February 21, 2003
Läste ju i Iceboys tråd om att en mobbad kille hade tagit livet av sig, och sån't gör mig riktigt förbannad. Tänkte höra vad ni har för erfarenhet av mobbning eller om ni känner någon som varit utsatt.
Jag var själv mobbad under låg- och mellanstadiet bara för att vissa inte klarade av att man var duktig i skolan. Mobbningen var aldrig(!) fysisk och jag hade ju kompisar så det var ju inte så jättefarligt, men det tärde att hela tiden få höra kommentarer och i många fall bara bli ignorerad. En gång i sexan så uppstod en situation där jag och en annan kille hade en dispyt om nånting och hans polare backade upp honom. De gick i klunga och tänkte stänga in mig i ett hörn för att kunna kasta glåpord åt mig utan att jag skulle kunna sticka. Men då fick jag för första gången nog och kände att nu får det faan räcka. Det slutade med att jag knäckte näsan på en av killarna och de andra stod bara stilla och chockade. Efter det så lät de mig vara. Jag är absolut inte stolt över att jag slog till killen, men jag kände mig så trängd i situationen. Det blev iaf slutet på 6 års retande...
Men det slutar inte där. När vi började högstadiet så började man helt plötsligt bli populär och folk lyssnade på vad man sa. En del såg t o m upp till en (fråga mig inte varför). Efter att bara några månader tidigare varit trackad till att sedan bli poppis blev för mycket för min fjortishjärna och ledde till smått hybris (övermod). Så vad gör man som fjortis när man kommit upp i status, jo man börjar tracka andra. Jag gick aldrig till fysiskt angrepp eller förstörde någons saker, utan bara retades och kom med nedvärderande kommentarer då och då. Och eftersom folk såg upp till en, så hakade många andra på. Men jag insåg till slut vad jag höll på med när en av de trackade fick ett tuggummi i håret av en annan kille och var tvungen att klippa bort en tufs. Då insåg jag att gränsen var passerad och förklarade för de jag varit taskig mot att jag betett mig illa och att det inte varit nåt fel på dem, utan att det varit jag som på ett urdumt sätt försökt höja min egen självkänsla. All mobbning slutade efter ett tag på skolan efter att jag jobbat i rätt riktning och motverkat det jag varit med och byggt upp. Jag är idag så irriterad på mig själv för att jag i två år sänkte andras självförtroende, bara för att jag själv var svagsint nog att inte kunna hantera folks respekt. Och jag visste ju egentligen själv hur det kändes eftersom jag själv varit trackad.
Idag så är jag kompis med de två killar jag retade mest, och de har förlåtit mig eftersom jag självmant insåg mitt fel och drog i nödbromsen. Men jag kommer nog aldrig att kunna förlåta mig själv för mitt livs största misstag. Mobbning är så förbannat omoget och onödigt, och det gör mig så förbannat arg när någon blir utsatt för det. Det värsta är ju att lärare och andra inte tar tag i det så att det går upp ett ljus för dem som sysslar med det. Jag önskar att någon redan i början när jag började bli uppkäftig sa till mig rakt ut: "Vad faan håller du på med ungjävel!?". Efter att jag insåg vad jag höll på med och slutat, så har jag alltid försökt dämpa minsta antydning till mobbning i min omgivning. Det är väl samvetet som försöker komma till plus på kontot igen.
Nu har jag verkligen biktat mig här. Vad har ni för erfarenheter? Jag har bara sett och upplevt psykisk mobbning, men man har ju hört talas om toalettdop, misshandel och förstörelse av andras saker med mera. Och hur ska man komma underfund med detta så att all mobbning slutar?
Usch vad mycket det blev 😮
Behöver väl knappast påpeka att jag är väldigt engagerad frågor som rör orättvisa med andra ord...
February 22, 2003
Jag kan faktiskt erkänna att jag har mobbat en tjej från årskurs ett till årskurs 6...men det var väl mest grupptrycket som gjorde att jag gjorde de alla mobbade henne hela skolan till slut bytte hon skola...det är inget man e stolt över...Nu skulle de bara kännas larvigt o mobba någon..
Själv har jag aldrig blivit mobbad
Det föregår hyffsat mycket mobbing på skolor..det har man märkt...det är alltid nån dum jävel som tycker det är häftigt att mobba dom som är lite annorlunda eller blyga o.s.v
November 26, 2002
När jag började på Kindergarten i Tyskland så bråkade de andra ganska mycket med mig för att jag var annorlunda...
Jag har också blivit kallad 'stud' (i den svenska bemärkelsen, inte den engelska) en hel del.
Jag har aldrig brytt mig om det, och det ska jag nog vara glad över.
Som person kan jag vara ganska kaxig ibland, får väl hoppas att det inte är någon som känner att jag mobbar honom/henne. Bortsett från BelGargamel då 😉
February 22, 2003
Öwall wrote: När jag började på Kindergarten i Tyskland så bråkade de andra ganska mycket med mig för att jag var annorlunda...
Jag har också blivit kallad 'stud' (i den svenska bemärkelsen, inte den engelska) en hel del.
Jag har aldrig brytt mig om det, och det ska jag nog vara glad över.Som person kan jag vara ganska kaxig ibland, får väl hoppas att det inte är någon som känner att jag mobbar honom/henne. Bortsett från BelGargamel då 😉
March 17, 2002
Öwall wrote: ...bortsett från BelGargamel då 😉
Han heter faktist BelBarbulbel.
OT:
Jag har inte riktigt varit mobbad, utan var mer jävligt irriterad av några personer i mellanstadiet.
Och har aldrig mobbat nån.
Nuförtiden är jag rätt omtyckt i skolan och så!
Oldschool member since 2002.
February 1, 2002
var mobbad för nåt jag inte gjort 1-2;an gymnasiet, kommer ihåg jag tog i en kille o lyfte upp han mot väggen.. var mkt nära att slå han men kontrollerade mig, sa några väl valda ord som tur var och släpte han.. han blev nog rädd och va som en nallebjörn sen.
De andra slutade för jag inte orkade bry mig..(faktiskt!)
Hemsk tid, fyfan.. då insåg man verkligen vilket folk som var värda att ha som vänner..
Nu är det slut på det iaf 🙂 🙂
January 8, 2001
känner igen mig mycket väl i din berättelse, har haft/varit ungefär likadan själv.
ganska hårt mobbad från 1-8'an både fysiskt och psykiskt, i början psykiskt men inte fysiskt, mot slutet tvärt om.
Jag hade väldigt lätt att få blåmärken, så de "koola" killarna tyckte det var tokskojsigt att puckla på mig på tisdagsgympan och se spåren på torsdagsgympan... lagom inspirerande.
började gymnasiet, gick teknis(heter väl naturvetenskaplig med teknisk inriktning nuförtiden...) då följde i princip inga av mina blivande socialfall till plågoandar med, så då blev man en annan person och precis som du upptäckte att man mer eller mindre hamnat i den lite mer koola klicken...
Dock så upptäckte jag inte förräns det var försent att man blitt en mobbare, killen började störttjura och körde en penna i bröstet på mig så den fastnade, och kom aldrig mer till skolan igen(inte mitt stoltaste ögonblick direkt).
Det är något som jag ångrar mer än allt annat i mitt liv, att jag inte insåg hur illa det var förräns det var för sent. Såg killen på en buss för nåt år sen, han gick av när han såg att jag var på väg mot honom(för att be om ursäkt), så jag fick aldrig den chansen.
Så det kan väl kanske vara ett tips speciellt till dem som har haft det lite jobbigt innan och på senare tid lyckats ta sig in i "gräddfilen". att tänka nog på hur de handlar, ibland kan man vara så elak utan att man ens fattar det...
/Anders
March 29, 2003
Blev mobbad under 5:an och 6:an...
Hade bett han sluta, och läraren ville inte göra nåt eftersom han var aningen "populär".
Pappa sa "mobbar han dig så nita dit den faan" Sagt som gjort. Några dagar efter det så hamnade vi i en dispyt... Och då sprack det, smälde till han, och sen dess har han inte vågat se mig i ögonen.
Ogillar våld av alla slag. Men det här var tydligen enda sättet att få honom att sluta.
February 22, 2003
Patric08 wrote: Blev mobbad under 5:an och 6:an...
Hade bett han sluta, och läraren ville inte göra nåt eftersom han var aningen "populär".
Pappa sa "mobbar han dig så nita dit den faan" Sagt som gjort. Några dagar efter det så hamnade vi i en dispyt... Och då sprack det, smälde till han, och sen dess har han inte vågat se mig i ögonen.
Ogillar våld av alla slag. Men det här var tydligen enda sättet att få honom att sluta.
ibland funkar det inte om mobbaren är en biff på 100 kilo o 2 meter lång
March 29, 2003
BelGarath wrote: [quote=Patric08]Blev mobbad under 5:an och 6:an...
ibland funkar det inte om mobbaren är en biff på 100 kilo o 2 meter lång
Nej, förstår. Nu var det ju visserligen jag som var "biffen". Men mobbning av alla slag är totalt idiotiskt!
En gång när jag gick i sjuan så var det en snubbe i 8:an/9:an (minns inte) som var på mig. Och en dag då jag och min kompis spelade biljard i skolans cafeteria så fällde han en spydig kommentar. Jag sa bara håll käften. Blev ju skitnervös och började nästan svettas eftersom jag trodde han skulle slå skiten ur mig. Men han slutade, helt :-?. Var ju aningen förvånad dagarna efter det... Men det är ju bra det, han slutade ju trots allt..
February 16, 2002
oki....är kul att alla delar med sig om livet...även fast det är tråkiga saker kanske man kan lära sig nåt...tänkte dela med mig lite......
jag går nu i 7:an..och för några dagar sen fick jag reda på att en tjej mobbnings anmält mig.. visst hade jag retat henne lite men trodde inte att hon tog så mycke illa upp....det var 3 st hon hade anmält...inte det stoltaste jag gjort men gjort är gjort...får får försöka skärpa mig....jag tycker absolut inte om mobbning...har själv blivit mobbad.... punkt slut
September 4, 2002
Öwall wrote: När jag började på Kindergarten i Tyskland så bråkade de andra ganska mycket med mig för att jag var annorlunda...
Jag har aldrig brytt mig om det, och det ska jag nog vara glad över.Som person kan jag vara ganska kaxig ibland, får väl hoppas att det inte är någon som känner att jag mobbar honom/henne. Bortsett från BelGargamel då 😉
Provade du någonsin att ta av dig mössan?
Nä allvarligt talat tycker jag det är piss av folk att de fattar så otroligt trögt att de inte förstår att de kanske gör någon illa! Blir så jävla förbannad på dem!!!! 👿
March 4, 2002
Jag orkade inte läsa hela ditt inlägg men jag kan väl säga såhär:
Jag har tydligen mobbat en kille (som förövrigt nu är en av mina bästa kompisar) det var inte han som anmälde mig och han säger att han inte tyckte att jag mobbat honom.
Det var typ för jag höll kvar honom när kan skulle åka buss eller nåt på skojj. Hehe
Gu va jag är hemsk. Förlåt
Kan tillägga att jag själv varit lite lite mobbad och det känns jävligt asså...
March 29, 2003
spud_333 wrote: oki....är kul att alla delar med sig om livet...även fast det är tråkiga saker kanske man kan lära sig nåt...tänkte dela med mig lite......
jag går nu i 7:an..och för några dagar sen fick jag reda på att en tjej mobbnings anmält mig.. visst hade jag retat henne lite men trodde inte att hon tog så mycke illa upp....det var 3 st hon hade anmält...inte det stoltaste jag gjort men gjort är gjort...får får försöka skärpa mig....jag tycker absolut inte om mobbning...har själv blivit mobbad.... punkt slut
Så kan det gå. Hoppas du lärt dig en läxa! Sätt dig in i mobbningsoffrens situationer. Hur känns det att bli förolämpad och mobbad inför klassen? Hur skulle du känna om du blev det?
Så förbannat onödigt att mobba. Såg på en dokumentär om mobbarna, en stor del av dom har blivit mobbade, i HEMMET. Hur faan kan föräldarna sjunka så lågt så man mobbar sina egna barn!! Föräldrarna mobbar sina barn, och barnen mobbar andra barn. Är som en ond cirkel.
Vart är samhället på väg...
Tur att det finns s.k. "mobbningsgrupper" i skolorna. Men det är inte alla som vågar ta kontakt med dom. Dom vågar kanske inte....eller så tror dom bara att dom gör det hela värre om dom går till dom...
2 Guest(s)