June 10, 2005
obelix wrote: [quote=C-J...]
Det är religiösa & kulturella skillnader mellan olika folkgrupper på jorden, varför ska man göra det svårare än det behöver vara, genom att förneka det?Turkar, Chilenare, Syrier & nordafrikaner sköter sig mycket sämre i Sverige, än Norrmän, Britter, Tyskar & Fransoser.
Jag hoppas att ingen förnekar det, och därigenom så är det ju bevisligen så att de kulturella, sociala & religiösa skillnaderna är en massiv faktor i denna frågan.
Jag har inte nekat till att det är Religösa och kulturella skillnader mellan olika folk.
Det jag har sagt är att man kan inte bara skylla på kultur och religion.
Är det bara invandrarnas fel att dom inte blir accepterade i ett samhälle?
Är det bara deras fel att dom inte får jobb?
Om en stor del av alla utomnordiska invandrare i Sverige inte hade betett sig som svin, så hade det knappast funnits några motsättningar. Om jag var tvungen att lämna Sverige (av någon anledning) & var tvungen att fly till en annan region av världen, så kan jag lova att jag inte hade fått i närheten av samma möjligheter som invandrare får när de kommer till Sverige. Om jag där hade sett svenskar som betedde sig som svin, så hade jag skämts livet ur mig & fömodligen gjort "något" åt det.
Här i Sverige så finns det t.o.m svenskar som vägrar inse att invandringen medfört ett mycket värre klimat, grövre brottslighet, brist på respekt & synen på vad människovärde är, verkar vara som bortblåst.
Innan massinvandringen så fanns det väl lite rallarslagsmål, men då var det slut när någon låg ner, inga vapen & inga mord.
Se nu bara hur det ser ut, vem f@n vill sätta barn till världen, i ett Sverige som fallerat så fullständigt.
Det som gör mig mest förbannad, besviken & faktiskt ledsen, är att Sverige aldrig kommer att vara det Sverige som jag upplevde i min barndom. Nu kan man inte ens gå igenom en normalstor stad en kväll, utan att riskera att bli våldtagen (om man är kvinna) eller misshandlad/rånad eller t.o.m mördad för ingenting, som man läser om dag ut & dag in.
Det gamla Sverige finns inte mer, nu kommer det närmare & närmare samma j-a soppa som kallas Usa.
Ghetton har vi redan, dålig ekonomi, höga skatter, organiserad brottslighet, ett kallt rått klimat, mord sker i princip varje dag & inte är det vi svenskar som bär skulden.
Jo....en sak bär svenskarna skulden till, att inte göra något åt det.
April 10, 2001
C-J... wrote:
Turkar, Chilenare, Syrier & nordafrikaner sköter sig mycket sämre i Sverige, än Norrmän, Britter, Tyskar & Fransoser.Jag hoppas att ingen förnekar det, och därigenom så är det ju bevisligen så att de kulturella, sociala & religiösa skillnaderna är en massiv faktor i denna frågan.
Ok, först så vill jag säga att vi har inga invandrare från, Norge, Tyskland, Englad eller Frankrike, möjligen såkallade EU-medborgare som kommer hit till oss för att hjälpa oss med det vi inte kan.
Kriminalitet har vi alltid haft.. Att tro att vi inte skulle haft en våldsam kriminalitet idag bara för att vi inte hade det för 20+ år sen är ju bara korkat,, allt eskalerar. likaså brotten,, knark, våldtäkter, mord osv.. allt det hade kommit hit och funnits här idag oavsett vilka som invandrat,, att tro något annat är bara befängt.. titta bara på länderna du angav, brottstatistiken där är hart när värre än här. Att peka med pekpinnen på en speciell folkgrupp tyder mer på att man vill finna en syndabock än det egntliga problemet, som är att mäniskan per definition hela tiden ändrar betendemönster. Vi påverkas av vår omgivning, inte bara religion, och kultur.
Jag arbetar med ganska högt uppsatta personer i yrkeslivet, få av dem är svenskar, Svenskar är i regel dessvärre ytterst dåliga på affärer. därav tar vi in många utlänningar för att sköta ruljangsen. utan dessa bröder och systrar utifrån vore vi frånåkta på nolltid.
Det finns dock alltid en pubertal motsträvighet till allt som känns främmande, det är enligt läkarrönen nyttigt i viss mån för att kunna skapa en egen uppfattning, men direkt skadligt om man inte är motståndskraftig nog för att förstå att även det man "inte gillar" inte alltid är fel.
Att bilda sin uppfattning på "pappas sanningar" och "kompisars erfarenheter" är inget annat än baklänges-valla, tänk själv. lev själv.. allra hellst, upplev själv för att skapa en uppfattning.
Hittils har jag bara hört hörsägen och uppdiktad fakta från dig... Har du egentligen någon riktig fakta att komma med.. alltså ingenting som att stackars Muhammed från rosengård rånade en gammal tant.. Sånt har hänt långt före den stora invandringen.. tänk bara på stackars Raskolnikov, eller han kanske inte räknas, han var dock både kristen och nordeurope, dock en jäkel med yxan.
January 13, 2004
Peter@20ghz wrote:
Ok, först så vill jag säga att vi har inga invandrare från, Norge, Tyskland, Englad eller Frankrike, möjligen såkallade EU-medborgare som kommer hit till oss för att hjälpa oss med det vi inte kan.
Jag förstår inte vad du menar.
Skulle man inte vara invandrare bara för att man inte kommer från mellanöstern?
Detta låter lite konstigt i min mening.
Alla som flyttar till ett annat land är invandrare punkt slut
December 26, 2001
Calgar wrote: [quote=Peter@20ghz] Ok, först så vill jag säga att vi har inga invandrare från, Norge, Tyskland, Englad eller Frankrike, möjligen såkallade EU-medborgare som kommer hit till oss för att hjälpa oss med det vi inte kan.
Jag förstår inte vad du menar.
Skulle man inte vara invandrare bara för att man inte kommer från mellanöstern?
Detta låter lite konstigt i min mening.
Alla som flyttar till ett annat land är invandrare punkt slut
Han syftar att alla EU-länder räknas som ett "gemensam" stat och folket som bor inom EU kan flytta runt inom EU-gränserna utan att känna sig som en invandrare utan snarare som ett folk..
December 26, 2001
äh vadå? kom hem från jobbet för 30 minuter sen och ville förklara för min vän Calgar vad Peter@20ghz menade.. blanda inte in mig i denna diskutionen
November 22, 2001
* Alla invandrare som kommer hit utan identifikationspapper ska utvisas direkt.
Det ligger lite i detta. Men bör finnas rum för undantag, särskilt när det gäller krigsdrabbade områden där personerna kan ha fått sina handlingar förstörda osv.
* Alla invandrare som har ett dokumenterat kriminellt förflutet ska nekas inträde i landet.
Ja, absolut.
* Alla invandrare som gjort sig skyldiga till ett grövre brott i Sverige, ska utvisas direkt, på livstid.
Ja!
* Alla invandrare som vägrar att genomgå svenskutbildningar 5 dagar i veckan á 6 timmar, ska utvisas direkt.
Siffrorna vet jag inte, men jag håller med om att tvång på utbildning är lämpligt.
-eller-
* Alla arbetslösa invandrare ska tvingas att ta praktikjobb med samma ersättning som deras socialbidrag hade legat på, alla över 18 år, inga undantag förutom extremfall.
I mån av plats, ja.
* Invandrare som kommer till Sverige ska själva inte få välja var de ska bo, alla f.o.m nu borde tvångsbosättas ovanför Sundsvall.
Nej, men det ligger lite i det. Försöka att se till att de inte bosätter sig i "ghetton" e bra.
* Invandrare ska hållas inspärrade tills de beviljats uppehållstillstånd, idag finns det 10 000 invandrare som gömmer sig i Sverige, som flytt från flyktingförläggningar.
Inspärrade e ett starkt ord. Och här ska vi nog skilja på invandrare och flyktingar. Men att stanna på förläggningen, ja. Vid rymning bör man överväga utvisning dock.
* Alla invandrare ska genomgå & klara av ett språktest efter en viss tid i landet, om det misslyckas tre ggr utan en giltig anledning, så ska de utvisas.
Ja, men provet bör vara enkelt. Bevis på att de kan göra sig förstådda för att klara det vardagliga livet.
* Endast människor vars yrkeskompetens eftersöks i Sverige ska beviljas medborgarskap de nästföljande 10 åren, efter det kan vi se om Sverige kommit på fötter igen.
Lite för elitistiskt.
* Invandrare (eller någon överhuvudtaget) ska inte beviljas ledighet för att kunna fira religiösa högtider.
Beror väl på var man jobbar? Och lite respekt för deras seder & bruk tycker jag vi kan ha.
* Förutom svenskundervisning så ska invandrare genomgå en utbildning där våra seder & lagar diskuteras, samt en 3h/v där människovärden & respekt diskuteras.
Ja, något sådant hade inte skadat under den första tiden i landet, särskilt om de ändå lever på bidrag då. Kanske borde vara obligatoriskt för bidragstagare?
* Alla utomnordiska invandrare som flytt hit från krig i sina hemländer, ska direkt forslas hem den dag då läget befaras vara "lugnt" igen, förutsatt att de inte innehar jobbsposter som vi svenskar inte kan tillgodose från resterade delen av befolkningen.
Även här är det lite elitistiskt. Men det ligger lite i det, förutsatt att det inte har gått speciellt lång tid (har de skaffat barn är det synd att flytta på dem osv).
November 26, 2002
Jag hittade inte originalposten, så jag saxar från ditt inlägg. Jag är medveten om att det inte var du som skrev detta
Json_81 wrote: * Invandrare (eller någon överhuvudtaget) ska inte beviljas ledighet för att kunna fira religiösa högtider.
* Förutom svenskundervisning så ska invandrare genomgå en utbildning där våra seder & lagar diskuteras, samt en 3h/v där människovärden & respekt diskuteras.
* Alla utomnordiska invandrare som flytt hit från krig i sina hemländer, ska direkt forslas hem den dag då läget befaras vara "lugnt" igen, förutsatt att de inte innehar jobbsposter som vi svenskar inte kan tillgodose från resterade delen av befolkningen.
alla dess "förslag" är ju bara trams, varför skulle man inte kunna få ledigt för att fira högtider? "näh, ledsen, du bor i Sverige nu, fira våra högtider eller åk ut". man ska väl fan kunna ansöka om ledighet för vad som helst, fira vad som helst.
dessutom är det väl skitbra om det finns folk som kan jobba under våra högtider, om de ändå inte firar dem.
sen, tre timmar i veckan för att lära folk om mäniskovärden och respekt?
tror det är du (vem det nu är som skrev detta) som behöver det, om du tror att alla "utomnordiska" invandrare automatiskt har en brist på detta.
slutligen, varför skicka tillbaka folk när det är lungt i deras länder? om man bor och arbetar här, och äntligen lyckats anpassa sig, ska man då tackas genom att slängas ut?
näh, jag får nog rekommendera en tre timmar människovärden och respekt i veckan till vem det nu är som har skrivit den här smörjan.
January 12, 2004
C-J... wrote: ....en sak bär svenskarna skulden till, att inte göra något åt det.
Har du du faktiskt omedvetet (antar jag) rätt för en gångs skull.
Vi Svenskar är skyldiga till två saker.
1. Vi släpper inte in dom i vår gemenskap så snabbt och lätt.
Det är vanligt att vi Svenskar ser ner på invandrare, eller är rädda för dom utan anledning.
2. Företagen (inte alla iof) anställer inte gärna folk med "konstiga" efternamn.
Det har tex varit flera reportage i tidningar och på tv:s nyheter att invandrare har fått byta efternamn till svenska för att få jobb.
Har tex själv sprungit på en Geolog (tror jag det var) som har varit tvugna att ta jobb som städare, trots att han har varit kvalificerade när han sökt jobb han har hittat.
I ett fal så valde företaget tom att ta bort den tjänsten helt eftersom dom "inte" fick några sökande.
February 19, 2002
C-J... wrote: [
Det är skillnad på invandrare & invandrare, det beror helt på vilken del av världen de invandrat från.
Ge mig en for instance, så kan jag ge ett svar.
Börja med araber och turkar. Fortsätt med somalier och eritreaner. Move on sedan till balkan-packet (bosnier, serber, kroater, greker och speciellt albaner). Sedan ryssar och polacker. Avsluta med stackarna från sydamerika.
Jag vill höra vad du tycker om alla, om möjligt.
February 19, 2002
C-J... wrote: Nu kan man inte ens gå igenom en normalstor stad en kväll, utan att riskera att bli våldtagen (om man är kvinna) eller misshandlad/rånad eller t.o.m mördad för ingenting, som man läser om dag ut & dag in.
Jasså? Är det så farligt att bo i Borås? Gud det har jag inte märkt.... Inte ens de kvällar och nätter när jag gick ensam genom hässleholmen. Det mesta jag märker är skrikande ungdomar från omkringliggande byar (bollebygd,fritsla mm) som skriker och beter sig illa (och i vissa fall krossar glas på busshållsplatser.... jepp.. fullblodiga svenskar var de också... 🙄
C-J... wrote: Det gamla Sverige finns inte mer, nu kommer det närmare & närmare samma j-a soppa som kallas Usa.
.......
När jag saxade ur dina inlägg i vilka du skrev "att sverige hade varit bättre utan dem" antog jag och de flesta andra att du ville slänga ut alla "icke-svenskar". Då sa du att detta inte var sant. Om du inte vill att Sverige ska vara som det fint kallas "mångkulturellt" land och att "svenskarna" inte har gjort något åt det så vad vill du egentligen? Vad vill du göra med alla som inte är "ursvenskar"? Ge förslag till lösning!
edit: btw Vad tycker du om Mr Zlatan? Hade svenska landslaget varit bättre utan honom? 😉
June 10, 2005
Arminovski wrote: [quote=C-J...]Nu kan man inte ens gå igenom en normalstor stad en kväll, utan att riskera att bli våldtagen (om man är kvinna) eller misshandlad/rånad eller t.o.m mördad för ingenting, som man läser om dag ut & dag in.
Jasså? Är det så farligt att bo i Borås? Gud det har jag inte märkt.... Inte ens de kvällar och nätter när jag gick ensam genom hässleholmen. Det mesta jag märker är skrikande ungdomar från omkringliggande byar (bollebygd,fritsla mm) som skriker och beter sig illa (och i vissa fall krossar glas på busshållsplatser.... jepp.. fullblodiga svenskar var de också... 🙄
C-J... wrote: Det gamla Sverige finns inte mer, nu kommer det närmare & närmare samma j-a soppa som kallas Usa.
.......
När jag saxade ur dina inlägg i vilka du skrev "att sverige hade varit bättre utan dem" antog jag och de flesta andra att du ville slänga ut alla "icke-svenskar". Då sa du att detta inte var sant. Om du inte vill att Sverige ska vara som det fint kallas "mångkulturellt" land och att "svenskarna" inte har gjort något åt det så vad vill du egentligen? Vad vill du göra med alla som inte är "ursvenskar"? Ge förslag till lösning!
edit: btw Vad tycker du om Mr Zlatan? Hade svenska landslaget varit bättre utan honom? 😉
Om vi direkt utvisar alla första & andra generationens invandrare som;
1: Någon gång gjort sog skyldiga till någon form an grövre brott (misshandel, mord, hot person/bankrånmm), oavsett ålder.
2: Klart visat tecken på att inte vilja integreras i det svenska samhället.
3: Som inte respekterar att de är i ett nytt land, där deras religion/kultur inte styr.
4: Inte visat något intresse att komma in på arbetsmarknaden.
- så kommer gissningsvis 30-40% av alla utomnordiska invandrare att försvinna, endast de som förtjänar det kommer att finnas kvar.
Detta kommer att resultera i bättre ekonomi, så vi kan ta hand om våra pensionärer, halverad brottslighet (minst), mindre rasmotsättningar (iomed att rötäggen inte finns kvar längre) & mindre arbetslöshet, som indirekt också faktiskt betyder högre löner.
Klockrent.
January 12, 2004
C-J... wrote: - så kommer gissningsvis 30-40% av alla utomnordiska invandrare att försvinna, endast de som förtjänar det kommer att finnas kvar.
Detta kommer att resultera i bättre ekonomi, så vi kan ta hand om våra pensionärer, halverad brottslighet (minst), mindre rasmotsättningar (iomed att rötäggen inte finns kvar längre) & mindre arbetslöshet, som indirekt också faktiskt betyder högre löner.
Klockrent.
Tror du på fullaste allvar på dina glädje siffror?
har du några som helst seriösa källor till dom?
July 13, 2002
obelix wrote: [quote=C-J...]- så kommer gissningsvis 30-40% av alla utomnordiska invandrare att försvinna, endast de som förtjänar det kommer att finnas kvar.
Klockrent.
Tror du på fullaste allvar på dina glädje siffror?
har du några som helst seriösa källor till dom?
Sist jag kollade får man väl gissa på vilka siffror man vill utan att behöva visa någon källa.
Själv gissar jag på att siffrorna kunde variera från allt mellan 1-60% beroende på hur långt bak man skulle kalla folk invandrare och sedan sätta dem inför C-Js hårddragna test.
Håller inte med C-J i alla hans idéer om reformer, men något mitt imellan det vi har nu och hans förslag skulle jag nog stödja (kanske inte alla punkter, t.ex. tvågsbosättning osv.). Jag stödjer hur som helt inte någon som predikerar om att allt är svenskarnas fel och att det system vi har nu är så pluttinuttit å bra, enda som saknas är ju faen att man får medborgarskapet i ett kinderägg istället för kornflakespaketet, så de får lite godis och en leksak på köpet...
Personligen skiter jag faktiskt i vart folk kommer ifrån, men sköter de sig inte så vill jag faktiskt inta ha dem här, oavsett om de är amerikanare, norrmän eller från mellanöstern. Det gäller även svenskar för den delen, men det är lite svårare att argumentera för att något annat land ska ta emot våra brottslingar och sammhällsutsugare... men tjena det är ju faen precis vad vi gör, HURRA FÖR SVERIGE...
February 4, 2003
Hej-
har inte läst den här debatten förräns nu. Nu ställer man sig frågan vad folk gör på sommaren egentligen? I alla fall, det regnar och jag har skumläst lite. Men alldeles för jobbigt att läsa allt. Men av vad det jag har sett så tycker jag ändå att alla har lite rätt.
Invandring är ingen rättighet, vi måste klara av de som redan är inne i landet. Vi måste se till att de invadnare som vi redan tagit emot har det bra, innan vi tar emot fler. Landet måste fungera och må bra innan vi kan hjälpa "fler".
Vi måste också inse att invandare är överrepresenterade i antalet brott. Det är ett faktum. Sen vad det beror på är en senare fråga. Men man måste alltid erkänna faktumet innan man kan göra någonting åt det!
Jag är själv invandrare, eller andra generationens är nog mer rätt. Så kom inte och säg att jag är rasistisk. Men invandare, speciellt muslimer är överrepresenterade i "brott". Gå ut i en svensk skola, sätt dig bredvid en svensk tös med en utländsk pojkvän och fråga henne om hon är medveten om vilka hot som hon har emot sig om hon skulle strula eller ha sex med en annan kille direkt efter att hon och han gjort slut? De flesta, och då menar jag de flesta har rättså tunga hot emot sig.
Det är bara att inse att det är ett problem. De är ett problem utifrån vårt synsett, eftersom DOM är i vårt land. Sen om deras förhållnings- och levnadssätt är mer riktigt eller inte låter jag vara osagt. Men våra regler gäller!
Det är ett moment22 problem. Invandare kommer in i Sverige, får det hyffsat bra utan att jobba, inga krav ställda direkt, de får barn, de fortsätter sitt liv som de alltid gjort, går hemma dricker te. Vi svenskar vill inte anställa dem, inte prata med dem. Segregering uppstår. Invandare mister reseptk för oss av förklargliga skäl och börjar begå brott för att överleva och ha kvar sin "respekt" i mån av tjejer, bilar, kläder och pengar på diverse sätt. Svenskarnas åsikt om invandare försämras ytterligare efter att svenska pappa Ola sett att hans dotter gråter. Eller att Polisen Carl-Fredrik ser en Socialfamilj köra runt i en BMW. Eller att Chriopher blir rånad i tunnelbanan för att en annan skulle ha den senaste telefonen och lite cash för att köpa kläder.
Jag vet inte allt. Men jag vet mycket. Jag umgås med invandare dagligen. Många av dom begår brott. Även de snällaste av dom. Så är det bara. Sen är det mindre och grövre brott. Vissa åker dit, vissa inte. Även om Polisen inte sätter dit dom så är hela skolan medveten om vilken grupp det är som utför dessa brott. Ni vuxna blundar väl fortfarande och försvarar gruppen, och det är väl rätt på ett sätt. För i det långa loppet är det vårt fel som inte lyckats ställa krav och integrera dom riktigt från början!
Men nu är dom ett problem utifrån vårt samhälles synpunt. Inte alla, men rättså många. Ekonomin går sämre och den måste förbättras. Krav måste ställas. Integring måste ske.
Jag måste också poängtera att de flesta invandare som jag känner är väldigt hyggliga människor. De har andra kvaliteer och oftast mycket hjälpsama i extrema situationer. Hjälper folk som fått motorstop på morvägen, etc. även om de blir försenade till "dater". De vill hjälpa, de vill göra en nytta. Men de kämpar dagligen för att bli accepterade helt ut. Och innan att de blir det fullt ut så kommer de fortsätta söka status genom mindre lyckade sätt. Men jag har många exempel på kompisar som efter att deras föräldrar fått hjälp av svenskar och fått jobb förändrat sitt liv väldigt drastiskt och blivit precis som alla andra.
För att leva som resten av oss vill att de ska leva så måste de få förutsättningarna att lyckas. Men för att vi ska kunna förbättra situationen så måste vi först och främst inse att det finns ett problem. Vems fel det sen är, är som sagr en annan fråga. Men problemet måste accepteras, annars finns det ingenting som behöver "fixas".
Väldigt flummigt inlägg, jag vet. Jag vet inte ens om det har med debatten att göra riktigt, har som sagt inte orkat läsa allt. Men, jag hoppas det bidrar med nått...
January 12, 2004
Elias667 wrote: Sist jag kollade får man väl gissa på vilka siffror man vill utan att behöva visa någon källa.
Själv gissar jag på att siffrorna kunde variera från allt mellan 1-60% beroende på hur långt bak man skulle kalla folk invandrare och sedan sätta dem inför C-Js hårddragna test.
visst får man gissa, men man brukar grunda sina gissningar på något.
June 10, 2005
obelix wrote: [quote=Elias667] Sist jag kollade får man väl gissa på vilka siffror man vill utan att behöva visa någon källa.
visst får man gissa, men man brukar grunda sina gissningar på något.
Jag grundar siffrorna på det faktum att minst 50% av alla brottslingar som suttit i ett svenskt fängelse de senaste 10 åren, haft invandrarbakgrund. Och tar man sedan med den procentuella andelen invandrare som sitter på ungdomsanstalter & fängelser, så ökar den siffran än mer.
September 5, 2001
50% av Sveriges befolkning är homosexuella, grundar denna siffra på det faktum att jag tror det är så.
70% av NH:are tycker om AMD, denna siffra är helt sann jag lovar!
98% av det C-J skriver är rent skitsnack och baseras på hans egna 15 åriga livserfarenhet. Detta grundar jag på det faktum att jag vet att det är så.
=DO
3 Guest(s)