Moskva skyddades av luftballonger.|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Moskva skyddades av luftballonger.
Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 10, 2006 - 1:29 am
sp_Permalink sp_Print

Såg igår på TV4 en dokumentär om andra världskriget, Ryssarna hade sepelinliknande luftballonger som dom hissade upp åvanför Moskva för att skydda mot luftangrepp.

Men på vilket sätt kan dom ha skyddat staden?
var dom gjorda för att bombplanen inte skulle kunna kordinera sig, eller för att dom skulle spränga bomberna innan dom nådde husen eller för att planen skulle krasha i dom ?

Loggo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 706
1021967
March 10, 2006 - 1:40 am
sp_Permalink sp_Print

Du syftar på barrage balloons?! Vet inte riktigt vad de heter på svenska, men det var inte bara ryssarna som använde sådana. Sådana användes av de flesta länder. De var till för att förhindra flygplan på låg höjd. Planen var tvunga att gå ganska långt ned för att kunna göra precisionsbombningar eller för att kunna skjuta med vanlig ammunition. Det var ju inga direkt laserstyrda missiler de hade på den tiden=)

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1021968
March 10, 2006 - 1:51 am
sp_Permalink sp_Print

Ett litet tips innan jag går och lägger mig till kojs.

Mind: gör en sök på Google med sökordet Spärrballonger så får du förklarat ett och annat.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
1021970
March 10, 2006 - 2:21 am
sp_Permalink sp_Print

Det finns inte mycket information alls om spärrballonger på google, visst många hits men noll intresse.

tiggre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 739
1021990
March 10, 2006 - 8:15 am
sp_Permalink sp_Print

du funderade aldrig att googla på barrage balloons?

http://www.airpower.maxwell.af.....llson.html

P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
1022116
March 10, 2006 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

tiggre wrote: du funderade aldrig att googla på barrage balloons?

http://www.airpower.maxwell.af.....llson.html

Men det är ju på sånt däringa utrikiska.

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
1022147
March 10, 2006 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: [quote=tiggre]du funderade aldrig att googla på barrage balloons?

http://www.airpower.maxwell.af.mil/airchronicles/apj/apj89/hillson.html

Men det är ju på sånt däringa utrikiska.

Sån som man pratar utanför Stockholm!?!!? :cy:

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1022516
March 11, 2006 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Rätta mej gärna om jag har fel, men såna "ballonger" fanns väl i beredskap i de flesta viktigare orter/städer i Sverige under andra världskriget..(Typ med tillverkning av krigsreleterad materiel)
Ballongerna var preparerade med något som skulle orsaka explosioner på något vis ifall ett flygplan flög på dom..Har hört vad det var, men har dessvärre glömt bort större delarna av dessa berättelser.
Finns en stor byggnad här i byn där man hade sådana ballonger, som dom släppte upp ett par gånger enligt de äldre i byn..Vi hade en kemindustri här som bl.a tillverkade salpetersyra vilket var av stor vikt på den tiden.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Loggo
Kommer du hit ofta?
Medlem
1022556
March 11, 2006 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej de exploderade inte om man körde in i dom. Det fanns en tjock stålwire mellan ballongen och marken. Det var denna som gjorde att att planen trasslade in sig eller att en vinge klipptes. Ballongerna var ju rätt stora så de var ju inga problem att undvika, medans stålwiren var ju i princip osynlig för någon som satt i ett plan.

Edit: de fanns säkert i Sverige, tror i princip de flesta länder hade sådana. De var ju till för att försvara sig mot flygplan så det vore konstigt om sverige inte hade sådana i beredskap. De hade ju andra luftförsvarsvapen så de borde ju rimlightvis haft sådana med.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1022577
March 11, 2006 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Loggo wrote: Nej de exploderade inte om man körde in i dom. Det fanns en tjock stålwire mellan ballongen och marken. Det var denna som gjorde att att planen trasslade in sig eller att en vinge klipptes. Ballongerna var ju rätt stora så de var ju inga problem att undvika, medans stålwiren var ju i princip osynlig för någon som satt i ett plan.

Edit: de fanns säkert i Sverige, tror i princip de flesta länder hade sådana. De var ju till för att försvara sig mot flygplan så det vore konstigt om sverige inte hade sådana i beredskap. De hade ju andra luftförsvarsvapen så de borde ju rimlightvis haft sådana med.

Jag kan med 100% säkerhet säga att det fanns i Sverige, jag har sett lokalen här i byn, stor som en rejäl flyghangar, dock får man inte gå in på området där ens idag...
Är även säker på att iaf just dessa ballonger här i byn var fyllda med någon slags gas + att det var någon magnesiumhistoria i/på dom som skulle åstadkomma om inte en explosion, så i vart fall att det skulle flamma rejält i dess närhet..
Det är fortfarande lite hysh hysh angående detta, men en del äldre i byn anser nog att det är oskyldigt att berätta lite om beredskapstiden, så lite om det har man fått berättat för sej..

*Edit*
Stålvaiern kunde naturligtvis också vara effektiv..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Loggo
Kommer du hit ofta?
Medlem
1022713
March 12, 2006 - 1:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart det var en gas i dom, hur skulle de annars lyfta från marken=) Helium eller vätgas borde det rimligtvis varit. Om gasen skulle antändas i luften så hade det inte blivit en explosion, snarare en häftig eldflamma som försvunnit på några sekunder. Och jag har fortfarande väldigt svårt att tro att själva ballongen skulle utgjort något slags försvar, de är ju väldigt stora som sagt. Så de upptäcks ju på flera mils avstånd i luften, att då fortsätta hålla rak kurs mot den är för mig rätt obegripligt. Så det var nog vajern som utgjorde själva "försvaret" och enbart den=)

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1022716
March 12, 2006 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Loggo wrote: Klart det var en gas i dom, hur skulle de annars lyfta från marken=) Helium eller vätgas borde det rimligtvis varit. Om gasen skulle antändas i luften så hade det inte blivit en explosion, snarare en häftig eldflamma som försvunnit på några sekunder. Och jag har fortfarande väldigt svårt att tro att själva ballongen skulle utgjort något slags försvar, de är ju väldigt stora som sagt. Så de upptäcks ju på flera mils avstånd i luften, att då fortsätta hålla rak kurs mot den är för mig rätt obegripligt. Så det var nog vajern som utgjorde själva "försvaret" och enbart den=)

Det står var och en fritt att tro vad dom vill, jag går bara efter vad gammelfolket i byn säger..Jag var liksom inte med på den tiden..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 280
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL