Mopeder och dess förare|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Mopeder och dess förare
Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
sp_UserOfflineSmall Offline
1022465
March 11, 2006 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: Kör lite i lund. Där kommer cyklisterna i 30km+ och bränner rätt över gatorna bara för dom har missuppfattat lagen om att bilister ska stanna för gångtrafikanter så tror dom att vi ska stanna för alla cyklister som bränner rätt ut utan minsta tanke på att ens se sig för. Helt sjukt galna människor i den stan.

Couldn't agree with you more...

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
1022477
March 11, 2006 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Mopeden är kort och gott livsfarlig och totalt onödig.

Kan bara hålla med, det ska vara cykel! 😀

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1022479
March 11, 2006 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote: [quote=Mean Machine]Mopeden är kort och gott livsfarlig och totalt onödig.

Kan bara hålla med, det ska vara cykel! 😀

:arg:

Cyklister behöver ju inte ens ta något "körkort"

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
1022487
March 11, 2006 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote:
Kör lite i lund. Där kommer cyklisterna i 30km+ och bränner rätt över gatorna bara för dom har missuppfattat lagen om att bilister ska stanna för gångtrafikanter så tror dom att vi ska stanna för alla cyklister som bränner rätt ut utan minsta tanke på att ens se sig för. Helt sjukt galna människor i den stan.

Lund...
En studentstad liksom Uppsala.

Studentjävlar på cyklar. :arg:

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1022549
March 11, 2006 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker det är konstigt att man faktiskt låter mopedister ge sig ut i trafiken utan något slags körkort. Man kan ju tro att Sverige av alla länder skulle vara rätt hårda på sånt.

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
1022554
March 11, 2006 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: [quote=beta]Kör lite i lund. Där kommer cyklisterna i 30km+ och bränner rätt över gatorna bara för dom har missuppfattat lagen om att bilister ska stanna för gångtrafikanter så tror dom att vi ska stanna för alla cyklister som bränner rätt ut utan minsta tanke på att ens se sig för. Helt sjukt galna människor i den stan.

Couldn't agree with you more...

Håller med helt.. Helt galna.. Och man blir så jä*la störd på alla som kör omkring och plingar på en så man ska flytta sig från trottoaren. Wtf liksom.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1022584
March 11, 2006 - 10:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: Jag tycker det är konstigt att man faktiskt låter mopedister ge sig ut i trafiken utan något slags körkort. Man kan ju tro att Sverige av alla länder skulle vara rätt hårda på sånt.

Det var exakt dit jag ville komma.
Jag skulle föredra att plocka bort mopederna totalt (även fast jag faktiskt har en själv), och låta folk ta A1-kort när de är 16. Då måste man skriva teoriprov och ha sig, precis som med bilkörkort, vilket borde medföra en viss kunskap om trafikregler. Man blir mörkrädd av att se alla mopeder som går antingen för fort, eller för sakta. 😛

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1022589
March 11, 2006 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=Marcan-]Jag tycker det är konstigt att man faktiskt låter mopedister ge sig ut i trafiken utan något slags körkort. Man kan ju tro att Sverige av alla länder skulle vara rätt hårda på sånt.

Det var exakt dit jag ville komma.
Jag skulle föredra att plocka bort mopederna totalt (även fast jag faktiskt har en själv), och låta folk ta A1-kort när de är 16. Då måste man skriva teoriprov och ha sig, precis som med bilkörkort, vilket borde medföra en viss kunskap om trafikregler. Man blir mörkrädd av att se alla mopeder som går antingen för fort, eller för sakta. 😛

Straffen är dessutom så larviga att det inte är speciellt farligt att åka fast. Tillskillnad från när du har körkort.

Jonas Klar
Member
Medlem
1022595
March 11, 2006 - 10:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: Straffen är dessutom så larviga att det inte är speciellt farligt att åka fast. Tillskillnad från när du har körkort.

Om polisen ens orkar bry sig. Jag låg och puttrade på 70-talsexpressen (min söta lilla rostätna Zündapp KS50 -77) i runt ~50-60 blås på 70-väg, snuten blåste om mig utan att ens fundera på att stanna. Jag tycker själv att jag hade förtjänat åtminstone böter för det, eller så kunde de beslagtagit skiten, jag vill inte ha med den att göra egentligen. Dessutom var baklampan trasig.
Iofs rätt att snuten ägnar sig åt viktigare saker, men vissa verkar inte ha nåt bättre för sig än att jaga mopedister, som sedan sticker ut i skogen (terrängkörningslagbrott... ), och begår diverse andra lagbrott. Det vore fan så mycket enklare om man tog bort mopederna, de poliser som är moppekåta skulle få mer tid över till att dricka kaffe, och det skulle bli betydligt färre idioter på vägarna. 🙂

Jag har säkert missat nån viktig poäng nånstans, men den skarpsynte får påpeka det isf.

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 694
1022909
March 12, 2006 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag minns när vi var påutflykt med skolan för ~1år sen (8an då), du var det en tönt som hadde gått i klassen över mig (han "slutade" för han ides inte) som lånade en "moppe" (DT-R) av en annan och for omkring med den utan krök eller nått, den körde om mig en gång backifrån och jag blev livrädd, även fast jag såg den. Den var måttligt trimmad också. Det slutade med att polisen kom och tog han och mätte upp moppen i över 125knyck 😮

Det var hans andra prick så han får inte körkort förens han är 26år. En av mina bästa dagar kan jag säga 😀

Min plast bror har också blivit påkörd av en moppedist som smet. Kostade över 4K att fixa cykeln om jag minns rätt.

Körkort på ALLT med motor.

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
1022927
March 12, 2006 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Det vore nått om man fick hårdare straff för att köra trimmat eller så väntar man ett år.

Jag körde också lite trimmat men det gick knapt i 50 (60 i medvind, nedförsbacke och hemlängtan :P) med den gamla floridan.
Har däremot aldrig kört vårdslöst som man ser många göra varje dag nu för tiden.

De nya mopparna från italien och spanien och vart alla nu kommer ifrån är ju bara helt sjukt lätta att plugga ur sist jag kollade, 40-60 minuter i garaget så har alla som vill ett fordon som säkerligen kan nå hastigheter på över 90-100km/h. Och det är utan att ens ha köpt en enda trimdel.

Så att mopeden är livsfarlig i händerna på många ~15 åringar har jag ingen tvivel om.

Jonas Klar
Member
Medlem
1022930
March 12, 2006 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Quarzi: Håller med, fullt ut. I exakt allting du säger.

hypno toad: Agree. Körkort på allting med motor.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1022940
March 12, 2006 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Moped var kul när man 12-14 typ sen var det bilmek som gällde.
De som kör moped idag har ju i regel fått den av mor och far och har ingen aning om hur den fungerar eller hur man ska bete sig. Jag saknar 90-talet 🙁

//Andreas

Mmm, moped var ju kul när man 12-14 typ sen var det bilmek som gällde.
De som kör moped idag har ju i regel fått den av mor och far och har ingen aning om hur den fungerar eller hur man ska bete sig. Jag saknar 80-talet 🙁

/ilg@dd
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
1022941
March 12, 2006 - 9:50 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: Kör lite i lund. Där kommer cyklisterna i 30km+ och bränner rätt över gatorna bara för dom har missuppfattat lagen om att bilister ska stanna för gångtrafikanter så tror dom att vi ska stanna för alla cyklister som bränner rätt ut utan minsta tanke på att ens se sig för. Helt sjukt galna människor i den stan.

Precis som i Uppsala, hatar verkligen cyklister!

Jag tycker också att det borde vara lag på någon slags körkort, minns att jag tog EU-moppekörkort men det var ett skämt, en utbildningsdag sen ett prov på 25 frågor och man skulle ha minst 20 rätt. Grejen var att vi fick ett papper med frågor och svar, och dom frågorna som stog i pappret dom kom på provet så jag läste lite på pappret sen fick jag 25/25. Sen åkte vi typ en liten sväng där utanför fast det var en tjej som åkte samtidigt som mig som ramla 2 gånger men ändå fick hon kortet, löjligt!

Minns själv när man åkte moppe och det var ju inte precis så man var speciellt ordentlig i trafiken, dock använde jag blinkers osv och körde med vett på gatorna, men jag åkte ju på gångvägar osv och självklart körde man ju för fort...

Hedjohn_znark
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 199
1022943
March 12, 2006 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

dessa "PLAST RAKETER".
somliga ska inte ens hantera cyckel. Och förar beviset är ju en skam det är för lätt. Nej tacka vet jag dom gamla mopederna som man fick lägga upp ett par tusen för att dom skulle gå lite, och så får man inte glömma alla ändlösa kvällar i garaget. dom som inte orkade skruva ,åkte inte moped och då var 50% av dom som inte kunde köra borta från vägarna iaf.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
1022950
March 12, 2006 - 10:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska köpa moped åt min lillebror i dagarna, kan säga att jag tänker se till att den pojken kör vettigt, annars ska jag banka vett i honom.
Hatar äckliga mopedister som tror att de är mogna och vuxna för att de får ratta ett motorfordon.

