July 11, 2002
Ahh, brukar kolla på det (Giant Machines) om jag har tid, väldigt intressant program.
Kommer ihåg en dokumentär om Boeing 747 som visades just i programmet "Giant machines", wow blev verkligen imponerad.
Ett sådant plan består av mer än 1 miljon bultar !
BTW.
Kommer ihåg att TV4 hade en väldigt intressant dokumentär.
Som handlade om Ryssarnas MASTODONT ubåt "Typhon" som tillverkades i flera exemplar i början av 90 talet. USA kan gå o lägga säg med sina, och svenska ubåtar var i jämförelse med Typhons torpeder 😉
Typhon hade swimmingpool,bastu,biograf, och mycket annat skoj som man inte ens kunde föreställa säg.
October 27, 2001
Smirnoff wrote:
Kommer ihåg att TV4 hade en väldigt intressant dokumentär
om Ryssarnas MASTODONT ubåt "Typhon" som tillverkades i flera exemplar i början av 90 talet. USA kan gå o lägga säg med sina, och svenska ubåtar var i jämförelse med Typhons torpeder 😉
Typhon hade swimmingpool,bastu,biograf, och mycket annat skoj som man inte ens kunde föreställa säg.
Swinmingpool - en kork till handfatet
Bastu - stäng av luftkonditioneringen
Biograf - 15" tv i en lokal som rymmer 5 pers.
Det är lyx 🙂
Skämt åt sido, den ubåten var rätt grym... ...och stor. (jag såg dokumentaeren)
July 19, 2001
Det lite dumt att bygga superfeta ubåtar då man lika gärna kan ha mindre och fler atomubåtar istället.. Sedan kan knappast en Typhoon ubåt följa efter Gotlands klass ubåtarna in på grundare vatten... Sedan ligger väl nästan alla ryska atomubåtar ändå och rostar sönder i Murmansk..
December 25, 2000
HELIX wrote: Det lite dumt att bygga superfeta ubåtar då man lika gärna kan ha mindre och fler atomubåtar istället.. Sedan kan knappast en Typhoon ubåt följa efter Gotlands klass ubåtarna in på grundare vatten... Sedan ligger väl nästan alla ryska atomubåtar ändå och rostar sönder i Murmansk..
Sovjet ville vara störst och bäst, och om dom inte kunde vara bäst så skulle dom i alla fall vara störst.
May 17, 2002
HELIX wrote: Det lite dumt att bygga superfeta ubåtar då man lika gärna kan ha mindre och fler atomubåtar istället.. Sedan kan knappast en Typhoon ubåt följa efter Gotlands klass ubåtarna in på grundare vatten... Sedan ligger väl nästan alla ryska atomubåtar ändå och rostar sönder i Murmansk..
dom har nog bättre grejer än du tror.
March 20, 2001
Smirnoff wrote: BTW.
Kommer ihåg att TV4 hade en väldigt intressant dokumentär.
Som handlade om Ryssarnas MASTODONT ubåt "Typhon" som tillverkades i flera exemplar i början av 90 talet. USA kan gå o lägga säg med sina, och svenska ubåtar var i jämförelse med Typhons torpeder 😉
såg en program om deras thphon ubåtar på discovery härom dan. Deras pool bestod av ett kaklat hål på ca 2x1x1.5m(L,B,D). Och varken bastu eller biograf såg jag till. dock så fick jag se deras fina rökrum där som satt 4 pers på va 2.5kvm och rökte. En jävla stor och grym maskin var det dock 137meter lång och 24 meter bred tror jag det den. Och sen var det totalt 2 km gångar i den. Men det mest skrämmade var att dom hade 10st missiler som var bestyckade med 20st kärvapenspetsar var. Och varje kärnvapenspets var rättså mycket kraftigare än dom som släpptes över nagasaki och heroshima. Dom hade kärnvapen för att förstöra halva jorden på den ubåten.
1 Guest(s)