Missad poliskontroll.|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Missad poliskontroll.
Jonne88
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 27, 2007 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man kommer körande och så står en polis å vinkar in en. Men man upptäcker inte det före man är jämsides (polisbilen står 20m från vägen på en liten avfart men polisen vid vägkanten, samtidigt som det är en kurva man kommer körandes i)

Man märker alltså att polisen vinkar åt en när man är jämsides. Man bromsar in. men är då ca 100meter förbi fartkontrollen. Rullade ca 100m till till en parkeringsficka (då syns inte polisen eller polisbilen i backspegeln pga kurvan)
Sen står man där å väntar i 3-4 min utan att polisen kommer dit. Och sen far man bara.
Kan det bli nå efterspel av det? Dom kan ju inte skicka hem nånting antar jag? Dom har ju ingen kamera precis 🙄

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1133550
April 27, 2007 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm.. skumt att dom inte hängde på. Det är ju rent tekniskt tal om smitning här.

Kanske kände polisen på sig att han/hon stod på ett lite olämpligt ställe (med avseende på sikt och stoppmöjligheter) och insåg att du inte sett honom/henne (i tid) och släppte dej därför.. Långsökt? Ja... Kände det också nu.. 🙂

Jonne88
Kommer du hit ofta?
Medlem
1133553
April 27, 2007 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: Hmm.. skumt att dom inte hängde på. Det är ju rent tekniskt tal om smitning här.

Kanske kände polisen på sig att han/hon stod på ett lite olämpligt ställe (med avseende på sikt och stoppmöjligheter) och insåg att du inte sett honom/henne (i tid) och släppte dej därför.. Långsökt? Ja... Kände det också nu.. 🙂

Det är så att det är 110-90-70-90-110 på ca 400m sträcka. (en korsning man kör förbi)
Jag SER INTE polisen före jag är jämsides (inte så att det var DÅLIG sikt men jag såg han bara inte...) Då han kommer springade ut mot vägen å vinkar. Jag bromsar in kraftigt å rullar sen sakta för jag ville inte stanna mitt på e4:an. Han halvjoggar i riktning mot bilen. Men då försvinner han så jag inte ser han pga kurvan.
Sen stannar jag alltså i 3-4 minuter ca 100 meter längre bort i en liten avfartsväg, men han kommer aldrig dit. Så då for jag sen.

Det jag är orolig för är om det kan bli nå efterspel av det. Om han tog regnumret?
Det gick kanske 10-15km/h för fort.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1133555
April 27, 2007 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Har för mig jag kört någonstans att det kravs antingen fartkamera eller att två poliser går ed på det för att det skall vara en juridiskt bindande fortkörning. Kommer inte ihåg vart jag hört det dock så kan inte garantera något!

Jonne88
Kommer du hit ofta?
Medlem
1133556
April 27, 2007 - 5:40 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Har för mig jag kört någonstans att det kravs antingen fartkamera eller att två poliser går ed på det för att det skall vara en juridiskt bindande fortkörning. Kommer inte ihåg vart jag hört det dock så kan inte garantera något!

Ok. han var iaf ensam på vägen. var väl antagligen nån mer i/vid bilen då det stod en annan bil där också.
Någon som vet?

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
1133558
April 27, 2007 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror knappast att det blir något, men hade jag varit du så hade jag vänt om.. men det va väl ett alkotest?

Jonne88
Kommer du hit ofta?
Medlem
1133559
April 27, 2007 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: Tror knappast att det blir något, men hade jag varit du så hade jag vänt om.. men det va väl ett alkotest?

Jag vet inte. Fartkontroll skulle jag tro.
Men jag tänkte att jag skulle vända om. Men jag ville inte börja göra en U-balle på e4:an eftersom det var ganska mycket trafik då också.
Och han såg verkligen att jag bromsade. Och sen rullade med blinkersen på i max 30km/h tills det kom en avfart. så jag kunde stanna där.
Och sen på 3-4 minuter borde ju han ha hunnit ca 200m tycker jag. Om han verkligen ville ha fast mig.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1133560
April 27, 2007 - 5:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, de lär ju inte kunna bevisa att det var du som körde bilen även om de har ditt regnummer. Bara att neka om du hör något från dem och säga att du hade lånat ut din bil. 😉

Jonne88
Kommer du hit ofta?
Medlem
1133561
April 27, 2007 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Ja, de lär ju inte kunna bevisa att det var du som körde bilen även om de har ditt regnummer. Bara att neka om du hör något från dem och säga att du hade lånat ut din bil. 😉

det var farsans bil

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1133563
April 27, 2007 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jonne88 wrote: [quote=Mean Machine]Ja, de lär ju inte kunna bevisa att det var du som körde bilen även om de har ditt regnummer. Bara att neka om du hör något från dem och säga att du hade lånat ut din bil. 😉

det var farsans bil

Då kan ju han helt ärligt säga att den va utlånad. 🙂

kwansa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1116
1133567
April 27, 2007 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

har just precis gjort samma misstag, fast då va det massor av vägarbetare som jag blandade ihop polisen med 🙄

Det blir inte något =) plus att dem måste ta dig på plats om du ska få böter...

okim
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
1133578
April 27, 2007 - 7:16 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Har för mig jag kört någonstans att det kravs antingen fartkamera eller att två poliser går ed på det för att det skall vara en juridiskt bindande fortkörning. Kommer inte ihåg vart jag hört det dock så kan inte garantera något!

Det krävs inte 2 poliser, mc-polisen är oftast ensam, och man är körd ändå. Jag vet av egen erfarenhet, jag nekade det blev tingsrätten, jag fortsatte neka där, inga filmer eller sånt fanns utan bara polisens ord. Blev fälld pga EN polis vittnesmål.

hymer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1188
1133586
April 27, 2007 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

okim wrote: [quote=ojdå]Har för mig jag kört någonstans att det kravs antingen fartkamera eller att två poliser går ed på det för att det skall vara en juridiskt bindande fortkörning. Kommer inte ihåg vart jag hört det dock så kan inte garantera något!

Det krävs inte 2 poliser, mc-polisen är oftast ensam, och man är körd ändå. Jag vet av egen erfarenhet, jag nekade det blev tingsrätten, jag fortsatte neka där, inga filmer eller sånt fanns utan bara polisens ord. Blev fälld pga EN polis vittnesmål.

Det tycker jag är FEL FEL FEL

Jonne88
Kommer du hit ofta?
Medlem
1133590
April 27, 2007 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

egentligen så har ju både jag och polisen gjort fel.
Jag kanske borde ha vänt tillbaka. Men samtidigt om polisen skulle skött sitt jobb helt skulle väl han ha kommit efter. Om det nu räknas som smitning...
För jag stod ändå och väntade i 3-4 min så. och han måste sett att jag rullade sakta.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1133603
April 27, 2007 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Ja, de lär ju inte kunna bevisa att det var du som körde bilen även om de har ditt regnummer. Bara att neka om du hör något från dem och säga att du hade lånat ut din bil. 😉

Så är det inte längre, en lagändring har gjort att det är ägarnasnvar.

Rent juridisk så har du gjort dig skyldig till smitning, men det är nog ingen fara det värsta som händer nu i efterhand är att det blir en minnesanteckning, det vill säga du hamnar i ASP (allmäna spanings registret)

Eller nått, men oroa dig inte som sagt.. tror inte du kommer påverkas av dfetta.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1133610
April 27, 2007 - 11:37 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: [quote=Mean Machine]Ja, de lär ju inte kunna bevisa att det var du som körde bilen även om de har ditt regnummer. Bara att neka om du hör något från dem och säga att du hade lånat ut din bil. 😉

Sedan när?
Jag har nog missat detta eller så är det en ny myt som sprids.
Jag är rätt säker på att det är det senare.

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 481
1133611
April 28, 2007 - 12:09 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=hawkie][quote=Mean Machine]Ja, de lär ju inte kunna bevisa att det var du som körde bilen även om de har ditt regnummer. Bara att neka om du hör något från dem och säga att du hade lånat ut din bil. 😉

Sedan när?

Det stämmer iaf att det är ändrat så att det är ägaransvar om du kör för fort och fastnar i en kamera, så mycket vet jag... i vilka andra situationer det möjligen också är ändrat vet jag inte, men säkert i andra liknande situationer... Detta är ett bra tag sedan de rapporterade det på nyheterna, så det är nog du som missat det i alla fall... 😛 wink

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1133613
April 28, 2007 - 1:58 am
sp_Permalink sp_Print

LenteP wrote: [quote=skiroy][quote=hawkie][quote=Mean Machine]Ja, de lär ju inte kunna bevisa att det var du som körde bilen även om de har ditt regnummer. Bara att neka om du hör något från dem och säga att du hade lånat ut din bil. 😉

Sedan när?

Det stämmer iaf att det är ändrat så att det är ägaransvar om du kör för fort och fastnar i en kamera, så mycket vet jag... i vilka andra situationer det möjligen också är ändrat vet jag inte, men säkert i andra liknande situationer... Detta är ett bra tag sedan de rapporterade det på nyheterna, så det är nog du som missat det i alla fall... 😛 wink

Det där e en myt iaf, det har aldrig gått igenom även om det varit uppe på förslag.

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
1133616
April 28, 2007 - 4:40 am
sp_Permalink sp_Print

Varför stängde du inte av bilen och traskade tillbaks?

okey_sure
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 250
1133619
April 28, 2007 - 4:52 am
sp_Permalink sp_Print

LenteP wrote: [quote=skiroy][quote=hawkie][quote=Mean Machine]Ja, de lär ju inte kunna bevisa att det var du som körde bilen även om de har ditt regnummer. Bara att neka om du hör något från dem och säga att du hade lånat ut din bil. 😉

Sedan när?

Det var på tal om detta ja, men inget som gått igenom.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 435
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL