Oven wrote: [quote=ilg@dd] I mina ögon så är de enda "etniska Svenskarna" samerna/lapparna, eftersom de var här först..
Du kanske kan redogöra varifrån dom kom?
Nu råkar det ju vara som så att det inte finns några bevis för att lapparna var först. Vi europer kom till Europa för ca 10000 år sedan, då levde inga lappar här om de nu inte härstammar från neanderthalarna. Att lapparna är någon sorts urinevånare i "Sverige" är endast en våt PK-dröm. Därimot är det mycket möjligt att de levde i de norraste delarna av skandinavien, långt innan vi svenskar flyttade dit, så om något är de endast urinnevånare i det som idag är norra Sverige.
Och bara för att du har bruna ögon behöver det inte betyda att du har valoner i släkten, många europer har bruna ögon. Det rörde sig om några tusen valoner som kom hit som expert-arbetskraft, varav många flyttade hem igen när de inte behövdes längre.
Synnerligen löjeväckande att förkasta historia som läroverken lär ut, och istället försöka hävda sin egna teorier.
Att samerna, som är besläktade med innuiterna vandrade åt båda håll via Ryssland är vedertagen historia av de flesta.
Ang 10 000 år sedan, så är det en ganska korrekt siffra vad gäller människor i Sverige, man har nämligen hittat "spår" efter samer som höll till uppe vid Rasteklippan vid Tärnasjön daterade till år 8000 före kristi födelse.
Att vi har vallonblod i släkten är bekräftat efter en mosters fleråriga släktforskning (var tvungen fråga igår, hur det var med det där), men du kanske sitter med mer information om min släkts historia än hon gör?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
June 10, 2005
ilg@dd wrote: [quote=C-J...][quote=ilg@dd]
Bara för att klargöra för dej, vad du eller jag tycker eller har för åsikter om ditt och datt är inte att betrakta som "sanningar", tror du annat så är du åtminstone i mina ögon en hopplös idiot. Du har hittills inte heller påvisat någon som helst anledning för mej att betvivla detta faktum.
Enligt ditt sätt att se på saken så är alltså folk som kommit och bosatt sej i Sverige de senaste 150 åren ej att betrakta som Svenskar, är det så du menar?
I mina ögon så är de enda "etniska Svenskarna" samerna/lapparna, eftersom de var här först..
Du kanske kan redogöra varifrån dom kom?Du har uppenbara läs/förståelseproblem, hur "Svensk" är du själv??
Ta gärna reda på definitionen av ordet sarkasm.Vad gäller spekulationer angående kvällstidningartiklar så ligger det inte i mitt intresse, tyvärr..
Du är tyvärr fortfarande en obstinat stolle utan något på fötterna..
Åsikter kan vara personliga ståndtaganden, men också sanningar. Vad du tycker är rätt, tycker andra är fel.
"Hur svensk är du själv?"...Exakt på vilket sätt betyder det citatet att jag har "läs/förståelseproblem"? Det är snarare det citatet som torde härstamma från en person med uppenbara problem med det svenska språket.
Jag sade att "definitionen på en etnisk svensk" osv... Vad har det med vad jag personligen tycker? Ännu ett säkert tecken på att det är du, som har problem med läsförståelsen.
Du skriver & skriver, men inget vettigt eller ens logiskt får du fram, tröttnar du inte på dig själv?
Åsikter och ståndstaganden har ingen koppling till sanning, vilket du tydligt visat prov på.
Eftersom du inte lade märke till det:
"Du har uppenbara läs/förståelseproblem, hur "Svensk" är du själv??
Ta gärna reda på definitionen av ordet sarkasm."
2 rader, fristående från de andra..
Upplysningsvis så är det en pekpinne av den enkla anledning att du brister i kunskap om vad sarkasm är för något.
Och försök inte slingra dej nu, du skrev:
"Jag är inte helt säker på vad den sanna definitionen av en "etnisk svensk" är, men jag tror det handlar om 7-8 rakt nedstigande generationer i landet. "
Vilket innebär att du återigen hänvisar till dej själv som källa och försöker vända det du tror, till att vara sanning och fakta..
Det är ditt sätt att se på saken, ta nu och kryp tillbaks till hålet under den sten du krälade fram från.
Än en gång har du lyckats göra bort dig, inte direkt en högoddsare, men efter ett tag så borde du väl iaf lära dig att tänka till innan du yttrar dig?
Jag skrev både "jag är inte säker" & "men jag tror", exakt på vilket sätt menar du att jag påstår att detta är sanningen, när jag inte ens själv är säker & t.o.m skriver det själv (in)direkt i den aktuella posten?
Jag tycker att du borde ägna dig mindre åt sarkasm, och desto mer åt vanlig läsförståelse, så kanske du lyckas bättre i dina argument.
Eller förresten argument, bortförklaringar & logik som håller hemma på sandlådenivå.
Jag kan acceptera att du inte håller med om något jag skriver, det är var mans rätt, men att bete sig som en obstinat barnunge ger dig knappast några poäng i debatten.[/b]
February 19, 2002
September 12, 2001
Arminovski wrote: Jag skulle gärna vilja höra förslag på hur problem med invandrare och invandring kan lösas från de som kritiserar invandrare här mest... Vad tycker ni att man ska göra?
Saken är den att han svarar inte på seriösa inlägg och frågor.
Vissa kallar sådana för "forumtroll"...ringer det en klocka ?
C-J... wrote: [quote=ilg@dd][quote=C-J...][quote=ilg@dd]
Bara för att klargöra för dej, vad du eller jag tycker eller har för åsikter om ditt och datt är inte att betrakta som "sanningar", tror du annat så är du åtminstone i mina ögon en hopplös idiot. Du har hittills inte heller påvisat någon som helst anledning för mej att betvivla detta faktum.
Enligt ditt sätt att se på saken så är alltså folk som kommit och bosatt sej i Sverige de senaste 150 åren ej att betrakta som Svenskar, är det så du menar?
I mina ögon så är de enda "etniska Svenskarna" samerna/lapparna, eftersom de var här först..
Du kanske kan redogöra varifrån dom kom?Du har uppenbara läs/förståelseproblem, hur "Svensk" är du själv??
Ta gärna reda på definitionen av ordet sarkasm.Vad gäller spekulationer angående kvällstidningartiklar så ligger det inte i mitt intresse, tyvärr..
Du är tyvärr fortfarande en obstinat stolle utan något på fötterna..
Åsikter kan vara personliga ståndtaganden, men också sanningar. Vad du tycker är rätt, tycker andra är fel.
"Hur svensk är du själv?"...Exakt på vilket sätt betyder det citatet att jag har "läs/förståelseproblem"? Det är snarare det citatet som torde härstamma från en person med uppenbara problem med det svenska språket.
Jag sade att "definitionen på en etnisk svensk" osv... Vad har det med vad jag personligen tycker? Ännu ett säkert tecken på att det är du, som har problem med läsförståelsen.
Du skriver & skriver, men inget vettigt eller ens logiskt får du fram, tröttnar du inte på dig själv?
Åsikter och ståndstaganden har ingen koppling till sanning, vilket du tydligt visat prov på.
Eftersom du inte lade märke till det:
"Du har uppenbara läs/förståelseproblem, hur "Svensk" är du själv??
Ta gärna reda på definitionen av ordet sarkasm."
2 rader, fristående från de andra..
Upplysningsvis så är det en pekpinne av den enkla anledning att du brister i kunskap om vad sarkasm är för något.
Och försök inte slingra dej nu, du skrev:
"Jag är inte helt säker på vad den sanna definitionen av en "etnisk svensk" är, men jag tror det handlar om 7-8 rakt nedstigande generationer i landet. "
Vilket innebär att du återigen hänvisar till dej själv som källa och försöker vända det du tror, till att vara sanning och fakta..
Det är ditt sätt att se på saken, ta nu och kryp tillbaks till hålet under den sten du krälade fram från.
Än en gång har du lyckats göra bort dig, inte direkt en högoddsare, men efter ett tag så borde du väl iaf lära dig att tänka till innan du yttrar dig?
Jag skrev både "jag är inte säker" & "men jag tror", exakt på vilket sätt menar du att jag påstår att detta är sanningen, när jag inte ens själv är säker & t.o.m skriver det själv (in)direkt i den aktuella posten?
Jag tycker att du borde ägna dig mindre åt sarkasm, och desto mer åt vanlig läsförståelse, så kanske du lyckas bättre i dina argument.
Eller förresten argument, bortförklaringar & logik som håller hemma på sandlådenivå.
Jag kan acceptera att du inte håller med om något jag skriver, det är var mans rätt, men att bete sig som en obstinat barnunge ger dig knappast några poäng i debatten.[/b]
Är du på riktigt?
Det kan inte finnas så konkret felande personer..
Kan du på allvar tro att du kan lura klarsynta forumläsare med dina eviga hopp mellan dina egna åsikter och sanningar..
Du håller ju inte ens reda på vad du skrivit.
Härmed avslutar jag mitt deltagande i denna diskussion, att debattera med ett stolpskott som dej gör mej bara förbannad.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
skiroy wrote: [quote=Arminovski]Jag skulle gärna vilja höra förslag på hur problem med invandrare och invandring kan lösas från de som kritiserar invandrare här mest... Vad tycker ni att man ska göra?
Saken är den att han svarar inte på seriösa inlägg och frågor.
Vissa kallar sådana för "forumtroll"...ringer det en klocka ?
Så hette det ja..
June 10, 2005
Arminovski wrote: Jag skulle gärna vilja höra förslag på hur problem med invandrare och invandring kan lösas från de som kritiserar invandrare här mest... Vad tycker ni att man ska göra?
* Alla invandrare som kommer hit utan identifikationspapper ska utvisas direkt.
* Alla invandrare som har ett dokumenterat kriminellt förflutet ska nekas inträde i landet.
* Alla invandrare som gjort sig skyldiga till ett grövre brott i Sverige, ska utvisas direkt, på livstid.
* Alla invandrare som vägrar att genomgå svenskutbildningar 5 dagar i veckan á 6 timmar, ska utvisas direkt.
-eller-
* Alla arbetslösa invandrare ska tvingas att ta praktikjobb med samma ersättning som deras socialbidrag hade legat på, alla över 18 år, inga undantag förutom extremfall.
* Invandrare som kommer till Sverige ska själva inte få välja var de ska bo, alla f.o.m nu borde tvångsbosättas ovanför Sundsvall.
* Invandrare ska hållas inspärrade tills de beviljats uppehållstillstånd, idag finns det 10 000 invandrare som gömmer sig i Sverige, som flytt från flyktingförläggningar.
* Alla invandrare ska genomgå & klara av ett språktest efter en viss tid i landet, om det misslyckas tre ggr utan en giltig anledning, så ska de utvisas.
* Endast människor vars yrkeskompetens eftersöks i Sverige ska beviljas medborgarskap de nästföljande 10 åren, efter det kan vi se om Sverige kommit på fötter igen.
* Invandrare (eller någon överhuvudtaget) ska inte beviljas ledighet för att kunna fira religiösa högtider.
* Förutom svenskundervisning så ska invandrare genomgå en utbildning där våra seder & lagar diskuteras, samt en 3h/v där människovärden & respekt diskuteras.
* Alla utomnordiska invandrare som flytt hit från krig i sina hemländer, ska direkt forslas hem den dag då läget befaras vara "lugnt" igen, förutsatt att de inte innehar jobbsposter som vi svenskar inte kan tillgodose från resterade delen av befolkningen.
Bara på rak arm.
February 19, 2002
C-J: Hmmm... Hårda bud... Vad ska man göra med andra generations invandrare? Så som jag har förstått är det de som skapar mest rubriker i tidningar...Vad kommer det att krävas från Svenskar?
Collateral: Jag tycker att det är intressant att höra det även om det inte kommer att göra någon skillnad. 🙂
October 31, 2003
*Alla arbetslösa invandrare ska tvingas att ta praktikjobb med samma ersättning som deras socialbidrag hade legat på, alla över 18 år, inga undantag förutom extremfall.
Du vet väl att det är lite omkostnader med att jobba eller har du som jobb att sitta på SDs kansli
* Invandrare som kommer till Sverige ska själva inte få välja var de ska bo, alla f.o.m nu borde tvångsbosättas ovanför Sundsvall.
Sluta hacka på Norrland annars bannar Skidan dig(detta är ett tips)
* Alla invandrare ska genomgå & klara av ett språktest efter en viss tid i landet, om det misslyckas tre ggr utan en giltig anledning, så ska de utvisas.
Vad är en giltlig anledning? Att man är lika dålig i skolan som dig?
* Endast människor vars yrkeskompetens eftersöks i Sverige ska beviljas medborgarskap de nästföljande 10 åren, efter det kan vi se om Sverige kommit på fötter igen.
Philipskurvan för helvete
* Invandrare (eller någon överhuvudtaget) ska inte beviljas ledighet för att kunna fira religiösa högtider.
Detta gillar jag!! Äntligen blir vi av med det där jävlar Jesus krafset.
* Alla utomnordiska invandrare som flytt hit från krig i sina hemländer, ska direkt forslas hem den dag då läget befaras vara "lugnt" igen, förutsatt att de inte innehar jobbsposter som vi svenskar inte kan tillgodose från resterade delen av befolkningen.
Varför, om folk har bott här 10-20 år och är 30-40år. Då har de ju bott här samma tid som där. ??? Vad menar du?
June 10, 2005
MoparPower wrote: *Alla arbetslösa invandrare ska tvingas att ta praktikjobb med samma ersättning som deras socialbidrag hade legat på, alla över 18 år, inga undantag förutom extremfall.
Du vet väl att det är lite omkostnader med att jobba eller har du som jobb att sitta på SDs kansli
Sluta hacka på Norrland annars bannar Skidan dig(detta är ett tips)
Vad är en giltlig anledning? Att man är lika dålig i skolan som dig?
Philipskurvan för h*****e
Detta gillar jag!! Äntligen blir vi av med det där j**lar Jesus krafset.
Varför, om folk har bott här 10-20 år och är 30-40år. Då har de ju bott här samma tid som där. ??? Vad menar du?
1: Att jobba på ålderdomshem är en ypperlig syssla för dessa människor. Det är ju ändå pensionärernas pengar som de lever av.
2: Hur har jag hackat på norrland? Lär dig att läsa innan du öppnar käften, tack på förhand.
3: På vilket sätt menar du att jag skulle ha varit "dålig" i skolan? Jag syftade på dyslektiker mm. Jag har för övrigt inte haft några större problem med någon utbildning jag genomgått, kan du säga detsamma?
4: Philipskurvan? Jättebra & genomtänkt svar måste jag säga.
5: Allah akbal på dig också min kära muhammedan.
6: Jag menar precis det jag skriver, dessa människor ska återvandra tillbaka till sina ursprungsländer, om särskilda skäl ej tillåter detta.
Något som är oklart?
November 27, 2003
C-J... wrote: 1: Att jobba på ålderdomshem är en ypperlig syssla för dessa männkskor. Det är ju ändå deras pengar som de lever av.
2: Hur har jag hackat på norrland? Lär dig att läsa innan du öppnar käften, tack på förhand.
3: På vilket sätt menar du att jag skulle ha varit "dålig" i skolan? Jag syftade på dyslektiker mm. Jaghar förövrigt inte haft några större problem, med någon utbildning jag genomgått, kan du säga detsamma?
6: Jag menar precis det jag skriver, dessa människor ska återvandra tillbaka till sina ursprungsländer, om särskilda skäl ej tillåter detta.
Något som är oklart?
Vem ska avgöra vad och när som är lungt? När kan vi anse att ett land återfått ett stabilt läge då det är lämpligt att återvända? Vem skulle inte vilja återvända till sitt modersland om de kunde? (förutom jag då som trivs bättre utomlands pga av sådana som dig)
//Andreas
January 12, 2004
C-J... wrote:
1: Att jobba på ålderdomshem är en ypperlig syssla för dessa människor. Det är ju ändå pensionärernas pengar som de lever av.
Något som är oklart?
Anser du det vara en bra lösning att anställa folk inom äldreomsorgen som inte vill vara där, eller har kompetensen att jobba där?
September 12, 2001
C-J... wrote: [quote=MoparPower]Snipp
3: På vilket sätt menar du att jag skulle ha varit "dålig" i skolan? Jag syftade på dyslektiker mm. Jag har för övrigt inte haft några större problem med någon utbildning jag genomgått, kan du säga detsamma?
Något som är oklart?
Nu är du så god att du bättrar på din attityd !
