February 22, 2003
motströmsprincipen: metoden att låta två medier strömma åt motsatt håll förbi varandra för effektivt värmeutbyte. Temperaturskillnaden blir då ungefär densamma längs hela kontaktytan, vilket ger det mest effektiva utbytet. Exempelvis är blodkärlen i benen hos vadarfåglar ordnade så att det återförande kärlet hela vägen ligger intill det utförande kärlet; genom motströmsprincipen värms därmed det avkylda blod som återvänder till kroppen från fötterna upp av blodet i det utförande kärlet. Principen används vid utväxling av material mellan strömmande medier; ett fysiologiskt exempel på detta är Henles slynga i njurarna, där urinen koncentreras.
November 26, 2002
Ogrebeast wrote: [quote=Blue_Moon_]Belgrath eller vf du heter, när du klistrat och klistrat från nationalencyklopedin så kanske det är bäst om du hänvisar också
Belgrad heter han, för han är så jäkla bombad!
Jaja, den var urusel. Kunde bara inte motstå tillfället 😀
No offence BelGarath
"hon heter Berit, men vi kallar henne för Beirut" 🙂
edit: Jag tyckte att det var jätteroligt...
February 21, 2003
Öwall wrote: [quote=Ogrebeast][quote=Blue_Moon_]Belgrath eller vf du heter, när du klistrat och klistrat från nationalencyklopedin så kanske det är bäst om du hänvisar också
Belgrad heter han, för han är så jäkla bombad!
Jaja, den var urusel. Kunde bara inte motstå tillfället 😀
No offence BelGarath
"hon heter Berit, men vi kallar henne för Beirut" 🙂
Steve med Lloyden
February 22, 2003
HAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAAH!! ni är för roliga!
Blue_Moon_ wrote: Belgrath eller vf du heter, när du klistrat och klistrat från nationalencyklopedin så kanske det är bäst om du hänvisar också
Blå måne är inte mycket bättre namn :arg:
Jag valde detta namn för att jag nyss hade läst ut Eddingsböckerna!
May 23, 2001
Caine wrote: VÄldigt OT
varför är alla så förbenat stöddiga mot ALLT Belgarath säger/skriver?
Visst, han kläcker ur sig lite små dumma saker ibland, men...ajja...
Vi måste väl ha någon vi mobbar här på forumet? 😉
Ser morgondagens löpsedlar framför mig: "Pojke försökte ta sitt liv - blev mobbad på ett dataforum"
February 22, 2003
stormaz wrote: [quote=Caine]VÄldigt OT
Vi måste väl ha någon vi mobbar här på forumet? 😉
Ser morgondagens löpsedlar framför mig: "Pojke försökte ta sitt liv - blev mobbad på ett dataforum"
alla hatar mig 🙁 🙁 🙁 jag går och hoppar från en bro nu
June 28, 2001
Caine wrote: VÄldigt OT
ajja... <--- ? wtf is that ?
kan tänka mig 2 saker, antingen så är det den utbredda lunaj saken som används ganska ofta i dom väldigt svårlästa meningarna, eller så är det nånting man säjer till 2åringar.
vilket det än är så tar jag illa upp.
1 Guest(s)