October 16, 2003
Var kan man göra sådana?
jag hade tänkt att göra en modell av en klocka som MVG upgift i teknikutveckling...
jag har hört att det finns maskiner som man lägger in en cad-ritning i så svarvar den den i plast el. liknande...
nån som vet når företag eller nåt?
helst i göteborgsområdet
January 17, 2002
Bogus^ wrote: Var kan man göra sådana?
jag hade tänkt att göra en modell av en klocka som MVG upgift i teknikutveckling...
jag har hört att det finns maskiner som man lägger in en cad-ritning i så svarvar den den i plast el. liknande...
nån som vet når företag eller nåt?
helst i göteborgsområdet
Fråga Rutger om han kan fixa det på nån av designinriktningarna på Chalmers, de har sådana svarvar + mer.
May 17, 2002
Mind wrote: alltså, CNC-fräs kallas dom automaserade fräsarna man kan enkelt styra med en Cad ritning.
finns ju folk på skolor som har tillgång till sådant, antar att chalmers har det oxå.
vi höl på med det lite på den gymnasieskolan jag gick på förut.
så här skall du göra:
Först så ritar du en ritning på objektet i ditt CAD-program sedan flyttar du över ritningen till ditt CAM-program som gör om ritningen till ett CNC-styrningsprogram
August 27, 2003
Eller så kan man skaffa en 3D skrivare 🙂
August 27, 2003
PaiN wrote: [quote=Kamelryttarn]Det där var lätt nått av det absolut grymmaste jag någonsin sett!!! *lyrisk*
me2 och billig var den också! 😀
Den sprutar ut stärkelse/lim i pulver, lager för lager och så blir det sådär. Otroligt grymt!
*Börjar tänka heltokigadatormoddar*
Göra ett eget Chassi i SolidWorks och sen skriva ut det i skrivaren, ganska maffigt 🙂
October 16, 2003
fragone wrote: undra om folk blev lika upphetsade när första "normalskrivaren" kom.. "Häftigt, man kan rita en gubbe på datorn o sen få den på papper, OTROLIGT", typ eller? 🙄
EDIT: istället för att köpa bil kan man ju köpa en sån o sen bygga bilen(delarna asså) i den! 😀
fan va smart! men frågan är om det blir billigare... det är ju ganska mycket bilar... och jag tror inte att du kommer få tag i ritningarna till alla...
bara skrivaren kostar ju som en billig ny bil...
sen är det ju tveksamt om stärkelse håller till att bygga en motor.. 🙄
2 Guest(s)