Mobilt abonnemang|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Mobilt abonnemang
Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 26, 2011 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja!
Tänkte köpa en ny smartphone med ett abonnemang. Jag har aldrig haft ett sådant så undrar hur det funkar.
Följande:

* Om jag köper en mobil+abonnemang, innebär det att den är låst ända tills du låser upp den (måste lämnas in)? Sen kan du byta abonnemang.
* Om jag köper den olåst kan jag använda både kontantkort eller abonnemang. Väljer jag ett abonnemang blir den låst och måste låsas upp?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1261406
January 26, 2011 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Låst är oftast att du bara kan använda den med sim från den operatör du köpt den hos. Detta är dock inget större problem då de flesta nya telefoner tar max 2min att låsa upp själv hemma och gratis.

Köper du telefon+abbonemang är du oftast bunden till att ha den operatörens abbonemang så länge som perioden avser (oftast runt 24månader).
Om du skall ha en smartphone och använda denna så bör du ha ett obbonemang med "fri surf" i. Dvs du betalar inte för datatrafik som mobilen använder för smartphone funktionerna.

Beroende på hur mycket trafik du kan tänkas nyttja så finns det olika gränser för hur mycket man får ladda hem, innan abbonemanget stryps till lägre hastighet. Telenor är de enda med fri trafik mig veterligt, kan iof ha fel.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1261409
January 26, 2011 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för svaret!
Snackade med en polare som har 500MB/mån. Han sa att det var fullt tillräckligt. De flesta har 1GB/mån vad jag har sett. "Fri surf" har jag ingen användning för. Sitter jag hemma surfar jag isf på WLAN:et hemma. Är jag utomhus vilket inte är så ofta går det på mobilabonnemanget.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1261434
January 27, 2011 - 12:37 am
sp_Permalink sp_Print

När det gäller smartphones så ska man tänka på att den hela tiden är uppkopplad och uppdaterar informationen som tex väder, tid, hjälper GPS-signalen från google etc vilket innebär att även om du inte använder en webläsare så laddar telefonen med jämna mellanrum ner uppgifter och uppdaterar sig, så kallad kalldata, dessutom så kollar den hela tiden om det finns vänner i närheten och andra speciella saker.

Som en jämförelse kan jag visa detta: Mitt surfpaket kostar 69 kronor per månad, det motsvar att utan paketet betala 15 kr / MB; jag får altså 4,66 MB för samma pris.

Det tar 8 dagar för telefonen att kallsurfa uppgifter för motsvarande 4,66 MB, första veckan är lite mer men sedan så ligger den mellan 3,5 och 5 MB / 8 dagar.

Per dag laddas det ner motsvarande 0,5825 MB vilket innebär 17,475 MB på 30 dagar vilket är 262,125 kr.

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
1261489
January 28, 2011 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

Kör själv Tele2 Kompis + Datapaket Medium 1GB för 69kr, fungerar perfekt, dock kommer jag inte i närheten av 1GB men kan vara skönt att slippa tänka på hur mycket man förbrukat.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1261516
January 29, 2011 - 10:11 am
sp_Permalink sp_Print

Kör Snackis Surf för 89kr, inte nära 1GB, men skönt att inte behöva oroa sig eftersom telefonen är lite fräck och hämtar lite som den känner för.

Ett tips med Android är att se till att den INTE ska koppla upp datatjänster vid roaming. Det blir snabbt dyrt annars om ni reser runt.

//Andreas

DrPepper
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 960
1261676
February 1, 2011 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe;1261531 wrote: När det gäller smartphones så ska man tänka på att den hela tiden är uppkopplad och uppdaterar informationen som tex väder, tid, hjälper GPS-signalen från google etc vilket innebär att även om du inte använder en webläsare så laddar telefonen med jämna mellanrum ner uppgifter och uppdaterar sig, så kallad kalldata, dessutom så kollar den hela tiden om det finns vänner i närheten och andra speciella saker..

Allt baserar på hur man ställer in det hela..Så att den är uppkopplad hela tiden är inte korrekt

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1261789
February 4, 2011 - 8:58 am
sp_Permalink sp_Print

Brukar göra slut på 3-4GB per månad men då kör jag telefonen som modem till laptopen och har igång spotify etc rätt mycket. Börjar du med ett litet paket och märker att det inte räcker så brukar det inte vara några problem att öka det (åtminstone inte hos tele2). Jag har telenor nu, det är rätt skönt att inte behöva tänka på om man går över något tak och deras surfa / surfa plus är inte så dyrt (99:- / 129:-) men ringer man och smsar mycket är det nog inte att rekommendera.

Hos både tele2 och telenor har mina senaste telefoner varit olåsta, det är väl mest kontantkortstelefoner som kommer med operatörslåsning nuförtiden?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 439
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL