mobilstrålning|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
mobilstrålning
DeoN
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 202
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 22, 2004 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Ja, va tycker ni? Är ni rädda för den mycket omtalade mobilstrålningen?
Pratade med en kompis idag som hade läst Aftonbladet, det stod i vart fall att om miljöpartiet fick som de ville skulle Hela 3G nätet läggas ner!?
Personligen tycker jag det är stört löjligt.

Har ni föresten läst senaste nummret av Illusterad Vetenskap?
Där står det om mobilstrålningen. Å så som jag tolkade det fanns det Inget som tydde på att mobilstrålningen var farlig, fanns inga test som bevisade att strålningen var skadlig.
Det jag tyckte var mest intressant, även något jag antagit själv, var att strålningen från sjävla mobilen var många gånger starkare än strålningen från masterna, upp till hundra gånger, detta eftersom du oftast inte har masten direkt mot örat.
Så varför folk är så rädda för att de smäcks upp 3G master över allt förstår jag inte alls?!

Det har även stått i tidningar om personer som mår dåligt av strålningen från mobilerna. Det har gjorts tester på de här, så kallat blidtest.
Personer som har besvär av strålningen i form av huvdvärk, illamående, sömlöshet etc. har placerats i rum med spolar som skapar strålning, lik den från mobilen, under några timmar ska de avgöra när dessa spolar är igång.
I vilket fall som helst visade det sig att personerna inte kan avgöra när de är utsatta för strålningen. Slutsatsen är då att de som mår dåligt av strålningen endast tror de mår dåligt av den, allt är psykiskt. En så kallad placeboeffekt.

Det är även bevisat att strålningen från mobilen Inte på något sätt bryter ner DNA uppbygnaden å på så vis skapar cancer. Det har gjorts över 20 000 test på detta de senaste 50 åren och alla säger samma sak, den icke joniserade strålningen är ofarlig, i så fall skulle det även betyda att solljus och månsken skulle vara farlig.

Nå? Va säger ni? Har ni några mot argument så skriv gärna...

Med vänliga hälsningar

Peter Boman

Edit: Ändrade ett litet misstag jag skrivit angående hur många gånger starkare strålningen från masterna är, i jämnförelse med mobilen. Jag blandade ihop siffrorna i artikeln.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
626145
May 22, 2004 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror inte det är värre än när jag använder min micro och väntar på att popkornen skall bli klara.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

StarCraft
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 728
626147
May 22, 2004 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi vet inget ännu, men om 50 år ser vi reslutaten.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
626153
May 22, 2004 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

En sökning på google, och en av de första träffarna är denna:

http://www.miljomagasinet.se/d.....pansk.html

Det finns inga bevis för att det är farligt, men det finns inga bevis för att det är ofarligt heller. Med tanke på att det finns skäl att tro att det kan vara farligt anser jag att man bör ta det säkra före det osäkra.

edit: http://www.2000taletsvetenskap.....lford1.htm

DeoN
Medlem
626154
May 22, 2004 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

StarCraft wrote: Vi vet inget ännu, men om 50 år ser vi reslutaten.

Kanske ännu tidigare, Kina, Korea och Japan har nu gemensamt börjat med utvecklingen av 4G. Där kommer den trådlösa hastigheten uppnå 100 mbit/s. Det ska vara utbyggt till år 2010.
Källa: http://www.mobil.se

Frågan är ifall det finns något med strålningen som skadar oss människor?
I så fall tror jag nästan vi blir emuna mot de, eller va tror du?

// Peter

festisMER
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1991
626158
May 22, 2004 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror nog att det är lungt.. Hur ofta hör man att nån har dött av att prata i en telefon 🙂

DeoN
Medlem
626162
May 22, 2004 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote:
Det finns inga bevis för att det är farligt, men det finns inga bevis för att det är ofarligt heller. Med tanke på att det finns skäl att tro att det kan vara farligt anser jag att man bör ta det säkra före det osäkra.

Sant! Men att stoppa utbyggnaden av 3G master är att överdriva tycker jag, är man rädd bör man istället avstå från att använda mobiltelefoner.

Jerry
Member
Medlem
626163
May 22, 2004 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Eller flytta dit det inte finns någon strålning....? (typ Antarktis)

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
626166
May 22, 2004 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför inte genomföra ett lagförslag som tvingar operatörer om att samsas om masterna och använda dom nuvarande 2G/2.5G, istället för att varje leverantör ska ha sin egen mast med utrustning som ska bökas ?

DeoN
Medlem
626168
May 22, 2004 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Varför inte genomföra ett lagförslag som tvingar operatörer om att samsas om masterna och använda dom nuvarande 2G/2.5G, istället för att varje leverantör ska ha sin egen mast med utrustning som ska bökas ?

Det vore klokt faktiskt.

StarCraft
Kommer du hit ofta?
Medlem
626169
May 22, 2004 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

festisMER wrote: Jag tror nog att det är lungt.. Hur ofta hör man att nån har dött av att prata i en telefon 🙂

Det var det jag menade med att om 50 år ser vi resultaten på oss människor hur strålningen har påverkat oss. Tex från data skärmen som ger strålning direkt mot ansiktet, ger att vi får en torrare och känsligare hud.

festisMER
Kommer du hit ofta?
Medlem
626187
May 22, 2004 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

StarCraft wrote: [quote=festisMER]Jag tror nog att det är lungt.. Hur ofta hör man att nån har dött av att prata i en telefon 🙂

Det var det jag menade med att om 50 år ser vi resultaten på oss människor hur strålningen har påverkat oss. Tex från data skärmen som ger strålning direkt mot ansiktet, ger att vi får en torrare och känsligare hud.

Men om 50 år så lär det ju finnas botemedel mot det mesta också.

StarCraft
Kommer du hit ofta?
Medlem
626190
May 22, 2004 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

festisMER wrote: [quote=StarCraft][quote=festisMER]Jag tror nog att det är lungt.. Hur ofta hör man att nån har dött av att prata i en telefon 🙂

Jaså^^?!
Det tror jag faktiskt inte. Cancer har man inte hittat något botemedel emot, inte ett botemedel som fungerar till 90%.
Så det behöver inte alls finnas ett botemedel mot strålning.

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
626216
May 22, 2004 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tror inte en sekund på att masterna är farliga... stod i illustrerad vetenskap att en mobiltelefon "strålar" mellan 1000 och 10000 gånger mer än en mast, så varför bry sig om masterna? sen så har vi varit omgärdade av andra sorters sändare o shit i över 50 år, mobiltelefonmaster och radiomaster o grejer men ingen har gnällt tidigare...

jag tar lapparna som hänger på vår lokala anslagstavla om sambandet mellan 3G master och sjukdomar med lika stort allvar som larmrapporterna om att man går cancer av chips eller vad det var..

de som gnäller är bara bakåtsträvande gamla gubbar och gummor som vill hämma sveriges teknologiska framfart för att de inte vet hur man startar en dator eller använder andra funktioner än ringa på sin 5 år gamla mobil

Jerry
Member
Medlem
626222
May 22, 2004 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

...och kanske sådana som inte får orgasm av heta inneprylar.

Alex_88_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 596
626302
May 22, 2004 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har läst (hittar inte boken/länken) att du får 200 x mer strålning från ett lysrör en från en mobil telefon. Ska det inte nu bli stora RUBRIKER att alla barn som går i skolan kommer att dö av canser bara för att typ alla skolor har lysrör. Det ända settet du kan undvika strålningen är att stänga in dig i en micro eftesom det är lag på att den måste vara avskärmad. Allt annat elektriskt ger av sig strålning inklusive kablarna till daton 😀

Edit: stavfel ps hittar säket mer sen

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
626355
May 22, 2004 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: ...och kanske sådana som inte får orgasm av heta inneprylar.

what? finns det sånna människor??? hemskt...

festisMER
Kommer du hit ofta?
Medlem
626453
May 22, 2004 - 11:33 pm
sp_Permalink sp_Print

StarCraft wrote: [quote=festisMER][quote=StarCraft][quote=festisMER]Jag tror nog att det är lungt.. Hur ofta hör man att nån har dött av att prata i en telefon 🙂

Jaså^^?!
Det tror jag faktiskt inte. Cancer har man inte hittat något botemedel emot, inte ett botemedel som fungerar till 90%.

Jaså, jag visste inte att du var synsk..
Men vafan 50 år, hajar du hur lång tid det är? Jag tror att det kommer finnas botemedel mot det mesta

StarCraft
Kommer du hit ofta?
Medlem
626460
May 22, 2004 - 11:48 pm
sp_Permalink sp_Print

festisMER wrote: [quote=StarCraft][quote=festisMER][quote=StarCraft][quote=festisMER]Jag tror nog att det är lungt.. Hur ofta hör man att nån har dött av att prata i en telefon 🙂

Jaså^^?!

Jaså, jag visste inte att du var synsk..
Men vafan 50 år, hajar du hur lång tid det är? Jag tror att det kommer finnas botemedel mot det mesta

Det tror fortfarande inte jag pga strålning är ingen sjukdom, det är ingen bakteri som sitter inuti din kropp. Det är en påfrestning som din kropp utstår, tillslut blir den strålningen för mycket för din kropp så den går i sönder på olika sätt.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
626469
May 23, 2004 - 12:31 am
sp_Permalink sp_Print

StarCraft wrote: Det är en påfrestning som din kropp utstår, tillslut blir den strålningen för mycket för din kropp så den går i sönder på olika sätt.

Jag håller faktiskt med här...

Man kan jämföra detta med stress...man kan klara det bra i en begränsad omfattning men blir för mkt stress i längden så kommer kroppen att säga ifrån.

Det betyder inte att jag är emot 3G men att vi bör vara försiktiga med vad vi vet och INTE vet på sikt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 49
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL