January 12, 2004
Det har varit ett par trådar om droger och alkohol här nu. (och jag kommer för enkelhetens skull säga just alkohol och droger eftersom alkohol representerar det lagliga, och droger de olagliga, oavsett om alkohol tillhör droger eller ej).
Tycker mig ha märkt en skillnad på just drog och alkoholmissbrukare hos vissa här, fast det kan vara jag om tolkat det fel.
Varför är det skillnad på dom?
Båda grupper missbrukar.
Dom är lika opålitliga.
Lika sjuka.
Tja, listan kan göras lång.
Hur är er syn på missbrukare?
Var kommer den ifån?
Vad ska man göra med missbrukaren?
Vad har ni för erfarenhet av missbrukare?
Nu menar jag inte dessa A-lagare och knarkare man springer på nere på systemet eller i parken...
January 12, 2004
.doedels wrote: [quote=obelix][quote=.doedels]Missbrukare är misslyckade, det har jag lärt mig i skolan
Varför då?
Jag bestämmer itne över läroverket, och man kan ju inte begäras komma ihåg allt.
Jo, om man säger eller hävdar en sak, så bör man kunna förklara varför.
Alltså, varför tycker DU att dom är misslyckade.
Eller tycker DU något annat egentligen?
September 7, 2003
obelix wrote: [quote=.doedels][quote=obelix][quote=.doedels]Missbrukare är misslyckade, det har jag lärt mig i skolan
Varför då?
Jag bestämmer itne över läroverket, och man kan ju inte begäras komma ihåg allt.
Jo, om man säger eller hävdar en sak, så bör man kunna förklara varför.
Alltså, varför tycker DU att dom är misslyckade.
Eller tycker DU något annat egentligen?
Som sagt, jag hävdar att skolan lärt mig det. Och så är det. Enligt min grundskola ska man heller inte hjälpa missbrukare och inte prata med dom, de kan vara farliga. Man ska oxå se upp för sprutor som ligger på gatan....
Du frågan: Hur är er syn på missbrukare?
Var kommer den ifån?
Jag svarar: Jag har lärt mig från skolan att missbrukare är misslyckade människor.
Räcker inte det som svar?
March 11, 2003
Oavsett hur folk tolkar mina inlägg, så tycker jag att det är skit samma vad man missbrukar. Ett överdrivet bruk av en berusningssubstans är alltid av ondo. Dock så är ju narkotika förbjudet, och alkohol och tobak är det inte. Likaså är dessa droger mer eller mindre socialt accepterade, och medför därför mindre problem som stigmatisering, kriminalisering m.m.
Dock är många av alkoholens biverkningar väldigt jobbiga. Våldsamt beteende är väldigt vanligt bland alkoholmissbrukare. Många inre organ tar skada av alkohol i för stora mängder.
Men, det som jag sade i den andra tråden står jag för. Haschare blir ofta pundiga. Fortare än vad alkoholmissbrukare blir. Därför har de svårare att behålla ett någorlunda jobb.
Vad folk här på forumet inte verkar förstå, är att alla med alkoholproblem inte sitter på A-lagsbänken. Inte heller alla haschrökare blir pundiga. Men min poäng är att det inte är ovanligt att träffa på folk som har nyttjat alkohol i ett helt liv, och faktiskt fått det att fungera någorlunda, utan att trappa upp det till vansinniga nivåer. Dock har jag hitintills inte träffat på många som röker brass på vettiga nivåer efter tjugo år. Inte tio heller. Knappt fem.
August 8, 2003
obelix wrote: Det har varit ett par trådar om droger och alkohol här nu. (och jag kommer för enkelhetens skull säga just alkohol och droger
..varför inte alkohol och narkotika?
Det behövs framförallt ny vettig och sanningsenlig information. Man ska sluta sprida en massa myter, skräckpropaganda och en massa larv (http://www.bajsärknark.nu = "vi har helt slut på argument så vi drygar oss mest nuförtiden"), det leder bara till misstro. Bättre att vara ärlig och säga som det är, att de flesta faktiskt klarar av att knarka med förnuft och att de flesta klarar av att dricka utan att bli alkisar. Men att människor som i grund och botten är missbrukarpersonligheter förr eller senare fastnar i någon form av missbruk. Brukar märkas i ett rätt tidigt stadium vilka dessa är, och omgivningen bör informeras om hur man blir mer uppmärksam på just detta.
January 12, 2004
Upptäckte att jag ställde frågor utan att svara på dom själv...
Hur är er syn på missbrukare?
Jag tycker personligen att dom är hemska, dom utsätter sina närstående för en enorm press och sorg...
Var kommer den ifrån?
Är uppväxt i ett missbrukarhem (alkoholiserade föräldrar)
Vad ska man göra med missbrukaren?
Inget så länge dom inte inser att dom har ett missbruk, men man bör tvångsbehandla dom minst ett par gånger innan man ger upp.
för så länge dom är i sitt missbruk så saknar dom kunskap och referenser till ett normalt liv.
Om dom tvångsbehandlas så kan dom vakna upp och inse sanningen.
Vad har ni för erfarenhet av missbrukare?
Är uppväxt i ett missbrukarhem (alkoholiserade föräldrar)
Har jobbat på ett Hassela kollektiv och inom psykvården.
January 14, 2002
denstore wrote: [quote=Death On Wings]De som röker/snusar,dricker(alkoholister),knarkar eller använder andra beroende framkallade saker kan man bara säga svagsinta idioter om.
Fint, Death. Du fick med 99% av världens befolkning....
dock inte mig 😛 (om inte datorn kan kallas som beroendeframkallande)
August 8, 2003
denstore, du kanske borde besöka Jamaica? Om det vore så att alla belv totalt "pundiga" av cannabis så skulle inte det landet fungera överhuvudtaget.. Grejen är väl att folk i vår kultur knappast är personer som bara håller sig till cannabis år efter år, man dricker ofta sprit eller tar andra droger också och det är såklart inte någon fördel för att hålla intellektet i kondition.
Är det nära vänner till dig som röker cannabis alltså? För annars förstår jag inte hur du kommit dem så nära in på livet att du med säkerhet kan säga att de hållt sig till cannabis. Låter hur som helst som att du ska byta umgänge snarast :cy:
August 8, 2003
March 20, 2003
Vurt wrote: denstore, du kanske borde besöka Jamaica? Om det vore så att alla belv totalt "pundiga" av cannabis så skulle inte det landet fungera överhuvudtaget.. Grejen är väl att folk i vår kultur knappast är personer som bara håller sig till cannabis år efter år, man dricker ofta sprit eller tar andra droger också och det är såklart inte någon fördel för att hålla intellektet i kondition.
Är det nära vänner till dig som röker cannabis alltså? För annars förstår jag inte hur du kommit dem så nära in på livet att du med säkerhet kan säga att de hållt sig till cannabis. Låter hur som helst som att du ska byta umgänge snarast :cy:
Killen e >30 bast o hänger på ett hårdvaruforum där nivån är barnsligt trevlig, wft tror du han håller på med 😉
March 20, 2003
Vurt wrote: [quote=obelix] Har jobbat på ett Hassela kollektiv och inom psykvården.
Och du tycker missbrukare är vidriga? Härlig attityd. Fy fan. Tur man inte är missbrukare och får ha sånna personer som dig som kanske enda hjälp 😕
Du borde se hur många andras liv en missbrukare kan förstöra.
March 11, 2003
Quarzi wrote: [quote=denstore][quote=Death On Wings]De som röker/snusar,dricker(alkoholister),knarkar eller använder andra beroende framkallade saker kan man bara säga svagsinta idioter om.
Fint, Death. Du fick med 99% av världens befolkning....
dock inte mig 😛 (om inte datorn kan kallas som beroendeframkallande)
Inget kaffe, te, cola eller godis? Äter du aldrig chips eller liknande?
1 Guest(s)