt om det börjar slira så vill det mest bara gå rätt fram, lätt att känna och kontrollera. Givetvis är 4wd bra om man klarar av det och är van, men det är lätt att bli lurad på hur halt det är med dom.
Nu vill inte jag låta elak som du sa... men har någon här över huvudtaget kört en bil på bana någon gång eller sitter alla bara och leker einstein? Tycker det känns så faktiskt.
En sak som jag inte sett att någon har sagt något om. En fyrhjulsdriven bil har förvisso bra grepp och kontroll i en kurva MEN när det sen släpper då har man absolut _INGEN_ kontroll, då är det bara att sitta och vänta tills man stannar.
April 18, 2003
fisken wrote:
Går att känna hur halt det är med 4wd också. Om jag anar att det är halt så provbromsar man lite. Sen så kan man prova att accelerera lite häftigt och se om det släpper också. Fast oftast så ser jag om det är halt eller inte. Kan bero på att man i princip inte gör något annat än att plöja massa väg nätterna i enda.
Jorå jag sitter i samma sits som dej, man ser när svarthalkan har slagit till. Tror inte gemene man gör det dock.
Som jag skrev så går det att känna om det är halt med en 4wd, men då greppet är så mkt bättre så blir det svårare. Det är därför jag anser att framhjulsdriften är säkrare, inte lika kul men enklare att klara av för en normal förare.
Joni^ wrote:
Nu vill inte jag låta elak som du sa... men har någon här över huvudtaget kört en bil på bana någon gång eller sitter alla bara och leker einstein? Tycker det känns så faktiskt.
Är det nått i mitt resonemang som du vänder dej mot då du quotar mej?
Bankörning har det blivit en del av under åren då jag bor 3 mil från en motorbana, inte så mkt som jag kanske velat dock, synd bara att banorna inte är öppen för allmänheten på vintern så folk kunde känna på halkan under kontrollerade former. Däremot så kör jag mellan 15-20.000 mil per år i den riktiga trafiken med allt vad det innebär och har så gjort dom senaste snart 15 åren så man har ju hunnit varit med om ett och annat under åren.
Det som jag finner mest skrämmande är att trots att jag ändå har en hel del erfarenhet fortfarande lär mej så gott som varje dag... hur illa var det då inte för 15 år sen när man var övertygad om att man körde bäst i hela världen.
Kastar in nån smilie så här på slutet med förhoppningen att ingen tar illa vid sej 😀 🙂 🙁 😮
1 Guest(s)