February 12, 2002
Har som kanske kännt tänkt köpa en motorcykel. Nu ringe jag idag och kollade vad försäkringen skulle gå på om jag köpte en Yamaha 600R yzf.. Den är stypt till 25 kw. Och jag är 21 men har haft körkort sedan 16.
(cirka priser, minnsi inte riktiga och har inte papperet här)
Länsförsäkringar
Trafik 6000
Halv 9000
Hel 16000
Byggdens,, va det nu hetta. Ska skaffa fram riktiga uppgifter snart, bara det att måste få ur mig det här nu.
Trafik 10000
Halv 20000
Hel 33000 (Hur fan har de tänkt sig att man ska helförsäkra en motorcykel för 40000 om man ska betala 33000 för den varje år?!)
Åsså sa de att det inte spelar någon roll om den är stryp till 25 kw utan de går på effakten den är byggd för. Är inte det fel? Har olika försäkringsbolag olika regler? Menar man stryper den ju för att få mindre försäkring?!
Känner ni till några försäkringsbolag med lite förmånligare försäkringar?
February 12, 2002
Jo jag vet.. Men menar.. Trodde inte de var så illa. Dessutom så snackas det ju alltid om att man ska strypa dem så de är billiga att försäkra, är det bara skitsnack numera då?
Dock så hörde jag talas om en yamaha försäkring men den får man inte ta förräns man är 24.
May 1, 2003
Jepp, som sagt... sätt den på mor eller far.
Jag har också hört att de går på orginaleffekten och struntar i om den är strypt, och det verkar ju tyvärr stämma.
Ska själv köpa begrännsad snart.
Försäkringen på min 125:a skulle ligga på 15k, men jag tog den på pappa istället. Cykeln kostade 30k och har 8kw och gör precis 90km/h.
Men ja, lycka till iaf.
March 24, 2002
Been there, done that, got the t-shirt.
Försäkringsbolagen går på ren statistik, dom fordon som kostar i försäkringsutbetalningar får plikta med rejält saltad försäkringspremie, det i kombination med "fel" ålder gör inte räkningen roligare.
Måste tyvär erkänna att jag inte har bättrat på statistiken med mina 3st inlösta hojar. 😀
Har nu sadlat om till haschmoppe-ligan, 1507 kr helförsäkring/år hos trygghansa. 😎
Att försäkra fordon på nån förälder är inte alltid så bra om olyckan är framme, en på mitt förra jobb fick nada efter en dikesvända pga att BMW'n stod på sin far.
Dom menade att Sven 55år inte åker runt i en bil med en dunkadunka ljudanläggning och allmänt stylad med bla neonrör under bilen.
February 12, 2003
Marron wrote: [quote=Mean Machine]Hoppla. Min NSR kostar 3600/år, och det är helförsäkring. 🙂
Iofs lätt MC, och inte helt ny, men det är ändå en hoj, och registreringspapprena säger 21kW. 😛
Då är det inte en lätt mc?
Den är ju reggad som lätt MC, men max uteffekt är 21kW. 🙂
Billig är den iaf, står på mig. Självrisken var dock inte att leka med (6 papp för brand och allt annat). :bgrin:
Men den avgiften halveras efter tre skadefria år, så jag ska försöka klara mig så långt.
October 31, 2003
Mean Machine wrote: [quote=Marron][quote=Mean Machine]Hoppla. Min NSR kostar 3600/år, och det är helförsäkring. 🙂
Iofs lätt MC, och inte helt ny, men det är ändå en hoj, och registreringspapprena säger 21kW. 😛
Då är det inte en lätt mc?
Den är ju reggad som lätt MC, men max uteffekt är 21kW. 🙂
Billig är den iaf, står på mig. Självrisken var dock inte att leka med (6 papp för brand och allt annat). :bgrin:
Men den avgiften halveras efter tre skadefria år, så jag ska försöka klara mig så långt.
Han är väl för ung för att förstå. Härliga hojar, RG och Aprillia också, gör din 200? Perfekt för en 16-åring
February 12, 2003
MoparPower wrote: Han är väl för ung för att förstå. Härliga hojar, RG och Aprillia också, gör din 200? Perfekt för en 16-åring
Som jag ser det här, så är det en fälla. 😛
Men nej, den gör inte 200, är strypt ju. Har varit uppe i 160 blås på mätaren, det var väl runt 145, kanske. Men det var inte urvarvning jag höll på med då. 🙂
August 11, 2005
Sen en annan viktig faktor är var man bor, billigare ute på landsbygden än i centrala sthlm lr gbg... Lite dumt att det är hojjåkarna som får åka på smällen att få dyrare försäkringar när det är bevisat att en stor del av mc-olyckorna sker som en direkt följd av andra vägtrafikanter, til exempel bilister som inte ser hojjen lr liknande.
Men men... Ska ut nu o sälja min stjärt i några år för att ha råd med hojjen jag vill ha... Samt kunna försäkra den...
September 5, 2001
Att dom bara går på statistik har sina fördelar, tex en bil som inte är inblandad i olyckor ofta är billigare än en annan familjesportkärra med lägre effekt. Lite coolt tycker jag iaf 🙂
Att skaffa hoj innan man är 24 lr 25 är ekonomiskt självmord om man inte har det gott ställt, eller välplanerad ekonomi(nudlar varje månad).
En bekant kör oregistrerat och oförsäkrat, riktigt dumt tycker jag. Men han är övertygad om att han inte kommer krocka. Han har iof haft MC kort i 15 år, kört oförsäkrat i 8 år, oregistrerat i 4(importerad hoj från GB).
November 22, 2001
hawkie wrote:
Att skaffa hoj innan man är 24 lr 25 är ekonomiskt självmord om man inte har det gott ställt, eller välplanerad ekonomi(nudlar varje månad).
Eller så utnyttjar man veteranförsäkringen.
~1400 per år, oavsett din ålder o var du bor.
Dock måste cykeln vara 20 år gammal.
October 31, 2003
Mean Machine wrote: [quote=MoparPower]Han är väl för ung för att förstå. Härliga hojar, RG och Aprillia också, gör din 200? Perfekt för en 16-åring
Men nej, den gör inte 200, är strypt ju. Har varit uppe i 160 blås på mätaren, det var väl runt 145, kanske. Men det var inte urvarvning jag höll på med då. 🙂
Fälla?
February 12, 2003
MoparPower wrote: [quote=Mean Machine][quote=MoparPower]Han är väl för ung för att förstå. Härliga hojar, RG och Aprillia också, gör din 200? Perfekt för en 16-åring
Fälla?
Jag misstänkte att du hade nån sorts baktanke med "Perfekt för en 16-åring ;)". 🙂
Bara det jag reagerade på egentligen. Men Kråkan: mamsen kan nog lösa det, ska du se.
2 Guest(s)