Mönstring|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Mönstring
Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 26, 2005 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

imorgon skall det mönstras (i Karlstad). Jag ska söka som Pansarvärnssoldat, eller Spaningssoldat

wish me luck

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
969283
October 26, 2005 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, lycka till?

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
969285
October 26, 2005 - 1:43 pm
sp_Permalink sp_Print

lycka till.

hos psykologen, svara bestämt, ja eller nej, eller det han vill höra, ta inte upp onödiga problem eller tveka, titta bestämt på honom, han ska inte få känna att du känner dig underlägsen eller nervös, då ska du se att det går bra 😉 (det var sånna tips som jag fick innan min mönstring, och jag fick bästa hos psykologen)

sjäv blev jag PA805 MP Säk 🙂

gl hf

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
969290
October 26, 2005 - 1:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Lycka till!

Hoppas du får göra lumpen, verkar vara svårt att äns få göra.

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
969300
October 26, 2005 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus: Måste alla psykologer vara manliga eller? 😛 Det står bara han eller honom i din text 😉 Jag hade en kvinnlig.

Ontopic: Men i alla fall, visa att du är självsäker, det vill dom ha. Men inte överdrivet 😉 Lycka till 🙂

Poontus
Member
Medlem
969330
October 26, 2005 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

LorD_Kvadd: den jag hade var manlig.
om jag ska berätta lite mer om honom så var han 50+ ganska så stor (mage osv) han var invandrare (lät så i alla fall)

han: vad jobbar dina föräldrar med?
jag: pappa är försäkringsman och mamma kör buss.
han: Va Bör hon Buz? är det inte tungt för kvinnor att ratta Buzsen? (och så gjorde han en ratt rörelse med händerna)
jag: nej då, det går bra, hon har kört buss i 20 år nu...

om jag inte var så fokuserad på att klara mönstringen så jag skulle få göra lumpen så hade jag nog garvat när han sa så med den brytningen

Poontus
Member
Medlem
969332
October 26, 2005 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: ...verkar vara svårt att äns få göra.

njae, det är få procentuellt som får göra, men där är även få som vill göra.
vill man göra så har man förmodligen tränat i minst ett halvår i förväg och man gör sitt bästa.
vill man då göra så får man med 99% changs göra lumpen
om man inte får så är det kanske bäst så...

det är i alla fall bättre än att dom tvingar folk som inte vill göra lumpen till att göra den

Wishmaster_coffe
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 88
969342
October 26, 2005 - 3:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Får väl hälsa lycka till då, mönstrade själv för ett tag sen, ska in som fältarbetssoldat i skövde i juli 2006, ska spränga vägar, broar och liknande... fick chans att bli pansarvärnssoldat eller förare vilket det nu var men jag ville inte vara instängd i en liten skokartong och få panik...cyklingen var det "roligaste" under mönstringen, behövde inte svara på frågor då.

Zix0r
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 842
969354
October 26, 2005 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

jag åker in den 21 nov 🙄

kommer söka till flottan :eye:

FonzzziE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1329
969355
October 26, 2005 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: lycka till.

hos psykologen, svara bestämt, ja eller nej, eller det han vill höra, ta inte upp onödiga problem eller tveka, titta bestämt på honom, han ska inte få känna att du känner dig underlägsen eller nervös, då ska du se att det går bra 😉 (det var sånna tips som jag fick innan min mönstring, och jag fick bästa hos psykologen)

sjäv blev jag PA805 MP Säk 🙂

gl hf

kanske därför jag fick 4hos idioten 😛 hahaha. tack vare honom blé d inte gruppbefäl :bash:

Poontus
Member
Medlem
969365
October 26, 2005 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

jag fick ingen siffra som många andra.
för mig så stog det bara att jag skulle klara mig bra under en krigssituation av den psykiska pressen, skulle kunna ha chefspostition och sådant, eftersomd et dtod bara bra saker där så tolkar jag det som =9 😀

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
969372
October 26, 2005 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus: Jag fick inte heller någon siffra av psykologen, och jag sade till henne specifikt att jag inte ville ha någon chefsposition samt sedan sade läkaren (inte psykologen) att jag nog inte skulle passa i sådant för jag kanske skulle ta skada av det (där uppe). Kollar man sedan på papprena som man fick ut så står det precis tvärtom. laugh undrar vad i helsike dom tänkte på.

Poontus
Member
Medlem
969427
October 26, 2005 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

jag var helt bestämd att jag skulle göra lumpen, hos läkaren när man hae bar överkropp och skulle böja sig frammåt, jag börjde mig och böjde mig, var nästan så att jag hade handflatorna mot golvet, något som jag inte brukar änns vara nära att kunna göra, som tur var så sa hon "tack det räcker" innan jag böjde mig så mycket så att jag gick av 😀

efter mönstringen då hade jag samma känsla av glädje som när jag fixade körkortet 🙂

edit: en stor anledning till att jag känner att jag måste göra lumpen är att jag är så skoltrött att jag inte orkar läsa på högskola/universitet direkt efter gymnasiet och så är jag orolig för att inte få något jobb så lumpen är min räddning 🙂

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
969441
October 26, 2005 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

LorD_Kvadd wrote: Poontus: Jag fick inte heller någon siffra av psykologen, och jag sade till henne specifikt att jag inte ville ha någon chefsposition samt sedan sade läkaren (inte psykologen) att jag nog inte skulle passa i sådant för jag kanske skulle ta skada av det (där uppe). Kollar man sedan på papprena som man fick ut så står det precis tvärtom. laugh undrar vad i helsike dom tänkte på.

Jag tror det baseras på skrivprovet. Trots att jag spelade mammas pojke för psykologen, och fick låg stresstolerans på papperet, stod det att jag var lämplig för en chefsposition.

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
969479
October 26, 2005 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Satte 3 ngt på skrivprovet tror jag. Sa att jag knarkat en massa, var hemma igen inom 1h med en frisedel. Ligger i reserven och kan vara aktuell för tjänstgöring med "mycket låg psykisk press".

Skulle hellre ta fängelse än att faktiskt göra lumpen.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
969480
October 26, 2005 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

God luck, hoppas du får en värdig tjänst.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
969483
October 26, 2005 - 6:32 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tackade nej till frisedel... 😮 :banghead:

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
969627
October 27, 2005 - 12:40 am
sp_Permalink sp_Print

om du är klen och vill ha någorlunda bra resultat på styrketestet ska du ha ont i ryggen och påstå att du är medelstark ungefär.

på konditionen ska du ha ont i knäna och vara förkyld och ha medelbra kondition ungefär.

sen när du väl är på plats är det bara pannben som räknas ändå.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
969631
October 27, 2005 - 3:45 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: [quote=hawkie]...verkar vara svårt att äns få göra.

njae, det är få procentuellt som får göra, men där är även få som vill göra.
vill man göra så har man förmodligen tränat i minst ett halvår i förväg och man gör sitt bästa.
vill man då göra så får man med 99% changs göra lumpen
om man inte får så är det kanske bäst så...

det är i alla fall bättre än att dom tvingar folk som inte vill göra lumpen till att göra den

Tror det som är mest avgörande om man får eller inte får göra är nog när du mönstrar, vet många som inte vill göra lumpen bara för att den tjänsten dom vill ha är redan upptagen.

Sen beror det på från kontor till kontor, vissa pliktverk räcker det med att säga "jag vill inte göra" och det är godtagbart, andra måste man ljuga ihop värsta historien för att få slippa. Tråkigt. Tråkigt att man ska tvinga någon att ta en plats som någon annan tänkt sig ta frivilligt.

Din kondition och styrka är inte allt, viljan styr mycket mer. Vill man göra lumpen, då gör man lumpen oavsett sin fysiska förmåga. Hade en kille på 92kg som aldrig tränat i sitt liv i mitt kompani. Visserligen var han inte med o sprang hela tiden, maskade en del, var skadad ofta, men nog fan klarade han sig igenom det mesta(10mån).

Poontus
Member
Medlem
969636
October 27, 2005 - 4:51 am
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: Tror det som är mest avgörande om man får eller inte får göra är nog när du mönstrar, vet många som inte vill göra lumpen bara för att den tjänsten dom vill ha är redan upptagen.

redan upptagen.. man söker in till en tjänst, resultaten jämförs med dom övriga som har sökt till den tjänsten, det är därför det tar några månader innan man får hem beslutet. det är altså inte först till kvarn som gäller.

hawkie wrote: Sen beror det på från kontor till kontor, vissa pliktverk räcker det med att säga "jag vill inte göra" och det är godtagbart, andra måste man ljuga ihop värsta historien för att få slippa. Tråkigt. Tråkigt att man ska tvinga någon att ta en plats som någon annan tänkt sig ta frivilligt.

om du har fått det berättat från andra så är det kanske att dom har fått bra resultat eller dåliga resultat. vid bra resultat (långt över medel typ) så måste dom söka en tjänst åt den mönstrande men man sätter den mersonen som negativ och det är inte så stor risk att den personen får göra lumpen, men vid dåliga resultat på testerna så är det inget snack om saken, vill man inte så får man åka hem.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 440
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL