March 20, 2003
Bli inte nervös när du gör "begåvningstestet", tänk inte ens på att det är totalt avgörande för vilken tjänst du kan få.
Tänk inte på att det går på tid heller eller att psykologen kommer fråga ut dig varför du presterade som du gjorde.
Har inte alls stor betydelse. Förstår inte ens varför jag nämnde det.
September 5, 2001
Äh va fan, var dig själv på mönstringen. Gör så bra du kan på testerna och så vidare sen säger du bara att du inte vill göra =)
Så löser det sig, inte som alla brukar göra:
"Jag är bög"
"Jag har inga kompisar"
"Jag pissar på mig i sängen"
"Jag har rökt på"
Skulle vara grymmt kul om allt det hamnade i ett register som de tar fram sen när man ska söka jobb!! hahahah
January 28, 2003
Ogrebeast wrote: En liten söt historia för de som funderar på att försöka slippa lumpen :bgrin: :
När vi 81:or mönstrade för några år sen hade en klasskamrat till mig bestämt sig för att han skulle slippa lumpen. Han maskade på alla prov och fick t ex 2:a i styrka och en massa andra skräpvärden som en 12-åring skulle klara av. Under samtalet med psykologen hävdade han att han hade problem med samarbete och mådde dåligt i sällskap med andra människor. Han gjorde verkligen allt för att få taskiga mönstringsresultat. När han så slutligen kom in till mönstringsförrättaren, där det avgörs vilken tjänst man får eller om man slipper.
-"Jag vill helst slippa lumpen, hörrudu.", sa han.
Men förrättaren hade hans resultat uppe på skärmen och förstod ju att såna dåliga resultat får man bara om man verkligen myglar, och såna vill man ju inte släppa igenom näten.
-"Nä vänta lite", sa han då. "Det finns några tjänster här som passar dig. Du kan välja mellan MC-ordonnans eller kock."
Min kompis insåg att det var kört med att slippa nu.
-"VA? Finns det inget bättre?"
-"Nä, tyvärr. Inte med de resultat du har presterat."Han valde då MC-ordonnans iaf. Men sen under lumpen så försökte han komma ut genom att vapenvägra, vilket genomskådades ganska lätt. Snacka om misslyckad taktik.
De kompisar som gjorde sitt bästa på testerna och sedan sa ärligt att de inte ville göra lumpen för att de ville hellre plugga till hösten klarade sig. Men jag tycker att man ska göra lumpen. Låter som en floskel att man blir man. Jag såg många omogna komma in, och komma ut mogna.
tänk på det, alla ni flickor som vill slippa lumpen...
July 22, 2003
Jag tycker definitivt att man ska göra lumpen. Det stämmer det som ogre skrev, man utvecklas verkligen som människa. Jag själv lärde mig otroligt mkt om mig själv. Man får lära sig att sammarbeta med andra, lita på andra att dom vet vad dom gör, testa sina egna gränser mm mm. Min rent personliga åsikt är att man ska söka sig till nån "hård" utbildning, tror det ger mer än att sitta i en pansarvagn 10 mån. Med hård menar jag i princip 5 utbildningar, fallskärmsjägare, a-dyk, norrlandsjägare, luftburen jägare och spaning (även det jägare)
Men som sagt det kanske inte passar alla att gör en så pass fysikt men speciellt psykiskt krävande utbildning.
July 22, 2003
dietyl wrote: [quote=smurfen-]...Man får lära sig att sammarbeta med andra, lita på andra att dom vet vad dom gör...
Av att "samarbeta" med folk har jag lärt mig att folk INTE vet vad dom gör. lita ALDRIG på nån, ska man ha nåt gjort får man göra det själv. :p
Jo men med det menade jag mer att när man tex övar "korridor-bakåt" med skarp ammunition, då gäller det verkligen att man litar på andra. Dels för att det är skarp ammunition men också för att man springer som en galning mellan 2 st som skjuter skarp. Hmmm svårt att förklara vad det är.. säkert nån annan som gjort det o kan förklara bättre
July 27, 2002
Mathias wrote: [quote=dietyl]jag verkar slippa mönstringen, sket i att gå dit, fick en ny kallelse, sket i att gå dit, osv. ett antal gånger, inte hört nåt av dom på ett bra tag nu..
Då väntar poliseskort för din del... :bgrin:
Ja men hur fånigt blir inte det ändå?
Du får tre alternativ
1. Böta 4000 kroner
2. Fängelse 1 månad
3. Fotboja 2 veckor ( Du får gå ut vissa bestämda tider "bara" )
EDIT :
Jag har alltid vägrat göra lumpen. Men jag kan tänka mig att göra Civiltjänst. Vet någon vart man kan läsa mer om detta?
2 Guest(s)