April 5, 2002
"Morfem är språkets minsta betydelsebärande enheter. Genom att sätta samman ljuden /g/, /r/, /ö/ och /n/ kan vi till exempel skapa morfemet grön. Detta är ett fritt morfem, vilket betyder att det kan användas helt på egen hand. Vi kan också slå ihop det med andra morfem och på så vis skapa nya ord. Med ordbildningsmetoden sammansättning kan vi sätta ihop grön med andra fria morfem och skapa t.ex. substantivet grönfink och adjektivet gräsgrön. Om vi kombinerar ordet med ett bundet morfem(ett morfem som måste stå tillsammans med andra morfem) använder vi i stället metoden avledning. Vi kan sätta samman grön med -ska och få substantivet eller verbet grönska. Ett bundet morfem som står före grundordet kallas för prefix: ovig, antirasist, beröra, asocial
Om det i stället står efter grundordet är det ett suffix: larvig, beteende, riskera, ätbar, arbetsam, färga.
En särskild morfemgrupp är böjningssuffix som pluralsuffixet -or i flickor och imperfektsuffixet -dde i bodde. Dessa suffix bildar inte nya ord utan används för olika grammatiska funktioner. Termen stam används för att beteckna det som blir kvar om man tar bort alla böjningssuffix. I ordet husens är hus stammen"- enligt svenskaboken. :bok:
Inte undra på att man blir less på skiten. :arg:
April 5, 2002
Jerry wrote: Sex stycken, skulle jag vilja påstå.
be fatt ning s hava re
Läser du på gymnasiet? Sådant kul fick inte jag lära mig där. 🙁
Jovisst vettu. Svenska A på gymnasiet(Går i ettan). Det låter ganska klokt, har också funderat på den lösningen men andra i klassen har trott helt andra grejor.
1 Guest(s)