Minnet av Pelle Lindbergh|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Minnet av Pelle Lindbergh
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 11, 2010 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är idag på dagen 25 år sedan en av de främsta målvakter inom svensk hockey gick bort.

Pelle Lindbergh dog 11 november 1985 i en bilolycka bara 26 år gammal. Föregående säsong hade han som förste europé blivit tilldelad Vezina Trophy som NHLs främste målvakt.

En underbar bit text om honom:
http://flyers.nhl.com/club/new.....?id=436242

Hade han inte gått bort hade han troligen varit den kanske störste målvaktsstjärna vi haft. Nu kommer vi aldrig få veta hur bra han kunde ha blivit.

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1257549
November 11, 2010 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1;1257637 wrote: Det är idag på dagen 25 år sedan en av de främsta målvakter inom svensk hockey gick bort.

Pelle Lindbergh dog 11 november 1985 i en bilolycka bara 26 år gammal. Föregående säsong hade han som förste europé blivit tilldelad Vezina Trophy som NHLs främste målvakt.

En underbar bit text om honom:
http://flyers.nhl.com/club/new.....?id=436242

Hade han inte gått bort hade han troligen varit den kanske störste målvaktsstjärna vi haft. Nu kommer vi aldrig få veta hur bra han kunde ha blivit.

//Andreas

Nu kan man iofs spekulera om det mesta, men utan tvekan var han en av de bästa.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1257569
November 11, 2010 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Gått i samma skola som Reino Sundbergs son (Reino själv träffar jag lite mellan varven då han är min bäste väns farsas polare), och det är aldrig speciellt långt till historierna om Pelle Lindbergh för honom. Hjälpte väl kanske inte riktigt att både jag och Reinos son (och min bästa vän med, för den delen) var målvakter i samma lag som mindre, men något speciellt var det med Lindbergh, helt klart. Den främsta historien är väl att Reino hade ett företag som tillverkade målvaktsmasker (ReidiC), första gången jag kom i kontakt med minnena om Pelle Lindbergh var när jag frågade varför ReidiC-logon hade siffran 31 inringad i sig. Den var för att hedra Pelle Lindberghs minne.

Jag hade kunnat gå så långt som att säga att det var den ende svenske målvakt jag någonsin respekterat, men riktigt så är det ändå inte, snubben körde trots allt rattfull. Bra keeper, men något generalfel fanns dessvärre. Hade han låtit bli hade det kunnat bli riktigt bra, men dessvärre inte. 🙁

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1257595
November 12, 2010 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine;1257658 wrote: Gått i samma skola som Reino Sundbergs son (Reino själv träffar jag lite mellan varven då han är min bäste väns farsas polare), och det är aldrig speciellt långt till historierna om Pelle Lindbergh för honom. Hjälpte väl kanske inte riktigt att både jag och Reinos son (och min bästa vän med, för den delen) var målvakter i samma lag som mindre, men något speciellt var det med Lindbergh, helt klart. Den främsta historien är väl att Reino hade ett företag som tillverkade målvaktsmasker (ReidiC), första gången jag kom i kontakt med minnena om Pelle Lindbergh var när jag frågade varför ReidiC-logon hade siffran 31 inringad i sig. Den var för att hedra Pelle Lindberghs minne.

Jag hade kunnat gå så långt som att säga att det var den ende svenske målvakt jag någonsin respekterat, men riktigt så är det ändå inte, snubben körde trots allt rattfull. Bra keeper, men något generalfel fanns dessvärre. Hade han låtit bli hade det kunnat bli riktigt bra, men dessvärre inte. 🙁

Var du ens född när Pelle var på topp?
Faktum är att de flesta hockeylirarna i världstopp är duktiga på att kröka, inte minst målvakterna. Pecka, Honken, Hašek, Tretjak t.ex.. Backa till 60-70-talet och det var väl knappast någon som klarade en nykterhetstest vare sej före under eller efter en match. Idrott och alkohol har länge gått hand i hand även om PK'arna vill påstå motsatsen.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1257605
November 12, 2010 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd;1257684 wrote: Var du ens född när Pelle var på topp?

Vad spelar det för roll?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1257613
November 12, 2010 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman;1257694 wrote: Vad spelar det för roll?

Antog att någon som du skulle reagera, därav det fetstilta i citatet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 562
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL