July 22, 2003
Jag är faktiskt "rädd" för strålningen. Vet dock inte om den är farlig som flera redan påpekat men jag tänker på det varje dag. Lägger ogärna telefonen i byxfickan med tanke på min "Mini-Blaxxor". Vill inte höra om 40 år att jag har fått cancer för jag hade telefonen för mycket i fickan.
March 1, 2004
StarCraft wrote: [quote=Bogus^]Jag tror att det är som cancer-chips... överdrivet.. visst man får säkert cancer av allt men det finns nog farligare saker än mobilstrålning...
Ge gärna några exempel som är lika farliga eller farligare...
Du kan väl börja med att säga vad som händer när man får strålning från en mobil. Sen kan jag säga vad som är farligare.
February 1, 2004
festisMER wrote: [quote=StarCraft][quote=Bogus^]Jag tror att det är som cancer-chips... överdrivet.. visst man får säkert cancer av allt men det finns nog farligare saker än mobilstrålning...
Ge gärna några exempel som är lika farliga eller farligare...
Du kan väl börja med att säga vad som händer när man får strålning från en mobil. Sen kan jag säga vad som är farligare.
Duhu 😮
June 18, 2001
Vamp wrote:
Håller med! Tekniken går framåt, så är det bara.
"går framåt" my ass. I vad mån anser du att den går framåt och att det skulle vara önskvärt? Tekniken slukar kapital och motiverar utarmning och krig. Du uttryckte just ytterligare en av dagens religiösa dogmer.
Jag läste en intressant tanke häromdagen. Skulle vår elektricitet gå förlorad skulle vi aldrig kunna börja om eftersom det inte finns någon ytligt liggande malm kvar som går att bryta manuellt. Jag vet inte om det är sant, men i annat fall kommer det givetvis att bli det med tiden.
July 14, 2003
Jerry wrote: [quote=Vamp] Håller med! Tekniken går framåt, så är det bara.
"går framåt" my ass. I vad mån anser du att den går framåt och att det skulle vara önskvärt? Tekniken slukar kapital och motiverar utarmning och krig. Du uttryckte just ytterligare en av dagens religiösa dogmer.
Om du är 1 av 10 springande hamstrar i ett hamsterhjul; vad händer om *du* slutar springa?
January 23, 2002
Jerry använder aldrig mobiltelefon, han röker givetvis inte.
Han kör aldrig bil eller använder något annat färdmedel förutom sina fötter, som dessutom är barfota, ja hela han är naken och han klipper aldrig håret eller naglarna.
Han äter bara sånt som kan plockas eller jagas i naturen.
Det enda jag funderar på är hur han kan sitta och skriva i ett forum på internet? :-k
Mobiltelefon = strålning (skadligt)
Rökning = passiv rökning (skadligt)
Bil = avgaser m.m (skadligt)
Cykel = HA oljor i däcken, olja på kedjan (skadligt)
Andra färdmedel (tåg/buss... = någon form av energi som någonstans på vägen påverkar naturen eller ger strålning (skadligt)
Skor = gummit under sulorna och andra material i skorna (skadligt)
Kläder = material (skadligt)
Sax som används till att klippa = tillverkning (skadligt)
Kan hålla på här länge och gå djupare in hur varje del på ett eller annat vis är skadligt för t.ex. naturen och därmed skadligt för människan.
January 28, 2003
Jerry wrote: Snarare tvärtom. Vi skyddar människors rättighet att slippa utsättas för skador ofrivilligt. Väljer alla som utsätts för ett hot mot hälsan att behålla hotet får de göra det, men majoriteten ska inte tvinga på andra någonting.
Du sa ju just att vi skulle lagstifta mot det, då kommer ju alla som väljer att utsätta sig för det hotet bryta lagarna. :wide:
June 18, 2001
Steel>
Klart jag gör. "Om du är en 1 av 10 springande hamstrar..."
Det hindrar inte att jag motsätter mig det. Så länge skadan finns där oavsett om jag utnyttjar förtjänsten eller inte gör det varken till eller från vad jag gör. Kan jag däremot få alla att avstå har jag varken viljan eller möjligheten att själv fortsätta.
Att göra mig själv till martyr har jag inget för. Inom spelteorin kallas det passande nog att vara en "sucker." 😉
June 18, 2001
MrWeizel wrote: [quote=Jerry]Snarare tvärtom. Vi skyddar människors rättighet att slippa utsättas för skador ofrivilligt. Väljer alla som utsätts för ett hot mot hälsan att behålla hotet får de göra det, men majoriteten ska inte tvinga på andra någonting.
Du sa ju just att vi skulle lagstifta mot det, då kommer ju alla som väljer att utsätta sig för det hotet bryta lagarna. :wide:
Lagstifta just därför att alla inte vill ha dem. Dvs. lagstifta efter hur den aktuella situationen ser ut, inte av principiella skäl.
Sedan kan man självklart göra regionala skillnader. Vill varenda kotte i Stockholm använda 3G kan man bygga master där, så länge strålningen inte påverkar människor utanför staden.
January 28, 2003
Jerry wrote: Lagstifta just därför att alla inte vill ha dem. Dvs. lagstifta efter hur den aktuella situationen ser ut, inte av principiella skäl.
Hur går det då för "den enskilda individens rättigheter som inte majoriteten får inskränka"?
Jag tycker du springer i rundor runt dig själv, orkar inte höra mer vänsterpropaganda, så detta blir mitt sista inlägg i tråden...
Over and out
October 7, 2002
Hmm. Att inte alla som är kritiska till 3G-utbyggnaden är lika kritiska till TV-masterna. Dessa sänder på nästan lika höga frekvenser som mobilmasterna, men med upp till 1000 gånger högre effekt (!). Finns annan radiotrafik på ännu högre frekvenser, som radar, amatörradio mm med högre frekvenser som också antagligen är ganska kraftigt strålande och ändå ingen bryr sig om.
Anledningen till att det måste vara så många master har ju att göra med att sändeffekten är relativt låg - antagligen krävs det väl så många basstationer för att ta hand om alla telefoner ändå, och då behöver man ju inte stråla särskilt extremt. 🙂
Vad gäller utbyggnaden och att kommunerna stoppar den, har det säkert även att göra med att operatörerna varit urusla på att samordna utbyggnaden. I Laholm togs ett principbeslut att ta bygglovsansökningarna i klump, och neka samtliga som skulle kunna samlokaliseras med en annan operatör. (Även om masterna inte är farliga så påverkar de ju landskapsbilden, vilket kan vara skäl att neka bygglov.)
Slutligen: Jag har inte pratat om något annat än mobilmaster - att hålla mobiltelefonen alltför nära huvudet är jag inte heller pigg på (som någon redan sagt skiljer strålningsnivåerna mellan masten och mobilen enormt), har handsfree som jag använder i alla fall när jag ska prata längre stunder.
Frekvenskarta:
http://hem.passagen.se/apollo1.....lning.html
3 Guest(s)