May 12, 2005
Återigen ställer jag mina frågor om nyföretagande här, eftersom ni vet så mycket 🙂
Jag startar en enskild firma innan årsslutet och kommer även att göra en ganska stor (för mig) investering innan nyår.
Däremot börjar mina intäkter dimpa in först nästa år.
Hur kommer det funka med momsen? Får jag tillbaka momsen för investeringen detta året trots att jag ännu inte haft några intäkter?
Räknas det ens som om jag bedriver en verksamhet om jag under ett helt räkenskapsår inte haft några intäkter (trots att det beror på att jag startade firman i slutet av året)?
May 1, 2005
Nu är jag ingen hejare på enskilda firmor, utan jag kan mer om aktiebolag. För AB gäller iaf att man kan välja att ha ett förlängt första räkenskapsår på maximalt 18 månader. Så frågan är om du kan tillämpa samma grej för EF och däremed räkna in återstående tid av 2005 i 2006 års räkenskap.
Och nej, det ska inte vara några problem att ha ett räkenskapsår utan intäkter, bara du kan påvisa att du gör nåt ifall de kollar.
March 14, 2004
Deklarerar och sånt skit i SPCS till min fras och mitt bolag. När vi köpte en bärbar, mobil och en datakanon i Agusti fick vi tillbaka momsen i form av ett "utbetalningspapper" som vi löste in på posten och fick ut lite drygt 5000kr. Detta pappret var utbetalningen av moms för Agusti och det kom i slutet av September. Så troligtvis får du tillbaka momsen.
Det ska tilläggas att vi har ett aktiebolag.
1 Guest(s)