January 12, 2004
Har en bekant som har planer på att skaffa en mobil, vilket jag har försökt att avråda honom.
Han har planer på att skaffa en med abbonemang, en sk 1:- telefon.
Han säger att han kan skaffa det trots att han har betalningsanmärkningar.
Att vissa butiker inte gör en koll på om han har betalningsanmärkningar.
Stämmer det?
Hoppas inte det.
October 22, 2002
Vet inte riktigt hur det är om man har betalningsanmärkningar. Tycker själv att man inte ska köpa 1 kr telefoner eftersom man får betala telefonen ändå genom en hög månadskostnad.
Cash is king som det heter och tycker att man ska enbart köpa saker om man har råd. Är en annan sak om man köper en bil eller boende och tar lån, fast då så får man ju bara lån om banken tror att man klarar av att betala tillbaka.
Varför försöker du avråda honom? Är det för månadskostnaden eller att han redan har problem med ekonomi, som jag fick för mig genom att han har anmärkningar,.
January 28, 2003
Okej, dags att halvt avliva en myt.
Att köpa en mobil för 1kr med abbonemang behöver inte bli dyrare än att köpa den löst. Jag kan ta ett exempel härifrån butiken, om man tecknar ett Telia mobil 25 + 150kr abb och får en SonyEricsson K700i OCH tusen kronor i handen.
Varje abbonemang har en grundavgift, som man aldrig kan bli av med. För att få en mobiltelefon subventionerad så får man lägga till pengar på abbonemanget, i detta fallet 150kr i månaden. Det är med dessa pengar man betalar telefonen. Bindningstiden är 24mån.
K700i: 1kr
Förhöjd avgift: 150kr*24 = 3600kr
Tusen kr i handen: -1000kr
Du ger alltså 2600kr för telefonen, ordinarie pris vi tar är 3370kr. Han sparar alltså 770kr hur man än vänder och vrider på det.
Däremot, så går det INTE att teckna abbonemang om man har betalningsanmärkningar. Alla abb. teckans online och då görs en koll av personnumret direkt.
Edit: Glömde en sak, det är framförallt på de dyrare telefonerna detta gäller. De billigare telefonerna brukar dock ha lägre förhöjd avgift. Det är ju inget som är särskilt svårt att räkna på hur som helst. (Förhöjd avgift*antal månader - telefonens nypris = slutsumma för telefon)
1 Guest(s)