Mopedfolket har ingen respekt|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Mopedfolket har ingen respekt
Darkstormz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 13, 2007 - 10:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag brukar ha för vana att försöka blockera vägen för mopeder som kör på gångleder och annat där mopeder ej skall köra.
Men igår så hände det något som inte var så himla kul.

Jag kom cyklande ner mot ett par bommar. I backen nedanför bommarna så ser jag en moped/vespa komma farande med 2st killar i 16års åldern.
Då får jag samma idé som jag alltid får, att spärra deras väg.
Så jag ställer mig lite snällt mellan bommarna och blockerar vägen.
När mopeden sedan kommer fram till bommarna så börjar de två tonåringarna att skrika och ha sig.

- "Flytta på dig din jävla idiot, fattar du inte att vi ska förbi"

Jag säger då snällt och trevligt att denna väg enbart är till för cyklister och fotgängare. Därefter hoppar en av killarna av mopeden, och går fram till mig och bokstavligen talat slår ner mig. Efter det så hoppar han upp på mopeden och åker iväg med sin polare.

Jag ställer mig frågan varför detta ska behöva hända.
Och varför dessa snorungar jämt ska köra på våra fina gångleder.
Ser allt för ofta att barn i 4-5års åldern är nära att bli påkörda av dessa galningar.

Inför någon form av körkort för att få köra moped/cross/vespa. Där det ingår information om att man ska köra på vanliga vägarna och inte på våra gångleder/cykelbanor.

Kanske är dags att dra fram en barnvagn och preparera den med en docka. Och sen låta någon köra in i den. Kanske dem lär sig. Har hört folk göra så förr. 🙂

Pga detta elände så missar jag nog ett par veckors träning...

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1169325
December 13, 2007 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Något fel är det på mopedister allt... Fast du gör ju inte direkt rätt i att hindra dem heller, även om du absolut inte gör mer fel än dem.

Nej, fram med spikmattorna på fredagkväll bara, jag bjuder på drickan om jag får vara med och kolla.

Darkstormz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1169327
December 13, 2007 - 11:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Något fel är det på mopedister allt... Fast du gör ju inte direkt rätt i att hindra dem heller, även om du absolut inte gör mer fel än dem.

Nej, fram med spikmattorna på fredagkväll bara, jag bjuder på drickan om jag får vara med och kolla.

Blir jag påkörd på en gångbana/cykelbana där mopeder ej ska vistas så lär det hända en del 🙂

En fredag låter toppen, blir nog en hel del punkterade däck då.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1169330
December 13, 2007 - 11:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså klass 2 mopeder samt old schoolmopeder får ju framföras på cykel/gångbanor om det inte står ju "Ej moped".

Darkstormz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1169333
December 13, 2007 - 11:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Alltså klass 2 mopeder samt old schoolmopeder får ju framföras på cykel/gångbanor om det inte står ju "Ej moped".

Det står typ "Ej Moped" lite överallt i denna håla. Hade det inte stått så hade jag inte gnällt 🙂

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1169334
December 13, 2007 - 11:24 pm
sp_Permalink sp_Print

DarkStormZ wrote: [quote=Dehman]Alltså klass 2 mopeder samt old schoolmopeder får ju framföras på cykel/gångbanor om det inte står ju "Ej moped".

Det står typ "Ej Moped" lite överallt i denna håla. Hade det inte stått så hade jag inte gnällt 🙂

Okay 🙂 då hade jag kört på meanies alternativ 🙂

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
1169335
December 13, 2007 - 11:24 pm
sp_Permalink sp_Print

hahaha det som förvånar mig är att du inte nitade snorungen som hoppa på dig laugh

Darkstormz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1169336
December 13, 2007 - 11:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Joni wrote: hahaha det som förvånar mig är att du inte nitade snorungen som hoppa på dig laugh

Äsch, jag är inte direkt den våldsamma typen. Jag låg mest där på backen och försökte bli av med cykeln så jag trasslat in mig i 😛

naTTen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 90
1169344
December 14, 2007 - 1:00 am
sp_Permalink sp_Print

Man hör ju att det är moppefjortisar som kör ihjäl sig hela tiden på nyheterna också. Är inte förvånad.
Var nära att jag klippte en med bilen i somras. Åkte ut rakt framför mig i full fart på en ganska trafikerad huvudled.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1169345
December 14, 2007 - 1:07 am
sp_Permalink sp_Print

naTTen wrote: Man hör ju att det är moppefjortisar som kör ihjäl sig hela tiden på nyheterna också. Är inte förvånad.
Var nära att jag klippte en med bilen i somras. Åkte ut rakt framför mig i full fart på en ganska trafikerad huvudled.

Jag fick en jäkla idiot framför mig i somras med, skjutsade och kom fram till en skarp skymd kurva med uppförsbacke, närmare 90° kurva, så lägger sig ungfan i vänsterfilen för att skära kurvan. Möte där och bägge hade varit köttfärs klart för ica/coop/willys/hemköp då de först frontat mötande sen hade de flugit över på min bil (vänsterkurva). Många har noll i skallen.

engine52
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 494
1169349
December 14, 2007 - 2:09 am
sp_Permalink sp_Print

DarkStormZ: köp pepparspray så du har något att skydda dig med om du inte använder nävarna. Och till "the million dollar question" var det invandrare? Jävligt tråkigt hur som helst att folk måste använda nävarna..

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1169351
December 14, 2007 - 5:35 am
sp_Permalink sp_Print

Alltså herregud kvittar det ifall det var invandrare eller ej? såklart det gör det är ju mer olagligt för en invandrare!
Man har sett allt sorters folk göra liknande grejer så frågan är inte vem som gjorde det utan utan hur man förhindrar det att någon blir så dum och gör det för själva körningen ser jag inte allvarligt på utan att han faktiskt blev nerslagen, nu gjorde du mig sur så här dags på morgonen.

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
1169354
December 14, 2007 - 6:34 am
sp_Permalink sp_Print

Det skulle ju vara helt sjukt kul att göra det där med barnvagnen annars, o så skriker man själv som bara fan o snyftar när dockan flyger, undrar hur glinen reagerar..

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1169363
December 14, 2007 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

DarkStormZ wrote: Inför någon form av körkort för att få köra moped/cross/vespa. Där det ingår information om att man ska köra på vanliga vägarna och inte på våra gångleder/cykelbanor.

Det är det som håller på att hända. Får ju inte längre säljas några nya mopeder utan att de är så kallade EU-mopder. Vilka har reg-skyllt och kräver ett (visserligen väldigt lätt) körkort. Detta antar jag är för att på sikt få bort de gamla oregistrerade mopederna som vem som helst över 15=< får köra.

engine52
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 494
1169370
December 14, 2007 - 11:11 am
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: [quote=DarkStormZ]Inför någon form av körkort för att få köra moped/cross/vespa. Där det ingår information om att man ska köra på vanliga vägarna och inte på våra gångleder/cykelbanor.

Det är det som håller på att hända. Får ju inte längre säljas några nya mopeder utan att de är så kallade EU-mopder. Vilka har reg-skyllt och kräver ett (visserligen väldigt lätt) körkort. Detta antar jag är för att på sikt få bort de gamla oregistrerade mopederna som vem som helst över 15=< får köra.

Snuten prioriterar ändå inte mopeder som framförs utan regskylt.. Så det spelar väl inte sån roll?

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1169393
December 14, 2007 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

engine52 wrote: [quote=ojdå][quote=DarkStormZ]Inför någon form av körkort för att få köra moped/cross/vespa. Där det ingår information om att man ska köra på vanliga vägarna och inte på våra gångleder/cykelbanor.

Snuten prioriterar ändå inte mopeder som framförs utan regskylt.. Så det spelar väl inte sån roll?

Handlar inte så mycket om prioritering som om att ungarna kör ihjäl sig för att hänga av snuten, och då blir det inte riktigt proportionellt.

DarkstormaZ den vigilante stilen är endast du som kommer åka på i rätten. Det är ju som att ställa sig på en 50 väg och stoppa alla som kör 70 och sen när du blir påkörd säga att det inte var ditt fel för de körde ju 70.

Lättast att inse att vissa kommer helt enkelt undan med gråzonen.

a01marev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 287
1169395
December 14, 2007 - 1:20 pm
sp_Permalink sp_Print

För att ändå ge lite credd till moped/vespa åkarna i Västerås så tycker jag att de visar mkt respekt på cyklebanorna(ingen aning om de får åka där eller ej), har 2st hundar och alltid så stannar de upp och smyger förbi när de passerar oss på promenaderna.

Sedan är det för jäkligt att du blir nerslagen, dock genom provokation men endå.

-d-himself-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1491
1169400
December 14, 2007 - 1:43 pm
sp_Permalink sp_Print

tycker det är löjligt om du stananr dom bara för att dom kör där, dels så får mopeder köra på dom flesta banor, dels så är det ju så att dom som kör mopeder inte har lika mycket trafikkunskap som oss som har tagit körkort och vet alla regler, och bara dom inte kör på nån på cykelbanorna så är det ju bättre ha såna människor där, istället för att dom ska fronta en bil med barnfamilj på 6 pers på vanliga vägen, när dom inte kan reglerna. Och även om dom bryter mot lagen just i detta fall så är det väl fel av dig att spela översittare och blockera vägen, jag hade själv aldrig slagit till någon för en sån sak, men nog hade jag blivit rätt pissed..

visst, nog vet att jag dom flesta mopedisterna inte är någar änglar, men om vi tar mina systrar som snart kör moped, jag ser hellre att dom undviker stora vägarna med bilar och håller sig till gångvägar där dom inte kan fronta en lastbil

Twelve
Kronoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1341
1169404
December 14, 2007 - 2:16 pm
sp_Permalink sp_Print

-d-himself- wrote: dels så får mopeder köra på dom flesta banor

Nu var det ju så att dom inte fick köra där..!

Jag tycker inte heller om små stajlare på moped såg dom senast idag.

daevilb
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
1169407
December 14, 2007 - 2:30 pm
sp_Permalink sp_Print

gissningsvis är det 95% idioter där ute på vägarna (mopeder) som borde ha sig en jävla spark i arslet. dom är uppkäftiga, hänsynslösa och iq-befriade och skiter totalt i dom regler som finns för att köra en moped.

cykelbanan är ju en klassiker, gärna 60km/h.. utan att titta varken åt höger eller vänster eller visa minsta intresse för att bromsa, dom är störst och bäst, punkt slut.

Vad är moped klass I?
Moped klass I är en moped som är konstruerad för att köras i högst 45 km/tim. Det är denna moped som kallas ”EU-moped”.

Vilka trafikregler gäller när jag kör moped klass I?
Du måste ha en godkänd hjälm, E- eller SIS-märkt.
Du ska köra på vägrenen om det finns en sådan, annars på körbanan.
Du får inte köra i cykelfält eller på cykelbanor.
Du får inte köra i körfältet för fordon i linjetrafik (”bussfilen”).
Du får inte köra på motorväg eller motortrafikled.
Du får inte låta mopeden skjuta på något annat fordon (t.ex. en cykel) eller låta mopeden dras av något annat fordon.
Du får inte skjutsa fler passagerare än mopeden är byggd för.

Vad är moped klass II?
Det finns två typer av moped klass II.
Den EU-godkända mopeden är konstruerad för att köras i högst 25 km/tim och motorns effekt får vara högst 1 kilowatt.

Den andra typen är konstruerad för att köras i högst 30 km/tim och är godkänd i Sverige enligt äldre bestämmelser. Sådana mopeder måste ha ett typintyg utfärdat före den 17 juni 2003.

Vilka trafikregler gäller när jag kör moped klass II?

Du måste ha en godkänd hjälm, E- eller SIS-märkt.
Du ska köra på cykelbanan (gäller tvåhjulig moped och i vissa fall trehjulig).
Du ska köra på vägrenen om det finns en sådan, annars på körbanan (där det inte finns en särskild cykelbana).
Du får köra i cykelfältet.
Du får köra i körfältet för fordon i linjetrafik (”bussfilen”) om körfältet ligger till höger i färdriktningen.
Du får inte köra på motorväg eller motortrafikled.
Du får parkera mopeden på samma sätt som cykel (gäller tvåhjulig moped).
Du får inte låta mopeden skjuta på något annat fordon (t.ex. en cykel) eller låta mopeden dras av något annat fordon.
Du får inte skjutsa fler passagerare än mopeden är byggd för. Men om det finns ekerskydd och lämpliga säten får du skjutsa:
a) ett barn under 10 år
b) två barn under sex år, om du själv fyllt 18 år.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 412
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL