December 30, 2002
OK... tänker ta några uttag här nu 🙂
A:"Ojordad dator ger hundra gånger mer strålning"
B:Det är skärmens konstruktion som gör att den måste jordas för att stråla mindre. En vanlig lösning är att ett metallchassi som omgärdar skärmen är anslutet till jord. Detta för att leda bort de elektriska fält som uppstår.
A:Vad är ett SAR-värde?
B:Detta är ett begrepp som vi kommer att få höra mycket om i framtiden. SAR står som förkortning för Specific Absorption Rate och det talar om hur mycket energi per tidsenhet och massenhet vi absorberar i olika delar av kroppen. Gällande europeiska gränsvärden är att SAR i huvudet inte får överstiga 2 W/kg över en 10 grams vävnadsvolym. När det gäller GSM 900 Mhz så tränger radiovågorna in i huvudet ca 2-3 cm innan de är helt absorberade. Högsta SAR värdet fås i de yttersta lagren.
A:Riksdagens åsikter
B:http://www.feb.se/NEWS/riksdag.....32004.html
Bara så ni vet ni utsätts för elektromagnetiska fält i princip allstans i samhället... så om du vill undvika strålingen så bör du flytta till mount everest, sahara eller nord/syn polen och lämmna all elektronik hemma!
Men det tror jag du inte vill... :bok:
December 27, 2003
flux110 wrote: OK... tänker ta några uttag här nu 🙂
A:"Ojordad dator ger hundra gånger mer strålning"
B:Det är skärmens konstruktion som gör att den måste jordas för att stråla mindre. En vanlig lösning är att ett metallchassi som omgärdar skärmen är anslutet till jord. Detta för att leda bort de elektriska fält som uppstår.A:Vad är ett SAR-värde?
B:Detta är ett begrepp som vi kommer att få höra mycket om i framtiden. SAR står som förkortning för Specific Absorption Rate och det talar om hur mycket energi per tidsenhet och massenhet vi absorberar i olika delar av kroppen. Gällande europeiska gränsvärden är att SAR i huvudet inte får överstiga 2 W/kg över en 10 grams vävnadsvolym. När det gäller GSM 900 Mhz så tränger radiovågorna in i huvudet ca 2-3 cm innan de är helt absorberade. Högsta SAR värdet fås i de yttersta lagren.A:Riksdagens åsikter
B:http://www.feb.se/NEWS/riksdag.....32004.htmlBara så ni vet ni utsätts för elektromagnetiska fält i princip allstans i samhället... så om du vill undvika strålingen så bör du flytta till mount everest, sahara eller nord/syn polen och lämmna all elektronik hemma!
Men det tror jag du inte vill... :bok:
Jag flyttar! Jag vill ju inte dö, cya guys in the desert!
1 Guest(s)