August 8, 2003
Pim_ wrote: [quote=Vurt][quote=obelix] Har jobbat på ett Hassela kollektiv och inom psykvården.
Och du tycker missbrukare är vidriga? Härlig attityd. Fy fan. Tur man inte är missbrukare och får ha sånna personer som dig som kanske enda hjälp 😕
Du borde se hur många andras liv en missbrukare kan förstöra.
Det förstår jag nog. Men det är ju inget de aktivt valt, att tro att man blir missbrukare för att man gillar att förstöra andras liv är väl lite naivt ändå? Dessa människor behöver hjälp av förstående och sympatiska människor, och som jag förstått av att läsa det som Obelix skriver samt fått hört från andra som haft att göra med dom, så är just hassella-människorna allt annat än sympatiska.
January 14, 2002
denstore wrote: [quote=Quarzi][quote=denstore][quote=Death On Wings]De som röker/snusar,dricker(alkoholister),knarkar eller använder andra beroende framkallade saker kan man bara säga svagsinta idioter om.
Fint, Death. Du fick med 99% av världens befolkning....
dock inte mig 😛 (om inte datorn kan kallas som beroendeframkallande)
Inget kaffe, te, cola eller godis? Äter du aldrig chips eller liknande?
kaffe = blä, te, dricker när jag är förkyld å ont i halsen, cola dricker väldigt sällan, godis, ännu mer sällan, chips däremot äter jag lite då och då.. men beroende NEJ 😛
October 24, 2002
obelix wrote: Hur är er syn på missbrukare?
Var kommer den ifån?
Vad ska man göra med missbrukaren?
Vad har ni för erfarenhet av missbrukare?
En missbrukare är en person som inte klrar av att ta ansvar.
Missbrukare finns vart som helst i samhället, det enda som skiljer är vad de missbrukar.
Skippa sluten vård, låt missbrukaren söka hjälpa själv. För det är endå inte förren hon erkänner sitt missbruk för sig själv som något kommer hända.
Har kompisar som missbrukat alkohol och narkotika.
January 12, 2004
Vurt wrote: [quote=Pim_][quote=Vurt][quote=obelix] Har jobbat på ett Hassela kollektiv och inom psykvården.
Och du tycker missbrukare är vidriga? Härlig attityd. Fy fan. Tur man inte är missbrukare och får ha sånna personer som dig som kanske enda hjälp 😕
Det förstår jag nog. Men det är ju inget de aktivt valt, att tro att man blir missbrukare för att man gillar att förstöra andras liv är väl lite naivt ändå? Dessa människor behöver hjälp av förstående och sympatiska människor, och som jag förstått av att läsa det som Obelix skriver samt fått hört från andra som haft att göra med dom, så är just hassella-människorna allt annat än sympatiska.
Man måste vara proffisionell i sitt yrke, det är ett måste inom vården, annars överlever man inte.
Dessutom så sa jag att det gäller missbrukare, inte att det gäller nyktra missbrukare eller dom som är under vård.
Dom som jobbar på Hassela är faktiskt förvånansvärt empatiska.
Att vara sympatisk är en nackdel inom vården.
Ta när jag jobbade inom psykvården, det fanns mördare och pedofiler och andra våldsverkare där, ska jag gilla det dom har gjort för att kunna jobba med dom, eller ska jag gilla det vi jobbade åt, att dom skulle bli friska?
Förstår du skillnaden?
January 12, 2004
bjorne wrote: Skippa sluten vård, låt missbrukaren söka hjälpa själv. För det är endå inte förren hon erkänner sitt missbruk för sig själv som något kommer hända.
.
Men man kan rädda en del som hamnar i tvångsvården, det finns dom som inte inser att dom har problem förrän någon slänger det i ansiktet på dom.
Är man ute så kan man förneka och gå sin väg, är man under tvångsvård har man inte det alternativet.
March 11, 2003
Vurt wrote: denstore, du kanske borde besöka Jamaica? Om det vore så att alla belv totalt "pundiga" av cannabis så skulle inte det landet fungera överhuvudtaget.. Grejen är väl att folk i vår kultur knappast är personer som bara håller sig till cannabis år efter år, man dricker ofta sprit eller tar andra droger också och det är såklart inte någon fördel för att hålla intellektet i kondition.
Är det nära vänner till dig som röker cannabis alltså? För annars förstår jag inte hur du kommit dem så nära in på livet att du med säkerhet kan säga att de hållt sig till cannabis. Låter hur som helst som att du ska byta umgänge snarast :cy:
Behöver inte byta umgänge. Jag har slutat umgås med de flesta av de som rökte på. Som sagt, efter några år var de inte så roliga längre. Dock umgås jag fortfarande med många av de som jag har delat både en och två bägare med. Men de har lyckats hålla sitt drickande under begränsade former. I 20 år.
För den delen har jag varit i Kingston. Det fanns gott om pundiga människor där....
March 20, 2003
Vurt wrote: [quote=Pim_][quote=Vurt][quote=obelix] Har jobbat på ett Hassela kollektiv och inom psykvården.
Aktivt valt? Att inte aktivt välja att låta bli för att skada/såra sin omgivning är illa nog.
Jag har mer respekt för det ensamma fyllot på spårvagnen som gapar lite o pratar ljudligt med den generade stackaren som sitter i sätet till vänster än den som stannar kvar hos sin familj och låter det drabba alla i omgivningen i ngt vrickat försök att ropa på hjälp.
October 24, 2002
obelix wrote: Men man kan rädda en del som hamnar i tvångsvården, det finns dom som inte inser att dom har problem förrän någon slänger det i ansiktet på dom.
Är man ute så kan man förneka och gå sin väg, är man under tvångsvård har man inte det alternativet.
Du säger att du har arbetat med att rehabilitera missbrukare. Du om någon borde ju då veta att det väldigt sällan är så.
January 12, 2004
bjorne wrote: [quote=obelix]Men man kan rädda en del som hamnar i tvångsvården, det finns dom som inte inser att dom har problem förrän någon slänger det i ansiktet på dom.
Du säger att du har arbetat med att rehabilitera missbrukare. Du om någon borde ju då veta att det väldigt sällan är så.
Jo, det vet jag...
Sedan bör man nog kanske dela in missbrukarna i olika åldersgrupper.
det tex är lättare att få ungdommar att vakna upp än en härdad 40-50 åring som missbrukat sedan dom var 13-år...
December 31, 2001
denstore wrote: [quote=Death On Wings]De som röker/snusar,dricker(alkoholister),knarkar eller använder andra beroende framkallade saker kan man bara säga svagsinta idioter om.
Fint, Death. Du fick med 99% av världens befolkning....
Jag tror du missförstod mig, jag syftar på saker som är beroende framkallande så som att röka.
Och jag menar inte de som tar ett glas öl med polarna ibland utan de som är beroende av det. Och 99% av världens befolkningar har inte ett beroende till droger.
August 8, 2003
obelix wrote: Dessutom så sa jag att det gäller missbrukare, inte att det gäller nyktra missbrukare eller dom som är under vård.
Dom som jobbar på Hassela är faktiskt förvånansvärt empatiska.
Att vara sympatisk är en nackdel inom vården.
En nackdel för den som jobbar med det kanske, men inte för den som blir behandlad, skulle jag tro.
Ta när jag jobbade inom psykvården, det fanns mördare och pedofiler och andra våldsverkare där, ska jag gilla det dom har gjort för att kunna jobba med dom, eller ska jag gilla det vi jobbade åt, att dom skulle bli friska?
Förstår du skillnaden?
Självklart kan det varit vidriga handlingar, men att ha inställningen att personerna i sig är vidriga för att de råkar vara sjuka, tycker jag själv låter som en rätt negativ / nedvärderande inställning till den man ska försöka hjälpa. Oavsett om du nu menade när de varit totalt hjälplösa och inne i sitt missbruk.
March 20, 2003
obelix wrote: [quote=bjorne][quote=obelix]Men man kan rädda en del som hamnar i tvångsvården, det finns dom som inte inser att dom har problem förrän någon slänger det i ansiktet på dom.
Jo, det vet jag...
Sedan bör man nog kanske dela in missbrukarna i olika åldersgrupper.
det tex är lättare att få ungdommar att vakna upp än en härdad 40-50 åring som missbrukat sedan dom var 13-år...
Det är inte är missbruk för dem som har hållt på i 20-30 år, det är deras liv.
Där skulle man lägga kraft på att få nära att förstå att det är kört istället för att försöka få en gammal hund att sitta.
Fler människor hade blivit lyckligare då.
August 8, 2003
Pim wrote: Aktivt valt? Att inte aktivt välja att låta bli för att skada/såra sin omgivning är illa nog.
Jag har mer respekt för det ensamma fyllot på spårvagnen som gapar lite o pratar ljudligt med den generade stackaren som sitter i sätet till vänster än den som stannar kvar hos sin familj och låter det drabba alla i omgivningen i ngt vrickat försök att ropa på hjälp.
Jaha. Men personen har väl inte valt detta p.ga att den inte har så mycket annat för sig. Personen har ju problem och personer som har problem måste man ju hjälpa, sen om det är handikappade eller personer med missbrukarproblem är ju sak samma.
January 12, 2004
Vurt wrote:
En nackdel för den som jobbar med det kanske, men inte för den som blir behandlad, skulle jag tro.Självklart kan det varit vidriga handlingar, men att ha inställningen att personerna i sig är vidriga för att de råkar vara sjuka, tycker jag själv låter som en rätt negativ / nedvärderande inställning till den man ska försöka hjälpa. Oavsett om du nu menade när de varit totalt hjälplösa och inne i sitt missbruk.
Sympati är inte bra för varken personal eller vårdtaare.
När det gäller min personliga åsikt, så är det något jag jobbar på, den har gått från renodlat hat och avsky till där jag är idag.
Vilket är en klar förbättring, och dessutom på väg åt rätt håll.
Men jag har aldrig, och kommer aldrig att blanda in mina personliga åsikter i mitt jobb, det spelar ingen roll vad jag jobbar med, ett jobb är just bara ett jobb, det är inget personligt.
June 28, 2001
jag dricker mkt öl, men jag kan sluta när jag vill som vissa andra jag känner har svårt för, jag anser att dom är mer missbrukare än vad jag är.
visserligen inträffar det bara på helger och inte helt omotiverat, men folk som ständigt är påverkade är ju missbrukare.
Extacy och maja är dom drogerna jag förmodligen skulle testa på om jag fick chansen, dom negativa effekterna är ganska få och relativt ovanliga, tydligen kan man få lätta flashbacks av xtc men det är väääääldigt ovanligt, maja vet jag inte så mkt om förutom att man blir lite seg om man röker mkt.
June 2, 2003
Sätt alla missbrukare i samma fängelse o se till att dom får de dom vill ha !!! På detta sätt blir vi av med drägget samtidigt som langningen blir ett mycket mindre problem, en enkel väg till ett bättre samhälle.
Givetvis måste fängelset vara stort som bara fan o placerat i norrlands öde landskap.
January 15, 2004
Extacy ger ju stora fysika hål i hjärnan har jag sett på Oprah. 😛
Vet inte om dom får slänga ut så grovt modifierad motpropaganda hur som helst, men Extacy har varken lockat mig innan eller efter jag kollade på det. Möjligtvis kan någon ha blandat i något lustigt i min läsk som gjorde att jag såg på Oprah i första taget.
Nä jag har testat klart på drogsidan. Det enda nya jag testar nu är olika sorters Whiskey och öl. Finns kanske några få snussorter kvar man måste testa också.
October 24, 2002
Mind wrote: Extacy och maja är dom drogerna jag förmodligen skulle testa på om jag fick chansen, dom negativa effekterna är ganska få och relativt ovanliga, tydligen kan man få lätta flashbacks av xtc men det är väääääldigt ovanligt, maja vet jag inte så mkt om förutom att man blir lite seg om man röker mkt.
Flashback på ecstasy känns inte så troligt, dock är chansen för att du blir deppig ganska stor.
2 Guest(s)