January 15, 2004
Nice wrote: Har du testat Stjärnsnus, Skåneettan eller Mörkbrun ?
Nä, precis! Det är dom jag har missat. 😀
Har faktist inte ens hört talas om dom. Då är det bara att fylla på listan då.. men det kan ju vara en fördel om det går att få tag i på ett enkelt sätt också, om det skulle vara bra. 😛
January 12, 2004
Jag erkänner att denna meningen bidde fel:
Jag tycker personligen att dom är vidriga
Jag har ändrat den till hemska istället.
Ska jag vara ärlig så har jag just inget bra ord för vad jag känner för vissa missbrukare...
Vissa saker ligger en för nära ibland, hur gammal och klok man än blir...
Men jag arbetar på det iaf, det är mer än vad vissa gör...
June 28, 2001
bjorne wrote: [quote=Mind]Extacy och maja är dom drogerna jag förmodligen skulle testa på om jag fick chansen, dom negativa effekterna är ganska få och relativt ovanliga, tydligen kan man få lätta flashbacks av xtc men det är väääääldigt ovanligt, maja vet jag inte så mkt om förutom att man blir lite seg om man röker mkt.
Flashback på ecstasy känns inte så troligt, dock är chansen för att du blir deppig ganska stor.
när man kommer ner då antar jag, eftersom man vanligtvis blir väldigt glad och exalterad av xtc.
kollar man på fördelarna är det rena lyckopillret, man känner inte trötthet, man blir glad, all musik blir i stort sett bra, kan förmodligen användas som uberbantningsmedel som behövs för många idag.
January 12, 2004
Kan berätta om det mest tragiska jag har varit med om.
Det var en kille som envist hävdade att det inte var farligt att bruka (kommer inte ihåg vad det var han missbrukade tyvärr),
Men en vacker dag blev han tvungen att söka hjälp, han hade lite problem med att komma ihåg saker, så han gick till läkaren för att kolla upp det hela, han hade även varit lite krasslig sista tiden så han trodde det berodde på det.
När han fick tillbaka svaret så var det enkelt uttryckt att han hade knarkat bort en del av sin hjärna.
Han befann sig i ett liknande förstadium av demens.
Killen var knappa 22-år och hade fått ett toppen jobb, träffat en tjej som han skulle få barn med.
Han fick ett återfall som hette duga, han var borta och helt nere i 6-8 månader innan dom hittade honom i en knarkarkvart.
Som tur var, eller för ovanlighetens skull så hade han både släkt, flickvän och jobb som visste om hans tidigare problem, och dom gav honom en chans till om han "snyggade" till sig och åkte iväg på rehab.
han åkte iväg, accepterade sitt nya handikapp yttert motvilligt och kom tillbaka igen till jobb, flickvän och barn.
Men han hade aldrig klarat det om han inte hade haft folk som trodde på honom och gav honom chansen att ta chansen igen.
May 10, 2003
.doedels wrote: Missbrukare är misslyckade, det har jag lärt mig i skolan
Har du lärt dig så i skolan så är din lärare (dum i huvudet). Kan du inte tänka själv vadå misslyckade finns ju många orsaker till att folk missbrukar. Om vi säger såhär en person blir alkis för att någon nära har dött eller så är han/hon misslyckad då ?. Tycker hädanefter vissa personer borde tänka efter innan trådar skrivs. :arg:
May 10, 2003
Pim_ wrote: [quote=Vurt][quote=Pim_][quote=Vurt][quote=obelix] Har jobbat på ett Hassela kollektiv och inom psykvården.
Och du tycker missbrukare är vidriga? Härlig attityd. Fy fan. Tur man inte är missbrukare och får ha sånna personer som dig som kanske enda hjälp 😕
Du borde se hur många andras liv en missbrukare kan förstöra.
Det förstår jag nog. Men det är ju inget de aktivt valt, att tro att man blir missbrukare för att man gillar att förstöra andras liv är väl lite naivt ändå? Dessa människor behöver hjälp av förstående och sympatiska människor, och som jag förstått av att läsa det som Obelix skriver samt fått hört från andra som haft att göra med dom, så är just hassella-människorna allt annat än sympatiska.
Aktivt valt? Att inte aktivt välja att låta bli för att skada/såra sin omgivning är illa nog.
Jag har mer respekt för det ensamma fyllot på spårvagnen som gapar lite o pratar ljudligt med den generade stackaren som sitter i sätet till vänster än den som stannar kvar hos sin familj och låter det drabba alla i omgivningen i ngt vrickat försök att ropa på hjälp.
Pimpim är det verkligen så du tycker ?. Tycker det är många här som inte tänker efter. Finns många anledningar till missbruk och det kan hända vem som helst i stort sett. Ja tycker man ska behandla missbruket som vilken sjukdom som helst för det är va det är.
August 8, 2003
Gulzebra wrote: Extacy ger ju stora fysika hål i hjärnan har jag sett på Oprah. 😛
Haha, jo det programmet var roligt
Man hade jättestora framgångar med MDMA/Ecstasy inom psykiatrin när det begav sig, precis som med LSD.. Nu har man tagit upp detta igen, men än så länge bara på prov och i U.S. http://www.maps.org har information om hur forskningen går och det verkar hittils positivt.
January 12, 2004
Missbrukare är misslyckade, det har jag lärt mig i skolan
En sak angående detta är det att det är inte bara svaga, misslyckade individer som blir missbrukare.
Det finns en massa olika orsaker till att man kan bli en missbrukare.
Ta tex dessa som äter en massa värktabletter.
Jag äter kopiösa mängder av värktabletter, och jag är i ordets bemärkelse läkemedelsberoende, och jag är det av två orsaker.
dels behöver jag detta för annars så skulle smärtan i min rygg bli för mycket.
Dels så är jag beroende av dom så som en narkoman eller alkis är det av sin drog.
Fördelen för mig är den att jag vet om detta, och jag avgiftar mig själv ett par gånger per år, detta för att det inte ska bli alltför jävligt att sluta när ryggen är hel igen.
Dessa har inte alltid vetskapen om att dom är beroende av ina mediciner, dom följer sin läkares ordination utan att inse riskerna.
sedan klipps läkemedlen av, utan någon hjälp från behandlande läkare, och då kan det hända att man söker sig, omedvetet, till ett annat sätt att tillfredsställa behovet man fått...
Sedan har vi tex dom som har råkat ut för en traumatisk händelse, och inte fått den hjälp och uppbacknaing personen behövt av sin omgivning, som iställe för att för hjälp, dövar sin smärta med en drog...
Det finns även en klassiker.
Barn till missbrukare...
dessa kan få höra under sin hela uppväxt att dom kommer inte bli annat än en missbrukare som sina/sin förälder.
Dom hamnar och lever i en självuppfylld profetia, som dom har fått från omgivningen.
Det jag vill ha sagt är det att alla kan bli en missbrukar, vissa lättare än andra dock.
Tex barn till missbrukare har lättare at blir tex alkoholister än andra.
August 16, 2002
obelix wrote:
Varför är det skillnad på dom?Hur är er syn på missbrukare?
Var kommer den ifån?
Vad ska man göra med missbrukaren?
Vad har ni för erfarenhet av missbrukare?
Nu menar jag inte dessa A-lagare och knarkare man springer på nere på systemet eller i parken...
drogmissbruk kan ju vara allt från att röka gräs två gånger i veckan till att köra heroin intravenöst, du måste vara med specifik... att vara alkis kanske inte skadar kroppen lika mycket som att skjuta heroin men jag tycker att båda är lika low-life, samtidigt som jag tycker synd om dem...
min syn på missbrukare... hmm... tja för det första så måste man skilja på brukare och missbrukare, något som många inte gör... dom som missbrukar tycker jag bara synd om, dom borde få hjälp
tja den kommer nog från att jag har varit i kontakt med många som har haft problem och vet att det är ett helvete... min morfar dog av spriten tex...
sätta in på avgiftning och hjälpa personen så att han kan leva ett (mer eller mindre) normalt liv...
har haft det i släkten (farsan mer eller mindre, morfar dog av sprit, morsans exman rökte tobak, uusch), men träffar också ofta folk vars gränser mellan bruk och missbruk blivit allt mer gråa... folk som tycker att det är okej att ta lite kemikalier på en tisdag eller som tycker att det är lugnt att röka gräs tre dagar i veckan...
March 10, 2002
Death On Wings wrote: De som röker/snusar,dricker(alkoholister),knarkar eller använder andra beroende framkallade saker kan man bara säga svagsinta idioter om.
Jag snusar för det är gott. Är jag en idiot för det?
Jag tycker att alla som tillbringar mer tid än 2 timmar/dag framför datorn är svagsinta idioter. Ja det involverar mig själv. Men det låter lika dumt.
July 27, 2002
obelix wrote: [quote=Callister]OT
Obelix: Får du ont i ryggen varje år vid ett spec. tillfälle?
Nope, det är en kronisk värk, dvs jag har den jämt, oavsett vad jag gör eller inte gör.
Och du vänjer bort dig smärtstillande en gång per år för o inte bli allt för beroende?
Btw, vad menas med kronisk värk, kommer det aldrig försvinna? 😀
January 12, 2004
Callister wrote: [quote=obelix][quote=Callister]OT
Nope, det är en kronisk värk, dvs jag har den jämt, oavsett vad jag gör eller inte gör.
Och du vänjer bort dig smärtstillande en gång per år för o inte bli allt för beroende?
Kronisk är lika med ständig.
Så länge dom inte kommer på vad som felas, eller kan "fixa" det, är min värk kronisk.
Har jag otur så kommer jag ha den resten av mitt liv.
Japp, jag slutar, eller minskar mitt intag av tabletter ett par ggr per år, för att vänja av mig och påminna mig själv om riskerna med pillren.
Samt kolla om dom fortfarande funkar eller inte.
Mängden jag behöver beror på min "stora distributionsyta", som min läkare kallar det :bgrin:
December 15, 2002
obelix wrote: [quote=Callister][quote=obelix][quote=Callister]OT
Kronisk är lika med ständig.
Så länge dom inte kommer på vad som felas, eller kan "fixa" det, är min värk kronisk.
Har jag otur så kommer jag ha den resten av mitt liv.
Japp, jag slutar, eller minskar mitt intag av tabletter ett par ggr per år, för att vänja av mig och påminna mig själv om riskerna med pillren.
Samt kolla om dom fortfarande funkar eller inte.
Mängden jag behöver beror på min "stora distributionsyta", som min läkare kallar det :bgrin:
var det itne så att du skadade dig när du var liten och skulle pröva på et tungt marklyft?
vore jävla synd ifall du skulle dras med det hela livet 😕
4 Guest(s)