October 11, 2002
ruski2 wrote: asså, jag ska sova med musik på genom burken, svårt o sova som fan, men det får jag inte. lr jag stänger av den då jag e tillräckligt trött att sova själv. tar typ 1h. men det får jag inte.
Nu hänger inte jag med här.. tycker du det är svårt att sova med musik på? Men det får du inte? 😕
July 19, 2001
Det är fan minimal strålning från datorer.. Och alla skärmar som har TCO 95 eller TCO 99 standarden är typ helt säkra.. Även om man kör datorn utan chassi så blir det knappast någon stor skillnad.. Vilken strålning skulle det vara som skadar då? Elektromagnetisk? Ååh neeej.. Det kan vara farligt att bo nära transformatorstationer eller högspänningsledningar men fan inte datorer.. Den enda komponenten som avger mycket strålning är ju nätagget och det sitter ju också inne i en bur...
February 4, 2002
May 2, 2002
January 17, 2002
Haha, kan ju lungt dementera din mors förvirrade påståenden!
För det första avger inte TFT skärmar strålning, inte heller gör nya CRT det i direkt mätbara mängder.
För det andra, har du ett metallchassi så minskas också "strålningen" från nätaggregatet, för det är det enda förutom fläktarna jag kan komma på som avger magnetfält, och fläktarna är ju inte direkt farliga Och det är inte nätaggregatet heller för den delen, såvida du inte stoppar örat intill det och flippar över den röda knappen. Du får inte cancer, men jag lovar att du får tinnitus i en månad framöver.
Ta tag i morsan och ge henne ett par mäktiga slag över käften med flatan, då kanske hon vaknar till.
BTW: FÖRBJUDER hon dig att sitta framför datorn eller bara att ha på den på nätterna?
May 2, 2002
May 8, 2003
macrus wrote: [quote=ViperBoyy]jag menade de där om "cancer" jaja..blabla 🙂
Ja? Strålning kan ju faktiskt ge cancer. Men det är ju inte så stor risk för att man får det av datorn precis, finns så mycket mer andra saker som avger sig mer strålning.
Ja, radioaktiv strålning utsätts man för jämt, finns i luften inte så mycket
så att det är farligt.
Om du t.ex. bor i ett gammalt hus så avger dom där rektangulära blocken i grunden
så pass mycket strålning så att det är farligt....
Alltså inte så mycket att göra åt att man blir utsatta för strålning....
January 17, 2002
lostsoul wrote: Visst är det strålning på både tft och crt. Den magnetiska strålningen är ungefär på samma nivå, medan den elektriska strålningen är mindre på en tft.
Den är väldigt liten, och den avtar drastiskt ju längre ifrån skärmen du kommer, och de flesta har väl ändå ca 7 dm/en meter mellan skärmen och nosen?
December 10, 2003
ruski2 wrote: hon vill inte att nån ska stå nära micron hlr, då den e på.
skulle jag ha haft datorn på i en timme till så skulle hon förbjuda mig att sitta vid den i nån vecka.
har tco 99 skärm oxå.
Men snälla nån!
Kanske dags för din morsa att sluta tycka att moderna prylar är häxkonst kanske?
3 Guest(s)