October 28, 2002
Ska som uppgift på retorik a 50p tala om kärnkraft. Skulle inte ni som kan lite om retorik lägga lite kommentarer på mitt tal? förbättringar? mm mm! OBS! detta ska I N T E bli någon politisk diskussion, vill bara ha hjälp med mitt tal.
Tal om Kärnkraft
Hej allihopa! *********** heter jag, jag är här idag för att tala med er om en mycket viktig fråga.
Jag satt och hade en diskussion med min pappa här för någon vecka sen, han är 56 år och vicevärd för några mindre hyreshus här i Östersund. Hursomhelst, min pappa satt och klagade över hur folk förbrukar el idag, framförallt ungdomar. Det är nämligen så att i dom hyreskontrakt hans boende tecknar ingår el och vatten, så desto mer de boende förbrukar ju mindre pengar tjänar min pappa, att höja hyran är svårt då man inte har tillåtelse att höja den som man vill. I alla fall, efter ett tags muttrande frågar jag min pappa; ”men du ville väl avveckla kärnkraften”? Som svar på det får jag en konstig blick och ett ”…Ja..?, vad har det med allt detta att göra”? Till svar.
Det jag ska tala om idag är Kärnkraft, hur Kärnkraften påverkar oss i det vardagliga livet samt dess för och nackdelar. Nu tar jag självklart inte för givet att ni är lika enspåriga när det gäller sådannahär frågor som min far, med detta tal hoppas jag snarare skapa debatt och väcka intresse för frågan.
1980 var det en folkomröstning i Sverige, man röstade om kärnkraften skulle avvecklas eller inte, resultatet blev ja till avveckling. Motivet till det var främst rädsla för en eventuell olycka och följderna som skulle komma därefter. Beslutet innebar att kärnkraften skulle avvecklas, inom en av regeringen utsatt tidsperiod, en tidsperiod som man inte kunde hålla och har fått skjuta fram, då man börjar inse vilka effekter avvecklingen av kärnkraften har.
Man räknade inte med saker som högre elpris, kostnaden för att upprätta alternativa energikällor (det är väldigt mycket dyrare att bygga vindkraft, vattenkraft mm jämfört med kärnkraft) mm.
Så varför avveckla kärnkraften? Behåll kärnkraften!
När vi behåller kärnkraften gör vi en miljövänlig handling, en bra ”affär” ekonomiskt sett, att behålla kärnkraften är dessutom den enda praktiskt genomförbara lösningen på vår energiförsörjning, och förutom det, också den bästa 😉
Kärnkraften är miljövänlig!
- INGA luftföroreningar alls! – säkert, med dagens säkerhetsnormer är chansen för en olycka i princip obefintlig, tjernobyls säkerhet var under all kritik, verket var uråldrigt och säkerhetsföreskrifter efterföljdes knappt – man behöver så få kärnkraftverk, dom enstaka som finns är förvisso väldigt fula, men det är få av dom och lätta att gömma undan. Man slipper förstöra våra vattendrag med stora dammar, och vår vackra fjäll och havsutsikt med massvis av vindkraftverk.
Billig!
Massor av energi för lite pengar, kostar lite att underhålla och starta upp. Detta leder självklart till sänkningar på elpriset, vilket kommer alla till glädje
Det enda praktiskt genomförbara alternativet
Vi har inte råd att bygga med vind, vatten och solkraft. Solkraft blir väldigt svårt för oss i norr, och för alla på vintern. Vi har inte tillräckligt med bra lägen där vi kan sätta upp vind och vattenkraft helt enkelt.
*här sätter jag tid för att publiken ska kunna ge motargument och försöker skapa debatt*
Alltså, om min pappa vill ha lägre elpris, och tjäna mer pengar, så borde han röstat för att ha kvar kärnkraften, efter att ha diskuterat detta med honom höll han till stor del med och ångrade sig lite, och jag hoppas ni också håller med. Kom också ihåg att kärnkraften har mer fördelar än dom ekonomiska! När du får möjlighet att främja kärnkraften på något sätt, gör det!
”Låt oss avveckla kärnkraften, ha ett högt elpris, fjäll med skogar av vindkraftverk och stora gråa betongdammar i våra älvar”
till vilken nytta? Miljövänligt? Inte särskilt, med tanke på att miljön förstörs ur estetisk synvinkel. Kärnkraft är knappast särskilt mycket mindre miljövänligt dessutom, så vad är meningen?!
Låt våra jämtländska fjäll vara fjäll, och inte kraftverk!
Ökande elförbrukning är en del av dagens samhälle, ska våran utveckling fortsätta måste vi ha mer kraft, kärnkraft!
Så, när du röstar på ett parti nästa gång, eller i en folkomröstning, glöm inte tänka på kärnkraften!
November 26, 2002
BelGarath wrote: mycket bra 🙂
avsluta gärna talet med:
Använd jordfelsbrytare den kan rädda just DITT liv
hej belgablä, vad är det som är speciellt med en kortsluten asynkronmotor?
hoppas verkligen inte att det bara är sånt där i den kursen =/
annars är det väl ett bra tal, lite väl många särskrivningar bara =)
October 28, 2002
Särskrivningar stavfel mm är ju inget som kommer uttalas, talet kommer inte lämnas in, bara framföras, och det är framförandet som räknas.
Sen att allt kanskte inte är sant till 100% spelar heller ingen större roll, eftersom dom i min grupp är väldigt blond.
Öwall har du gått någon liknande kurs eller så? undrade bara iaf det kom från en "fackman" eller inte 🙂
November 26, 2002
Hauk wrote: Särskrivningar stavfel mm är ju inget som kommer uttalas, talet kommer inte lämnas in, bara framföras, och det är framförandet som räknas.
Sen att allt kanskte inte är sant till 100% spelar heller ingen större roll, eftersom dom i min grupp är väldigt blond.
Öwall har du gått någon liknande kurs eller så? undrade bara iaf det kom från en "fackman" eller inte 🙂
jag kommer läsa retorik till våren, och jag har läst lite elkurser som belgaboo kanske inte har läst än =)
October 28, 2002
Humm.. intressant tanke där x-per.. det blir lite tjatigt faktiskt.. osammanhängade.. ska slipa på det.
btw
...hoppas jag snarare skapa debatt och väcka intresse för frågan. Jag är väl ingen fackman på området direkt, men eftersom mina argument och kunskap om kärnkraften baseras på logik så ska väl det inte spela någon roll!...
ur stycket efter inledningen, la till en bit där. lägg gärna kommentarer!
och ni som skriver förslag får gärna tala om iaf ni har gått några liknande kurser eller har någon särskild kunskap på området 🙂
2 Guest(s)