Motorcyklar och försäkringar.|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Motorcyklar och försäkringar.
-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
sp_UserOfflineSmall Offline
947862
September 8, 2005 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu är jag underbart glad! :pidu:

Blev ingen Yamaha yzf för den killen försökte lura mig, eller nått.. Men strunt i det nu. Har hittat en sådan här
http://www.blocket.se/view/551.....038;city=8
Väldans fin cykel! 😀

Ringde runt till försäkringsbolagen och kollade vad för pris ja skulle kunna få en trafikförsäkring på den på.. Fick en efter en höra 9000! cry
Lägsta jag fick var hos länsförsäkringar på 7300 och då skulle det kosta så mycket hur jag än gjorde. Men jag så bara skulle ha på den en vecka. :arg:
Men så plötsligt i mitt surfande av försäkringsbolag komme ljuset. Mannen på andra sidan säger 3000 för trafik och att de tar betalt per månad den är igång. Alltså 1500 om jag bara har igång den i 6 månader. Otroligt! 😀 Så kommer nästa chock, han ska bara ha 3600 för en halvförsäkring med samma vilkor. Nu sitter jag här å njuter och längtar tills jag har cykeln mellan mina ben... (;))

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
947866
September 8, 2005 - 1:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Gött! Tog kort för begrännsad idag så jag är också på jakt efter ny hoj, men jag vete fan vad jag vill ha. Finns så få 25 kw:are. =)

Vart fick du försäkringen så billigt?

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
947881
September 8, 2005 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Marron wrote: Gött! Tog kort för begrännsad idag så jag är också på jakt efter ny hoj, men jag vete fan vad jag vill ha. Finns så få 25 kw:are. =)

Finns väl stypningsatser till R6orna, eller har jag fel?

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
947924
September 8, 2005 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Lite dumt att det är hojjåkarna som får åka på smällen att få dyrare försäkringar när det är bevisat att en stor del av mc-olyckorna sker som en direkt följd av andra vägtrafikanter, til exempel bilister som inte ser hojjen lr liknande.

Det är även bevisat att motorcyklarna kört mkt för fort (+30km/h) i majoriteten av dessa olyckor. Ids inte rabbla fler ex. läs lite mer här: https://www.nordichardware.se/.....highlight=
Klart är att sporthojjar kostar försäkringsbolagen, det sas nått på nyheterna för en vecka eller två sedan att sporthojjarna står för ca 10% av hojbeståndet men dom står för drygt hälften av alla olyckor.

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
947926
September 8, 2005 - 2:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Tindy wrote: [quote=Marron]Gött! Tog kort för begrännsad idag så jag är också på jakt efter ny hoj, men jag vete fan vad jag vill ha. Finns så få 25 kw:are. =)

Finns väl stypningsatser till R6orna, eller har jag fel?

Jajamen, har kollat mkt på dem. Frågan är hur kul det är att köra en sådan hoj så strypt.

Gå från 125 hk till 35 😛

Men det är helt klart ett alternativ.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
948200
September 8, 2005 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Bara trafikförsäkring är ju halvt vansinne på en såpass ny hoj.
Gött att du hittade halv billigt 🙂

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
948234
September 9, 2005 - 6:54 am
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Nu är jag underbart glad! :pidu:

Blev ingen Yamaha yzf för den killen försökte lura mig, eller nått.. Men strunt i det nu. Har hittat en sådan här
http://www.blocket.se/view/551.....038;city=8
Väldans fin cykel! 😀

Perfekt tips!!! Jag har sökt en cykel ett tag nu. Jag ringe på annonsen och köpte cykeln!

wink wink

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
953851
September 22, 2005 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote:

Det är även bevisat att motorcyklarna kört mkt för fort (+30km/h) i majoriteten av dessa olyckor. Ids inte rabbla fler ex. läs lite mer här: https://www.nordichardware.se/.....highlight=
Klart är att sporthojjar kostar försäkringsbolagen, det sas nått på nyheterna för en vecka eller två sedan att sporthojjarna står för ca 10% av hojbeståndet men dom står för drygt hälften av alla olyckor.

Njae, håller med om att många kör fort (mycket fortare än ynka 30km/h +) men kan ju även vara så att de är mindre erfarna. Jag menar, ta en som mig till exempel:

Jag tog mitt kort när jag fyllde 18. Under tiden har jag bara kört hoj en gång i några mil, inget mer. Om jag, när jag har råd, köper en tung sporthoj o glider runt på vägarna så är det ju lättare att jag råkar ut för en olycka med tanke på hur lite jag kört de senaste fyra fem åren. Då är det ju snarare bristen på erfarenhet som i mitt fall troligast kommer att vara orsaken till en eventuell olycka ju.
det finns ju även folk som inte kört på decennier som plötsligt beslutar sig för att bli unga igen på en sporthoj ju... Säger inte nu att alla olyckor beror på detta, men tycker att försäkringskassorna inte tar detta i beaktande...

Vem vet, hade det varit någon skillnad i olycksstatistiken bland dessa förare om försäkringspremierna hade varit mer humana så att de hade kunnat köpa en hoj tidigare o på det sättet bli mer erfarna? Om det hade bidrait till en skillnad så hade kanske försäkringsbolagen själva tjänat på det i slutändan... men men...

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
953939
September 23, 2005 - 3:20 am
sp_Permalink sp_Print

Saken är ju den att det spelar i princip ingen roll hur mkt erfarenhet man har eller hur länge man kört, kör man för fort så finns alltid risken att nån annan ska missbedömma HUR fort det går och kör ut framför i en korsning eller börjar en omkörning som inte hinner fullföljas osv. Man räknar helt enkelt inte med att det ska komma nån brännandes i 200+. Det är väl det som är den största risken med höga farter, än hur bra koll man har på grejerna så finns det så många andra variabler som man inte kan styra över.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
954620
September 24, 2005 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Saken är ju den att det spelar i princip ingen roll hur mkt erfarenhet man har eller hur länge man kört, kör man för fort så finns alltid risken att nån annan ska missbedömma HUR fort det går och kör ut framför i en korsning eller börjar en omkörning som inte hinner fullföljas osv. Man räknar helt enkelt inte med att det ska komma nån brännandes i 200+. Det är väl det som är den största risken med höga farter, än hur bra koll man har på grejerna så finns det så många andra variabler som man inte kan styra över.

Håller med dig där, är själv av den uppfattningen att man bara kan ha kontroll över typ 25-30% av sakerna. De övriga procenten beror ju helt på andra trafikanter, väder och vilt bara för at nämna några få saker. Och det jag syftade på med "erfarenhet" var att ju mer erfarenhet man har desto bättre koll har man iaf på sine egna saker, de där 25-30% som jag tänker mig är ju hos en förare med mycket erfarenhet, en nybörjare har definitivt sämre koll...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 225
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL