Missbrukare.|Page 6|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Missbrukare.
ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
sp_UserOfflineSmall Offline
712583
September 5, 2004 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=bjorne] Verkligen inte en fördel att det sitter i. Dock så försvinner "dimman" relativt snabbt, folk hävdar att det tar några veckor när man (miss)brukat i något år.

Dimman? Oj, nu kan man visst bli pundig av cannabis i alla fall. Det är ju kul att du kan ändra dig. Och enligt missbrukare sitter detta bara kvar i några veckor? Oj vad fint. Man blir ju verkligen mer och mer övertygad om att du har rätt i att det är helt ofarligt med cannabis. Herregud, det är för fasen som att säga att en alkis är frisk när abstinensfrossan slutar. Fasen grabben, du målar ju bara in dig mer och mer i hörnet...;)

Det ärdu som är brapå att måla in folk i hörnet!!! 🙄 :bgrin:

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
712588
September 5, 2004 - 10:47 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Dimman? Oj, nu kan man visst bli pundig av cannabis i alla fall. Det är ju kul att du kan ändra dig. Och enligt missbrukare sitter detta bara kvar i några veckor? Oj vad fint. Man blir ju verkligen mer och mer övertygad om att du har rätt i att det är helt ofarligt med cannabis. Herregud, det är för fasen som att säga att en alkis är frisk när abstinensfrossan slutar. Fasen grabben, du målar ju bara in dig mer och mer i hörnet...;)

Du läser vad du vill läsa
För det första så innebär "dimman" att man kan bli tankesprid, trött och väldigt asocial. Sedan handlar det om väldigt mild tankespridhet. Röker man Cannabis varje dag så sitter tankespridheten i längre, upp till några veckor. Dock är detta saker som först dyker upp hos de som missbrukar, dock försvinner det som sagt redan efter ett par veckor. Dock är det naturligtvis lite missvisande att skriva så, då det låter som alla problem är ur välden efter dessa veckor. Självklart är dem inte det, skador på andningsvägarna och lungorna kvarstår. Det är även lätt att återfalla i ett missbruk. Håller du dessutom på med Cannabis så kommer du förmodligen för eller senare i kontakt med folk som säljer andra droger, tyngre droger. Missbrukar man då redan Cannabis så är det väldigt troligt
att man även börjar missbruka den andra drogen. Dock tror jag inte att det skulle finnas färre missbrukare ifall inte Cannabis existerade, så känns lite fel att kalla det inkörsport.

Sedan så ber jag dig sluta skriva att jag påstår saker som jag inte har påstått. Du skriver här "om att du har rätt i att det är helt ofarligt med cannabis." jag har aldrig hävdat att det är helt ofarligt med Cannabis. Om du nu hävdar annat så ber jag dig att citera mig.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
712590
September 5, 2004 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

bjorne wrote: jag har aldrig hävdat att det är helt ofarligt med Cannabis

Jodå...det har du gjort mer eller mindre underförstått

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
712591
September 5, 2004 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=bjorne] jag har aldrig hävdat att det är helt ofarligt med Cannabis

Om jag nu har gjort det, kan du försöka förklara hur jag har gjort det med hjälp av lite citat?

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
712599
September 5, 2004 - 11:32 pm
sp_Permalink sp_Print

bjorne wrote: [quote=skiroy][quote=bjorne] jag har aldrig hävdat att det är helt ofarligt med Cannabis

Om jag nu har gjort det, kan du försöka förklara hur jag har gjort det med hjälp av lite citat?

Poängen är inte att du har sagt rakt ut att det är ofarligt. Du gör istället på det sättet som alla som vet att de har fel, gör. Du gör jämförelser med andra onda ting. Du tror att dessa dåliga sidor kan rättfärdiga dina egna åsikter. Du diskuterar på samma sätt som nassar, hårdkommunister och andra extremister. Istället för att ta itu med problemen i de egna leden (för det skulle ju vara ett erkännande), så skriker man högt att de andra är värre.
Du påstod att jag ljög när jag sade att jobbarkompisar blev pundiga av cannabis. Nu helt plötsligt så kallar du det för "dimman". Du vrider och vänder på problemen för att framhäva cannabis som en drog mindre farlig än t.ex. alkohol. Du diskuterar inte genom att lägga fram egna åsikter eller argument, utan tar istället kategoriskt försvarsposition. Det är enligt mig en feg debattörs sätt att hävda sig diskussion.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
712601
September 5, 2004 - 11:43 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Poängen är inte att du har sagt rakt ut att det är ofarligt. Du gör istället på det sättet som alla som vet att de har fel, gör. Du gör jämförelser med andra onda ting. Du tror att dessa dåliga sidor kan rättfärdiga dina egna åsikter. Du diskuterar på samma sätt som nassar, hårdkommunister och andra extremister. Istället för att ta itu med problemen i de egna leden (för det skulle ju vara ett erkännande), så skriker man högt att de andra är värre.

Ifall någon hävdar attde anser att punkt-a är OK dock inte punk-b, då kan man istället bevisa att punkt-b är mindre farligt än punkt-a. Men visst, jag behöver inte dra i andra droger.

Du påstod att jag ljög när jag sade att jobbarkompisar blev pundiga av cannabis.

Pundiga som i dumma och ansvarslösa, det hävdar jag fortfarande att det är fel.

Nu helt plötsligt så kallar du det för "dimman".

nej, jag hävdar inte det du kallar "pundigt" för dimmar, jag kallar något annat för dimman, vilket jag förklarade i ett inlägg ovan.

Du vrider och vänder på problemen för att framhäva cannabis som en drog mindre farlig än t.ex. alkohol. Du diskuterar inte genom att lägga fram egna åsikter eller argument, utan tar istället kategoriskt försvarsposition. Det är enligt mig en feg debattörs sätt att hävda sig diskussion.

Vrida och vända på problmen för att hitta ett "hål" tycker jag inte att jag gjort. Dessutom har jag lagt fram egna åsikter och argument. Sedan försvarar jag mig inte bara heller för den delen.

Jag har aldrig påståt att Cannabis är ofarligt, får säga det för andra gången då ni fortfarande inte verkar tro mig. Jag vet att det är farligt för andningsorgan, dock hävdar jag att det inte är speciellt farligt för hjärnan i fall man brukar med måtta. Jag hävdar att man inte blir dum eller får dåligt närminne av det.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
712614
September 6, 2004 - 12:19 am
sp_Permalink sp_Print

bjorne wrote:
För det första så innebär "dimman" att man kan bli tankesprid, trött och väldigt asocial.

Ojdå. Detta är vad merparten skulle vilja kalla pundig. Trög, dum, jobbig jävel eller kanske bara idiot. Välj själv.
För den delen har vi ju redan, med hjälp av din länk rett ut vad pundig var. Men det ville du visst inte ta åt dig. Felet är bara att det är du som läser ut vad du själv vill.

bjorne wrote: dock hävdar jag att det inte är speciellt farligt för hjärnan i fall man brukar med måtta. Jag hävdar att man inte blir dum eller får dåligt närminne av det.

Läste du själv den där sidan från socialstyrelsen du länkade till? Såg du vad de sade om signifikanta samband med förekomst av schizofreni? Vad tror du det är? Ont i arslet?

Metz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1533
712621
September 6, 2004 - 12:46 am
sp_Permalink sp_Print

Det finns en kul låt om alkohol och brass
The streets - the irony of it all

Jag tycker inte att brass är så farligt, det mesta av det vi lärde oss i det svenska nykterist skolverket är endå bara propaganda så jag kan förstå att en del tycker att hash är det farligaste man kan göra på en fredag kväll...men det är bara vad jag tycker så
wink

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
712648
September 6, 2004 - 5:36 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Ojdå. Detta är vad merparten skulle vilja kalla pundig. Trög, dum, jobbig j**el eller kanske bara idiot. Välj själv.
För den delen har vi ju redan, med hjälp av din länk rett ut vad pundig var. Men det ville du visst inte ta åt dig. Felet är bara att det är du som läser ut vad du själv vill.

När man är tankesprid så kommer man av sig lättare, precis som många kan göra när de inte får sitt kaffe på morgonen. Att kalla en sådan person trög/dum känns väl att ta i.

Läste du själv den där sidan från socialstyrelsen du länkade till? Såg du vad de sade om signifikanta samband med förekomst av schizofreni? Vad tror du det är? Ont i arslet?

Cannabis kan precis som en varmsmörgås utlösa schizofreni, det är knappast något som vem som helst kan få för den delen. Dum skulle jag inte vilja kalla en sådan person, men sjuk där emot.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
713525
September 7, 2004 - 1:01 am
sp_Permalink sp_Print

intresant fakta jag hittade om extacy, som skrivet så finns det många fördelar med den drogen, jag är förvånad att den inte är mer utbred bland folket precis som alkohol är, symptomerna är nästan identiska.

Onset 20-90 minutes
Coming Up 5-20 minutes
Plateau 2-3 hours
Coming Down 1-2 hours
After Effects 3-24 hours

Some people are considerably more sensitive to MDMA than others. Be careful if you are using MDMA for the first time or using material of an unknown purity and strength.

POSITIVE
extreme mood lift
increased willingness to communicate
increase in energy (stimulation)
ego softening
feelings of comfort, belonging, and closeness to others
feelings of love and empathy
forgiveness
increased awareness & appreciation of music
increased awareness of senses. (eating, drinking, smell)
profound life-changing spiritual experiences
neurotically based fear dissolution
sensations bright and intense
urge to hug and kiss people - can put you in bad situations

NEUTRAL
appetite loss
visual distortion
rapid, involuntary eye jiggling (nystagmus)
mild visual hallucinations (uncommon)
moderately increased heart rate and blood pressure (increases with dose)
restlessness, nervousness, shivering
change in body temperature regulation
strong desire to do or want more when coming down

NEGATIVE
inappropriate and/or unintended emotional bonding
tendency to say things you might feel uncomfortable about later
mild to extreme jaw clenching (trisma), tongue and cheek chewing, and teeth grinding (bruxia)
muscle tension
increase in body temperature, hyperthermia, dehydration (drink water)
hyponatremia (don't drink too much water)
nausea and vomiting
headaches, dizziness, and vertigo (general with high doses or frequent use)
post-trip Crash - unpleasantly harsh comedown from the peak effect
hangover the next day, lasting days to weeks
mild depression and fatigue for up to a week
severe depression and/or fatigue (uncommon)
possible strong urge to repeat the experience, though not physically addictive
psychological crisis requiring hospitalization (psychotic episodes, severe panic attacks, etc) (rare)
possible liver toxicity (rare)
possible neurotoxicity (controversial)
small risk of death. Approximately 2 per 100,000 users have extreme negative reactions resulting in death. (rare)

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
713529
September 7, 2004 - 1:10 am
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: intresant fakta jag hittade om extacy, som skrivet så finns det många fördelar med den drogen, jag är förvånad att den inte är mer utbred bland folket precis som alkohol är, symptomerna är nästan identiska.

*massa text*

Problemet är att det är _för_ bra, och så bra är det bara första gången.
Det farliga är att man aldrig uppnår den nivån igen och jakten på det ruset är början till ett sämre liv.

Så det bästa är att helt enkelt låta bli och hålla sig till annat.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
713531
September 7, 2004 - 1:12 am
sp_Permalink sp_Print

realy

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
713546
September 7, 2004 - 3:14 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker ni är otroligt korkade som säger att missbrukare är korkade, dumma, misslyckade osv.

Vad har ni för personliga erfarenheter av missbrukare i allmänhet? Och då menar jag inte dom som ni har snappat en blick av på Sergelstorg.
Missbrukare kan vara personer i eran närhet, och alla missbrukar är inte sådana som står och halvsover på plattan.

Och om ni säger att ni har lärt er att missbrukare är misslyckade personer genom skolan så skulle jag gärna vilja vilken skola som det handlar om.
Kom inte och säg att det är skolverket som har predikat om att knarkare springer runt och kastar kanyler på en.

Kan tänka mig att vissa personer här har gått igenom detta svåra problem i vårt samhälle.
Vissa dricker för mycket, vissa slår sina fruar och barn, vissa tar övriga droger.

Det finns så otroligt mycket skit i denna värld så det inte är sant.

Tänk om alkohol och tobak skulle ha ”uppfunnits” på senare tid, då skulle de ha varit totalförbjudet. Men nu är det så att det är så pass stor mängd i samhället som är beroende av det så det inte går att förbjuda.

Röka gräs, dricka alkohol… Ja vad tror ni är skadligast?

Man kan lika gärna narkotikaklassa kaffe när man ändå är igång då det innehåller koffein.

Kanske inte mycket stadga i det jag skriver, men jag blir himla ledsen när man ser hur folk skriver när det inte egentligen har en aning om vad de pratar om.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
713632
September 7, 2004 - 8:46 am
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote: Röka gräs, dricka alkohol… Ja vad tror ni är skadligast?

Ja inte skulle jag gå ut och plocka lite från gräsmattan för att sedan röka det...

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
713633
September 7, 2004 - 8:51 am
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: [quote=BarateaU]Röka gräs, dricka alkohol… Ja vad tror ni är skadligast?

Ja inte skulle jag gå ut och plocka lite från gräsmattan för att sedan röka det...

Det är ju iaf från naturen, alkohol är ju en förening av gifter. 😛

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
713653
September 7, 2004 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Problemet är att det är _för_ bra, och så bra är det bara första gången.
Det farliga är att man aldrig uppnår den nivån igen och jakten på det ruset är början till ett sämre liv.

Det där stämmer till en viss del. Första gången är ju den som är häftigast då allt är nytt, dock inte för alla. Så länge man minst har tre veckors paus i mellan. Är i god fysisk och får i sig tillräckligt med näring, speciellt c-vitamin så får man mer eller mindre likvärdiga "trippar" varje gång på samma dos. Att höja dosen ger bara högre puls och ökad risk för skador på hjärnan. 150mg MDMA räcker för alla, en "normal" extasy brukar innehålla åtminstånde 100ng, vilket även är tillräckligt. Att folk höjer dosen och kör på många tabletter handlar om ren okunskap, att ta en ny tablett oftare än var tredje timme är också dumt. Se även till att få i er litervis med vatten under kvällen/natten.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
713659
September 7, 2004 - 9:18 am
sp_Permalink sp_Print

bjorne wrote: Så länge man minst har tre veckors paus i mellan. Är i god fysisk och får i sig tillräckligt med c-vitamin så får man mer eller mindre likvärdiga "trippar" varje gång på samma dos.

Och på hur många stämmer det? laugh

Pim_
Member
Medlem
713663
September 7, 2004 - 9:22 am
sp_Permalink sp_Print

bjorne wrote: [quote=Pim_]Problemet är att det är _för_ bra, och så bra är det bara första gången.

Det där stämmer till en viss del. Första gången är ju den som är häftigast då allt är nytt, dock inte för alla. Så länge man minst har tre veckors paus i mellan. Är i god fysisk och får i sig tillräckligt med c-vitamin så får man mer eller mindre likvärdiga "trippar" varje gång på samma dos.

Som sagt...."jakten på det ruset är början till ett sämre liv"...att gå runt o vänta tre veckor för att "nästan" få samma känsla..låter det normalt?

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
713668
September 7, 2004 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Som sagt...."jakten på det ruset är början till ett sämre liv"...att gå runt o vänta tre veckor för att "nästan" få samma känsla..låter det normalt?

De jag känner tar absolut inte oftare, dock tar de knappast en ectasy för en kväll på krogen. Dessutom får man ändå inte samma "kick" för att man istället väntar en vecka och kör på större dos, seratonin-nivån är fortfarande för låg.

DiDi wrote: Och på hur många stämmer det? laugh

De som är i gott fysiskt skick stämmer det på.

Pim_
Member
Medlem
713680
September 7, 2004 - 9:40 am
sp_Permalink sp_Print

bjorne wrote: [quote=Pim_]Som sagt...."jakten på det ruset är början till ett sämre liv"...att gå runt o vänta tre veckor för att "nästan" få samma känsla..låter det normalt?

De jag känner tar absolut inte oftare, dock tar de knappast en ectasy för en kväll på krogen. Dessutom får man ändå inte samma "kick" för att man istället väntar en vecka och kör på större dos, seratonin-nivån är fortfarande för låg.

Kul att du själv tog upp det med låg seratoninnivå.
Om man "bara" väntar en vecka så har inte kroppen hunnit producera tillräckligt med seratonin för att man, inte ens med hjälp av xtc, skall kunna frigöra tillräckligt mycket för att känna sig lycklig.
Men om man väntar tre veckor så är kroppen "back to normal".

Inser du själv hur dumt det låter?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 305
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL