December 29, 2004
obelix wrote: Är det bara deras fel?
Det är tex svårt att få både jobb och lgh med ett utlänskt namn och utseende.
Och varför tror du att det har blivigt så då, kan det kanske bero på att företag mm har dålig erfarenhet av invandrare? Detta gäller så klart inte alla företag men där pappa jobbar så anställer dom inte gärna invadrare då dom har haft 2 och båda har det varigt problem med, den ena kunde inte svenska nog bra och den andra skulle vara ledig på en massa högtider som inte passade för företaget.
Fast klart att det finns invandrare som är riktigt bra arbetskraft också!
January 12, 2004
dåren wrote: [quote=obelix]Är det bara deras fel?
Och varför tror du att det har blivigt så då, kan det kanske bero på att företag mm har dålig erfarenhet av invandrare? Detta gäller så klart inte alla företag men där pappa jobbar så anställer dom inte gärna invadrare då dom har haft 2 och båda har det varigt problem med, den ena kunde inte svenska nog bra och den andra skulle vara ledig på en massa högtider som inte passade för företaget.
Kan bara svara med min erfarenhet från ställen jag har jobbat på.
Där har attityden varit att :
" Vi har inte haft några "balobas", och ska inte ha några nu heller". 😮
December 29, 2004
obelix wrote: [quote=dåren][quote=obelix]Är det bara deras fel?
Där min pappa jobbar så har dom då försökt men det är inte lätt att ha en som ska förhandla med kunder när den inte riktigt förstår vad dom förhandlar om.
November 29, 2003
Kolla tillexempel på NSF och liknande.
Varifrån kommer deras pengar till vapen?
Jo bankrån, varifrån kommer vapnen? Jo militären.
Hur mycket annat olagligt sysslar inte dom med?
En invandrare som flyr från kriget "har inget val".
Dom kommer till Sverige, får en viss slant.
Vi kan inte genast bara "ge" dem ett arbete.
Först måste dom lära sig språket osv.
Sedan det här med att invandrare rånar/stjäl osv tror jag beror på att dom hamnar i "gäng".
Om man istället skulle blanda dem med svenskarna så tror jag det skulle bli bättre.
Men då måste ju också svenskarna acceptera dem.
October 31, 2003
dåren wrote: [quote=obelix][quote=dåren][quote=obelix]Är det bara deras fel?
Där min pappa jobbar så har dom då försökt men det är inte lätt att ha en som ska förhandla med kunder när den inte riktigt förstår vad dom förhandlar om.
Låt honom förhandla med KURDER då. :)R :)R :)R :)R
September 13, 2004
MoparPower wrote: [quote=dåren][quote=obelix][quote=dåren][quote=obelix]Är det bara deras fel?
Låt honom förhandla med KURDER då. :)R :)R :)R :)R
Okej då. Detta är väl lite OT men detta påminner starkt om en sketch som gick på tv för något år sen.. Där kundtjänst hade blivit kurdtjänst och kundvagn hade blivit kurdvagn på den lokala stormarknaden.
Det skulle ju passa ovanstående
Mycket bra Mycket bra som en god vän skulle sagt...
September 12, 2001
C-J... wrote: massa text
Det här inlägget är i flera stycken rejält populistiskt vinklat.
Kontentan av det hela är att du beskyller precis allt negativt som händer i Sverige på invandringen och bara invandringen.
Är det invandrarnas fel att fabriker lägger och gör folk arbetslösa?
Är det invandrarnas fel att en för oss många dåliga beslut tas av politikerna?
Det finns fler frågor av den arten. Och problemet är att så lätt är det inte att invandringen enbart är "roten till det onda" att man genomgående kan kasta över all skuld på invandringen.
Vi kan också skärskåda medias roll i det hela och vad media väljer att lägga ner trycksvärtan på. Man ska inte heller tro att allt som står i kvällstidningarna är sant eller ger den rätta bilden av vårt samhälle.
Då är man ute och slirar en hel del.
Likeledes kan man säga om propaganda från en diverse obskyra sidor på nätet. Allt som står på nätet är inte sant. Men det visste ni väl va ?
En del argument som framställs här känns igen "historiskt sett".
March 11, 2003
Det tråkiga är att C-J har rätt i mycket av det han säger. Dock kan man läsa i hans andra inlägg att han är xenofobisk. Han skyller problemen på att människorna är från andra kulturer, och ser inte att det stora problemet är att man faktiskt medvetet har fört en sanslöst flat politik när det gäller kriminalitet. 80% av alla invandrare, eller svenskar med invandrarbakgrund sköter sig exemplariskt, och det är de som får lida för att de övriga 20% beter sig för jävligt. Lösningen på dessa sakerna är inte att skrika okvädningsord om Mohammed, som C-J gör, utan att se till att alla brott beivras, oavsett om de är svenskar eller invandrare. Det skall inte vara politiskt eller karriärsmässigt självmord att säga sanningen om den höga kriminaliteten. Dock så måste man skydda såväl svenskar som invandrare från kriminalitet, och med samma intensitet.
Kanske folk kan förstå att vi inte hackar på C-J bara för att han kritiserar invandrarpolitiken, utan för att han sprider substanslös dynga. Att säga att folk är mer eller mindre värda bara för att de härstammar från en eller en annan kultur eller folkgrupp är bara dumt och faktiskt rasistiskt.
Kritisera saker för vad de är, och om man kan lägga fram hållbara argument, understödda av pålitliga källor, som styrker att benägenheten till kriminalitet beror på religion eller hudfärg, varsågod. Då kan vi ha en debatt. Men att bara häva ur sig populistiskt skitsnack, oavsett om det är vänster eller högervridet, det är inte tillåtet, och i fortsättningen kommer jag att kräva källangivelser om man börjar trava iväg för mycket i sina egna tankar.
Jag kämpade i månader för att återföra möjligheten till politisk diskussion i allmänt-delen, men jag gjorde det inte för att någon paranoid människa skulle få framföra sitt personliga hat.
January 22, 2003
Håller faktiskt med till 100%, vi måste skärpa reglerna kring invandring till vårat lilla land.
En sak som verkar lite konstig är dock att du försöker få rasister och nazister att verka myket snällare än dom egentligen är genom att skriva att det "alltid" är invandrarna som starar bråken.
Själv har jag motsatt erfarenhet, aldrig blivit rånad eller ens hotad av någon invandrare (Inget allvarligt iaf) medans min kompiss fick stryk för att några nassar inte tyckte om hans hår (Afro, men han är helsvensk).
Men till det måste jag tillägga: Utan invandrig och invandrare som beter sig dåligt skulle inte nazism eller rasism finnas.
June 10, 2005
En sak som är ganska intressant ang den ständiga debatten om att man är rasist så fort man tycker att invandrare i Sverige beter sig illa; Jag har aldrig hört någon säga något ont of t.ex Japaner eller Kinseser? De är väl lika exotiska, kulturellt och geografiskt avlägsna som Araber, Sydamerikaner, öststatare & Nordafrikaner?
Det kan inte vara så att just dessa sköter sig näst intill exemplariskt & därför inte ses som en negativ influens i det svenska samhället?
Det kan inte vara så att de andra inte sköter sig like bra över lag, och därmed får en rättvisande negativ stämpel på sig?
October 31, 2003
C-J... wrote: En sak som är ganska intressant ang den ständiga debatten om att man är rasist så fort man tycker att invandrare i Sverige beter sig illa; Jag har aldrig hört någon säga något ont of t.ex Japaner eller Kinseser? De är väl lika exotiska, kulturellt och geografiskt avlägsna som Araber, Sydamerikaner, öststatare & Nordafrikaner?
Det kan inte vara så att just dessa sköter sig näst intill exemplariskt & därför inte ses som en negativ influens i det svenska samhället?
Det kan inte vara så att de andra inte sköter sig like bra över lag, och därmed får en rättvisande negativ stämpel på sig?
Nja, skriver man ständigt negativt om invandrare på ett hårdvaruforum så får man nog leva med att bli lite stämplad ändå. Det är väl rätt uppenbart?
June 10, 2005
skiroy wrote: Att det sedan är väldigt intressant att se PM som C-J.. har skrivit visar att han dessvärre inte riktigt är så vältalig som han vill ge sken av.
Att skriva en massa okvädningord gör knappast saken bättre kan jag säga.
Ursäkta???
Nu vet jag iaf vad höjden av sten-i-glashus-kastning innebär, du har härigenom min rätt att publicera det jag skrivit i pm:s, var så goda, sedan kan du samtidigt lägga in vad du själv (eller om det var en annan moderator) skrivit till mig!
Om du ska fara med lögner, så backa iaf upp dom. Gasen i botten, du har min tillåtelse.
Edit: Det var denstore som briljerade med sina språkkunskaper genom att bland annt kalla mig för jävla idiot.
December 3, 2003
C-J... wrote: En sak som är ganska intressant ang den ständiga debatten om att man är rasist så fort man tycker att invandrare i Sverige beter sig illa; Jag har aldrig hört någon säga något ont of t.ex Japaner eller Kinseser? De är väl lika exotiska, kulturellt och geografiskt avlägsna som Araber, Sydamerikaner, öststatare & Nordafrikaner?
Ojojoj pojkvasker där, hur många japaner och kineser är flyktingar?
January 12, 2004
Du tror inte att det kanske kan bero på från vad dom flyr, om dom flyr för att komma hit?
Du tror inte att dom som kommer från krigsdrabbade ställen är mer "trasiga" än vad dom som inte kommer från sådana oroshärder är?
September 5, 2001
Så kort och gott: CJ, du tycker att vi ska sparka ut alla invandrare?
Varför skrev du inte bara så från början så hade du inte slösat min tid på en massa smörja.
Whak har en poäng, det handlar inte om själva invandringen till sverige untan integrationen. Varför väljer staten att placera alla invandrare i ett enda samhälle? Då lär man sig inte språket, kan man inte språket får man inga jobb, har man inget jobb kan man inte försörja sina barn, barn som sedan går ut och stjäl. Detta är inget som bara invandrare fastnar i, detta kan hända alla oavsett nationalitet. Pappan/Mamman förlorar jobbet och blir tvungna att stämpla.. inte mycket pengar som blir över och då fastnar man i "loopen".
Sen så har det mycket med uppfostran att göra också, man har stort ansvar som målsman, ett ansvar som några inte alls vill ha och då blir det till att barnet väljer kriminalitet som ett liv. Du koncentrerar dig mer på att det är invandrare som är problemet än vad som grund i botten är problemet. Du ser det du vill se och tror på något som någon annan ljugit ihop för dig, kanske ska testa och ge dig ut till verkligheten. Men fint, rösta SvD nästa år, vi har ju val för att du ska få rösta på den som styr landet bäst, tror du att SvD väljare har koll på deras andra politiska ämnen förutom invandring. Skola,ekonomi,miljö,bidrag m.m. I think not, så sen när vi(eller ni om ni väljer det uttrycket) fått ut alla invandrare, tror du..HELT seriöst att alla problem som du har beskrivit försvinner?
Nu skall jag sova, hare bra.
PS. läs denstore och skiroy.
June 10, 2005
PooSlice wrote: [quote=C-J...]En sak som är ganska intressant ang den ständiga debatten om att man är rasist så fort man tycker att invandrare i Sverige beter sig illa; Jag har aldrig hört någon säga något ont of t.ex Japaner eller Kinseser? De är väl lika exotiska, kulturellt och geografiskt avlägsna som Araber, Sydamerikaner, öststatare & Nordafrikaner?
Ojojoj pojkvasker där, hur många japaner och kineser är flyktingar?
Läs "Ämnet" på tråden, om de är flyktingar eller inte, är inte relevant.
July 11, 2002
KorSpo wrote: Japp håller med dig till 110%...det här landet har gått förlorat. Den sittande regeringen borde anklagas för landsförräderi. Att bara skyffla in invandrare utan att tänka på konsekvenserna.
Droppen kom idag att de j**la mördarna släpptes lösa. En polare kände killen ifråga så det känns oxå lite personligt. Farsan körde lite för fort på motorvägen förra veckan, kan nämnas att han aldrig under de 32 åren han haft körkort varit inblandad i en enda olycka. Han fick ändå böter. Invandrarjävlarna som säkert varit kriminella hela deras uppväxt och hoppade sönder huvudet på en oskyldig 29-åring släpptes på fri fot. Vart fan är det här landet påväg?
Varför vågar då ingen svensk då utala sig "negativt" ?
January 20, 2002
Mycket bra skrivet.
Var jag lika bra på att uttrycka mig som dig C-J skulle jag skriva lika mycket till. Att inte sånna som dig sitter i regeringen är lika frustrerande som att förlora pengar på poker.
Jag har inte uppfattat att du hatar invandrare i sig och därför håller med dig på det mesta...
ruf an:
Hur mycket man än vrider och vänder på det C-U skriver så ligger det en hel del i vad han säger och det är svårt att bortförklara det.
Det är inte så lätt att diskutera sånt här eller ha en seriös diskution om invandrarpolitik eftersom såfort man uttrycker sig så är man rasist.
Hur ska vi annars hitta en vettig lösning?
Man bör iaf ta upp frågor/påståenden som dessa någonstans högt upp.
Jag tycker att regeringen gjorde fel från början genom att ta in så många invandrare eftersom vi värkar inte kunna hantera det bra.
Många blir arbetslösa, det finns inte tillräckligt med jobb osv.
Att skylla på invandrare är fel, vi har en dålig regering som tänkte fel
från början!!!! Tror dem seriöst att ett litet land som Sverige skulle ha råd med detta? Vi är för snälla därför har vi aldrig varit med i krig så
egentligen borde vi vara ett rikt land men pengarna har regeringen lyckats kasta i sjön.
Att predika motsatsen av faktan är svårt.
En sak till, föreställ er detta:
En Svensk medborgare har jobbat i Sverige i ~35 år och får knappt ihop pension medans vissa invandrare flyttar hit och lever loppan, får egen lägenhet, kabel TV m.m p.g.a bidrag.
Visst är det underbart
3 Guest(s)