Min nya bil|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Min nya bil
Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
844678
February 18, 2005 - 11:41 am
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=fisken]

Går att känna hur halt det är med 4wd också. Om jag anar att det är halt så provbromsar man lite. Sen så kan man prova att accelerera lite häftigt och se om det släpper också. Fast oftast så ser jag om det är halt eller inte. Kan bero på att man i princip inte gör något annat än att plöja massa väg nätterna i enda.

Jorå jag sitter i samma sits som dej, man ser när svarthalkan har slagit till. Tror inte gemene man gör det dock.
Som jag skrev så går det att känna om det är halt med en 4wd, men då greppet är så mkt bättre så blir det svårare. Det är därför jag anser att framhjulsdriften är säkrare, inte lika kul men enklare att klara av för en normal förare.

Joni^ wrote:
Nu vill inte jag låta elak som du sa... men har någon här över huvudtaget kört en bil på bana någon gång eller sitter alla bara och leker einstein? Tycker det känns så faktiskt.

Är det nått i mitt resonemang som du vänder dej mot då du quotar mej?
Bankörning har det blivit en del av under åren då jag bor 3 mil från en motorbana, inte så mkt som jag kanske velat dock, synd bara att banorna inte är öppen för allmänheten på vintern så folk kunde känna på halkan under kontrollerade former. Däremot så kör jag mellan 15-20.000 mil per år i den riktiga trafiken med allt vad det innebär och har så gjort dom senaste snart 15 åren så man har ju hunnit varit med om ett och annat under åren.

Det som jag finner mest skrämmande är att trots att jag ändå har en hel del erfarenhet fortfarande lär mej så gott som varje dag... hur illa var det då inte för 15 år sen när man var övertygad om att man körde bäst i hela världen.

Kastar in nån smilie så här på slutet med förhoppningen att ingen tar illa vid sej 😀 🙂 🙁 😮

Taxichaufför??
Torde göra mellan 40-50 mil/dag, helgdagar inräknat..
Typ 4-5 tim/dag (helger medräknade) med en snitthastighet på 100Km/h..
Tror inte ens dom galnaste taxichaffisarna kör så mycket..
wink

*Edit*
Gjorde lite uträkningar..
Räknade tokigt några gånger.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
Member Since:
December 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
844686
February 18, 2005 - 11:48 am
sp_Permalink sp_Print

Jag quotade dig för att ta ditt ordval av "nu vill jag inte låta elak", inget annat 🙂
Men du... 20.000mil om året, så kan du ju ringa mig sen. Icke att du kör 20.000mil om året. Pendlar du mellan norpolen och sydpolen eller?

Avatar
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
Member Since:
April 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
844687
February 18, 2005 - 11:48 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Taxichaufför??

Nä knappast, väger det under 60 ton känns det meningslöst, det ska ta emot i backarna 😉
Körde lite distribution när jag precis börjat men så fort lumpen var avklarad så blev det långbil, har kört det sen dess.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
Member Since:
December 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
844689
February 18, 2005 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

Jahaa du kör lastbil 🙂 dåså :p
men det är fortfarande inte bankörning. Man kan aldrig jämföra körning på väg med körning på bana och inte heller körning på bana med vanlig bil och körning på bana med en tävlingsbil.

Avatar
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
Member Since:
April 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
844691
February 18, 2005 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

Joni^ wrote: Jag quotade dig för att ta ditt ordval av "nu vill jag inte låta elak", inget annat 🙂
Men du... 20.000mil om året, så kan du ju ringa mig sen. Icke att du kör 20.000mil om året. Pendlar du mellan norpolen och sydpolen eller?

Ett genomsnittligt år så har jag kört ung. 17.000 mil i jobbet sen blir det dryga 2000 med personbilen. Det blir många mil om man kör hela dagen 🙂

Joni^ wrote: Jahaa du kör lastbil 🙂 dåså :p
men det är fortfarande inte bankörning. Man kan aldrig jämföra körning på väg med körning på bana och inte heller körning på bana med vanlig bil och körning på bana med en tävlingsbil.

Nej det är sällan man kör på bana med lastbil... 🙂 Riktig bankörning med tex. touring bil eller öppen bil är väl en av få saker jag inte har testat, men finge jag chansen så skulle jag ta den. Har fått kört en hyffsad rallybil en gång och det gick inte av för hackor kan jag lova. Men som du säger så är bankörning lite eget, men vi har hela tiden snackat körning med vanliga bilar efter allmän väg, iaf så långt jag sett 🙂

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
845930
February 20, 2005 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

Dreamspace wrote: [quote=jonte_power][quote=Dreamspace][quote=Jekyll 3000][quote=Dreamspace]Fin men slö! 😉 Lite chip o grejer så har du en riktigt kul bil, men i orginalutförande så hänger dom inte ens en orginal 200hk Saab 9000Turbo.
Skulle jag köpa mej en bil i det utförandet så vet jag faktiskt inte vilken av Mitsu Evon eller Subarun jag skulle välja. Mitsun har inte så snygg lack på de jag sett.

Med tanke på säsongen just nu så var det där ett kraftigt uttalande=)

När jag skrev det där var det barmark här! 😛 Sen så blir det oftast inget gasa på vintern ändå. Däcken biter inget bättre att bromsa eller styra med fast man har 4hjulsdrift. Visst i en acceleration skulle en 4wd spöa det mesta, men man ska hinna få stopp på skiten ifall nåt hinder dyker upp. Finns ju ingen som har nöje att att varit snabbast på vintern när de ligger i en 1:a med lock, 6 feet ner. 😉

nja.. har en A4 2,8 Quattro (numera chippad till 220HK)
Med fyrhjuldriften kan man få feta sladdar.. MEN det är oxå väldigt mkt lättare (enligt mig) att komma ur en sladd.. bara att gasa sig ur o använda ratten rätt.. morsan har en A4 1,8T utan Quattro.. den sladdar och då får du koppla ur o försöka hålla undan.. inte alls lika lätt..

och när jag har ESP inkopplat (anti kul systemet som räddar mkt liv) så är det i princip omöjligt att få några störra slängar med bilen...

Men med bromsförmågan har du helt rätt.. men där finns ju ABS som inte alltid har fördelar.. DVS det blir ju längre bromssträcka.. men då kan styra..

Nu gjorde du dej lite dum....
Oavsett 4hjulsdrift, antispinn antisladd mm så har du ju aldrig bättre sidogrepp eller bromsförmåga än vad däcken + underlag medger. Måste du göra en häftig sidorörelse på halt underlag så påverkas ju däcken av rattrörelsen, inte av bromsar eller gaspådrag. Gör du en häftig sidomanöver och så mycket som tänker på bromsen så är det totalkört, finns inga ABS eller andra kontrollenheter som kan fixa en häftig sidorörelse.

Vet iallafall att när jag får "släng" med bilen.. o gasar lite.. så bromsas vissa däck av ESP'n vilket medför att bilen rätarupp sig väldigt snabbt.. du kan åka med mig på en snöig väg i.. låt säga 40Km/h.. när man sen kommer till en halvskarp kurva så kommer du att se lampan (esp lampan) blinka hysteriskt.. o man känner det i ratten o gaspedalen.. men som medpasagerare känner man inte äns hur bilen släpper...

Om jag ska busköra bilen.. (har ju självklart testat ett par ggr) så är det i princip omöjligt att göra detta då ESP är igång... bilen tar över såfort det blir sladd... och med Thorsendiffen som min quattro har så ger den mig konstat 4wd MEN beroende på vilket däck som har mest grepp så fördelas kraften olika.. ca. 70-80% av drivkraften kan flyttas mellan fram o bak.. o detta gör att bilen alltid känns stabil...

EDIT: säg gärna emot mig.. jag vet ändå hur JAG upplever bilen.. eller de olika bilarna.. har som sagt kört morsans FWD A4 väldigt mycket, Min gamla bil en merca RWD och den jag har nu A4 Quattro 4WD.. och utan tvekan är min nuvarande extremt mycket stadigare vid halt väglag.. den är inte för understyrd och inte för överstyrd..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 526
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL