August 22, 2005
Jag har problem med min miniräknare, den är av modellen
SHARP Scientific Calculator EL-531LH
Problemet är att minräknarens MODE har ändrats så nu visar den helt mongo siffror. Gäller framförallt när man använder sin/cos/tan.
Ingen som vet hur man ändrar tillbaka till default? Tror inte ni behöver ha exakt samma modell utan bara veta om hur man ändrar MODe på en miniräknare.
November 6, 2001
Eftersom det händer när du använder sin/cos/tan antar jag att du ställt in den på radianer i stället för grader. I MODE-menyn borde dú kunna välja antingen RADIAN eller DEGREE, degree är då det rätta om du vill räkna med 360 grader. (Har själv en Texas Instruments, så jag vet inte exakt hur det är på din.)
January 26, 2003
är du säker på att det inte sitter ett par extra backup batterier i en liten hemlig lucka någonstans?,
för det satt ett par små platta extrabatterier i min ti83+ inuti där de vanliga batterierna sitter fast bakom en till liten lucka
som man var tvungen att öppna med skruvmejsel
October 22, 2002
Etheral wrote: är du säker på att det inte sitter ett par extra backup batterier i en liten hemlig lucka någonstans?,
för det satt ett par små platta extrabatterier i min ti83+ inuti där de vanliga batterierna sitter fast bakom en till liten lucka
som man var tvungen att öppna med skruvmejsel
Bör finnas även på din räknare. Finns ett batteri som fungerar lika som biosbatteriet på ett moderkort, dvs komma ihåg inställningarna.
Leta efter en lucka, fack eller ett batteri.
October 7, 2002
MacDaddy wrote: HAr inga problem med grader längre, däremot är allt upphöjt, tex 3000 står som 3.0 sen en trea längst bak.
Väldigt irriterande då man alltid måste tita på siffrar längst bak o räkna om.
Du har råkat ställa den i scientific mode (eller möjligtvis engineering mode). Bara att försöka hitta fram till var man gör den inställningen och ändra tillbaka till default...
1 Guest(s)