December 3, 2005
Det är så att jag nu till andra året i gymnasiet bara inte orkar bo hemma längre, det är långt till skolan och många jobbiga styvsyskon hemma :arg:
Så då har jag funderat på att flytta till en liten lägenhet i samma stad(Umeå), fast närmare skolan. Men för att få ihop till hyran behövs ju ca 3000kr/månad. Och till det, behövs ett jobb,logiskt tänkt.
Så tror ni man skulle kunna hitta nå riktigt skitjobb som man iaf kan få ihop endel kronor på? Vart ska man vända sig? Vart har man störst chans? Har tyvär aldrig fått ha nån riktigt bra praktik någonstans så det känns nästan hopplöst 🙁
Och ja, det är därför jag lägger ut denna desperata tråd:D För här lär det ju finnas många i 20-30 årsåldern som borde veta sånt här;p
December 17, 2005
SupahMan wrote: Det är så att jag nu till andra året i gymnasiet bara inte orkar bo hemma längre, det är långt till skolan och många jobbiga styvsyskon hemma :arg:
Så då har jag funderat på att flytta till en liten lägenhet i samma stad(Umeå), fast närmare skolan. Men för att få ihop till hyran behövs ju ca 3000kr/månad. Och till det, behövs ett jobb,logiskt tänkt.
Så tror ni man skulle kunna hitta nå riktigt skitjobb som man iaf kan få ihop endel kronor på? Vart ska man vända sig? Vart har man störst chans? Har tyvär aldrig fått ha nån riktigt bra praktik någonstans så det känns nästan hopplöst 🙁
Och ja, det är därför jag lägger ut denna desperata tråd:D För här lär det ju finnas många i 20-30 årsåldern som borde veta sånt här;p
Testa gå till olika ställen typ matbutiker, kiosker m.m och fråga om dom skulle behöva någon.. Sen kan du även kolla på http://www.ams.se
Eller du kanske känner någon som har företag där du kan fråga ?
December 16, 2003
3kkr.. hm beroende på var du bor så låter det lite mycket. men men... kolla mackar å dyligt, pizzerior kan behöva hjälp på helger etc.
Om du har körkort - budbil. GB-glace om du har
fler bokstäver än bara b.
Sen är detta inte det smartaste rådet med,
men du kan få bidrag och låna pengar av CSN.
Flera av mina vänner som inte pllat med hemmamiljön har faktiskt gjort så! Lycka till, å hoppas att får känna på friheten snart! 😉
May 17, 2002
Just nu blir det nog svårt. De allra flesta sommarjobben är redan tillsatta, och då är även nästan alla extra- och helgjobb tagna över sommaren. Men till hösten kommer ju alla sommarjobb och många som har "riktiga" jobb sluta för att t.ex. börja plugga på högskola mm, då brukar det vara lättare att få tag på jobb.
Men prova med äldrevården, där är det nästan alltid underbemannat, och Mc Donalds, städjobb mm...
December 16, 2003
Miztro wrote: Tror du kan få bidrag till sånt, men då måste du nog ha en bra bit till skolan.
Jag jobbade som städare på helgerna under gymnasiet och även efter. Det var ingen superlön, men bättre än inget alls.
Om jag inte minns rätt så kan man få det av psykosociala skäl... men då blin man tvungen att skriva "skit" om sin egen familj. Lite som att kacka i eget bo, men..
December 11, 2002
Du bor ju i umeå...
http://www.onlinetelemarketing.se
min syster jobbar där deltid, tjänar ca 3lax i månaden för 8h i veckan.
March 27, 2003
Rent spontant tror jag att de flesta företagare skulle gilla om du bara kom dit... Gå till alla möjliga företag, det finns kanske något du kan göra någon timme om dagen...
Maila inte, ring inte, visa dig! Erbjud dej att provjobba gratis...
Jag har själv gjort såhär. Har målat lite industrilokaler, grovstädat på ett sågverk och sopat en stor gårdsplan (vändplats för långtradare, dammade gott mitt i sommaren!)...
December 17, 2005
Adam wrote: Rent spontant tror jag att de flesta företagare skulle gilla om du bara kom dit... Gå till alla möjliga företag, det finns kanske något du kan göra någon timme om dagen...
Jag har själv gjort såhär. Har målat lite industrilokaler, grovstädat på ett sågverk och sopat en stor gårdsplan (vändplats för långtradare, dammade gott mitt i sommaren!)...
haha och direkt du visat vad du går för gratis, så kickade dom dig ?
March 14, 2001
Precis som de andra säger så måste du nog räkna med några tusen med i månaden för att du ska klara dig..
Adam wrote: Jag har själv gjort såhär. Har målat lite industrilokaler, grovstädat på ett sågverk och sopat en stor gårdsplan (vändplats för långtradare, dammade gott mitt i sommaren!)...
Varför sopar man en vändplats för lastbilar? 🙄
March 27, 2003
_Bjornstrom_ wrote: [quote=Adam]Rent spontant tror jag att de flesta företagare skulle gilla om du bara kom dit... Gå till alla möjliga företag, det finns kanske något du kan göra någon timme om dagen...
Okej, nu formulerade jag mitt inlägg lite klumpigt. Provjobbat har jag bara gjort en gång, när jag målade...
"Jag har själv gjort såhär", då skyftade jag mer på idéen med att aktivt söka jobb, inte gömma sig bakom telefonkatalogen och ringa.
Snorch: Du kan tänka dig att jag funderade på samma sak när jag sopat i ett par timmar.. 🙂 Vet faktiskt inte, dom hade sandat hela vintern och ville väl ha det fint...
December 17, 2005
Adam wrote: [quote=_Bjornstrom_][quote=Adam]Rent spontant tror jag att de flesta företagare skulle gilla om du bara kom dit... Gå till alla möjliga företag, det finns kanske något du kan göra någon timme om dagen...
Okej, nu formulerade jag mitt inlägg lite klumpigt. Provjobbat har jag bara gjort en gång, när jag målade...
"Jag har själv gjort såhär", då skyftade jag mer på idéen med att aktivt söka jobb, inte gömma sig bakom telefonkatalogen och ringa.
Snorch: Du kan tänka dig att jag funderade på samma sak när jag sopat i ett par timmar.. 🙂 Vet faktiskt inte, dom hade sandat hela vintern och ville väl ha det fint...
kk då hänger jag också med, tur det
Men håller med det du säger.. Gå personligen dit och snacka.. Skicka absolut inte brev och förvänta dig något.
1 Guest(s)