Möss!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Möss!
Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 4, 2004 - 8:04 am
sp_Permalink sp_Print

Alltså, nu har fan möss invaderat vårt hus! Två stycken fastnade i fällor förra veckan. Men fortfarande finns möss. Kan svära på att det var en mus som sprang brevid min säng igår natt. Såg den t.o.m. men det sket jag i. Sen när jag såg den andra gången, typ på väg upp i sängen fick jag spel! Sov på soffan istället. Kan vara jag som sett i syne men är säker på att jag såg den.

Tro nu inte jag under en låda i en mörk gränd eller något. Bor i ett relativt nybyggt hus.

Nu till frågan, vad fan kan man göra för att bli av med dessa gangare? Tänker inte skaffa katt eller liknande...

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
738000
October 4, 2004 - 8:06 am
sp_Permalink sp_Print

Det är nu när hösten kommer krypande som de söker sig in i husen.

Du får nog fortsätta med att sätta ut fällor. Annars kanske Anticimex kan sätta ut en sådan större fälla med råttgift.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
738008
October 4, 2004 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: Det är nu när hösten kommer krypande som de söker sig in i husen.

Du får nog fortsätta med att sätta ut fällor. Annars kanske Anticimex kan sätta ut en sådan större fälla med råttgift.

Anticimex kan komma och stö ut råttgift mellan väggar och under huset och liknande och sätta råttgifts fällor i garderober och i andra skrymslen då slipper ni dem.

Man kan prenumerera på skydd från dem.

Dehman
Member
Medlem
738010
October 4, 2004 - 8:18 am
sp_Permalink sp_Print

Okay, ja vi har haft Anticimex hos oss ett par gånger för. Då var det p.g.a. av myror. Men möss är fanimig värre än myror! Aja, får be morsan fixa en katt så den kan käka upp dem. : >

Arne_Garflak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 916
738019
October 4, 2004 - 8:46 am
sp_Permalink sp_Print

Råttgift ska man undvika så långt det går, det brukar bli att dom käkar giftet och sen lägger sig och dör i trossbottnen nånstans.
Lukten som blir när de ruttnar är inte att leka med, och det sitter i flera månader.

Kolla om det finns några hål runt huset som de kan ta sig in i, och lämna inte fönster och dörrar till källaren öppna, och sätt ut fällor.

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
738022
October 4, 2004 - 8:48 am
sp_Permalink sp_Print

Det man inte ska gör är att sätta ut fällor. Maten i fällorna lockar bara till sig mer möss, dom känner lukten. Du får fast en i fällan medan maten lockar till sig betydligt fler. Sätt ut gift istället så blir du av med dom. Vi satte ut ett gift på stugan som gjorde att råttorna blev extremt törstiga så dom sökte bort från huset till ngt vattendrag och drack ihjäl sig. På det sättet tar dom sig ut ur huset själva så slipper man söka upp dom döda otygen.

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
738041
October 4, 2004 - 9:21 am
sp_Permalink sp_Print

cat.istheshit.net

låna in en om ni inte ska skaffa 😛

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
738107
October 4, 2004 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

John_lz wrote: Det man inte ska gör är att sätta ut fällor. Maten i fällorna lockar bara till sig mer möss, dom känner lukten. Du får fast en i fällan medan maten lockar till sig betydligt fler. Sätt ut gift istället så blir du av med dom. Vi satte ut ett gift på stugan som gjorde att råttorna blev extremt törstiga så dom sökte bort från huset till ngt vattendrag och drack ihjäl sig. På det sättet tar dom sig ut ur huset själva så slipper man söka upp dom döda otygen.

Det är ju det som är modernt råttgift..:) Och det är sånt som Anticimex använder.

Dehman
Member
Medlem
738185
October 4, 2004 - 12:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Okay, ska prata med morsan när jag kommer hem om olika lösningar. : >

Tack så mycket.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
738190
October 4, 2004 - 12:31 pm
sp_Permalink sp_Print

de hatar lukten av enris ...

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
738682
October 4, 2004 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: de hatar lukten av enris ...

realy ?

annars så är ju den absolut bästa mössutrotaren katten, miljövänlig och billig i inköp, ju fler möss destå billigare i drift.
Låna en katt, kan inte bli lättare.

Djeet
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 140
738691
October 4, 2004 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

flytta till mig, min orm rymde igår, jag har en mus i varje rum som ormfanskapet ska komma fram :O
dumma reptiler fattar inte att dom har det bättre i ett varmt terarium..

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
739257
October 5, 2004 - 4:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe.. ahde en Riktig RÅTTA hemma hos mig som var å hällsade på i källare. hehe fick inga rena kläder på 1 vecka då morsan vägrade gå ner i källaren å tvätta =) fick tvätt själv tillslut 😛
svansen på detta äckel var nästan 9cm lång!! Och då skojar jag inte... Äckligt värre.
men vi satte ut massa fällor samt skaffade ett "larm" som vi satte under altanen. det är ett larm som skickar utt signaler som gör så att möss,råttor, bävrar, alla sorters gnagare håller sig undan från. tror det finns att köpa på claes olsson (stavs det så ?), för en billig penning. btw det är nog f** värt 500 spänn för att bli av med äcklena 😛

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
739287
October 5, 2004 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: [quote=Starscream]de hatar lukten av enris ...

realy ?

Japp, grannen hade fullt i vedboden förut men efter dom la enris lite överallt så försvann dem ..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 251
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL