Mönstring - svårt?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Mönstring - svårt?
Wishmaster_coffe
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 88
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 23, 2005 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Då var det ju snart dags att mönstra men idag vaknade jag upp med
värsta ångesten över att jag inte lär komma in (vilket jag vill), kommer jag inte in så kommer min farsan bokstavligt talat koka mig i lut eftersom han
jämt tjötar på att det är viktigt att göra lumpen osv.

Det värsta är att jag
har världens sämsta självförtroende och inte tror jag klarar cyklingen, är
den jobbig eller hur är det. Är helt normal byggd med normal kondition och
styrka, om jag skulle börja cykla/spring några kilometer typ 3 gånger i veckan skulle man kunna öka prestandan då till den 6 september då tro?

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
925723
July 23, 2005 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Lumpen är överskattat, det finns vettigare saker att göra här i livet.

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
925724
July 23, 2005 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Wishmaster_coffe wrote: ... om jag skulle börja cykla/spring några kilometer typ 3 gånger i veckan skulle man kunna öka prestandan då till den 6 september då tro?

Självklart, på 1 månad kan du öka din kondition rätt rejält, men då får du verkligen satsa 3-4 ggr i veckan också, styrka skulle du behöva runt 2-3 månader men klart att de hjälper.

Men att göra lumpen bara för att pappa vill måste vara en av de sämsta anledningarna jag har hört, hoppas du även gör det för din egna personliga vinning.

Vilken tjänst är det du ska söka in till?

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
925725
July 23, 2005 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

-sry dubbelpost, ta bort tack-

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
925727
July 23, 2005 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Lumpen är överskattat, det finns vettigare saker att göra här i livet.

Så säger dom som ville men aldrig kom in.

Var lugn, när du väl är på plats så klarar du det galant.

Iq test: Klicka i lite frågor på en dator.

Styrka: Lyfta en sorts typ av skivstång 2-3 gånger.

Kondition: Cykla på en spinningcykel.

Sedan så kollar dom din allmänna fysik och hälsa.
Ett litet snack med psykologen, ett tips, säg inte mer än vad du behöver säga 😉

Många vänder huvet åt lumpen men jag tror att när man blir äldre så uppskattar man att man gjorde den.
Man gör bara lumpen en gång i sitt liv.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
925731
July 23, 2005 - 5:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Här har du en tråd, om du är lite osäker.
Skapad av mig oxå.
Massa bra svar 🙂

https://www.nordichardware.se/.....38;start=0

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
925733
July 23, 2005 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Kika in på http://www.soldf.com så får du nog lite tips. På http://www.pansarsoldat.com finns bilder från min värnplikt.

Angående cyklingen så är det bara att bita ihop och visa att man har pannben. Precis som lumpen.

obelix wrote: Lumpen är överskattat, det finns vettigare saker att göra här i livet.

Har man en tråkig tjänst som man inte förstår syftet med kan jag förstå att man tycker så. Tycker lumpen är underskattat. Lärde mig riktigt mycket.

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
925743
July 23, 2005 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Cyklingen är överskattad. När jag mönstrade blev jag hetsad hela dagen om att cyklingen var helt galen, att det förelåg risk för att man kunde dö, att det var det jobbigaste någon någonsin fick göra i FM med mera, men det var inte särskilt jobbigt alls. Bit ihop och cykla bara. Själv fick jag en åtta, och jag gör inte annat än att jobba och spela oseriös fotboll i korpen.

Problem med cyklingen får du bara om du är överdrivet svag, eller om du är för fet eller för lång (så att din vikt och därmed motståndet drivs upp utan att du för den sakens skull är starkare i benen).

obelix
Member
Medlem
925746
July 23, 2005 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote: [quote=obelix]Lumpen är överskattat, det finns vettigare saker att göra här i livet.

Så säger dom som ville men aldrig kom in.

.

Konstigt...

Jag kanske bara drömt att jag har gjort lumpen då :-k :wide:

Många vänder huvet åt lumpen men jag tror att när man blir äldre så uppskattar man att man gjorde den.
Man gör bara lumpen en gång i sitt liv.

Det är väl där skillnaden är, jag är äldre och har distans till skiten.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
925749
July 23, 2005 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Nån tjänst lär du få sålänge du vill och inte presterar helt dåligt. Själv är jag nöjd med min plats i utbildningsreserven 😉

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
925780
July 23, 2005 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Wishmaster_coffe
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 88
925781
July 23, 2005 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade tänkt satsa på robotskytt/robotman bror min var
det på Gotland när det fanns och det verkade kul, största anledningen till att jag vill göra lumpen kanske
inte är farsan (trähitler) utan att jag inte vill börja jobba
efter skolan (elektriker) utan vill göra något annat i livet först än att slita för någon annans j####s resultat - chefen som får all credit.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
925792
July 23, 2005 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Wishmaster_coffe wrote: Hade tänkt satsa på robotskytt/robotman bror min var
det på Gotland när det fanns och det verkade kul, största anledningen till att jag vill göra lumpen kanske
inte är farsan (trähitler) utan att jag inte vill börja jobba
efter skolan (elektriker) utan vill göra något annat i livet först än att slita för någon annans j####s resultat - chefen som får all credit.

Hällre slita för någon annans vinst och få pengar än att slita i lumpen och få ett fjuttigt bidrag.

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
925795
July 23, 2005 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag slapp göra mönstring. laugh
"-Va kan man göra med en plattfot dyslektiker med pollenallergi?"
"-Öhh.. skicka papprerna."

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
925799
July 23, 2005 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Är du smal i förhållande till din längd så satsa på att få feber(!), då slipper du cykla/simma och din förmåga uppskattas istället uträknat från hur pass smal du är (kilo/längd).
Är du däremot fet så får du fan cykla på om du ska få göra lumpen. 🙂

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
925803
July 23, 2005 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Fuckin' word.

Till och med min gymnasielärare sa åt oss att skippa lumpen för det var det mest bortkastade han gjort i hela sitt liv haha...

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
925809
July 23, 2005 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man har gått i skolan från att man var sex till man var arton så tycker jag inte att ytterligare ett år spelar någon större roll. Ni har hela livet framför er.

Det kan vara skönt att uppleva nya miljöer, köra pansarvagnar, skjuta med vapen, träffa nya människor, klara sig själv, få bättre fysik, uppskata de små sakerna i ens liv, klara av att sammarbeta och liknande. Varför har alla så bråttom ut att jobba? Se det som en chans att göra något ni aldrig annars kommer få chansen att göra.

Visst om ni får ett jobb så ta det, men var inte så penga-kåt. Lumpen erbjuder saker med! Men om ni bara tänker sitta hemma under det året som vissa andra gör lumpen så tycker jag att ni ska göra lumpen. Jag menar ni får ett mycket bättre ugångsläge om ni söker jobb sen om ni visar att ni gjort något under det året, än att ni visar att ni är lata och vrider er hemma.

Själv ser jag det som en chans. Ska bli lite avslappnande då jag är så trött på vardagen. Ett liv som jag levt i flera år. Visst, det har hänt lite på vägen, men så otroligt mycket förändras inte. Detta kommer radikalt förändra mitt liv i alla fall.

Dessutom är det en stor fördel om jag får för mig att en dag kanske jobba lite extra som väktare (ett par år). Alternativt har jag också lust att söka Polishögskolan om något år, och då är Lumpen en väldigt bra merit.

Jag har ännu inte gjort lumpen, men jag märker att många är väldigt "jobb-sugna" och vill tjäna grova pengar. Antagligen för att köpa någon fet bil eller nått i den stilen? Hemskt vad kapital och saker gör folk beroende nu för tiden.

obelix
Member
Medlem
925816
July 23, 2005 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Som jag ser det så finns det bara en vettig anledning till att göra lumpen.

Och det är att man får en bra tjänst.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
925914
July 23, 2005 - 11:42 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: Cyklingen ... var det jobbigaste någon någonsin fick göra i FM med mera, men det var inte särskilt jobbigt alls...

Den personen som myntade det utrycket har nog garanterat inte gjort lumpen...

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
925926
July 23, 2005 - 11:54 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: Cyklingen är överskattad. När jag mönstrade blev jag hetsad hela dagen om att cyklingen var helt galen, att det förelåg risk för att man kunde dö, att det var det jobbigaste någon någonsin fick göra i FM med mera, men det var inte särskilt jobbigt alls. Bit ihop och cykla bara. Själv fick jag en åtta, och jag gör inte annat än att jobba och spela oseriös fotboll i korpen.

Problem med cyklingen får du bara om du är överdrivet svag, eller om du är för fet eller för lång (så att din vikt och därmed motståndet drivs upp utan att du för den sakens skull är starkare i benen).

Dom på Pliktverket i sthlm lär vara snälla, i Östersund så fick man ihop till en 7a. Trotts att man är athletbyggd, och detsamma med polarn som har ännu bättre kondis.

Vi dog nästan vid cykligen.
Bägge vi gav upp efter 12min

davidhellmyrs: Jag håller med dig.
Jag förstår inte varför alla ska ha så bråttom att jobba.. Visst du blir lite rik i kassan, men dom där pengarna kommer du DEFINITIVT spendera med osunt förnuft. såsom krogen, massa hitech prylar.
Medan jag TROR att en soldat inser värdet av pengarna.

Dessutom så när många säger att det jobbar hellre, så brukar jag fråga.
Fick du sommarjobb iår ens.
Helt knäpptyst.

Jobb växer inte på träd idag.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 247
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL