Missbrukare.|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Missbrukare.
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 2, 2004 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Det har varit ett par trådar om droger och alkohol här nu. (och jag kommer för enkelhetens skull säga just alkohol och droger eftersom alkohol representerar det lagliga, och droger de olagliga, oavsett om alkohol tillhör droger eller ej).

Tycker mig ha märkt en skillnad på just drog och alkoholmissbrukare hos vissa här, fast det kan vara jag om tolkat det fel.

Varför är det skillnad på dom?

Båda grupper missbrukar.
Dom är lika opålitliga.
Lika sjuka.

Tja, listan kan göras lång.

Hur är er syn på missbrukare?
Var kommer den ifån?
Vad ska man göra med missbrukaren?
Vad har ni för erfarenhet av missbrukare?
Nu menar jag inte dessa A-lagare och knarkare man springer på nere på systemet eller i parken...

.doedels
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1972
710319
September 2, 2004 - 10:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Missbrukare är misslyckade, det har jag lärt mig i skolan

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
710325
September 2, 2004 - 10:09 pm
sp_Permalink sp_Print

.doedels wrote: Missbrukare är misslyckade, det har jag lärt mig i skolan

det har jag självlärt mig, hehe 🙂

obelix
Member
Medlem
710332
September 2, 2004 - 10:14 pm
sp_Permalink sp_Print

.doedels wrote: Missbrukare är misslyckade, det har jag lärt mig i skolan

Varför då?

.doedels
Kommer du hit ofta?
Medlem
710333
September 2, 2004 - 10:14 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=.doedels]Missbrukare är misslyckade, det har jag lärt mig i skolan

Varför då?

Jag bestämmer itne över läroverket, och man kan ju inte begäras komma ihåg allt.

obelix
Member
Medlem
710349
September 2, 2004 - 10:28 pm
sp_Permalink sp_Print

.doedels wrote: [quote=obelix][quote=.doedels]Missbrukare är misslyckade, det har jag lärt mig i skolan

Varför då?

Jag bestämmer itne över läroverket, och man kan ju inte begäras komma ihåg allt.

Jo, om man säger eller hävdar en sak, så bör man kunna förklara varför. wink

Alltså, varför tycker DU att dom är misslyckade.
Eller tycker DU något annat egentligen?

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
710350
sp_Permalink sp_Print

Har upplevt båda laster hos nära o kära, den enda skillnaden jag kan komma på är att alkohol tar lite längre tid, jämfört med andra droger, att bli beroende av.
Sen är det knappast positivt på ngt sätt då vanemönstret hinner sätta sig djupare.

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
710351
sp_Permalink sp_Print

Jag är en misslyckad missbrukare då, måste bara ha snus varje dag...

.doedels
Kommer du hit ofta?
Medlem
710354
September 2, 2004 - 10:31 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=.doedels][quote=obelix][quote=.doedels]Missbrukare är misslyckade, det har jag lärt mig i skolan

Varför då?

Jo, om man säger eller hävdar en sak, så bör man kunna förklara varför. wink

Alltså, varför tycker DU att dom är misslyckade.
Eller tycker DU något annat egentligen?

Som sagt, jag hävdar att skolan lärt mig det. Och så är det. Enligt min grundskola ska man heller inte hjälpa missbrukare och inte prata med dom, de kan vara farliga. Man ska oxå se upp för sprutor som ligger på gatan....

Du frågan: Hur är er syn på missbrukare?
Var kommer den ifån?

Jag svarar: Jag har lärt mig från skolan att missbrukare är misslyckade människor.

Räcker inte det som svar?

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
710357
September 2, 2004 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Oavsett hur folk tolkar mina inlägg, så tycker jag att det är skit samma vad man missbrukar. Ett överdrivet bruk av en berusningssubstans är alltid av ondo. Dock så är ju narkotika förbjudet, och alkohol och tobak är det inte. Likaså är dessa droger mer eller mindre socialt accepterade, och medför därför mindre problem som stigmatisering, kriminalisering m.m.
Dock är många av alkoholens biverkningar väldigt jobbiga. Våldsamt beteende är väldigt vanligt bland alkoholmissbrukare. Många inre organ tar skada av alkohol i för stora mängder.
Men, det som jag sade i den andra tråden står jag för. Haschare blir ofta pundiga. Fortare än vad alkoholmissbrukare blir. Därför har de svårare att behålla ett någorlunda jobb.
Vad folk här på forumet inte verkar förstå, är att alla med alkoholproblem inte sitter på A-lagsbänken. Inte heller alla haschrökare blir pundiga. Men min poäng är att det inte är ovanligt att träffa på folk som har nyttjat alkohol i ett helt liv, och faktiskt fått det att fungera någorlunda, utan att trappa upp det till vansinniga nivåer. Dock har jag hitintills inte träffat på många som röker brass på vettiga nivåer efter tjugo år. Inte tio heller. Knappt fem.

Vurt
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 188
710358
September 2, 2004 - 10:37 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Det har varit ett par trådar om droger och alkohol här nu. (och jag kommer för enkelhetens skull säga just alkohol och droger

..varför inte alkohol och narkotika?

Det behövs framförallt ny vettig och sanningsenlig information. Man ska sluta sprida en massa myter, skräckpropaganda och en massa larv (http://www.bajsärknark.nu = "vi har helt slut på argument så vi drygar oss mest nuförtiden"), det leder bara till misstro. Bättre att vara ärlig och säga som det är, att de flesta faktiskt klarar av att knarka med förnuft och att de flesta klarar av att dricka utan att bli alkisar. Men att människor som i grund och botten är missbrukarpersonligheter förr eller senare fastnar i någon form av missbruk. Brukar märkas i ett rätt tidigt stadium vilka dessa är, och omgivningen bör informeras om hur man blir mer uppmärksam på just detta.

obelix
Member
Medlem
710360
September 2, 2004 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Upptäckte att jag ställde frågor utan att svara på dom själv... laugh embarassed

Hur är er syn på missbrukare?

Jag tycker personligen att dom är hemska, dom utsätter sina närstående för en enorm press och sorg...

Var kommer den ifrån?

Är uppväxt i ett missbrukarhem (alkoholiserade föräldrar)

Vad ska man göra med missbrukaren?

Inget så länge dom inte inser att dom har ett missbruk, men man bör tvångsbehandla dom minst ett par gånger innan man ger upp.
för så länge dom är i sitt missbruk så saknar dom kunskap och referenser till ett normalt liv.
Om dom tvångsbehandlas så kan dom vakna upp och inse sanningen.

Vad har ni för erfarenhet av missbrukare?

Är uppväxt i ett missbrukarhem (alkoholiserade föräldrar)
Har jobbat på ett Hassela kollektiv och inom psykvården.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
710362
September 2, 2004 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

De som röker/snusar,dricker(alkoholister),knarkar eller använder andra beroende framkallade saker kan man bara säga svagsinta idioter om.

denstore
Member
Medlem
710364
September 2, 2004 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: De som röker/snusar,dricker(alkoholister),knarkar eller använder andra beroende framkallade saker kan man bara säga svagsinta idioter om.

Fint, Death. Du fick med 99% av världens befolkning....

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
710366
September 2, 2004 - 10:46 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Death On Wings]De som röker/snusar,dricker(alkoholister),knarkar eller använder andra beroende framkallade saker kan man bara säga svagsinta idioter om.

dock inte mig 😛 (om inte datorn kan kallas som beroendeframkallande)

Vurt
Medlem
710367
September 2, 2004 - 10:47 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore, du kanske borde besöka Jamaica? Om det vore så att alla belv totalt "pundiga" av cannabis så skulle inte det landet fungera överhuvudtaget.. Grejen är väl att folk i vår kultur knappast är personer som bara håller sig till cannabis år efter år, man dricker ofta sprit eller tar andra droger också och det är såklart inte någon fördel för att hålla intellektet i kondition.

Är det nära vänner till dig som röker cannabis alltså? För annars förstår jag inte hur du kommit dem så nära in på livet att du med säkerhet kan säga att de hållt sig till cannabis. Låter hur som helst som att du ska byta umgänge snarast :cy:

Vurt
Medlem
710368
September 2, 2004 - 10:50 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote:
Har jobbat på ett Hassela kollektiv och inom psykvården.

Och du tycker missbrukare är vidriga? Härlig attityd. Fy fan. Tur man inte råkat bli född med en missbrukarpersonlighet och fått ha att göra med sånna som dig, kanske som den enda hjälp 😕

Pim_
Member
Medlem
710369
September 2, 2004 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Vurt wrote: denstore, du kanske borde besöka Jamaica? Om det vore så att alla belv totalt "pundiga" av cannabis så skulle inte det landet fungera överhuvudtaget.. Grejen är väl att folk i vår kultur knappast är personer som bara håller sig till cannabis år efter år, man dricker ofta sprit eller tar andra droger också och det är såklart inte någon fördel för att hålla intellektet i kondition.

Är det nära vänner till dig som röker cannabis alltså? För annars förstår jag inte hur du kommit dem så nära in på livet att du med säkerhet kan säga att de hållt sig till cannabis. Låter hur som helst som att du ska byta umgänge snarast :cy:

Killen e >30 bast o hänger på ett hårdvaruforum där nivån är barnsligt trevlig, wft tror du han håller på med 😉

Pim_
Member
Medlem
710370
September 2, 2004 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Vurt wrote: [quote=obelix] Har jobbat på ett Hassela kollektiv och inom psykvården.

Och du tycker missbrukare är vidriga? Härlig attityd. Fy fan. Tur man inte är missbrukare och får ha sånna personer som dig som kanske enda hjälp 😕

Du borde se hur många andras liv en missbrukare kan förstöra.

denstore
Member
Medlem
710371
September 2, 2004 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Quarzi wrote: [quote=denstore][quote=Death On Wings]De som röker/snusar,dricker(alkoholister),knarkar eller använder andra beroende framkallade saker kan man bara säga svagsinta idioter om.

dock inte mig 😛 (om inte datorn kan kallas som beroendeframkallande)

Inget kaffe, te, cola eller godis? Äter du aldrig chips eller liknande?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 89
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL