February 12, 2003
Satt precis och funderade lite över mopeden och dess egentliga funktion nyss... Och kom på följande:
90% av alla som är 15 bast kan inte hantera en moped. Som grund till det har jag mina egna erfarenheter och vad jag sett. Jag har sett en 14-åring köra moppe på fyllan, jag vet inte en jävel som kan högerregeln av alla mopedister jag vet, osv, osv. EU-moppar är tamigfan lika löjliga de. Fast de kräver åtminstone nån sorts teoriskit jag inte vet mycket om än, men jag har en kompis som inte är alltför bright på regler som har förarbeviset, så jag kan väl dra slutsatser därifrån... Så allting som är litet och går sakta är livsfarligt i mörker, då bilister är större, kör snabbare, och kan framförallt få svårt att väja för mopedister som ligger och fiskör i 50 blås på 90-väg, speciellt om den där moppefånen med fjun på läppen ligger mitt i vägen. Vilket de ofta gör.
Mopeden är kort och gott livsfarlig och totalt onödig. Prove me wrong. 🙂
February 7, 2006
March 10, 2003
Mopeder som är snabba (min puch florida gjorde bara 70) nödvändigt på landet kanske.
Jag hade drygt en halvmil till närmaste polare på den tiden man var 15.
Men fan inte inne i stan. Morsan blev omkörd av en moppe nyligen och den gjorde bra mer än 70.
Inne i stan dessutom till på råga. För att inte nämna att föraren och dess passagerare inte hade hjälmar.
Såg typ ut som sådana där hip-hop wannabe brats.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
June 5, 2004
Körde själv moppe för ett par år sen o kan stämma in i det som Mean Machine skriver, jag tänkte inte på hur farligt det egentligen var. Hade trimmat som gick i 80-85 typ, man körde ju lite som man ville nästan, klart man tänkte på annat folk men man blandade ju körning mellan gångväg och bilväg lite hur som helst. Och på vägarna tänkte jag inte mycket på hastighetsbegränsningen, det kändes liksom inge kul att sitta o puttra i 50 på en 50-väg.
Säger inte att alla är såhär men tror att när man haft moppe i typ några månader o lärt sig köra så blir man mindre försiktig o tänker sig inte riktigt för (i början och slutet när jag körde moppe tänkte jag på regler osv betydligt mer). Ramlade för övrigt 4ggr dom två första veckorna innan jag kunde lära mig att köra ordentligt och hantera kurvor med grus och så vidare.
Ja, det var väl ungefär det jag ville skriva, alltså jag hade hjälm o kände att jag hade koll på hur jag körde men körde oftast för fort.
EDIT: Såg det du skrev om EU-moped och dess test, för att jag skulle få köra min moppe för far och mor var jag tvungen att göra detta( hade inte EU-moppe). Det var den löjligaste kursen jag har haft någonsin, först satt man i 3-4timmar tror jag det var och läraren gick ignem massa regler, sen i slutet gick han igenom dom viktigaste frågorna (i princip det som kom på provet) och sen var provet direkt. Provet var väl mest sådana frågor som;
Det är rött vid ett övergångsställe men personen i fråga har redan gått över, vad gör du?
1. Kör över även fst det är rött
2.Stannar o väntar på grönt
3.Kör upp på trottoaren brevid för att inte bryta mot reglarna att köra mot rött.
Och uppkörning var inget test, det var mer så man kan hantera en moped, man kunde inte få underkänt utan man fick vara kvar tills man kunde köra moped.
February 3, 2003
Det är ganska sant som du säger Meanie, alla har väl vara lite dumma när det gäller mopeder... Gäller att ha respekt för inte bara regler utan andra personer som uppehåller sig i trafiken, något folk inte har oftast. Men har du aldrig gjort något dumt med mopeden själv? 😉
Senast förra veckan tror jag det var, ser man en liten scooter, och föraren verkligen ligger ner, ser ut som om han vill pressa skiten till max. Visst får han göra det, men snubben låg mitt på vägen och körde! Inte mitt på min väghalva utan mitt på vägen 😮 Ska inte säga något kanske, klart gör alla sina misstag.
Delph1: Även om man fått mopeden av sina föräldrar så innebär det inte att man inte vet något om den. Jag fick min av mina föräldrar och det dröjde inte länge innan man började demontera och montera ihop den... Enda nackdelen av att komma in och försöka få bort den satans oljan från händerna 😛 Eller när det var svinkallt ute.
September 5, 2001
Håller med.
Men för en som bor ute på landet är det väldigt bra sätt att ta sig fram.
Man slipper gå iaf, och det finns ju ingen buss och ta. Där har du ett stort plus.
Det är rätt många som kör som du säger, vårdslöst, fort och väldigt dåligt! Men det går nog inte att göra något åt det tyvärr, är man 15 då vet man inte bättre!
Det som man skulle kunna införa är lag om reflexjackor det skulle ju göra att man upptäcker nissarna väldigt tidigt, vilket är bra. Men annars vet jag inte, man kan ju inte lagstadga någon sorts körkort för att köra moped.
January 13, 2003
2000-2001 var moppeåldern för mig. Körde fess-etta från -87. Gjorde allt meckande själv och är glad över det. Har lärt mig MASSOR från den tiden. Bodde med på landet då. Hade ~½mil till byn innan jag flyttade in där så moppe var bra när man blev för lat för att cykla.
Det gick lite för fort på den tiden med och man har ju en del minnesmärken på kroppen. Underbara tider, man längtar tillbaka.
Sen när man var 16 skaffade man gammal 125:a från 70-talet och helt plötsligt blev moppen tråkig. Körde även en del 180cc mc som jag fick låna av farsans kompis då. Efter att kört mellanklass mc som 16åring så vill man inte köra moppe längre. Nu ska man bara komma till skott och skaffa mc-kort med. Så skönt det är att bara glida runt i vackra skåne på sommaren utan några planer. Tol, skaffa mc-kort och kom ner! 🙂
Undrar om man kommer få höra en massa moralpredikningar nu. "Hur fan kan man vara så dum och köra mc när man är 16?" 😀 Faktum är att det är lagligare att köra mc än trimmad moppe så tvi får ni. 🙂
September 5, 2001
beta wrote: 2000-2001 var moppeåldern för mig. Körde fess-etta från -87. Gjorde allt meckande själv och är glad över det. Har lärt mig MASSOR från den tiden. Bodde med på landet då. Hade ~½mil till byn innan jag flyttade in där så moppe var bra när man blev för lat för att cykla.
Det gick lite för fort på den tiden med och man har ju en del minnesmärken på kroppen. Underbara tider, man längtar tillbaka.
Sen när man var 16 skaffade man gammal 125:a från 70-talet och helt plötsligt blev moppen tråkig. Körde även en del 180cc mc som jag fick låna av farsans kompis då. Efter att kört mellanklass mc som 16åring så vill man inte köra moppe längre. Nu ska man bara komma till skott och skaffa mc-kort med. Så skönt det är att bara glida runt i vackra skåne på sommaren utan några planer. Tol, skaffa mc-kort och kom ner! 🙂Undrar om man kommer få höra en massa moralpredikningar nu. "Hur fan kan man vara så dum och köra mc när man är 16?" 😀 Faktum är att det är lagligare att köra mc än trimmad moppe så tvi får ni. 🙂
"Lagligare" var ett uttryck jag inte hört förut.
Det värsta som kan hända är inte att man åker fast!
January 13, 2003
hawkie wrote: [quote=beta]2000-2001 var moppeåldern för mig. Körde fess-etta från -87. Gjorde allt meckande själv och är glad över det. Har lärt mig MASSOR från den tiden. Bodde med på landet då. Hade ~½mil till byn innan jag flyttade in där så moppe var bra när man blev för lat för att cykla.
Sen när man var 16 skaffade man gammal 125:a från 70-talet och helt plötsligt blev moppen tråkig. Körde även en del 180cc mc som jag fick låna av farsans kompis då. Efter att kört mellanklass mc som 16åring så vill man inte köra moppe längre. Nu ska man bara komma till skott och skaffa mc-kort med. Så skönt det är att bara glida runt i vackra skåne på sommaren utan några planer. Tol, skaffa mc-kort och kom ner! 🙂Undrar om man kommer få höra en massa moralpredikningar nu. "Hur fan kan man vara så dum och köra mc när man är 16?" 😀 Faktum är att det är lagligare att köra mc än trimmad moppe så tvi får ni. 🙂
"Lagligare" var ett uttryck jag inte hört förut.
Det värsta som kan hända är inte att man åker fast!
Nej, men 90 på mc eller 90 på moppe, vilket är säkrast? En moppe är inte alls byggd för det farterna vilket verkligen märks.
Sen om man bryter mot en lag eller 4-5st gör en del skillnad med.
Hade man haft inställningen att det värsta inte är att åka fast utan hur farligt något är hade jag konverterat helt till att röka växter och slutat dricka sprit, men det är en annan historia. 😉
January 13, 2004
Finns det inte nån rekommenderad, dock ej obligatorisk, kurs för ungar som köper moppe? Tror plus tog upp det för ett par år sedan. Korkat att inte ta den imo. Det förklarar ju iaf en del eftersom de flesta verkade skita i den. Verkade som att försäljarna inte rekommenderade den heller eftersom de bara ville sälja sina moppar så snabbt som möjligt.
August 20, 2001
Min bror har blivit påkörd av en bil när han körde moppe (och det är inga höga hastigheter med tanke på att den moppen gjorde ca 35km/h).
Jag har blivit påkörd av en moppe när jag cyklade. Idioten som körde och de två andra som satt bak på moppen (ingen hade hjälm) stannade och körde sedan iväg fort som fan.
Så nej inte har man bra erfarenheter av moppeder..
February 7, 2006
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Man sållar ju agnarna från vetet.. De som inte kan köra, ja ni fattar sen så blire bättre bilförare av de som är kvar. 🙂
:bgrin: :)R
;D
hmm, det är inte bara på nittiotalet som ungdomar meckar själva hörni 😉
själv köpte man ju sig en gammal Yamaha DT50 91 o helrenovera o trimma med 70cc o 24 mm fugge..
sen blev det yamaha yz 80,
o nu ska de väl bli nå lätt mc snart också då...
o jag har förövrigt aldrig åkt fast/varit inblandad i olycka där andra än jag råkat illa ut, ska man trimma så ska man köra lugnt när man kör i tätbefolkat områden, o köra som en vilde i skogen o på öppna vägar, där man bara riskerar sitt eget liv ...
edit; he he, min kompis köpte en puch dakota o trimmade så motorblocket sprack på mitten första gången vi testa den.... det var tufft 😎
June 23, 2002
Gueno wrote: Älskar moppedister.
Dom är så roliga att reta.
Undrar hur många jag har tvingat ner i diket.Däremot kan cyklisterna i Uppsala gå å dö.
Jäfla idioter!
Har blive påkörd 2 gånger när jag gick på trotoaren.
Prejar du ner mopedister i diket får du fan ta att bli påkörd av cyklister.
Du tycker det är kul att skada andra och förstöra men när du själv blir utsatt är det inte lika roligt va?
Tycker förövrigt det ska vara någon utbildning för att få köra moped, lite regler måste man ju kunna. Kan vara ett ganska farligt fordon trots allt.
June 3, 2001
macrus wrote: Prejar du ner mopedister i diket får du fan ta att bli påkörd av cyklister.
Du tycker det är kul att skada andra och förstöra men när du själv blir utsatt är det inte lika roligt va?
Lagom kul när fanskapen kommer å kör på fela sida av vägen...
Vilket är dom enda gångerna som dom har åkt i diket.
March 10, 2003
Mig veterligt är det inte tilllåtet att cykla på trottoaren, såvida det inte är skyltat att den är delad med cyklister.
Så tyvärr så håller jag med Mr. Bimmer här, även om det är lite fel att preja jobbiga moppedister.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
January 13, 2003
Gueno wrote: [quote=macrus]Prejar du ner mopedister i diket får du fan ta att bli påkörd av cyklister.
Lagom kul när fanskapen kommer å kör på fela sida av vägen...
Vilket är dom enda gångerna som dom har åkt i diket.
Kör lite i lund. Där kommer cyklisterna i 30km+ och bränner rätt över gatorna bara för dom har missuppfattat lagen om att bilister ska stanna för gångtrafikanter så tror dom att vi ska stanna för alla cyklister som bränner rätt ut utan minsta tanke på att ens se sig för. Helt sjukt galna människor i den stan.
August 11, 2005
Hatar allt va mopedister heter.
Alla trimmade mopeder som står o gasas på för fullt inne på gården vid ett på natten, fy satan för såna pundare. Att de sen trimmar dem o kör om i städer tex gör bara att man känner mindre sympati för dem när de ligger där i diket.
Tycker att det borde vara lag på någon fomr av uppkörningsprov/teoriprov för att få köra moppe, de går ju fan som mc:n allihopa, så varför inte ta tag i saken? De rör sig i trafiken som om de äger allt utan att ha kunskap om någonting som helst.
Nån måtta får det fan vara, before i go GTA on those m*th*rf*ck*rs...
2 Guest(s)