Missbrukare.|Page 7|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Missbrukare.
Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
sp_UserOfflineSmall Offline
713687
September 7, 2004 - 9:53 am
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: [quote=bjorne][quote=Pim_]Som sagt...."jakten på det ruset är början till ett sämre liv"...att gå runt o vänta tre veckor för att "nästan" få samma känsla..låter det normalt?

De jag känner tar absolut inte oftare, dock tar de knappast en ectasy för en kväll på krogen. Dessutom får man ändå inte samma "kick" för att man istället väntar en vecka och kör på större dos, seratonin-nivån är fortfarande för låg.

Kul att du själv tog upp det med låg seratoninnivå.
Om man "bara" väntar en vecka så har inte kroppen hunnit producera tillräckligt med seratonin för att man, inte ens med hjälp av xtc, skall kunna frigöra tillräckligt mycket för att känna sig lycklig.
Men om man väntar tre veckor så är kroppen "back to normal".

Inser du själv hur dumt det låter?

Japp. 🙂
Låta kroppen reparera sig för att sedan förstöra den igen. 🙂

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
713693
September 7, 2004 - 10:00 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=Pim_][quote=bjorne][quote=Pim_]Som sagt...."jakten på det ruset är början till ett sämre liv"...att gå runt o vänta tre veckor för att "nästan" få samma känsla..låter det normalt?

De jag känner tar absolut inte oftare, dock tar de knappast en ectasy för en kväll på krogen. Dessutom får man ändå inte samma "kick" för att man istället väntar en vecka och kör på större dos, seratonin-nivån är fortfarande för låg.

Om man "bara" väntar en vecka så har inte kroppen hunnit producera tillräckligt med seratonin för att man, inte ens med hjälp av xtc, skall kunna frigöra tillräckligt mycket för att känna sig lycklig.

Japp. 🙂

Det oxå, men min poäng är att det tar mkt längre tid än 3 veckor att komma tillbaka till "normala" nivåer.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
713706
September 7, 2004 - 10:18 am
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: [quote=bjorne][quote=Pim_]Som sagt...."jakten på det ruset är början till ett sämre liv"...att gå runt o vänta tre veckor för att "nästan" få samma känsla..låter det normalt?

Kroppen är klart inte återställd, men tillräckligt nära för att få en likvärdig kick och slippa hemska skador på hjärnan.

Det är vad jag har fått höra av folk som tar ectasy, dock menar de naturligtvis inte att man kan ta ectasy var tredje vecka hela tiden. Men enligt dem så räcker det med tre veckor.

Jingizu
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 375
714607
September 8, 2004 - 10:20 am
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: [quote=Callister][quote=Pim_][quote=bjorne][quote=Pim_]Som sagt...."jakten på det ruset är början till ett sämre liv"...att gå runt o vänta tre veckor för att "nästan" få samma känsla..låter det normalt?

Japp. 🙂

Det oxå, men min poäng är att det tar mkt längre tid än 3 veckor att komma tillbaka till "normala" nivåer.

det handlar ju inte om att kroppen ska vara fullt återställd? det handlar om att kroppen skall vara såpass återställd att du får en *bra* kick av xtc'n.

inget sagt om hur din mentala hälsa är.

extacy är en av världens lortigaste droger.

för att dra igång debatten lite!
jag anser och påstår att heroin är ofarligare än cigg! (omg. did he just say that!?)
ja! ni läser rätt! 😛 rent heroin i rena sprutor i en kontrollerad dos är helt riskfritt.

och kommer ni med argumentet att "folk dör av överdos" . så får ni svar på det redan i det här inlägget :

när svenska staten tvångsinlägger heroin-missbrukare så är missbrukaren kvar på samma mentala nivå i sitt missbruk när han kommer ut, behövs det 0,25 mg för en "normal" användare kanske han behöver 0,50mg (tror han) det var vad som behövdes senast, risken är stor att han tar överdos fför att hans kropp inte är van vid den stora dosen!

med andra ord, staten vårdar kroppen men inte missbruket.

ps. jag är GRYMT osäker på vad som är en "normal" dos för en heroinmissbrukare så mina "mått" är helt tagna ur luften 😛

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
714716
September 8, 2004 - 1:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jingizu wrote: det handlar ju inte om att kroppen ska vara fullt återställd? det handlar om att kroppen skall vara såpass återställd att du får en *bra* kick av xtc'n.

inget sagt om hur din mentala hälsa är.

extacy är en av världens lortigaste droger.

Lortigast av den anledningen att missbrukar du den så förlorar du både din mentala och fysiska hälsa väldigt kvickt jämfört med många andra droger.

för att dra igång debatten lite!
jag anser och påstår att heroin är ofarligare än cigg! (omg. did he just say that!?)
ja! ni läser rätt! 😛 rent heroin i rena sprutor i en kontrollerad dos är helt riskfritt.

och kommer ni med argumentet att "folk dör av överdos" . så får ni svar på det redan i det här inlägget :

när svenska staten tvångsinlägger heroin-missbrukare så är missbrukaren kvar på samma mentala nivå i sitt missbruk när han kommer ut, behövs det 0,25 mg för en "normal" användare kanske han behöver 0,50mg (tror han) det var vad som behövdes senast, risken är stor att han tar överdos fför att hans kropp inte är van vid den stora dosen!

med andra ord, staten vårdar kroppen men inte missbruket.

En annan vanlig anledning är också att styrkan på heroinet varierar något ordentligt.

ps. jag är GRYMT osäker på vad som är en "normal" dos för en heroinmissbrukare så mina "mått" är helt tagna ur luften 😛

”Normal” dos får väl anses vara sådan som en standar missbrukare tar, de brukar ligga kring ~35mg. Heroin är en drog som man lätt blir tolerant emot, så för folk som tar sällan räcker 5mg.

Vurt
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 188
714998
September 8, 2004 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

bjorne wrote: [quote=Pim_]Problemet är att det är _för_ bra, och så bra är det bara första gången.
Det farliga är att man aldrig uppnår den nivån igen och jakten på det ruset är början till ett sämre liv.

Så det bästa är att helt enkelt låta bli och hålla sig till annat.

Det där stämmer till en viss del. Första gången är ju den som är häftigast då allt är nytt, dock inte för alla. Så länge man minst har tre veckors paus i mellan. Är i god fysisk och får i sig tillräckligt med näring, speciellt c-vitamin så får man mer eller mindre likvärdiga "trippar" varje gång på samma dos. Att höja dosen ger bara högre puls och ökad risk för skador på hjärnan. 150mg MDMA räcker för alla, en "normal" extasy brukar innehålla åtminstånde 100ng, vilket även är tillräckligt. Att folk höjer dosen och kör på många tabletter handlar om ren okunskap, att ta en ny tablett oftare än var tredje timme är också dumt. Se även till att få i er litervis med vatten under kvällen/natten.

Finns många sätta att minimera riskerna med MDMA, dels att ta någon SSRI efter att ruset lagt sig, detta skyddar mot eventuella neurotoxiska skador. Alla antioxidanter (inkl c-vitamin) är bra efter att man använt droger (ja även alkohol, som faktiskt är en skadlig drog för hjärnan). Det viktigaste för att inte bli deprimerad efteråt pg.a låg serotoninhalt är att inta 5-HTP (finns i te.x banan, kakao m.m) och som kosttillskott (enklare än att äta 30 bananer 😉 ).

De som råkar ut för skador av Ecstasy är klantarslen / personer som bör hålla sig borta från droger överhuvudtaget. Tyvärr är det ofta sånna personer som använder droger mest.. Att läsa på ordentligt innan man använder en drog ser jag som en självklarhet.

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
715047
September 8, 2004 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jingizu wrote:

ja, då vet du inte speciellt mkt om heroin. Heroin är kanske inte fysiskt farligt, men när du är inne på avtändningen känns det som om ditt kött brinner. Du bara måste ha mer heroin för att bli av med den brinnande känslan eller så kommer du ta självmord pga att du inte pallar smärtan. :cy:

jag är för legalisering av cannabis, i förusättning att den är kontrollerad av staten tex som systemet

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
715196
September 8, 2004 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

fastbullit wrote: ja, då vet du inte speciellt mkt om heroin. Heroin är kanske inte fysiskt farligt, men när du är inne på avtändningen känns det som om ditt kött brinner. Du bara måste ha mer heroin för att bli av med den brinnande känslan eller så kommer du ta självmord pga att du inte pallar smärtan. :cy:

Nej nej och nej. Suget efter heroin när man är beronde må vara hemskt, avtändningen är inte mycket värre än på amfetamind dock.

SerXes
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 148
716452
September 10, 2004 - 4:19 am
sp_Permalink sp_Print

Bjorne du borde gå en "Droger för dummies"-kurs innan du ger dig ut i vida världen. 😉
Du är medveten om att THC lagras i hjärnan. Det krävs nog inte nån Einstein för att räkna ut hur nyttigt det är.

Seratoninhalten blir mycket riktigt lägre ett tag efter att man tagit XTC men den stiger i de allra flesta fallen upp igen till normal nivå. Problemet är dock att du överbelastar receptorerna så att du bränner ut en del av dem. (anledningen till att man inte kan komma upp till samma glädjenivå igen)
Detta är inte något som på nåt sätt reparerars med tiden utan du får leva med det. Dock så upplever man under normala fall inte så höga seratoninnivåer så att en vanlig människa märker någon skillnad. Däremot finns det vissa som efter grovt och långt missbruk av XTC brännt ut nästan alla receptorer eller fått störningar på seratoninproduktionen (jämför med att ta steroider som också efter långt bruk kan ge problem med nivåer av olika hormoner) och på grund av detta inte kan känna sig lyckliga. Brukar i regel felaktigt klassas som depression. Dina "kompisar" bör antingen läsa på lite eller komma ut ur "dimman". 😉

Heroin tillhör en av de fåtal droger som faktiskt ger fysiska men vid avtändning så det går inte att jämföra med amfetamin.

Jag anser att vilka droger olika människor kan hantera är individuellt och även vilka biverkningar man får av dem även om det finns en del generella som är associerade med vissa droger(som leverproblem med alkohol eller lungproblem med rökning).

Enligt mig tillhör amfetamin och olika slags röka som de absolut pissluffigaste drogerna.
Heroin och angeldust (PCP) får väl anses vara de mest beroendeframkallande.

Tips om bra filmer som är drogrelaterade:
Fear and loathing in Las Vegas
Spun
Vi barn från Bahnhof Zoo
Trainspotting

Känns som jag rabblat tillräckligt 😉

Vurt
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 188
716654
September 10, 2004 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

SerXes wrote: Bjorne du borde gå en "Droger för dummies"-kurs innan du ger dig ut i vida världen. 😉
Du är medveten om att THC lagras i hjärnan. Det krävs nog inte nån Einstein för att räkna ut hur nyttigt det är.

Kan du ge peka på någon forskingsrapport som påvisar att det är skadligt? Jag har inte sett någon. Rökningen är det som är skadligt (dvs lungorna tar stryk). Cannabis skrivs ut som medicin i ett antal länder, samt legaliseras / avkriminaliseras det runt om i europa och även Kanada har numera coffeshops precis som i holland.

Seratoninhalten blir mycket riktigt lägre ett tag efter att man tagit XTC men den stiger i de allra flesta fallen upp igen till normal nivå. Problemet är dock att du överbelastar receptorerna så att du bränner ut en del av dem. (anledningen till att man inte kan komma upp till samma glädjenivå igen)
Detta är inte något som på nåt sätt reparerars med tiden utan du får leva med det.

Som sagt, går att motverka neurotoxitet genom att ta någon SSRI efter att ruset lagt sig. MDMA avänds och har använts inom psykiatrin med gott resultat. Största faran är folk inte har så stor koll på vad ecstastytabletterna innehåller och man kan få MDMA+Amfetamin (ganska vanlig kombo i tabletterna) vilket är en dåligt och ger en större risk för hjärnskador.

PCP beroendeframkallande? Du har verkligen ingen koll. PCP finns i stort sett inte längre, det användes en del under 80-talet för att förstärka effekten på svag cannabis från oseriösa dealare (s.k lace'ad cannabis). Men ruset från PCP är verkligen skit vilket lett till att det är _väldig_ en impopulär drog, tillhör samma grupp (dissociativa) som DXM och Ketamin f.ö, PCP är dock den som enligt de flesta ger stört risk för snedtripp samt ger det mest skador av dessa (bland de mest skadliga drogerna som existerar om man inte räknar till sånt som sniffas). Opiater samt kokain, alkohol och nikotin hör till de absolut mest beroendeframkallande drogerna.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
716670
September 10, 2004 - 11:28 am
sp_Permalink sp_Print

SerXes wrote: Bjorne du borde gå en "Droger för dummies"-kurs innan du ger dig ut i vida världen. 😉

Nej, thc lagaras inte i hjärnan. Dock helt ofarliga restämnen.

Detta är inte något som på nåt sätt reparerars med tiden utan du får leva med det. Dock så upplever man under normala fall inte så höga seratoninnivåer så att en vanlig människa märker någon skillnad. Däremot finns det vissa som efter grovt och långt missbruk av XTC brännt ut nästan alla receptorer eller fått störningar på seratoninproduktionen (jämför med att ta steroider som också efter långt bruk kan ge problem med nivåer av olika hormoner) och på grund av detta inte kan känna sig lyckliga. Brukar i regel felaktigt klassas som depression. Dina "kompisar" bör antingen läsa på lite eller komma ut ur "dimman". 😉

Tror mina kompisar vet vad de pysslar med, sedan tar de även ectasy väldigt sällan då de inte gillar drogen särskilt mycket.

Det är något som amfetamin gör i hjärnan som är väldigt opassande när seratonin-halten är låg. Kan inte namnet i huvudet, men om jag inte minns helt fel så är det väl de som orsakar skador på receptorn?

Heroin tillhör en av de fåtal droger som faktiskt ger fysiska men vid avtändning så det går inte att jämföra med amfetamin.

Läst det i aftonbladet eller? Möjligt att du som missbrukare kan få men, men en "vanlig" person lär inte uppleva det mycket värre än en rejäl bakfylla.

Enligt mig tillhör amfetamin och olika slags röka som de absolut pissluffigaste drogerna.

Upp till var och en vad man anser.

Heroin och angeldust (PCP) får väl anses vara de mest beroendeframkallande.

Lämna inte ut nikotin.

Tips om bra filmer som är drogrelaterade:
Fear and loathing in Las Vegas
Spun
Vi barn från Bahnhof Zoo
Trainspotting

Requiem for a dream bör inte lämnas ut.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 186
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL