Moment 22 ?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Moment 22 ?
[-Pale-]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 513
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 1, 2007 - 7:12 am
sp_Permalink sp_Print

Nu är det som detta.
Att, jag under en lång tid, sen 2003. Har gått igenom ett flertal cellgifts och strålnigsbehandlingar.
Även gjort högdos, vilket innebär att mina egna stamceller plockas ut och sedan skickas tillbaka efter att märgen fått sig en redig omgång.

Efter det mer cellgifter och en benmärgstransplantantion.
Som går till på samma sätt som en högdos, förutom att jag har en donator.

Nu till saken.
När man ligger utslagen med trasiga slämhinnor pga. cellgifter så förstörs tänderna. För lite saliv gör att emalgen blir angripen lättare och ingenting sköljer bort karius och baktus.

Jag blev flertalet sagd vid tandläkarbesök att allt detta skulle lagas och fixas när jag var klar. Då det var pga. all behandling som mina tänder blivit förstörda.

Nu när jag äntligen fått en tid hos tandläkeren, är klar med behandlingar och så vidare.
Så får jag efter lite petande. Och efter att ha gjort ett salivprov för att kolla hur pass dålig min salivproduktion var höra : Ja detta kommer att bli normaltaxa och kosta dig (mins inte exakt) 5500+kr....

nu till moment 22:

Jag: Men detta skulle ju ingå efter behandlingen och bara kosta normalt läkarbesök, det vill säga 200kr
Tandläkare: Ja, men du är väl klar med cellgifter?
Jag: Ja, annars skulle jag inte vara här.
Tandläkare: Nej precis.
Jag: För man får ju inte gå till tandläkaren och göra någe ingrepp när man får cellgifter?
Tandläkare: Nej, det får man inte.
Jag: Men om jag hade fått cellgifter nu, då hade det vart gratis?
Tandläkare: Ja, då hade det inte kostat dig någonting.
Jag: Men hur kan det vara gratis om man inte får komma?
Tandläkare: Ja, men du får ju bara detta gratis om du får behandling för din cancer.
Jag: Ja, men jag får ju inte behandlas i truten medans jag behandlas för cencer!
Tandläkere: Nej det stämmer.

______

Försökte flera gånger få henne att förstå hur dumt detta lät och var.
Men det gick inte alls fram värkade det som.

Någon som har någon ide om vad man kan göra med detta?
Har ringt tandläkare i uppsala där jag behandlats och tandläkare i eskilstuna där jag bor och fått tandläkar tiderna, då remiss skickats från uppsala.
Men alla är lika korkade och ser inte det jag vill kalla ett moment 22.
Även talat med onkologer och hematologer som anser att detta är helt sjukt.

Och vad gör jag nu?
snart 23år, ser ut som ett gammalt crackluder i käften. Sjukpenisonär.
Minimumbelopp från f-kassan...
Får det precis att gå runt med hyra. Får äta en hel del hos mina föräldrar för att ha råd med hela månaden.
Struntar jag i att fixa mina blir jag av med dom innom ett år. Det är jag säker på.
Går jag dit kommer jag inte ha råd med mat efter att ha betalat hyra och "delbetalning" på räkningen av tandläkeren.

Och nu vill moderatjävlarna tabort ännu mer pengar?

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1157930
October 1, 2007 - 7:23 am
sp_Permalink sp_Print

"[-Pale- wrote: Och vad gör jag nu?

1. finns det en stöd/intresseförening för de med samma eller liknande problem/sjukdom du har du kan gå med i?

De kan hjälpa till en hel del.

2. OM du fortfarande tar några mediciner, så kolla upp exakt vad det innebär för dina tänder.

3. Kontakta sociala och be de om hjälp.

[-Pale-]
Kommer du hit ofta?
Medlem
1157934
October 1, 2007 - 7:36 am
sp_Permalink sp_Print

1. Det finns olika föreningar och fonder.
Har kontaktat några och inväntar svar. Hoppas på ekonomisk hjälp där ifrån.
Har fått hjälp tidigare då jag fick en laptop att ha på sjukhuset.

2. De mediciner jag tar nu skadar inte gaddarna.

3. Socialen hjälper mig icke. De tycker jag får nog med pengar från f-kassan.
Skulle vilja se den feta kossan klara sig på de pengarna en månad....

obelix
Member
Medlem
1157942
October 1, 2007 - 8:04 am
sp_Permalink sp_Print

[-Pale- wrote: ]3. Socialen hjälper mig icke. De tycker jag får nog med pengar från f-kassan.

överklaga, det brukar oftast bli dyrare för dom att bemöta ett överklagande än att betala det som en person söker, vilket kan innebära att de viker sig utan att länsrätten kopplas in.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1157944
October 1, 2007 - 8:28 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=[-Pale-]]3. Socialen hjälper mig icke. De tycker jag får nog med pengar från f-kassan.

överklaga, det brukar oftast bli dyrare för dom att bemöta ett överklagande än att betala det som en person söker, vilket kan innebära att de viker sig utan att länsrätten kopplas in.

Jag har för mig att socialen måste hjälpa till att betala för sjukvård, och där räknas ju även tandvård in. Har för mig det stog med bland sakerna de betalar iaf när jag fick stå ut med dom för 2år sedan.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1157946
October 1, 2007 - 8:59 am
sp_Permalink sp_Print

Om du nu inte får nån hjälp från myndigheter, kan jag tänka mig donera en liten struntsumma på säg 50-100kr. Om fler på NH gör samma lär du få ihop 5 papp.
Men visst håller med. Systemet är sjukt och måste ändras. Fler lär ju drabbas av detta! Är överhuvudtaget starkt kritisk till tändläkarpriserna som är hutlöst höga.

[-Pale-]
Kommer du hit ofta?
Medlem
1157957
October 1, 2007 - 10:02 am
sp_Permalink sp_Print

Kanske får ta ett till snack dem käringen på soc.
Eftersom jag är lite klen och inte pallar stå på mig allt för länge är morsan på dom som en böld i arslet på cykelsemestern.

Dani: Snäll tanke, men någe allmosar från andra hoppar jag snällt över. Köp dig en GT eller någe annat gott på dina krogrundor istället.

Niklas.Andersson
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 164
1157960
October 1, 2007 - 10:33 am
sp_Permalink sp_Print

Alltså när det kommer till såna där bitar så har jag bara ett tips..

Det där är ett stort ! på att systemet inte fungerar.

Gå ut i media om detta. på detta sätt så får flera människor en syn på att det svenska systemet verkligen inte fungerar.

Dom som behöver hjälp får ingen hjälp ( svenska ) är man invandrare så får man enklare stöd i sverige.

Men skriv insändare om detta och jag lovar dig att det kommer bli respons och du kommer få allt stöd du vill.

Jag blir skogstokig i såna här sitationer jag vet själv hur det där är.

[-Pale-]
Kommer du hit ofta?
Medlem
1157962
October 1, 2007 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Niklas.Andersson wrote: Alltså när det kommer till såna där bitar så har jag bara ett tips..

Det där är ett stort ! på att systemet inte fungerar.

Gå ut i media om detta. på detta sätt så får flera människor en syn på att det svenska systemet verkligen inte fungerar.

Dom som behöver hjälp får ingen hjälp ( svenska ) är man invandrare så får man enklare stöd i sverige.

Men skriv insändare om detta och jag lovar dig att det kommer bli respons och du kommer få allt stöd du vill.

Jag blir skogstokig i såna här sitationer jag vet själv hur det där är.

Vettefan om jag kan formulera mig så pass bra.
Och/eller jag skulle orka med massa frågor av press eller liknande.

Ville mer skriva av mig lite. Och se vad folk tycker om det.
Att systemet inte funkar vet väl alla redan.

Kan tänka mig att det finns en del NH'are som tänker - "skyll dig själv för att du inte föddes med en tusenlapp i arslet"
Eller "jobba o tjäna pengar då" och som inte alls fattar att när man är sjuk så pallar man inte att jobba.

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
1157964
October 1, 2007 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har varit i exakt samma sits som du, förutom att min sjukdom var depression och jag åt medicin som näst intill stoppade produceringen av saliv hos mig.

Har du inte lust att läsa 'text wall of doom' här nere kan du hoppa ner till slutet =)

I Januari var det riktigt illa och jag skrevs in på psykakuten, fick ligga kvar där i några månader och blev utskriven i April.
Jippie, min 30:e födelsedag! Nej så kände jag inte direkt, var lika nere som i Januari och ville bara tyna bort så fort som möjligt.

Då jag fortfarande mådde dåligt träffade jag en doktor för att få vara sjukskriven tills jag orkade ta mig igenom en hel dag utan 'episoder' av ångerst.

Första gången kom han efter 40 minuters samtal fram till att jag hade Bipolär depression(menas enkelt förklarat att jag under vissa perioder känner att jag mår RIKTIGT bra för att sedan sjunka ner till en ny lägstanivå) och han ville sätta mig på medicinen Lithium. Jag har hört många historier om hur den medicinen påverkar en och motsatte mig det en aning. Nästa(sista med den här doktorn, flyttade under den här tiden till annan stad) besök varade i 20 minuter då han plötsligt bestämde sig för att jag inte var sjuk nog för att fortsätta vara sjukskriven.

Depressionen gör även att jag inte orkar stå på mig och ifrågasätta saker och ting så jag tackade för att han tagit sig tid och gick därifrån med svansen mellan benen(bildligt talat).

Nu stod jag där i början av sommaren, sommaren då jag trodde och hoppades på att få lite sinnesro och kunna ta mig tillbaks till mitt gamla glada jag. Umgås med kompisar och kunna följa med dem ut på lite roliga upptåg och utflykter. Jag var inte sjukskriven och jag kunde inte 'stå till arbetsmarknadens förfogande' så jag kunde inte heller vara arbetssökande. Gissa om jag kände att livet var på väg att ta slut.

Jag fick inte pengar från någon instans då jag var 'för frisk för att vara sjukskriven' och 'för sjuk för att söka jobb' så räkningarna hopade sig fort.
Efter någon månad, med stöd och hjälp från familjen, tog jag skamset kontakt med Socialen. Där fick jag hyran, el och fackavgift betald och 3900 kr att handla mat och kläder för.

Problemet var ju att jag hade lån, bredband och telefon som kostade så det blev inget kvar för att göra någon aktivitet som kostar pengar(och vad är gratis nu för tiden) så jag blev strandsatt i nya lägenheten med knappt någon att umgås med. Depressionen blev ju inte direkt bättre av detta kan jag lova.
Att, då man är så nere som jag, tvingas leva på luft under hela den här sommaren har varit minst sagt ansträngande och jag hoppas allt blir bättre snart för detta är ett helvete.

Nu tillbaks till topic: Det finns något som kallas Intyg om nödvändig Tandvård.
Beroende på vilken hjälp man anses berättigad till(det finns 4 olika kategorier tror jag) kan man få allt från att slippa betala helt för lagning av tänderna till att slippa endast vissa kostnader. För mig blev det att jag betalar 100kr per besök oavsett vad som görs och när jag kommit upp till 900kr(det går alltså ihop med det normala högkostnadsskyddet) betalar jag ingenting.

Jag vet inte vilka kriterier man måste uppfylla dock. Jag har för mig att det gick genom Socialen men det kanockså varit genom sjukvården(minnet är inte bra på mig heller) men kolla upp det och hoppas på det bästa.

I Sverige ska man inte vara sjuk eller svag, är man det ska man straffas hårt för att man inte är lika god medborgare som resten av befolkningen.

Oj detta blev en lång text, har svårt att skriva om mig själv så jag har ingen aning om vart allt detta kom från 😀

Jaja, hoppas det fixar sig för dig.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1157965
October 1, 2007 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

[-Pale- wrote: ]Kan tänka mig att det finns en del NH'are som tänker - "skyll dig själv för att du inte föddes med en tusenlapp i arslet"
Eller "jobba o tjäna pengar då" och som inte alls fattar att när man är sjuk så pallar man inte att jobba.

Det hoppas jag verkligen inte att det finns.
En frisk människa har många önskningar. En sjuk har bara en, att bli frisk.
Klyschigt, men sant.

Hoppas det ordnar sig. Jäkla nötter till tandläkare du kommit till.

obelix
Member
Medlem
1157975
October 1, 2007 - 1:15 pm
sp_Permalink sp_Print

[-Pale- wrote: ] Kan tänka mig att det finns en del NH'are som tänker - "skyll dig själv för att du inte föddes med en tusenlapp i arslet"

du menar de små osnutna skitungarna som bor hemma hos mamma och pappa och inte behöver ta ansvar och betala själv laugh

De ska man inte lyssna på...

Har du provat att snacka med F-kassan?
Man kan bla få nått som heter handikappsersättning.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1157984
October 1, 2007 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Kontakta HSAN och se om de kan hjälpa dig vidare med detta.

[-Pale-]
Kommer du hit ofta?
Medlem
1157990
October 1, 2007 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Tintin : Jag ska kolla upp det där närmare med soc. Om inte annat lär morsan ha gjort det innom en snart framtid.
Hon har fått sköta allt vad byrokrati heter, jag orkar inte med alla jävla papper längre. Känns som man måste fylla i ett formulär bara för att släppa en brakskit snart.
Om jag förstod rätt hade du tackat nej till en början av "lyckopiller". Men börjat med det senare?
Hjälpte det någe, för jag har börjat överväga efter 3-4 års tjat om att jag oxå bör äta någe sådant. Dom tror att jag ska ta livet av mig eller någe...

Varför då göra livet så jävla svårt för än?
Hjälp en med det som är jobbigt, det ekonomiska.
Det kostar bra mycket mindre än ett paket piller. :banghead:

Obelix : Jag snackade med F-kassan tidigare idag.
Jag kommer att få viss "lättnad". Hon kunde inte säga hur pass mycket dom skulle skala bort på räkningen.
Men det visar sig väl.

Visst, jag ska vara glad för att dom hjälper mig.
Men, fortfarande det samma. Det bör ingå i vården detta. Då det är pga. sjukdom jag fått dåliga gaddar.

CSM:
Tack för den, kikade runt lite på sidan.
Skall se imorn om jag kan lyckas prata med någon om detta

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
1158010
October 1, 2007 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Som sagt, kontakta HSAN (socialstyrelsen)
Du kan ringa till växeln och de dem koppla dig till någon handläggare eller någon du kan rådfråga.

Växel nr 08-55553000.

Sen finns de lokalkontor som du kan göra av dig till, dock finns de inget i etuna.
Närmaste då är örebro eller stockholm.

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
1158030
October 1, 2007 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

[-Pale- wrote: ]Tintin : Jag ska kolla upp det där närmare med soc. Om inte annat lär morsan ha gjort det innom en snart framtid.
Hon har fått sköta allt vad byrokrati heter, jag orkar inte med alla j**la papper längre. Känns som man måste fylla i ett formulär bara för att släppa en brakskit snart.
Om jag förstod rätt hade du tackat nej till en början av "lyckopiller". Men börjat med det senare?
Hjälpte det någe, för jag har börjat överväga efter 3-4 års tjat om att jag oxå bör äta någe sådant. Dom tror att jag ska ta livet av mig eller någe...

Nej det var inte 'lyckopiller' jag sa nej till utan endast just Lithium.
Jag har knaprat olika medicin under årens lopp, depressionen började kännas redan runt 2000.

Visst gör de skillnad, inget man märker själv dock så man ska lita på sin omgivning ifall de säger att medicinen hjälper och man är gladare, piggare eller vad det nu är som utmärker sig för just dig. Nu när jag ser tillbaks kan jag ju konstatera att medicinen höll mig på högre nivå i humöret under största delen av dessa år. Men då det begav sig kändes det som det var verkningslöst.

Lyckopiller är inte vad du normalt får 😛
De som man får mot depression är oftast mycket mildare medicin som Zoloft och Cipralex. Ja prata med en läkare så kan han/hon nog svara bättre än jag.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

csm101
Member
Medlem
1158031
October 1, 2007 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan vi inte ta död på begreppet lyckopiller som vår kära kvällspress myntat?

Att få piller som hjälper en människa (som mår dåligt) att hamna på en någorlunda normal nivå är inte lyckopiller, utan helt vanliga jävla piller som ger dem möjligheten att leva ett så när som normalt liv.

Sorry för Ot:t o eventuella skrivfel.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1158059
October 2, 2007 - 1:17 am
sp_Permalink sp_Print

Får du du ersättning från F-Kassan i form av förtidspension så har du direkt rätt att utnytja åldersbidrag (ett intyg att bio etc skall ge dig samma pris som om du var 65+) dessutom kan du söka om tandläkarstöd hos F-Kassan eller hos din komun. Bara förtidspensionen säker redan din kostnad hos tandläkaren med 40%. Tandvårdsintyget gör att du får samma kostnad som ett akutbesök (260 kronor).

csm101
Member
Medlem
1161332
October 23, 2007 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur har det egentligen gått med allt det här nu då? Nufiken ju.

[-Pale-]
Kommer du hit ofta?
Medlem
1161341
October 23, 2007 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Hur har det egentligen gått med allt det här nu då? Nufiken ju.

Fkassan gick in och betalade stora delar.
Tror det blev runt 1700. Fortfarande mycket pengar för mig.
Men mindre än över 5k iaf.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 495
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL