April 5, 2003
alla filter, fräsch olja är aldrig fel, kolla förgasar inställningen, rätt däcktryck, kör ekonomiskt och sen kan du tanka 30% E85 (etanol) då blir bensin priset i snitt per liter 9.70 tror jag och motorn ska spika mindre. 30% etanol ska man tydligen inte behöva ställa om förgasaren heller vilket medför att den inte drar mer än vad den gjorde innan.
Läs mer här : http://www.etanol.nu
Hade de varit en normal dag, och inte en bra dag som de är idag hade jag bara snällt bett dig byta bil för en 240 är normalt en ganska soppa beroende bil, typ en AB (anonyma bensinmissbrukare 😛 )
March 27, 2003
Mind wrote: 240 är ju förgasare, rengör förgasaren, släng ut onödigt vikt typ reservhjul och baksäten, och pumpa rätt tryck i däcken.
enda jag kan tänka mig.
oh ställ tändningen oxå.
Bara för att det är en 240 betyder inte de att den har förgasare. En del senare modeller har insprut... (Läs på nätet, instruktionsbok osv.)
Som sagt, har du förgasare ska du inte motorbromsa. Har du insprut tror jag du kan motorbromsa...
October 31, 2003
Med choke är det en fugge. Drar den 1.0-1.4 så är det rätt normalt. Förgasar renovering kan vara ett alternativ. Membranet kan vara dåligt t.ex. (På k-jetronic insprut kan man plugga kallstartsinsprutet för att spara vid kortkörning. Men dålig tomgång blir resultatet.)
Vilken årsmodell är det? 87-88 hade Volvo en skum elektrisk förgasare. Brosan hade en sån och skulle köpa ett relä till tändningen.
Volvo: Du behöver ett sån här relä för 1600.
Brorsan: Ja men det finns la på skroten billigt.
Volvo: Antagligen inte.
Brorsan: Vaddå det är ju en 244.
Volvo: Jo men den typen såldes bara 8st i sverige.
Brorsan: Nu kommer det finnas en på skroten i alla fall
February 16, 2004
Mind wrote: jag var nära att få tag på en sådan elektrisk förgasare engång, dom finns även i nån av 300 modellerna.
men det är inte värt att lägga pengar på en sådan såvida man inte kommer över den väldigt billigt.det som en volvo drar i bensin spar man in på reservdelar.
Det som en volvo drar i bensin kommer den till skroten på.
November 22, 2001
Antar att du kör mycket inne i stan?
Tänk på att titta långt fram o se om stoppljusen är röda, då kan du börja sakta ner. Med lite flytt slipper du stanna bilen och sparar några droppar 🙂
Ett annat tips är att sen en natt ge dig ut o ta bort alla #"¤£@$@£$€£@#%" vägg-gupp som finns överallt.
1 Guest(s)