June 1, 2003
Om man kommer körande och så står en polis å vinkar in en. Men man upptäcker inte det före man är jämsides (polisbilen står 20m från vägen på en liten avfart men polisen vid vägkanten, samtidigt som det är en kurva man kommer körandes i)
Man märker alltså att polisen vinkar åt en när man är jämsides. Man bromsar in. men är då ca 100meter förbi fartkontrollen. Rullade ca 100m till till en parkeringsficka (då syns inte polisen eller polisbilen i backspegeln pga kurvan)
Sen står man där å väntar i 3-4 min utan att polisen kommer dit. Och sen far man bara.
Kan det bli nå efterspel av det? Dom kan ju inte skicka hem nånting antar jag? Dom har ju ingen kamera precis 🙄
March 27, 2003
Hmm.. skumt att dom inte hängde på. Det är ju rent tekniskt tal om smitning här.
Kanske kände polisen på sig att han/hon stod på ett lite olämpligt ställe (med avseende på sikt och stoppmöjligheter) och insåg att du inte sett honom/henne (i tid) och släppte dej därför.. Långsökt? Ja... Kände det också nu.. 🙂
June 1, 2003
Adam wrote: Hmm.. skumt att dom inte hängde på. Det är ju rent tekniskt tal om smitning här.
Kanske kände polisen på sig att han/hon stod på ett lite olämpligt ställe (med avseende på sikt och stoppmöjligheter) och insåg att du inte sett honom/henne (i tid) och släppte dej därför.. Långsökt? Ja... Kände det också nu.. 🙂
Det är så att det är 110-90-70-90-110 på ca 400m sträcka. (en korsning man kör förbi)
Jag SER INTE polisen före jag är jämsides (inte så att det var DÅLIG sikt men jag såg han bara inte...) Då han kommer springade ut mot vägen å vinkar. Jag bromsar in kraftigt å rullar sen sakta för jag ville inte stanna mitt på e4:an. Han halvjoggar i riktning mot bilen. Men då försvinner han så jag inte ser han pga kurvan.
Sen stannar jag alltså i 3-4 minuter ca 100 meter längre bort i en liten avfartsväg, men han kommer aldrig dit. Så då for jag sen.
Det jag är orolig för är om det kan bli nå efterspel av det. Om han tog regnumret?
Det gick kanske 10-15km/h för fort.
June 1, 2003
ojdå wrote: Har för mig jag kört någonstans att det kravs antingen fartkamera eller att två poliser går ed på det för att det skall vara en juridiskt bindande fortkörning. Kommer inte ihåg vart jag hört det dock så kan inte garantera något!
Ok. han var iaf ensam på vägen. var väl antagligen nån mer i/vid bilen då det stod en annan bil där också.
Någon som vet?
June 1, 2003
Starscream wrote: Tror knappast att det blir något, men hade jag varit du så hade jag vänt om.. men det va väl ett alkotest?
Jag vet inte. Fartkontroll skulle jag tro.
Men jag tänkte att jag skulle vända om. Men jag ville inte börja göra en U-balle på e4:an eftersom det var ganska mycket trafik då också.
Och han såg verkligen att jag bromsade. Och sen rullade med blinkersen på i max 30km/h tills det kom en avfart. så jag kunde stanna där.
Och sen på 3-4 minuter borde ju han ha hunnit ca 200m tycker jag. Om han verkligen ville ha fast mig.
March 27, 2003
Jonne88 wrote: [quote=Mean Machine]Ja, de lär ju inte kunna bevisa att det var du som körde bilen även om de har ditt regnummer. Bara att neka om du hör något från dem och säga att du hade lånat ut din bil. 😉
det var farsans bil
Då kan ju han helt ärligt säga att den va utlånad. 🙂
November 10, 2006
ojdå wrote: Har för mig jag kört någonstans att det kravs antingen fartkamera eller att två poliser går ed på det för att det skall vara en juridiskt bindande fortkörning. Kommer inte ihåg vart jag hört det dock så kan inte garantera något!
Det krävs inte 2 poliser, mc-polisen är oftast ensam, och man är körd ändå. Jag vet av egen erfarenhet, jag nekade det blev tingsrätten, jag fortsatte neka där, inga filmer eller sånt fanns utan bara polisens ord. Blev fälld pga EN polis vittnesmål.
May 9, 2003
okim wrote: [quote=ojdå]Har för mig jag kört någonstans att det kravs antingen fartkamera eller att två poliser går ed på det för att det skall vara en juridiskt bindande fortkörning. Kommer inte ihåg vart jag hört det dock så kan inte garantera något!
Det krävs inte 2 poliser, mc-polisen är oftast ensam, och man är körd ändå. Jag vet av egen erfarenhet, jag nekade det blev tingsrätten, jag fortsatte neka där, inga filmer eller sånt fanns utan bara polisens ord. Blev fälld pga EN polis vittnesmål.
Det tycker jag är FEL FEL FEL
June 1, 2003
egentligen så har ju både jag och polisen gjort fel.
Jag kanske borde ha vänt tillbaka. Men samtidigt om polisen skulle skött sitt jobb helt skulle väl han ha kommit efter. Om det nu räknas som smitning...
För jag stod ändå och väntade i 3-4 min så. och han måste sett att jag rullade sakta.
September 5, 2001
Mean Machine wrote: Ja, de lär ju inte kunna bevisa att det var du som körde bilen även om de har ditt regnummer. Bara att neka om du hör något från dem och säga att du hade lånat ut din bil. 😉
Så är det inte längre, en lagändring har gjort att det är ägarnasnvar.
Rent juridisk så har du gjort dig skyldig till smitning, men det är nog ingen fara det värsta som händer nu i efterhand är att det blir en minnesanteckning, det vill säga du hamnar i ASP (allmäna spanings registret)
Eller nått, men oroa dig inte som sagt.. tror inte du kommer påverkas av dfetta.
September 12, 2001
hawkie wrote: [quote=Mean Machine]Ja, de lär ju inte kunna bevisa att det var du som körde bilen även om de har ditt regnummer. Bara att neka om du hör något från dem och säga att du hade lånat ut din bil. 😉
Sedan när?
Jag har nog missat detta eller så är det en ny myt som sprids.
Jag är rätt säker på att det är det senare.
December 1, 2006
skiroy wrote: [quote=hawkie][quote=Mean Machine]Ja, de lär ju inte kunna bevisa att det var du som körde bilen även om de har ditt regnummer. Bara att neka om du hör något från dem och säga att du hade lånat ut din bil. 😉
Sedan när?
Det stämmer iaf att det är ändrat så att det är ägaransvar om du kör för fort och fastnar i en kamera, så mycket vet jag... i vilka andra situationer det möjligen också är ändrat vet jag inte, men säkert i andra liknande situationer... Detta är ett bra tag sedan de rapporterade det på nyheterna, så det är nog du som missat det i alla fall... 😛
November 22, 2001
LenteP wrote: [quote=skiroy][quote=hawkie][quote=Mean Machine]Ja, de lär ju inte kunna bevisa att det var du som körde bilen även om de har ditt regnummer. Bara att neka om du hör något från dem och säga att du hade lånat ut din bil. 😉
Sedan när?
Det stämmer iaf att det är ändrat så att det är ägaransvar om du kör för fort och fastnar i en kamera, så mycket vet jag... i vilka andra situationer det möjligen också är ändrat vet jag inte, men säkert i andra liknande situationer... Detta är ett bra tag sedan de rapporterade det på nyheterna, så det är nog du som missat det i alla fall... 😛
Det där e en myt iaf, det har aldrig gått igenom även om det varit uppe på förslag.
January 25, 2004
LenteP wrote: [quote=skiroy][quote=hawkie][quote=Mean Machine]Ja, de lär ju inte kunna bevisa att det var du som körde bilen även om de har ditt regnummer. Bara att neka om du hör något från dem och säga att du hade lånat ut din bil. 😉
Sedan när?
Det var på tal om detta ja, men inget som gått igenom.
1 Guest(s)