January 12, 2004
Har precis kollat på uppdrag granskning via Svt:s hemsida, det handlade om metadon och subutex.
Jag tycker att missbruksvården är intressant, men jag vet inte riktigt hur jag skulle vilja att den fungerade, men jag anser att den inte fungerar som den borde göra idag iaf.
Jag anser att dom som vill ha hjälp borde få det, när det gäller dom som inte vill sluta, som blir tvångsvårdade är jag lite kluven inför.
Kanske vore det bättre att först och främst satsa på dom som vill sluta, men då kanske man missar dom som kan inse att dom vill sluta när dom tvångsvårdas...
Det enda jag vet är att man måste först och främst satsa på dom unga missbrukarna, för som jag ser det är det bättre ju tidigare man kan fånga upp dom, men det innebär inte att man får eller ska glömma dom gamla missbrukarna.
Är det någon här som har lilte tankar och ideér hur det borde vara?
September 28, 2003
Jag tycker inte tvångsvård är någon lösning, vadå, de börjar ju ändå ett tag/direkt efter denna "tvångsvård" hur den än är utförd. Bara drar skattepengar tror jag, iofs så skulle det ju rent hypotetiskt kunna vara så att medans de har blivit nyktra eller icke-påverkade att de inser vad de gör mot sej själva och sin omgivning. Så en period av tvångsvård borde väl vara okej eller korta perioder. En veckas tvångsvård sen om man vill ha hjälp efter detta med att sluta ska man ha tillgång till det och kanske tom fortsätta ha kontakt med dem man satt av sin tvångsvård med (läkarna, pedagogerna..). Man kan bara sluta med droger om man verkligen vill sluta Tvångsvården kan kanske hjälpa vissa av fallen (fåtal tror jag) men den ska isåfall bara användas för att få fram viljan att sluta hos missbrukarna. Denna tvångsvård jag snackar om är inte att gå och prata med någon socialtant en gång i veckan samt pisseprov/blodprov utan att tas ur sin omgivning och sättas på ett rent ställe fritt från skiten.
Edit: Nu har jag ju ingen statistik eller några belägg/erfarenheter inom detta område så jag antar att detta ska tas som en tanke..
August 21, 2001
Missbruksvården/alkoholkliniken här i malmö är ett allmänt knasigt ställe. Jag har förstås fått en förvrängd syn på det hela för att jag jobbade på psykakuten.. och alla vet ju att psykakuten och alkoholkliniken avskyr varandra.
Men vari ligger logiken att de inte släpper in alkoholister om de inte är nyktra?
Enda sättet att få bli inlagd där i berusat tillstånd, är om du dricker dig så full att du är nästan medvetslös.. Är du medvetslös så skickar de vidare dig till medicinakuten. Är du vid medvetande får du inte komma in.
Sen måste det även vara innan kl 12 på natten. Efter 12 så stänger de portarna helt, för då sover läkaren.
Efter kl 12 på natten så skickas du till psykakuten istället.
Sen för att komma in då du är nykter, så krävs det mer eller mindre att det är en lördag eller söndag, då sektorsmottagningen är stängd. Vardagar så hänvisar de oftast till sektorsmottagningen.
Nu är jag inte säker på att det är likadant idag.. detta var trots allt för några år sedan.
1 Guest(s)