Svara gärna på inlägg, men ge sjutton i den här attityden !
Något som är oklart ?
October 31, 2003
C-J... wrote: 1: Att jobba på ålderdomshem är en ypperlig syssla för dessa människor. Det är ju ändå pensionärernas pengar som de lever av.
Dom har råd! Vet du egentligen hur få fattig pensionärer det finns?
Jag tror att dom skulle trivas utmärkt norr om sundsvall men din attityd säger mig att du tycker att det är nåt av ondo där
Se svar på 4
Se 3
'
5: Allah akbal på dig också min kära muhammedan.Jag är inte helt säker på vad du yrar om tips: se gärna min sign
Varför?
Något som är oklart?
En hel del!
June 10, 2005
Delph1 wrote: [quote=C-J...]1: Att jobba på ålderdomshem är en ypperlig syssla för dessa männkskor. Det är ju ändå deras pengar som de lever av.
3: På vilket sätt menar du att jag skulle ha varit "dålig" i skolan? Jag syftade på dyslektiker mm. Jaghar förövrigt inte haft några större problem, med någon utbildning jag genomgått, kan du säga detsamma?
Något som är oklart?
Vem ska avgöra vad och när som är lungt? När kan vi anse att ett land återfått ett stabilt läge då det är lämpligt att återvända? Vem skulle inte vilja återvända till sitt modersland om de kunde? (förutom jag då som trivs bättre utomlands pga av sådana som dig)
//Andreas
Jag garanterar att det är en minoritet av alla människor med invandrarbakgrund i Sverige idag, som skulle vilja bosätta sig i sitt ursprungsland.
Om du trivs bättre utomlands, varför bor du då i Sverige?
January 12, 2004
C-J... wrote:
Jag garanterar att det är en minoritet av alla människor med invandrarbakgrund i Sverige idag, som skulle vilja bosätta sig i sitt ursprungsland.Om du trivs bättre utomlands, varför bor du då i Sverige?
Du trivs uppenbarligen inte i Sverige, så varför bor du kvar?
Kolla gärna här med...
obelix wrote: [quote=C-J...]
Något som är oklart?
Anser du det vara en bra lösning att anställa folk inom äldreomsorgen som inte vill vara där, eller har kompetensen att jobba där?
June 10, 2005
Jag garanterar att det är en minoritet av alla människor med invandrarbakgrund i Sverige idag, som skulle vilja bosätta sig i sitt ursprungsland.Om du trivs bättre utomlands, varför bor du då i Sverige?
Du trivs uppenbarligen inte i Sverige, så varför bor du kvar?
Kolla gärna här med...
Något som är oklart?
Det är mitt land & även om jag blir förtvivlad över att det sakta håller på att gå åt helvete samtidigt som folk som vissa här bara ignorerar det faktumet, så är det mitt moderland.
Alla har kompetens att köra en rullstol eller sopa golv, det krävs knappast några högskolepoäng för det. Antar att du hellre vill att de sitter hemma & kollar på Al_jazeera (st) & sedan springer ner på stan & plockar mobiltelefoner av "otrogna"? Antingen strikt svenskutbildning eller ut med dem direkt i arbetslivet genom alu, api eller praktik, fan heller att vi ska bekosta deras semestrar.
January 12, 2004
C-J... wrote:
Det är mitt land & även om jag blir förtvivlad över att det sakta håller på att gå åt h*****e samtidigt som folk som vissa här bara ignorerar det faktumet, så är det mitt moderland.Alla har kompetens att köra en rullstol eller sopa golv, det krävs knappast några högskolepoäng för det. Antar att du hellre vill att de sitter hemma & kollar på Al_jazeera (st) & sedan springer ner på stan & plockar mobiltelefoner av "otrogna"? Antingen strikt svenskutbildning eller ut med dem direkt i arbetslivet genom alu, api eller praktik, fan heller att vi ska bekosta deras semestrar.
Är dom svenska medborgare så är det deras land med...
När det gäller äldreomsorgen så vet du tydligen inte hur det är att jobba där.
Ok, man behöver inte ha högskoleutbildning, men man bör ha utbildning för att jobba med äldre.
Dels sjukvårdsutbildning, dels utbildning i hur man tex lyfter dom äldre.
2 Guest(s)