Möjlighet att som _ung_ få ett eftermiddags/kvälls/helgjobb?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Möjlighet att som _ung_ få ett eftermiddags/kvälls/helgjobb?
SupahMan
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 7, 2006 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är så att jag nu till andra året i gymnasiet bara inte orkar bo hemma längre, det är långt till skolan och många jobbiga styvsyskon hemma :arg:

Så då har jag funderat på att flytta till en liten lägenhet i samma stad(Umeå), fast närmare skolan. Men för att få ihop till hyran behövs ju ca 3000kr/månad. Och till det, behövs ett jobb,logiskt tänkt.

Så tror ni man skulle kunna hitta nå riktigt skitjobb som man iaf kan få ihop endel kronor på? Vart ska man vända sig? Vart har man störst chans? Har tyvär aldrig fått ha nån riktigt bra praktik någonstans så det känns nästan hopplöst 🙁

Och ja, det är därför jag lägger ut denna desperata tråd:D För här lär det ju finnas många i 20-30 årsåldern som borde veta sånt här;p

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1048810
June 7, 2006 - 3:49 pm
sp_Permalink sp_Print

SupahMan wrote: Det är så att jag nu till andra året i gymnasiet bara inte orkar bo hemma längre, det är långt till skolan och många jobbiga styvsyskon hemma :arg:

Så då har jag funderat på att flytta till en liten lägenhet i samma stad(Umeå), fast närmare skolan. Men för att få ihop till hyran behövs ju ca 3000kr/månad. Och till det, behövs ett jobb,logiskt tänkt.

Så tror ni man skulle kunna hitta nå riktigt skitjobb som man iaf kan få ihop endel kronor på? Vart ska man vända sig? Vart har man störst chans? Har tyvär aldrig fått ha nån riktigt bra praktik någonstans så det känns nästan hopplöst 🙁

Och ja, det är därför jag lägger ut denna desperata tråd:D För här lär det ju finnas många i 20-30 årsåldern som borde veta sånt här;p

Testa gå till olika ställen typ matbutiker, kiosker m.m och fråga om dom skulle behöva någon.. Sen kan du även kolla på http://www.ams.se

Eller du kanske känner någon som har företag där du kan fråga ?

Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
1048822
June 7, 2006 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

3kkr.. hm beroende på var du bor så låter det lite mycket. men men... kolla mackar å dyligt, pizzerior kan behöva hjälp på helger etc.
Om du har körkort - budbil. GB-glace om du har
fler bokstäver än bara b.
Sen är detta inte det smartaste rådet med,
men du kan få bidrag och låna pengar av CSN.
Flera av mina vänner som inte pllat med hemmamiljön har faktiskt gjort så! Lycka till, å hoppas att får känna på friheten snart! 😉

MiZtro
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 448
1048823
June 7, 2006 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror du kan få bidrag till sånt, men då måste du nog ha en bra bit till skolan.

Jag jobbade som städare på helgerna under gymnasiet och även efter. Det var ingen superlön, men bättre än inget alls.

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
1048826
June 7, 2006 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Just nu blir det nog svårt. De allra flesta sommarjobben är redan tillsatta, och då är även nästan alla extra- och helgjobb tagna över sommaren. Men till hösten kommer ju alla sommarjobb och många som har "riktiga" jobb sluta för att t.ex. börja plugga på högskola mm, då brukar det vara lättare att få tag på jobb.

Men prova med äldrevården, där är det nästan alltid underbemannat, och Mc Donalds, städjobb mm...

Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
1048827
June 7, 2006 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Miztro wrote: Tror du kan få bidrag till sånt, men då måste du nog ha en bra bit till skolan.

Jag jobbade som städare på helgerna under gymnasiet och även efter. Det var ingen superlön, men bättre än inget alls.

Om jag inte minns rätt så kan man få det av psykosociala skäl... men då blin man tvungen att skriva "skit" om sin egen familj. Lite som att kacka i eget bo, men..

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1048829
June 7, 2006 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är mer saker än hyran som ska betalas. Får du inte hjälp av dina föräldrar så räcker inte 3000:- långt tyvärr.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
1048835
June 7, 2006 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Du bor ju i umeå...
http://www.onlinetelemarketing.se

min syster jobbar där deltid, tjänar ca 3lax i månaden för 8h i veckan.

Bjornstrom
Member
Medlem
1048837
June 7, 2006 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Det är mer saker än hyran som ska betalas. Får du inte hjälp av dina föräldrar så räcker inte 3000:- långt tyvärr.

Exakt som Coore säger så MÅSTE du ju köpa allt... Så räkna med 5-6k månad inkl hyra skulle jag gissa på....

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1048839
June 7, 2006 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej, 3000 räcker inte långt. Har själv hyra, 2450, bb 450, el 350, tvlicens 175 cirka-summor. Sen ska du ha till mat, papper, schampo och allt sånt med.
Så, först och främst så räkna på det ordentligt från början så du inte blir överraskad sen när allt väl ska gå ihop.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1048842
June 7, 2006 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Rent spontant tror jag att de flesta företagare skulle gilla om du bara kom dit... Gå till alla möjliga företag, det finns kanske något du kan göra någon timme om dagen...

Maila inte, ring inte, visa dig! Erbjud dej att provjobba gratis...

Jag har själv gjort såhär. Har målat lite industrilokaler, grovstädat på ett sågverk och sopat en stor gårdsplan (vändplats för långtradare, dammade gott mitt i sommaren!)...

Bjornstrom
Member
Medlem
1048845
June 7, 2006 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: Rent spontant tror jag att de flesta företagare skulle gilla om du bara kom dit... Gå till alla möjliga företag, det finns kanske något du kan göra någon timme om dagen...

Jag har själv gjort såhär. Har målat lite industrilokaler, grovstädat på ett sågverk och sopat en stor gårdsplan (vändplats för långtradare, dammade gott mitt i sommaren!)...

haha och direkt du visat vad du går för gratis, så kickade dom dig ?

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1048846
June 7, 2006 - 4:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Precis som de andra säger så måste du nog räkna med några tusen med i månaden för att du ska klara dig..

Adam wrote: Jag har själv gjort såhär. Har målat lite industrilokaler, grovstädat på ett sågverk och sopat en stor gårdsplan (vändplats för långtradare, dammade gott mitt i sommaren!)...

Varför sopar man en vändplats för lastbilar? 🙄

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1048851
June 7, 2006 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

_Bjornstrom_ wrote: [quote=Adam]Rent spontant tror jag att de flesta företagare skulle gilla om du bara kom dit... Gå till alla möjliga företag, det finns kanske något du kan göra någon timme om dagen...

Okej, nu formulerade jag mitt inlägg lite klumpigt. Provjobbat har jag bara gjort en gång, när jag målade...
"Jag har själv gjort såhär", då skyftade jag mer på idéen med att aktivt söka jobb, inte gömma sig bakom telefonkatalogen och ringa.

Snorch: Du kan tänka dig att jag funderade på samma sak när jag sopat i ett par timmar.. 🙂 Vet faktiskt inte, dom hade sandat hela vintern och ville väl ha det fint...

Bjornstrom
Member
Medlem
1048855
June 7, 2006 - 4:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: [quote=_Bjornstrom_][quote=Adam]Rent spontant tror jag att de flesta företagare skulle gilla om du bara kom dit... Gå till alla möjliga företag, det finns kanske något du kan göra någon timme om dagen...

Okej, nu formulerade jag mitt inlägg lite klumpigt. Provjobbat har jag bara gjort en gång, när jag målade...
"Jag har själv gjort såhär", då skyftade jag mer på idéen med att aktivt söka jobb, inte gömma sig bakom telefonkatalogen och ringa.

Snorch: Du kan tänka dig att jag funderade på samma sak när jag sopat i ett par timmar.. 🙂 Vet faktiskt inte, dom hade sandat hela vintern och ville väl ha det fint...

kk då hänger jag också med, tur det laugh

Men håller med det du säger.. Gå personligen dit och snacka.. Skicka absolut inte brev och förvänta dig något.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 331
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL