February 21, 2004
Är det inte typ lag på att moppar ska va tvåtakt ?? har för mig att det står något sånt i mitt registreringsbevis .... var ett tag sen jag fick det iofs
EDTIT:
TYPE CX-50 CX-90 CX-100
Engine Type 2 stroke horizontal 2 stroke horizontal 2 stroke horizontal
Displacement 49.3cc 82.9cc 95.6cc
Max. Torque 5.4 N-m/600rpm 8.82 N-m/600rpm 9.5 N-m/6000rpm
Carburetor Mikuni AM3 Mikuni AM7 Mikuni AM7
Starting System Electric / Kick Electric / Kick Electric / Kick
Lubrication Autolube Autolube Autolube
Transmission Automatic
(C.V.T system) Automatic
(C.V.T system) Automatic
(C.V.T system)
Straddle Height 41 inches 41 inches 41 inches
Dry weight 212 Ibs. 234 Ibs. 234 Ibs.
Max Load 220 Ibs. 220 Ibs. 220 Ibs.
January 7, 2004
colic har du en digitalkamera?
ifall du har det, plocka bort avgasröret (brukar sitta med två fjädrar vid utblåset till cylindern och lite skruvar mm) och knäpp kort på det!
annars kan du ju skicka in röret till nån svetsare eller nått och kolla ifall det är några strypningar på den.
på nyare crossmoppar brukar man strypa med en plugg och katalysator/blindrör.
October 16, 2003
Tindy wrote: Testa följande då:
Plocka bort avgassystemet och prova om den funkar bra då.
Gör den det så stryper den där.
man kan tappa effekt om man tar bort ljuddämpare... iaf på vissa saker som bil och RC-bil så det borde ju vara så på mopeder också...
men om det är en plugg i avgasaren så sitter den närmst motorn...
March 14, 2001
[Gamepredator wrote: Sulan]Är det en tvåtaktare kan han vara strypt i pipan, är det en fyrtaktare så är det bara att byta hela systemet eftersom mindre motstånd=mer effekt gäller, det fungerar dock inte på tvåtaktare...
Finns faktiskt undatag.. min moped gick bra mycke bättre utan dämpning än med.. brukade köra med raka rör bara för att få bort avgaserna..
April 3, 2003
Snorch wrote: Ta bort hela avgassytemet och prova..
Min moped mycke bättre utan dämpning..
Om du inte visste så måste motorn ha ett visst tryck för att den inte ska skära efter ett tag!
Anars hade väll alla kört me bara en ljuddämparen på cylindern?
Edit: nån han före... Läste inte hela vägen ner
February 3, 2003
Snorch wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan]En tvåtaktare skickar alltid ut en mängd av bränslet direkt i avgaserna, därför krävs ett motstånd i avgasröret som gör att blandningen trycks tillbaka in igen...
Ja jag vet men den går fortfarande bättre utan motstånd..
Dom brölar mer men dom ska inte gå bättre...Dom verkar göra det oftast....Märkte det på min när jag ryckte dämparen...Full gas så ville den inte acca som innan.
Colic : 2 eller 4takt? kollade inte länken. Det är som sulan säger...Rycka dämparen eller hela röret om det är fyrtakt (se till att du inte får skit in i cyllen bara...
Trim tips :
Byta variator vikter eller om det är manuell drevning fast det är inte rekommenderat tror jag för det skulle inte hjälpa dig i dagsläget då den skulle gå slöare troligen.
Man vara att den får en lite knasig blanding med luft/bensin. Testa att pudla runder med luft skruv och trottelnåls inställningar. Har en 20mm förgasare på min 60cc och den ligger på mellersta inställningen för optimal prestanda typ.
Kolla munstycket med, ta reda på vad du har nu och så. Det brukar vara för litet.
Rensa förgasaren
Kolla efter pluggar i cylinder kanalerna. Zündapp KS50's pluggar är i kanalerna vad jag kan komma ihåg..Kanske samma här?
Plana topplocket (inte rekommenderat!)
Jag hade skaffat trimkrök eller avgassystem eller byggt själv. 😀
Lycka till!
Glömde. Är det CDI box så kan du försöka att testa att köra med ljuset på och en gång när ljuset är av...Se vilket som går bäst. Vissa varvar mer när dom har ljuset av (Drac, men deras elsystem suger) medan äldre går bättre i vissa fall.
Just det kolla så att det inte finns strypning i luftburken med.
Och kolla upp CDI boxen...
Eller så köper du en ny cylle och trimkit 😀
2 Guest(s)