Jonas Klar
Member
Medlem
1022966
March 12, 2006 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Tindy wrote: Ska köpa moped åt min lillebror i dagarna, kan säga att jag tänker se till att den pojken kör vettigt, annars ska jag banka vett i honom.
Hatar äckliga mopedister som tror att de är mogna och vuxna för att de får ratta ett motorfordon.

Du, dina moppeåkarhistorier glömmer man inte i första taget. 😉

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1022971
March 12, 2006 - 11:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Satt precis och funderade lite över mopeden och dess egentliga funktion nyss... Och kom på följande:

90% av alla som är 15 bast kan inte hantera en moped. Som grund till det har jag mina egna erfarenheter och vad jag sett. Jag har sett en 14-åring köra moppe på fyllan, jag vet inte en j**el som kan högerregeln av alla mopedister jag vet, osv, osv. EU-moppar är tamigfan lika löjliga de. Fast de kräver åtminstone nån sorts teoriskit jag inte vet mycket om än, men jag har en kompis som inte är alltför bright på regler som har förarbeviset, så jag kan väl dra slutsatser därifrån... Så allting som är litet och går sakta är livsfarligt i mörker, då bilister är större, kör snabbare, och kan framförallt få svårt att väja för mopedister som ligger och fiskör i 50 blås på 90-väg, speciellt om den där moppefånen med fjun på läppen ligger mitt i vägen. Vilket de ofta gör.

Mopeden är kort och gott livsfarlig och totalt onödig. Prove me wrong. 🙂

Sakta i backarna min vän.
De som kör som idioter, är moppefuckon.
Sådann som kör enbart för att vara "tuffa".
Det är dom som drar ner mopedisternas rykte.
Kolla på tex moppenet.com där kommer du stöta på x antal personer som är mogna. Sedan så är ju mopedister en mindre del än bilister så därför upptäcker man moppefuckon mer än stolpskott till bilister.
Saken är att mopedisterna inte behöver genomgå en kurs för att få köra moppe (undantag för eu-mopeder) men däremot behöver bilförare göra det och endå finns det stolpskott där, är inte det mer skrämmande?
Tycker det är bra att kidsen har något att ta sig från punkt a till punkt b på. Sedan att "kalle" villa impa på sina fjortis brudar genom att åka utan hjälm och skiter i trafikregler är ju en annan femma.
Ungefär som att säga "datornördar är dumma i huvet dom bara utvecklar virus och hackar datorer", det finns fördommar inom alla områden så chill out grabben. 🙂

Jonas Klar
Member
Medlem
1022978
March 12, 2006 - 11:39 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: Sakta i backarna min vän.
De som kör som idioter, är moppefuckon.
Sådann som kör enbart för att vara "tuffa".
Det är dom som drar ner mopedisternas rykte.
Kolla på tex moppenet.com där kommer du stöta på x antal personer som är mogna. Sedan så är ju mopedister en mindre del än bilister så därför upptäcker man moppefuckon mer än stolpskott till bilister.
Saken är att mopedisterna inte behöver genomgå en kurs för att få köra moppe (undantag för eu-mopeder) men däremot behöver bilförare göra det och endå finns det stolpskott där, är inte det mer skrämmande?
Tycker det är bra att kidsen har något att ta sig från punkt a till punkt b på. Sedan att "kalle" villa impa på sina fjortis brudar genom att åka utan hjälm och skiter i trafikregler är ju en annan femma.
Ungefär som att säga "datornördar är dumma i huvet dom bara utvecklar virus och hackar datorer", det finns fördommar inom alla områden så chill out grabben. 🙂

Jo, jag vet hur det ligger till. Men vilken unge skaffar en moppe idag utan att glida runt och skryta om den? Absolut ingen. Åtminstone inte i stockholm.
Jag känner förresten likadant om mupparna som kör cross på gatorna i krokarna, de ger crossåkare dåligt rykte de med. Precis som moppekidsen. Och eftersom majoriteten är fjantar med halvtaskiga mustascher och inte vet nånting om trafikregler vore åtminstone körkort på sin plats. Det är vad jag tycker.

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 694
1023089
March 13, 2006 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är exakt likadant med skotertöntar, som i 95% av fallen kör med trim pipor, det låter säkert skit kul om man sitter på skoten, men inte om blir omkörd av dom. Speciellt när arslerna kör om just brevid dig i 110+ och tycker det är skoj och gör dom skit tuffa.

Annat var det på den gammal goda tiden när det var "svårt" och dyrt att trimma dom över 60.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 262
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL