December 27, 2003
I köp och sälj delen så fanns denna tråd
https://www.nordichardware.se/.....p?t=101612
en "snubbe" som ville sälja sin dell burk.
Då jag var/är på jakt efter en komplett dator att ha stående som server. Eller till ett annat syfte som jag inte behöver ta här.
Så gick jag in i tråden för att kolla vad det var för sak.
Det var redan en del inlägg och svar på tråden, efter att ha läst igenom vad burken bestod av, och dess intressenter, både på lösa delar, och på priserna som erbjudits. Så fick jag se vad säljaren ville ha för den.
Villket ingen behöver vara ett geni för att förstå att det var i högsta laget.
datorns delar så som säljaren skriver dom lyder som nedan.
P4 2.4 GHz
512 Mb DDR Ram
Ati Radeon 9800
60Gb Hd
865PE chipset mobo...
OM jag skall värdera lite snabbt, så ser det ut såhär.
P4 2.4 GHz - 500:-
512 Mb DDR Ram 300:-
Ati Radeon 9800 700:-
60Gb Hd 400:-
865PE chipset mobo... 300:-
villket resulterar i 2200:-
"Snubben" begärde 5500:- för detta. villket rent ut sagt irriterade mig rätt så mycket, ja, till och med så mycket att jag tröttnade på hela skiten och skrev det barnsliga inlägget "god luck, have fun".
Eller nån kanske tycker att det är ett jättebra pris och vill slå till direkt ?
Nånstans läste jag att det var rena rama "blocket" priset, och jag kan inte annat än att hålla med. Säkerligen har säljaren lagt på ett par hundringar i prutmån, men det tenderar fortfarande till att vara ett rent skärt ockerpris.
Sephotix var en av de som värderat burken ungefär samma som mig.
Villket styrker mitt värderande av datorn ( hoppas du inte har nått emot att jag använder ditt namn Sephotix )
Så, visst, mitt inlägg var dumt, idiotiskt, korkat, och allt annat.
Men grabben som begärde 5500:- för sin burk borde ju få stå på skammpålen för almänheten att kasta sten på.
p.s
[Image Can Not Be Found]
"gud lycka, ha roligt" javisst, jag missade ett "o", så bit mig då vovven.
&
visst var man intresserad av att handla. Men det får finnas gränser på vad man kan tänkas att ge för det man funderar på att köpa.
Om inte annat så borde väll länken som en annan lade in säga en hel del om hela alltet...
[Image Can Not Be Found]
Om du sen känner för det, så stäng ner köp å sälj, så kan dom ju begära sina ockerpriser på blocket i fortsättningen. Där dom hör hemma.
Vad jag sen utöver den kommentaren tycker, kommer jag låta vara osagt.
// ZejtaN
GL. HF !
March 11, 2003
Poängen är att man får begära vad fasen man vill. Är man inte intresserad, så finns det ingen anledning att kommentera. Om man kommer till en affär, inte fasen börjar man gorma om priset, bara för att det är hutlöst? I så fall skulle jag vara hes varje gång jag gick på stan. 🙂
Om ni fortsätter på det här viset, så blir det antingen inget köp och sälj alls, eller så tar vi bort möjligheten att fråga och få svar i tråden. Eller kanske något som sweclockers marknad, vilket vore synd, då det är mer än opersonligt.
Kontentan är i alla fall att det är mot reglerna att kommentera priset i trådarna, och att ni misssköter er ideligen. Varför skall vi behöva städa trådar hela tiden, när det finns klara regler för hur det skall gå till?
Och du är inte frekvent som syndare i köp och sälj-delen, zejtan, så ta det inte personligt. Det finns många andra idioter som är betydligt jobbigare.;)
March 11, 2003
Zunk wrote: rule #X
sälj inte begagnade produkter til nypris (gäller allt tillverkat före 1995)
😀
När det gäller att köpa och sälja prylar, i verkliga livet, så finns det bara en regel för framgång. Köp så billigt som möjligt, och sälj så dyrt som möjligt. Om ni inte gillar priserna på sakerna, så är det er ensak, men det betyder inte att ni skall komma med fåniga kommentarer. Eller ens att det är för dyrt. Det är inte er ensak!!
Varför inte skicka ett PM med "skambud"?
Kanske lättare att pruta ned då, om PMet verkar seriöst.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 13, 2004
Har lite svårt att förstå mentaliteten med att man inte får kommentera priserna. Man kan ju tycka att en sajt som NH skulle uppmuntra till upplysning. Okej att ni vill slippa kommentarer som "lycka till", "5000 lol" etc etc. Men ibland (ofta?) är nog en liten prismässig tillrättavisning på sin plats. Åtminstone när det gäller så här pass grova skambud då det var rätt uppenbart att han försökte blåsa nån. (För jag antar att han visste vad han köpt den för)
March 11, 2003
Skickligt Zejtan. Du lyckades precis trippelposta.
Och nej, jag ställer mig inte och prutar i affärer. Det basarbeteendet hade vi lämnat bakom oss redan för en 80-90 år sedan. Det är på torghandel och vid medelhavet folk slösar bort sin tid på sånt trams. Om priset inte passar, då går jag till ett ställe som säljer sakerna till det priset jag vill ge. Svårare än så är det inte.
September 12, 2001
ZejtaN wrote: En massa text samt lite bilder och länkar
Men ZejtaN...du om någon borde ju veta att om priset är satt för högt så behöver man inte skriva inlägg alls.
Om alla hade is i magen och låter tråden vara så skulle trådskaparen rätt snabbt inse att priset han satte var för högt från början.
Dessutom finner jag det en smula intressant att du dessutom moddar i ett annat forum...är inte regler till att följas då? 😉
March 11, 2003
Boomhauer wrote: Har lite svårt att förstå mentaliteten med att man inte får kommentera priserna. Man kan ju tycka att en sajt som NH skulle uppmuntra till upplysning. Okej att ni vill slippa kommentarer som "lycka till", "5000 lol" etc etc. Men ibland (ofta?) är nog en liten prismässig tillrättavisning på sin plats. Åtminstone när det gäller så här pass grova skambud då det var rätt uppenbart att han försökte blåsa nån. (För jag antar att han visste vad han köpt den för)
Han hade säkert köpt den betydligt dyrare än 5500kr. Om ni tittar på specen, så sitter det ett 9800 i hans maskin, och Dell brukar inte vara billiga på den sortens uppgraderingar. Den maskinen som det länkades till i den andra tråden hade integrerat Intel-graffe, vilket suger bigtime, särskilt jämfört med ett 9800.
Som Illg@dd säger, så är det fritt fram att skicka PM till säljarna. Men vi vill inte ha en massa tjafs i trådarna på K & S. Jag kan inte förstå varför folk inte kan förstå detta. Och framför allt inte från folk som själva företräder forum som har betydligt mycket striktare regler för annonsering och försäljning. Eller hur är det på TS, zejtan?
May 10, 2003
macrus wrote: Jag låg nästan på golvet och garva när jag såg artikeln för priset var så j**la löjligt högt.
Hehe lite överregaerat kanske marcus 😉
Aja själv tycker ja det bästa vore att kolla upp vad varje enskild del kostar ny sen skriva det till den som skapade tråden så förstår han nog att hans pris var väldigt högt ;).
June 23, 2002
Chris64 wrote: [quote=macrus]Jag låg nästan på golvet och garva när jag såg artikeln för priset var så j**la löjligt högt.
Hehe lite överregaerat kanske marcus 😉
Aja själv tycker ja det bästa vore att kolla upp vad varje enskild del kostar ny sen skriva det till den som skapade tråden så förstår han nog att hans pris var väldigt högt ;).
Nästan 😉
Så det så. Nämen jag fattar inte anledningen till varför man sätter ut en sån annons på NH då man knappast får den sålt för det här, då är det ju bättre att man vänder sig till blocket direkt. Bara min åsikt, sjukt mig eller nåt.
1 Guest(s)