October 1, 2002
Jag och två polare har blivit tilldelade "IT-språket" som projektarbete (2:a ring i gymnasiet), denna ska bara vara förberedande för det riktiga som komma skall i 3:an, men vi tänkte ändå göra bra ifrån oss, därför tänkte jag slänga upp denna tråd där jag ber er att dela med er av erfarenheter av "misshandeln" av det svenska språket på internet.
Den här tråden skapades eftersom jag vill ha underlag för tankar och värdering osv. Kort sagt, jag vill ha reda på vad "allmänheten" tycker om det svenska språket här på internet ...
1. Hur upplever ni språket på Communities som "Lunarstorm" etc? - Är språket vårdat? - Går det att föra sakliga diskussioner där utan att bli attackerad med skälsord? - Är det mycket stavfel?
2. Språket i allmänhet på IRC?
3. Språket i olika onlinespel - Hur är det? - Olika ord som uppstått och varför ... (Då tänker jag främst på CS och Diablo II, däri det svenska språket förvanskats så mkt att "vanliga" personer skulle ha svårt att hänga med ...)
4. Något jag glömt? - Ge förslag! (Hur det är här på forumet kanske?) 🙂
- Skriv av egna erfarenheter och åsikter, jag vill höra ALLT! 😀
Hoppas jag får många svar - Skulle nämligen uppskattas något enormt! // Mvh Shinji
February 24, 2003
October 7, 2002
http://www.skrivihop.nu 😀 som länktips alltså.
November 25, 2002
Jag tycker vissa ord i detta forum är otroligt fula, och töntiga.
Kan nämna två:
"Prolle" och "mobo"!
Låter så barnsligt, typ språk på dagis.
Och varför skriver man "lol" när man tycker något är lite småkul?
Jag har aldrig läst något här inne på detta forum som har fått mig att skratta högt och slängt mig på tangentbordet och skrivit "lol".
Det finns mer som jag funderar över och frågar mig VARFÖR, men kommer inte på det nu.
June 28, 2001
prolle o mobo är ju bara sådant man använder som "branch" förkortningar, ett måste om man skriver och säjer ordet flera gånger om dagen.
alla yrken har egna ord för saker.
praktisera på ett bygge engång så ska ni se hur många nya ord ni kan lära er på 1 dag.
så nästa gång jag ser någon klanka ner på mobo och prolle så flippar jag ut.
July 18, 2001
Mind wrote: prolle o mobo är ju bara sådant man använder som "branch" förkortningar, ett måste om man skriver och säjer ordet flera gånger om dagen.
alla yrken har egna ord för saker.
praktisera på ett bygge engång så ska ni se hur många nya ord ni kan lära er på 1 dag.så nästa gång jag ser någon klanka ner på mobo och prolle så flippar jag ut.
men det måste ju gå att använda cpu och mb istället. kortare att skriva och mkt vettigare förkortningar tycker jag...
prolle tycker jag låter som en propeller, och det är ju inte en sån vi har i datorn.. även om många fläktar liknar propellrar 🙂
mobo är ju en lite udda förkortning tycker jag, mo(ther)bo(ard) , det är ju det engelska ordet vi har förkortat. (inte för att moko skulle låta bättre men ändå)
February 19, 2003
jaja visst vill man ha något som är lättare att säga än CPU eller Processor så kan man väl för min del hitta på något trevligt lätt ord men PROLLE !!!?? vad fan är det? låter som sagt som en propeller det låter inte det minsta som CPU eller processor ser inga likheter förutom PRO(LLE) PRO(CESSOR) Det är så jävla fel. Jag tycker både Prolle och mobo skall begravas.
July 13, 2002
äh... tycker det är för mycket gnäll om språkmisshandel. Jag tycker det är skönt att använda ord som "lol" "roxz0r" "ägd" "stfu" osv. för de gör det enkelt att uttrycka sig och går snabbt. Att skriva "lol" istället för "det där tyckte jag var underhållande" är ju väldigt bekvämt.
Vad beträffar stavfel är de flesta bara typoes...
June 20, 2002
om folk kunde sluta släpa med sig ord som är till för att användas på internet-forum, spel, IRC m.m. över till det vardagliga talet skulle allt vara frid och fröjd...
det mesta är ju facktermer och förkortningar och sådant finns inom de flesta grupper även utanför internet, men helt plötsligt när det förekommer på Internet så är det "språkmisshandel"...
October 28, 2002
CS: OMG **** * * ** * *** * ** MEST LOL FFS ROFLMAO LOTTO H**RA FFS...omg....n00b...
-AMEN DIN MAMMA JÄVLA n00b!!
Språket i online spel beror på vart ´du spelar...vill påstå att det är hos 15 år och neråt som allt sånt finns..
Sett lunarstorm dokumentären?? (om inte, sök på DC) gammal men kung.
*zmajl*
August 5, 2002
Jag tycker förkortningar som lol etc. är ok. Nya ord uppstår alltid - så är det bara. Däremot särskrivningar är något av det värsa jag vet... Det är ju direkt FEL!
Hur många här inne skriver till exempel inte "vatten kylning" ?!
Detta rör inte bara internetspråket ("internet språket" =) ), utan allt...
February 24, 2003
Fyfan finns det folk som LOL:ar i verkliga livet....det är ju verkligen misshandel av språket isåfall.
Men på nätet t.ex Cs anser jag att det är helt ok. Då man ofta inte hinner eller orka andvända långa ord så förkortar man ju:LOL,wtf,k,y, ja finns ju hur mycket som helst. Att folk överhuvudtaget klagar på det tycker jag är patetiskt.
Men lycka till med arbetet snygging:)
November 25, 2002
silke wrote: jaja visst vill man ha något som är lättare att säga än CPU eller Processor så kan man väl för min del hitta på något trevligt lätt ord men PROLLE !!!?? vad fan är det? låter som sagt som en propeller det låter inte det minsta som CPU eller processor ser inga likheter förutom PRO(LLE) PRO(CESSOR) Det är så j**la fel. Jag tycker både Prolle och mobo skall begravas.
låter som du och jag ligger på samma våglängd.
Jag vill även nämna ordet "graffe".
Kan förstå hur det har uppkommit och så, men det låter bara för barnsligt.
angående "lol", är det fel att skriva bara "kul"? lägger man på flera ord så får man en väldigt många varianter.
väldigt kul, tok kul, skit kul, jädrans kul, as kul, m.m.
2 Guest(s)