March 10, 2002
Alltså, nu har fan möss invaderat vårt hus! Två stycken fastnade i fällor förra veckan. Men fortfarande finns möss. Kan svära på att det var en mus som sprang brevid min säng igår natt. Såg den t.o.m. men det sket jag i. Sen när jag såg den andra gången, typ på väg upp i sängen fick jag spel! Sov på soffan istället. Kan vara jag som sett i syne men är säker på att jag såg den.
Tro nu inte jag under en låda i en mörk gränd eller något. Bor i ett relativt nybyggt hus.
Nu till frågan, vad fan kan man göra för att bli av med dessa gangare? Tänker inte skaffa katt eller liknande...
June 27, 2002
DiDi wrote: Det är nu när hösten kommer krypande som de söker sig in i husen.
Du får nog fortsätta med att sätta ut fällor. Annars kanske Anticimex kan sätta ut en sådan större fälla med råttgift.
Anticimex kan komma och stö ut råttgift mellan väggar och under huset och liknande och sätta råttgifts fällor i garderober och i andra skrymslen då slipper ni dem.
Man kan prenumerera på skydd från dem.
December 5, 2002
Råttgift ska man undvika så långt det går, det brukar bli att dom käkar giftet och sen lägger sig och dör i trossbottnen nånstans.
Lukten som blir när de ruttnar är inte att leka med, och det sitter i flera månader.
Kolla om det finns några hål runt huset som de kan ta sig in i, och lämna inte fönster och dörrar till källaren öppna, och sätt ut fällor.
November 26, 2002
Det man inte ska gör är att sätta ut fällor. Maten i fällorna lockar bara till sig mer möss, dom känner lukten. Du får fast en i fällan medan maten lockar till sig betydligt fler. Sätt ut gift istället så blir du av med dom. Vi satte ut ett gift på stugan som gjorde att råttorna blev extremt törstiga så dom sökte bort från huset till ngt vattendrag och drack ihjäl sig. På det sättet tar dom sig ut ur huset själva så slipper man söka upp dom döda otygen.
June 27, 2002
John_lz wrote: Det man inte ska gör är att sätta ut fällor. Maten i fällorna lockar bara till sig mer möss, dom känner lukten. Du får fast en i fällan medan maten lockar till sig betydligt fler. Sätt ut gift istället så blir du av med dom. Vi satte ut ett gift på stugan som gjorde att råttorna blev extremt törstiga så dom sökte bort från huset till ngt vattendrag och drack ihjäl sig. På det sättet tar dom sig ut ur huset själva så slipper man söka upp dom döda otygen.
Det är ju det som är modernt råttgift..:) Och det är sånt som Anticimex använder.
February 10, 2004
Hehe.. ahde en Riktig RÅTTA hemma hos mig som var å hällsade på i källare. hehe fick inga rena kläder på 1 vecka då morsan vägrade gå ner i källaren å tvätta =) fick tvätt själv tillslut 😛
svansen på detta äckel var nästan 9cm lång!! Och då skojar jag inte... Äckligt värre.
men vi satte ut massa fällor samt skaffade ett "larm" som vi satte under altanen. det är ett larm som skickar utt signaler som gör så att möss,råttor, bävrar, alla sorters gnagare håller sig undan från. tror det finns att köpa på claes olsson (stavs det så ?), för en billig penning. btw det är nog f** värt 500 spänn för att bli av med äcklena 😛
2 Guest(s)