September 12, 2001
Delph1 wrote: [quote=Coore]Ja, det gjorde jag.. Men jag betalade till Anton och bad honom föra vidare betalningen till dig.. .:P
JAHA! Det var det som ekade i korridoren på Formule 1 ! Ok, det förklara ju en del 😀
//Andreas
Det förklarar inte "en hel del".
Det förklarar allt som sker mellan dessa grabbar när dom skedar. 😉
Det var väldigt vad NH-red är offtopic i denna tråd..
Började med en bil, och nu avhandlas "grabbskedning".
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 5, 2001
Joni^ wrote: [quote=hawkie][quote=Joni^]Vet inte vad det är som är så speciellt med mitsubishi evo bilarna? Tycker inte de är speciellt häftiga, däremot är min 350z rätt häftig 😉 Någon som vill rejsa? 😈
Just med dom gammla evosarna....MYCKET bang for the buck.
Anar jag utmaning här? Bana eller strippen? 🙂
Kanske en rally stage? 😛
Bana såklart! Men om du inte känner att du hänger med där så kan jag väl ställa upp på strippen också
Har faktiskt aldrig kört bana som det ser ut nu kommer det att dröja, har tänkt att köpa mig en ny koppling och växellåda, även om de jag har nu är nyrenoverat så känns 1992 lite väl avlägset..
Bilderna kommer, jag är så jävla lat bara.
Det finns "delar" så att man kan konvertera till vänstersidan MEN dessa delar är signerade RALLIART och kostar väldigt mycket. När jag pratade med en representant från ralliart sa han att det är billigare att köpa en evo 6 TME. Detta är alltså endast för dem som ska köra rally med bilarna.
@Snyde kan säga det här. Finns en hemsida, fungerar som blocket i england. Googla efter autotrader, du måste skriva in en postal code så det är bara att leta upp en som passar dig, ska du flyga ner så är London passande ska du som jag åka båt ner så välj en hamnstad, jag valde Newcastle..du kan även göra national sökningar där du söker i hela england.
Du behöver inte betala moms eller tullavgifter eftersom bilen är beg. och kommer från EU. Du letar upp en bil som du tror är "den" och sen letar du upp en som back-upp om den första skulle mot all förmodan inte alls vara som du tänkt dig. Ring och prata med ägaren, be om bilder. Fråga allt, precis allt. Som när du köper bil i Sverige, fast på engelska 🙂
När du är hemma så ringer du ett försäkringsbolag (jag gjorde det från båten) och trafikförsäkrade på chassinummret. Från importdagen har du rätt att köra bilen i en vecka sen måste du ansöka om tillfällig registrering från VV (de röda skyltarna) och då får du skicka in bes. papper från england, ägarbevis, information om den förre ägaren och tillfällig värdehandling som du fått från försäkringsbolaget om att bilen är trafikförsäkrad.
På tillfällig registrering har du rätt att köra i 3 månader, sen måste bilen reg. besiktigas. Eftersom bilen är från Japan finns det några saker att tänka på innan man ger 300:- till SBP för ombes.
"Strypning på tanken" - Det är den som gör att man inte kan tanka blytillsatt bensin i en endast blyfri bensin bil.
Lamporna, är anpassade för högertrafik, måste bytas. Mätaren måste vara km/h (vilket den är i Japan men den måste vara mph i England), detta tar 2 minuter att fixa 🙂 Intyg från Mitsubishi på vad som är bilens orginaldelar och inte (vingen är inte så poppis). Sen är det bara att väga bilen och skicka samtliga papper till vv, sen får du svenska skyltar.
Det som är viktigast är att du känner att du litar på säljaren, svar som "jag vet inte" "kommer inte ihåg" är inga bra tecken, du vill inte åka dit och hämta en bil som är ihopfuskad. Om det är några frågor är det bara att ställa dom här, väntar på mina röda skyltar så det är inte säkert att jag kan svara...
September 5, 2001
Så då, eftersom man lovat bilder och info så är det dags att hålla det.
Bättre sent än aldrig!
På sidan under, kan man hitta en videosnutt från Top Gear där bilen körs av Tiff Needle, en av f.d. race förare som medverkar i programet.
http://rapidshare.de/files/319.....1.WMV.html
Här finns två filmer, en accelerations film i 5:an där man tvingas till omkörning 😛 och en som egentligen ska vara en MP3 men jag inte haft orken till att göra om. Nu sitter det 2.5" hela vägen. Ska börja svetsa 3" snarast.
http://rapidshare.de/files/338.....n.rar.html
Bilder som önskades av Delphi1:
Lite bonus för att bilder är alltid kul:
mvh
Alvin
December 11, 2002
Gueno wrote: [quote=Joni^]Hur j**la många sånna här trådar ska ni göra?
Någon är sotis...
Nej jag har min riskokare, och den knäpper er alla på nästan tillsammans. Fråga dehman
*edit* hmm jag har ju skrivit här innan, my bad då var det ju inte ännu en min-nya-bil-tråd *edit*
September 5, 2001
Joni^ wrote: Hur j**la många sånna här trådar ska ni göra? Sen hawkie jag undrar nog om du rastar så mycket med din evo.. 220 ponnysar är inte så vräkigt tycker jag.
Neee nu får snart någon göra en officiell "kolla min nya bil" tråd.
Hmmm, inte mycket rätt där du.
Din bil gör 0-100 på 5.8s, min gör det på ~5.2. Nu vet inte jag vilket modell av 350z du har(vilken modell har du?), men du pratar ju om den som att den är kompressormatad? Du påminner lite om volvo 740 raggarna i stan som kör upp jämsides och vill rejca...
350z 1 446kg
3,5L V6
280hk@6200rpm
363nm@4800rpm
0-100 5,9sek
evo1 1 240kg
4G63 - 1,997cc, turbo
250hk@6000rpm
339nm@3000rpm
0-100 5.2
Så..min fråga till dig,vad vill du?
hawkie wrote: [quote=Joni^]Hur j**la många sånna här trådar ska ni göra? Sen hawkie jag undrar nog om du rastar så mycket med din evo.. 220 ponnysar är inte så vräkigt tycker jag.
Neee nu får snart någon göra en officiell "kolla min nya bil" tråd.
Hmmm, inte mycket rätt där du.
Din bil gör 0-100 på 5.8s, min gör det på ~5.2. Nu vet inte jag vilket modell av 350z du har(vilken modell har du?), men du pratar ju om den som att den är kompressormatad? Du påminner lite om volvo 740 raggarna i stan som kör upp jämsides och vill rejca...
350z 1 446kg
evo1 1 240kg
Så..min fråga till dig...vad vill du?
Ska man prata tider, så hänger det till största delen på föraren..0,6 sekunder hit och dit..
Min gamla dart låg på 300-350 hästar, tyckte nog det mesta stod still när jag gasade med den..Vad den gjorde 0-100 på vette fasen..Det var iaf skoj när Svensson kom och tänkte köra om, den var jäkligt snabb typ 70-130, dvs när man gjorde kickdown..
8 3/4 tums diffad + 245 bak gjorde att kraften hamnade i marken.
😎
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 5, 2001
ilg@dd wrote: [quote=hawkie][quote=Joni^]Hur j**la många sånna här trådar ska ni göra? Sen hawkie jag undrar nog om du rastar så mycket med din evo.. 220 ponnysar är inte så vräkigt tycker jag.
Neee nu får snart någon göra en officiell "kolla min nya bil" tråd.
Hmmm, inte mycket rätt där du.
Din bil gör 0-100 på 5.8s, min gör det på ~5.2. Nu vet inte jag vilket modell av 350z du har(vilken modell har du?), men du pratar ju om den som att den är kompressormatad? Du påminner lite om volvo 740 raggarna i stan som kör upp jämsides och vill rejca...
350z 1 446kg
evo1 1 240kg
Så..min fråga till dig...vad vill du?
Ska man prata tider, så hänger det till största delen på föraren..0,6 sekunder hit och dit..
Min gamla dart låg på 300-350 hästar, tyckte nog det mesta stod still när jag gasade med den..Vad den gjorde 0-100 på vette fasen..Det var iaf skoj när Svensson kom och tänkte köra om, den var jäkligt snabb typ 70-130, dvs när man gjorde kickdown..
8 3/4 tums diffad + 245 bak gjorde att kraften hamnade i marken.
😎
0-100 är inte allt, men säger mycket om bilens prestanda. Se tex på många T4/T5:or som inte har bra 0-100 tider i förhållande till effekten men deras accelerationer i fart är ganska så otroliga.
"S40 T4 ca 400:hk, 400 hk på 1490 kg => 3,7 kg per hk.
100-150 km/h 3:ans växel 2,91 sekunder respektive 2,96 sekunder.
150-200 km/h 4:ans växel 3,81 sekunder respektive 3,74 sekunder.
97-206 km/h på 8 sekunder" saxat från zatzy, mer info på:
March 10, 2002
hawkie wrote: [quote=Joni^]Hur j**la många sånna här trådar ska ni göra? Sen hawkie jag undrar nog om du rastar så mycket med din evo.. 220 ponnysar är inte så vräkigt tycker jag.
Neee nu får snart någon göra en officiell "kolla min nya bil" tråd.
Hmmm, inte mycket rätt där du.
Din bil gör 0-100 på 5.8s, min gör det på ~5.2. Nu vet inte jag vilket modell av 350z du har(vilken modell har du?), men du pratar ju om den som att den är kompressormatad? Du påminner lite om volvo 740 raggarna i stan som kör upp jämsides och vill rejca...
350z 1 446kg
3,5L V6
280hk@6200rpm
363nm@4800rpm
0-100 5,9sek
evo1 1 240kg
4G63 - 1,997cc, turbo
250hk@6000rpm
339nm@3000rpm
0-100 5.2
Så..min fråga till dig,vad vill du?
Jag kan ju berätta att Herr Joni^ bänkat sin bil. Han kan själv berätta hur många hp han hade på bakhjulen. 😉
December 11, 2002
hawkie ujujuj väger evon så lite? min klump vägde(!) 1517kg när den var standard. Det är nära på 300kg mer än din evo och 300kg gör väldigt mycket på accelerationen. Den är inte kompressor matad, däremot är det turbo precis som din evo :p har gjort lite annat godis i den också men framför allt så har jag plockat vikt på den, gissa om den understyrde med den vikten? Jösses den gick som en plog i kurvorna. Och vad jag vill? Inget alls, jag ville bara jämföra bilar? :bgrin: är det förbjudet?
gueno nissan 350z
October 22, 2002
Hawkie
Hoppas du har varit ute och rastat bilen på mindre och krokiga vägar. Sen lite grusväg är aldrig heller fel när det går lite brett.
Sen så är inte hästkrafter allt. Mycket bygger på att få ner kraften i backen och att bilen är väl avvägd och bra upphängning.
Jag kan jämnföra min Impreza på 220+hk med min kompis s60 T5 320hk (lite lätt trimmad)
Upp till hundra så leder jag. Sen börjar jag tappa. I farter över 140-150 så försvinner han om vi trampar på. Dock så kör jag ifrån honom när det svänger lite hur lätt som helst.
Bör väl påpeka att vi inte åker dessa farter så ofta. Vi har bara testat det i praktiken ibland isf att jämnföra bilarna på pappret.
/ Mikael
September 5, 2001
fisken wrote: Hawkie
Hoppas du har varit ute och rastat bilen på mindre och krokiga vägar. Sen lite grusväg är aldrig heller fel när det går lite brett.
Sen så är inte hästkrafter allt. Mycket bygger på att få ner kraften i backen och att bilen är väl avvägd och bra upphängning.
Jag kan jämnföra min Impreza på 220+hk med min kompis s60 T5 320hk (lite lätt trimmad)
Upp till hundra så leder jag. Sen börjar jag tappa. I farter över 140-150 så försvinner han om vi trampar på. Dock så kör jag ifrån honom när det svänger lite hur lätt som helst.
Bör väl påpeka att vi inte åker dessa farter så ofta. Vi har bara testat det i praktiken ibland isf att jämnföra bilarna på pappret.
/ Mikael
Yes, har körde på en bortglömd grusväg häromdan för första gången så man var tvungen att ta det lite lungt, det är ju där dom bilarna gör sig roliga märkte jag. Svinball. Måste köpa 16" lekfälgar med lekdäck bara 🙂
Volvosarna är livsfarliga i 100-150, 150-200 även saabarna. Dom är väl mappade för det och så slipper dom spinna bort sin effekt...
Joni: Okej, vi jämför. Har du g-techat 0-100, 201m och 402m?
December 11, 2002
hawkie wrote: [quote=fisken]Hawkie
Hoppas du har varit ute och rastat bilen på mindre och krokiga vägar. Sen lite grusväg är aldrig heller fel när det går lite brett.
Sen så är inte hästkrafter allt. Mycket bygger på att få ner kraften i backen och att bilen är väl avvägd och bra upphängning.
Jag kan jämnföra min Impreza på 220+hk med min kompis s60 T5 320hk (lite lätt trimmad)
Upp till hundra så leder jag. Sen börjar jag tappa. I farter över 140-150 så försvinner han om vi trampar på. Dock så kör jag ifrån honom när det svänger lite hur lätt som helst.
Bör väl påpeka att vi inte åker dessa farter så ofta. Vi har bara testat det i praktiken ibland isf att jämnföra bilarna på pappret.
/ Mikael
Yes, har körde på en bortglömd grusväg häromdan för första gången så man var tvungen att ta det lite lungt, det är ju där dom bilarna gör sig roliga märkte jag. Svinball. Måste köpa 16" lekfälgar med lekdäck bara 🙂
Volvosarna är livsfarliga i 100-150, 150-200 även saabarna. Dom är väl mappade för det och så slipper dom spinna bort sin effekt...
Joni: Okej, vi jämför. Har du g-techat 0-100, 201m och 402m?
Sa jag inte innan att jag inte kör dragrace? Om jag ville köra fort till 402m hade jag kört topfuel. Jag räsar på bana som svänger inte bana som går raktfram. Jag har rastat det mesta jag mött på bana iaf, 911 gt3, turbo gemballa GT 650 EVO har däremot lite svårt att hänga med gemballa GTR 750 EVO den drar lite på rakorna fast i kurvorna så det jämnar ut sig, gallardo, ferrari 360, 430 huuujh listan kan göras lång, men det borde ge dig en ungefärlig bild av vad bilen presterar
1 Guest(s)